Generell plasmakvalitet - fortsatt 'for dårlig'?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generell plasmakvalitet - fortsatt 'for dårlig'?

Jeg var i dag innom et 'hifiasyl' for å se nærmere på LG PXR5 & Pioneer (506) - under det jeg antok var kontrollerte forhold (noenlunde kalibrert oppsett etc.).

Begge skjermene ble foret med SD DVD via HDMI - Spiderman2 på den ene og The last Samurai på den andre.

Skuffelsen var stor - på Pioneeren 'myldret' bildet som bare det - samt at den viste tydelige graderinger / etterslep i ansikter i bevegelse etc.

LG'en var roligere, men 'blass' / tåkete i bildet.

Er billedkvaliteten også på de dyreste plasmaene fortsatt langt under andre typer - DLP, CRT etc.?

Er dette 'prisen en må betale' for foreløpig å kjøre / skalere SD-materiale opp til 'HD'-oppløsning eller hva?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [endret]
    Leste innlegget ditt på nytt, og du har jo vært i en butikk hvor de burde vite bedre, pluss at det høres ut som de var koblet riktig opp. Plasma og LCD er fortsatt ikke veldig bra dersom man er litt kresen. Man må ihvertfall leve med litt dårlig sortnivå, noe "myldring"(på noen skjermer), og muligens fortsatt noen fargegraderinger. Så kommer vi til min butikk-erfaring: [/endret]

Jeg ville ikke gjøre meg opp en mening ut fra det man ser i butikken. Jeg var selv innom Lefdal igjen her om dagen, bare for å ta en titt. Og man skulle ikke tro de ønsket å selge TVer i det hele tatt. For all del; de skal ha litt "skryt" for at de har satt på et helt vanlig analogt TV-signal, slik at folk ser hvordan dét ser ut, men... De fleste TVene der taklet dette helt forferdelig.

Den såkalte "støyreduksjonen" på plasma (og LCD) TVer ser jo helt for #€%" ut! Det ser jo ut som man maler hvert bilde med oljemaling før man slipper det ut på panelet! Detaljene blir visket ut, alt smøres sammen til en suppe. Da hjelper det lite at det står HDReady i hjørnet... Jeg sto bare og ristet på hodet...

I tillegg hadde de satt opp en ca. 42" Philips av den nyeste modellen på en DVD eller HD spiller, men bildet var jo helt grønt! Og nå snakker jeg skikkelig Hulk grønt! Aner ikke hva de hadde gjort der, men noe feil var det. Hadde nesten lyst til å skrike ut "Hva i "#€"# er det dere driver med!!?". Men jeg gikk isteden stille ut...

Og enten er det stor forskjell på tunerne på TVene, eller så har de klart å fôre enkelte av dem med et dårligere signal enn andre, for noen var det nesten snø på, mens andre var OK (dette var de som ikke brukte den grusomme støyreduksjonen).

Når det gjelder støyreduksjonen jeg nevnte, ser det ut som på bildet jeg legger ved her. Dette er riktignok gjort i Photoshop, og er noe overdrevent, men det er jammen ikke langt unna.

Jeg tuller ikke når jeg sier at min gamle haug av en plasma ser bedre ut enn de fleste TVene de hadde stillt ut der - og det MÅ nesten komme av innstillinger. Skal "innrømme" at jeg har digital kabelTV, men allikevel...

Så det beste er egentelig å få med TVen hjem, sette den skikkelig opp etc., før man bedømmer den. Men hvor mange har muligheten til eller gidder å gjøre det? Og noe av vitsen med at de har disse utstillt skal jo liksom være at man skal kunne sammenligne direkte. Men men...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg var selv innom Lefdal igjen her om dagen, bare for å ta en titt. Og man skulle ikke tro de ønsket å selge TVer i det hele tatt.
    Dette er nøyaktig det samme inntrykket jeg får inne hos Lefdal og Elkjøp. HVER gang. Det verste er at når du står der og ser på et begredelig syn, så står det noen ved siden av og sier "Se så flott bilde på den TV'en!". Da er det bare å rusle rolig ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg ville ikke gjøre meg opp en mening ut fra det man ser i butikken. Jeg var selv innom Lefdal igjen her om dagen, bare for å ta en titt.
    Joda - har kikket på masse elendig innstilte TV'er på kjedebutikker - men dette var 1) på en dedikert HIFI-sjappe, som burde (og hadde(!) etter som selger sa) kalibrert TV'ene, og 2) dvd-materiale fra dyre spillere over HDMI - noe som tilsier at signalet var noe av det beste man får i dag...

Som en sidekommentar var selgeren "helt over seg" over kvaliteten på begge skjermene - noe jeg faktisk ikke fatter er mulig! - "og Pioneer er jo det beste man får..."

Men du har nok rett i at en fortsatt definitivt må kjøpe plasma med returrett, kalibrere og teste selv & evnt. levere tilbake (jeg gjorde dette med min forrige plasma for et halvt år siden)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også på en relativt omfattende titterunde i går på Elprice, Lefdal og Elkjøp. Generelt inntrykk er at bildekvaliteten på flatskjermer via analoge signaler er for dårlig sammenlignet med en god CRT-TV.

Med jevne mellomrom så sitter man å tenker "Det hadde vært litt kult med en flatskjerm i stua, så kunne jeg kastet ut den klumpete boksen". Så setter man seg ned foran laptopen og surfer AVforum og andre fora og omtaler og bygger opp en del forventninger. Utifra all informasjonen så finner man en flatskjerm eller to man seriøst vurderer.

Så setter man seg i bilen, kjører til nærmeste sjappe med litt sommerfugler i magen da man ønsker en flatskjerm med seg hjem samme kveld. Sommerfuglene kommer av og til når man tenker på at man skal brenne av 30K på en dum flatskjerm, men de er jo så kule...

Jeg ankom butikkene i går med de samme sommerfuglene. Etter å ha studert og vurdert så fant jeg ut at det egentlig er dustete å gi 30K for en bildekvalitet som ikke er i nærheten av min Loewe Aventos.

Alle LCD-TVene var tragisk dårlige. Dersom man ikke sitter "spot-on" så blir jo hele bildet en blåfarget flate. Så får det heller være at de har høy oppløsning og trekker lite strøm (strøm...who cares...).

Av plasmaene studerte jeg spesielt PV50 og PV500. Førstnevnte ga et godt bilde, og PV500 et marginal anderledes bilde. Sier bevisst ikke bedre bilde fordi PV50 ga et skarpere bilde. PV500 må jo skalere mer slik at bildet blir mer soft.

PV50 = 19K (butikkpris)
    PV500 = 29K (butikkpris)

Kjekt med mulighet for å ha en PC-tilkobling på PV500. Men, så var det dette med innbrenninger da?! Er det egentlig da så lurt å koble en PC til en plasma?

Dessuten er HD-sendinger 720p, som er en oppløsning omtrent ingen plasma har. Da må signalene skaleres og litt av poenget er borte.

PV500 er da også nesten 14cm tykk. Legger man til veggfestet som må være litt solid siden PV500 veier "litt" så bygger den jo ut like mye, eller mer enn en DLP-bakprojeksjons TV.

Da virket egentlig PV50 ut som en god skjerm så lommeboka var på vei opp av lomma.

Men vent nå litt! Ville jeg egentlig bruke 20K på en flatskjerm som ikke kan matche min eksisterende "dumburk", som svenske kaller det?

Nix. Ikke ennå...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min konklusjon er som deres: Det finnes ingen optimale flatskjermer idag. Jeg skulle gjerne hatt en 50" eller større på veggen, men jeg gidder ikke invester i størrelsesorden 40.000+ for et produkt som jeg sansynligvis har lyst til å bytte innen 2 år og som jeg kanskje får igjen 10.000 på bruktmarkedet.

Derfor kjøper jeg meg heller en rimeligere TV idag som jeg kan benytte sammen med min HTPC. Det blir nok en LCD TV til godt under 20.000. Den kommer nok til å vare minst et år og da kan jeg bytte til noe bedre som sikkert er både rimeligere og bedre enn dagens skjermer.

Den eneste grunnen til å handle på en kjede som Elkjøp må være "30 dagers retur-rett". Er det noen begrensning på antall ganger en kan benytte seg av dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir stadig nevnt etterslep.Jeg har enda til gode å se noen form for etterslep på min Pioneer.Hvis du tar med deg en slik skjerm kan jeg garantere deg at du beholder den med mindre du har dårlig kabel-tv eller bruker vanlig antenne.Den første ukene jeg hadde den hadde jeg lyst til å kaste den ut av vinduet,men så skjedde det ting.Bildet ble bedre og bedre.Når den var helt ny var det som å se på en neonlystavle i Las-Vegas.Nå er bildet blitt sylskarpt uten noen form for bivirkninger.Kjører komponent inn fra paraboltuner og blir daglig skremt av bildekvaliteten.Dette med innkjøringsperioden har jeg også fått bekreftet av venner som kjøpte samtidig med meg og besøkende som spør om jeg har "gjort noe" siden sist.Jeg har alltid vært motstander av plasma,men de siste ukene må jeg nok bite i gresset.Var bå besøk hos en som har samme skjerm,han satt å så på et bilde som var helt forferdelig,uskarpt bilde med mye støy,rask tekst som gikk horisontalt over skjermen hakket osv.Da jeg gikk in i menyen og forandret på oppsettet ble han bare sittende å smille.Hakkingen forsvant og bildet ble strøkent.Han trodde at alt i menyen han slo på ville gjøre bildet bedre,så feil kan man ta.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meridian
    Det blir stadig nevnt etterslep.Jeg har enda til gode å se noen form for etterslep på min Pioneer.Hvis du tar med deg en slik skjerm kan jeg garantere deg at du beholder den med mindre du har dårlig kabel-tv eller bruker vanlig antenne.Den første ukene jeg hadde den hadde jeg lyst til å kaste den ut av vinduet,men så skjedde det ting.Bildet ble bedre og bedre.Når den var helt ny var det som å se på en neonlystavle i Las-Vegas.Nå er bildet blitt sylskarpt uten noen form for bivirkninger.Kjører komponent inn fra paraboltuner og blir daglig skremt av bildekvaliteten.Dette med innkjøringsperioden har jeg også fått bekreftet av venner som kjøpte samtidig med meg og besøkende som spør om jeg har "gjort noe" siden sist.Jeg har alltid vært motstander av plasma,men de siste ukene må jeg nok bite i gresset.Var bå besøk hos en som har samme skjerm,han satt å så på et bilde som var helt forferdelig,uskarpt bilde med mye støy,rask tekst som gikk horisontalt over skjermen hakket osv.Da jeg gikk in i menyen og forandret på oppsettet ble han bare sittende å smille.Hakkingen forsvant og bildet ble strøkent.Han trodde at alt i menyen han slo på ville gjøre bildet bedre,så feil kan man ta.
    Om jeg går for pioneer må jeg da få noen tips av deg/dere med calibrering osv, er utrolig ekkel følelse å sitte med en skjerm man er skuffet over etter å ha brent av 40k på den hehe

Nå har jo ikke jeg kabel tv da, går på vanlig analog, men håper dette ikke lager et stort problem, jeg er mest spent på å se denne sammen med DvD på en god HDMI DvD spiller samt pc/konsollbruk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror analog er et stort problem,men det er det andre som må svare for.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at de fleste "hi-fi asyl" har liten erfaring og kunnskap om bilde produkter. Jeg vet ihvertfall fra egen erfaring at f.eks hifiklubben, hi-fi senterkjeden og oslo hifisenter ikke innehar noe spesial kompetanse på dette området.
    At forholdene de stiller ut produktene under er såpass dårlig hjelper nok ikke på salget...
    Elkjøp, lefdal osv er enda verre der står det jo bare en haug med skjermer på rekke og rad og viser svisj eller MTV. En plasma eller LCD tv/skjerm er absolutt noe du bør prøve hjemme i din egen stue under kontrolerte forhold. Jeg har sett endel plasmaskjermer som har gitt veldig bra bilde når de har blitt satt opp skikkelig, det er også viktig å huske at en plasmaskjerm på 42 eller 50 tommer er ikke serlig tilgivende for dårlige signaler, så det gamle jungel ordet crap in - crap out gjelder i aller høyeste grad.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meridian
    Da jeg gikk in i menyen og forandret på oppsettet ble han bare sittende å smille.Hakkingen forsvant og bildet ble strøkent.Han trodde at alt i menyen han slo på ville gjøre bildet bedre,så feil kan man ta.
    Kan du dele med oss andre hva du gjorde med oppsettet? Post gjerne dine innstillinger her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Kan du dele med oss andre hva du gjorde med oppsettet? Post gjerne dine innstillinger her
    Det som var problemet med kameraten min var at han hadde justert seg helt bort.Det jeg gjorde var å spille inn en sekvens på Dreamboxen som inneholdt alt av problembilder som hurtige tekster mye rødt,ansikter mm.Kjørte dette om og om igjen samtidig som jeg prøvde meg frem og justerte på alle parameterene i menyen til jeg ble fornøyd.Gjorde det samme når det gjaldt kabling mellom dreambox og mediaboxen.Tabloid som går på TV2 nå er bra å justere etter.Hvis ikke du får klar tekst hvor det står tabloid med liten skrift som ruller over skjermen er det noe galt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i dag på nytt innom hifi-asylet - og - i dag var LG PX5'en foret med demo-HD fra LG - 1280*720P

Vanvittig bra bilder - det beste jeg hittil har sett av plasma, bar none! (joda - mye 'lys og varme', lite mørke scener etc. - men allikevel...)

Pioneeren (506 FDE) sto fortsatt med The last Samurai SD DVD = nesten tragisk billedkvalitet , så dette blir samme spørsmål igjen;

Er det oppskaleringen / prosesseringen fra SD og/eller kvaliteten på SD inn-signal som fortsatt generelt blir for dårlig - eller hva?

Begynner vel egentlig å gå lei både av kikking -og å være storskjerm-løs, og vurderer en bestilling av en LG PX4/5 + en VSX-AX2AV-S receiver fra Sverige - noe som kommer godt under normalprisen for LG'en alene i Norge...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •