innstillinger for flatskjermer - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 554
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Er det en fast "regel" at skarphet skal være på 0 på Panasonic? Ser det står flere steder. Synes det blir litt uklart da jeg.

Har du forresten kalibrert den helt nøyaktig, Danke? Feel free til å dele innstillingene. Jeg er fornøyd med bildet nå, men hvis det er enda mer å hente så prøver jeg gjerne å stille litt til.

Danke

JA det er en fast regel at skarphet skal ned så mye som mulig på flatskjermer. Enkelte skjermer som feks Sonys nye skjermer har avanserte skarphetsinnstillinger som ser ganske bra ut og som også er umulig å slå av, men også på de gjelder det å ha skarphet så lavt som mulig. Har du signaler med MYE STØY så kan du med fordel skru skarphet LITT opp. Men for oss som har HD eller FULL HD så skal man selvfølgelig være proff nok til å skaffe seg et bra HD bilde med en digital dekoder kanskje helst også HD dekoder. Disse gir det bildet som tv skjermene våre er MENT for å vise.

Det å ta ned vanlige signaler rett fra veggen uten et Bakkenettkort eller digital/HD dekoder imellom er rett og slett fy fy og totalt uakseptabelt, da kan man like gjerne dytte inn en VHS kassettspiller i samme sleng. Du kommer aldri til å få noe optimalt bilde med slike kilder.

Men sliter du altså fortsatt med vanlig tvantenne og masse støy så lønner det seg sef å ha skarphet litt opp, for alle andre som ser DIGITAL tv, HD, DVD eller Bluray så gjelder altså¨Skarphet så lavt som mulig, all enhancer DNI, noise reduser, Blacklevel skitt på AV, da får man nemlig det naturlige bildet som har den beste kvaliteten, alt det andre er nemlig bare teite maskeringer som er helt ubrukelige..
    Hvorfor bruke masse makeup til en tv som har perfekt bilde?
    Spør deg selv dette spørsmålet så forstår du også at de er riktig å unngå det meste av billig makup.... Det er ekte vare som gjelder, det originale klare fokuserte bildet, med de troverdige bevegelsene... En klar regel som funker bra er HDbilder 0 skarphet, digitale Tvbilder 1-2 skarphet... Sånn kjører jeg og synes det fungerer absolutt optimalt, falsk skarphet ødelegger nemlig de naturlige linjene og bevegelsene.

Sef finnes det noen unntak, er det noe som syntes å funke bra så bruk det for all del, men normalt sett så pleier slike ting å hemme bildebevegelsene og rett og slett gi et dårligere bilde.

Det er ingen endelig fasit for hvordan bildeinnstillingene skal være, men det finnes jo en rekke maler som veldig mange er enige i og noen av disse finner du i denne tråden. Det er jo egentlig også smak og behag, noen liker varme farger andre liker kalde, noen har også lyse stuer mens andre igjen liker ha ha det sort og mørkt i sin tv stue... slike ting spiller sef også inn, noen ganger kan man også rett og slett endre innstilling til hver film, feks filmer med mye bildestøy kan man kanskje skru skarphet et par knepp opp på, filmer med overdrevne farger motsatt osv..
    Innstillingene er der jo for å gi oss brukere frihet til å finne vårt eget bilde, men det er lett å trå feil om man ikke kjenner til effekten av disse...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay Danke, takk for svar. Var ikke klar over at for mye skarphet kan hemme bildebehandlingen, så det var interessant å høre. Jeg har forresten en digital dekoder tilkoblet med scart. Analoge bilder er ulovlig her i huset. :wink:
    Men saken er at foreldrene mine har en tre år gammel plasma fra Pioneer, som står på 1 i skarphet. (Pioneer 436FDE. Fant innstillingene jeg bruker på den på første side i denne tråden). Jeg bruker å sammenligne bildet på min PX80 med Pioneeren, og når jeg skrur skarphet helt av på PX80, så blir bildet veldig mye softere enn på Pioneeren. Men det kan jo være at det er for mye skarphet på Pioneer? Har du en formening om det. På Pioneeren er 0 i midten, sånn at du kan gå helt fra - 15 til + 15 i skarphet.

Jeg er forresten klar over at Panasonic PX80 og Pioneer 436FDE ikke er samme TV, så det finnes vel kanskje grenser for hvor mye vekt jeg skal legge på bildet på Pioneeren når jeg justerer bildet på PX80?

At jeg skal skru skarpheten litt tilbake når jeg ser bilder i HD har jeg imidlertid skjønt. Jeg kan prøve å skru skarpheten litt ned på PX80, men jeg tror nok at jeg vil ha i hvertfall ett eller to "hakk" med skarphet når jeg ser bilder med digital dekoder. Skal prøve og eksperimentere litt. :wink:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok du har RGB skart eller? Tvn tar nemlig RBG skart, den koster ca 200kr og er nesten like bra som komponent(Red,Gren,Blue) eller HDMI.
    Dersom du enda ikke har dette så vil dette skape en enorm forbedring for bildet ditt.

Det du sier angående skarphet på Pioneer innstillingene... Den har sef også sin første verdi på den første streken uansett om de kaller den -10 eller 0.

Som du sier er nok Pioneeren litt skarpere enn Panasonic, men Panasonicen minner endel om Pioneeren, er faktisk av den Plasmaen som minner mest av alle de andre plasmaprodusentene Samsung, LG..

Når det gjelder ekstrainnstillinger osv alt som har med maskering å gjøre funker svært dårlig til alle flatskjermer som er oppfunnet til nå. Noen av de er rett og slett kun laget for utstilling i butikk og har lite med tanke på oss som forbrukere å gjøre.

Maskering ekstrainnstillinger er ting som har med skarphet, sortivå eller kontrast å gjøre, dette lønner det seg altså å skru helt av.
    Ofte heter de Dynamic mode, DNI, noise reducer, fargeforbedring, Blacklevel, Dynamic contrast osv. Sharpness er også en form for slikt selvom den er i bildeinnstillingene, lønner seg å ha den så lavt som mulig. Midt på er altfor mye og dette hemmer garantert bilde og bevegelser. 0 til1ell2 er mer enn nok. Vil personlig si at 2 er for mye.

Noe som er bra av ekstra innstillinger kan jeg også nevne. 100Hz er i noen tilfeller meget bra. Til PAnasonic synes jeg det fungerer bra, men på Samsung Lcder funker det ikke i det hele tatt, kanskje på low men ei ellers.
    Fargetemperatur er også meget bra å benytte seg av, gammainnstillinger er også et bra tilbud enten man har det på tv eller bluray/dvdspiller.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAA
    Sliter litt med følgende på SamsungLE40A656:
    1. Når jeg kjører med HDMI, og trykker info på tv'en, har jeg kun1280x720@50hz. På Ext.1 (parabol canaldigital, HD-dekoder uten harddisk)
    kommer ingen info om dette.
    Er det dekoderen som bekrenser full HD ? (Har prøvd å endre på 100 hz motion plus).
    2. Med HDMI på tv'en får mange andre kanaler enn hd-kanalene mindre bilder på skjermen. Må derfor gå til Ext.1 for å se på annet enn HD-kanalene.
    Bilde er innstilt på Size: Auto wide, og Screen mode: 16:9.
    HDMI-kabelen er plugget inn i port 1 på tv'en.

Kan noen hjelpe her ?

Danke
    Dekoderen skal helst stå på 1080i. Det er nemlig dette som HDtv vanligvis sender ut.(Sverige sender HD over statskanalene og det er i 720)
    Dette kan du stille på dekoderen. Det går sef å ha 1280x720 også men da gjør dekoderen jobben istedenfor tvn. Hva som er best avhenger av kvalitet på tv og boks. Er tvn dyr og god så kan det nok være best å ha den på 1080interlaced som er det høyeste mulige og som tvn deler opp selv.

Full HD er det ingen tvsendinger som er enda.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp en PX80 på døra, og grubler litt på innstillingene sammen med PS3. Har fullt anvisningene , men synes bildet blir en anelse mørkt. På PS3 har jeg satt RGB til Full og oppløsningen til 720; det ble iallefall mindre aliasing i menyen av det, men mulig 1080 ser bedre ut på film/spill? Har ikke fått testet så mye ennå.

Noen andre med samme kombinasjon som har noen tanker?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører BARE 1080 når jeg har valget... 720 blir alltid feil hos meg både på Kabeltv, spillkonsoll og bluray. Det har vært det samme på alle tvne jeg har hatt.
    Tror jeg har hørt noe om at da må tv skalere bildet en gang til, uten at jeg vet om dette stemmer.
    PX80 er ikke best på å omskalere eller skalere ned til 720 heller... for den har jo en annen oppløsning enn 720 så alt som er 720 blir vanskelig for den, det gjelder også data om du ikke kobler den i hdmi eller endrer oppløsning i win.

Derimot er den perfekt på å lage 1080p og 24P fra feks bluray, noe ikke alle tver i det nivået klarer. 567dvd er den også veldig,veldig bra på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray kjører jeg i 1080/24 fra PS3, det kan man sette uavhengig av oppløsning på spill og XMB. Valgte hovedsakelig 720p fordi aliasing i teksten i XMB ble mindre synlig da. Bildet må jo skaleres ned til 768p uansett, enten det er fra 720p eller 1080p. Mulig jeg burde teste noen spill i 1080p, men er jo ikke så mye mer enn Wipeout HD som faktisk kjører i den oppløsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips til innstillinger på Panasonic 46pz80???
    Bildemodus,kontrast, lys, farge og skarphet?
    (Fargetemp, fargestyring, x.v.colour,P-NR)?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Blu-ray kjører jeg i 1080/24 fra PS3, det kan man sette uavhengig av oppløsning på spill og XMB. Valgte hovedsakelig 720p fordi aliasing i teksten i XMB ble mindre synlig da. Bildet må jo skaleres ned til 768p uansett, enten det er fra 720p eller 1080p. Mulig jeg burde teste noen spill i 1080p, men er jo ikke så mye mer enn Wipeout HD som faktisk kjører i den oppløsningen.

Danke

Vel, nå har jeg Xbox360 tilkoblet i HDMI. JEG har iallefall valget mellom 1080i og 720 i menyinnstillingene til Xbox. Har ikke PS3 denne muligheten??

Iallefall 1080i fungerer meget bra på PX80 både hva gjelder tv og tvspill.
    Det er ikke tull at det er problematisk for den å skalere ell pixelmappe data ned til 720, det er fakta.

Det er enklere for tv å vise 1080P og 1080i enn 720P.
    Såvidt jeg fårstår så er nemlig 1080P og 1080i et skalert signal som sendes til skjermen. Mens 720 må tvn skalere selv og 720 er vanskelig fordi den har 768 i vanlig oppløsning.

Dette har de blandt annet skrevet mye om på den svenske hifi siden og har også hørt veldig mye om det på dette forumet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i har jeg ærlig talt ikke prøvd, men ja, muligheten er der. Valgte kun 720p fordi det så bedre ut i XMB, har ikke lest noe særlig om saken.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpost..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av Samsung LE55A966

Trenger å få kalibrert en samsung le55a966

Noen som kan hjelpe meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har gode innstillinger for en Sony Bravia KDL-40V4000?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth D
    Noen som har gode innstillinger for en Sony Bravia KDL-40V4000?

Danke

Sony KDL40V4000 / KDL-40V4000 Review
    Om du blar nedover denne testen til du kommer til tvskjermen med menyinnstilillingene.... Så tror jeg at disse innstillingene de har passer ganske bra. (de ser ok ut)

Du kan prøve å variere "litt" med baklys, farge og kanskje skru skarphet opp på 1-5 for tv.
    Varme2 kan du sikkert også godt variere mellom normal og varm1 etter hva du synes er best....

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til Sony Bravia 40w4500?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en iallefall, tatt med Digital Video Essentials kalibrering.

Michael on 21 November 2008 9:55 pm @Manoj
    Sony 40w4500 settings

If it’s any help here are my settings for HDMI input for Blu Ray having used DVE HD Blu Ray. They were done in the evening with the room lit up enough to see the popcorn in a dish. Settings seem OK for Sky HD also. I would be interested to see how they compare with Vincent’s.

Picture Mode: Cinema
    Backlight: 2
    Contrast: 88
    Brightness: 52
    Colour: 53
    Colour Temp: Warm1
    sharpness: 1
    Noise Reduction: Off
    MPEG Noise Reduction: Off

Advanced Contrast Enhancer: Off
    Live Colour: NA
    colour Space: Off

Power Savings:
    Light Sensor: Off
    Motionflow: Standard
    Film Mode: Auto
    Video/Photo: ??
    x.v.Colour: Normal

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her har du et alternativt oppsett for også for HD

Simon on 19 November 2008 2:51 pm Great review, but like everyone else we really like to see the best settings. I’ve found these settings for HD Content. What is your opinion about these settings?

Source: Sony W4500 Settings Thread - Page 2 - AVForums.com

For HD Source:

Picture menu:
    Picture Mode: Cinema
    Backlight: 2
    Contrast: 90
    Brightness: 51
    Color: 54
    Hue: 0
    Color Temperature: Warm2
    Sharpness: 5
    Noise Reduction: Off
    MPEG Noise Reduction: Off

Advanced Settings menu:
    Black Corrector: Off
    Advanced C.E.: Off
    Gamma: Low
    Clear White: Off
    Color Space: Standard
    Live Color: Off (grayed out)

White Balance menu:
    R-Gain: -3
    G-Gain: -4
    B-Gain: -1
    R-Bias: -2
    G-Bias: 0
    B-Bias: 0

Motion Enhancer: Off
    CineMotion: Auto 1
    Game Mode: Off
    Video/Photo Optimizer: Video

General Setup menu
    Power Saver: Off

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de instillingeneder menes når man spiller ps3 eller ser blu-ray?
    Takker

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten_87
    Trenger å få kalibrert en samsung le55a966

Noen som kan hjelpe meg?

Hei her har du en av kalibreringer gjort til 956, det er akkurat den samme tv tror jeg, bare med forskjellig region eller digitaltuner.....

Kalibrert etter Spyder3 kalibrering...

After some playing around with a Spyder3, I've ended up with:

Mode: Movie
    Backlight: 5
    Contrast: 80
    Brightness: 45
    Sharpness: 0
    Colour: 50
    Tint: 50/50

Colour Tone: Warm2

White Balance

R-Offset: 26
    G-Offset: 25
    B-Offset: 24
    R-Gain: 34
    G-Gain: 25
    B-Gain: 16

Colour Space: custom
    Red: red 35, green 0, blue 0
    Green: red 55, green 50, blue 3
    Blue: red 0, green 0, blue 50
    Yellow: red 55, green 50, blue 10
    Cyan: red 50, green 47, blue 50
    Magenta: red 40, green 8, blue 55

Power saving: low

Smart LED: on

All other settings (DNIe, Black Adjust, Gamma, etc.) set to 'off' or 0

Samsung LCD series A950 LED - Page 27 - AVForums.com

Du finner flere her, merk bare at noen er gjort etter firmwareupdate og har derfor forskjellige lysforhold bla i forhold til din tv.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik
    de instillingeneder menes når man spiller ps3 eller ser blu-ray?
    Takker
    Hei, de fleste innstillinger blir gjort med DVD og Bluray og er derfor HD innstillinger.

Det vil mao si at innstillingene er aller best for PS3, bluray og dvd mens feks vanlig tv har litt andre innstillinger.

Kabeltv i HDMI eller RGB skart er sånn omtrent lik HD innstillinger som bluray og dvd....

Forskjellen til vanlig tv eller tvsendinger med litt mer støy i bildet er egentlig bare at du skrur skarphet et par knepp lenger opp.. kanskje justerer farger og kontrast litt osv.

Det er ikke store forskjellene, bare litt finjustering fra HD bildet så har du også innstilling for Tv eller SD bilde som det kalles.

Da legger du feks HD på Cinema/movie
    og TV/SD på Normal

Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •