Et par "dumme" spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Bjørn Olav sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par "dumme" spørsmål...

Jeg prøver å orientere meg i informasjonsstrømmen - og det er ikke alltid så lett å få med seg alt. Har fulgt forumet helt siden jeg oppdaget de for noen uker siden, og dette er virkelig folkeopplysning!

Jeg tar altså sjansen på et par "dumme" spørsmål - som jeg ikke har funnet svar på. Det er mer takknemlig å være dum her enn i en Elkjøp-butikk med lørdagshjelper i 17-årsalderen...

Så -

1) Skjermstørrelse: Av hva jeg kan se, er det "sørgerender" på de fleste skjermer - bildet fyller altså ikke hele skjermflaten, slik som på gamle TV-apparater (det kan se ut sånn på en del bilder fra tester jeg har lest). Refererer skjermstørrelsen (f.eks. 37 tommer) til bildets størrelse eller til skjermflatens størrelse? Hvilken vekt bør en legge på dette i valg av skjerm?

2) Om man vil spille av gamle VHS-opptak på f.eks. en 42 tommers skjerm - vil en da oppleve bildet som "dårligere" enn på en gammel 29 tommers TV (dårlig oppløsning får større konsekvenser på større skjerm). Eller er forskjellen ubetydelig for den "jevne TV-bruker" (les: undertegnede)? Jeg har merket at det kan være plagsomt å se gamle fotballkamper på storskjerm... (prosjektor m/ lerret).

Takknemlig for svar og kommentarer. God helg!

hilsen
    BjOlav

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Dette kan skyldes at ofte i større butikker blir signalet fra parabol fordelt via ett analogt fellesanlegg. gjerne hvis det vises noe som egentlig sendes i 16:9 så blir dette konvertert til 4:3 før tv'en gjør dette om til 16:9 sånn omtrent vil jeg tro. Hvis det er fra dvd er det ofte at filmen er i ett bredere format enn 16:9

2) Ett vhs opptak vil nesten alltid bli dårligere på en 42" enn på 29" rett og slett fordi du blåser bildet opp til en større størelse og på samme sitteavstand vil du se støy i bildet mye lettere.

Newcomer Bjørn Olav sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det er voldsomt mye info/hype om flatskjermer/LCD/Plasma om dagen, fra Elkjøp-reklamer til entusiastforum (som her). For en "normal" TV-bruker kan det være vanskelig å orientere seg før kjøp av ny skjerm. Men etter å ha fulgt forumet en tid, har jeg lært mye...

BjO

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •