Oppløsning på PV500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning på PV500

Har bestemt meg for å kjøpe 42PV500. Lurte på hva slags oppløsning den leverer med en datamaskin koblet til? Har lest både 1024x768 og 1366x768. Den første er jo ikke widescreen oppløsning, mens den andre vil ikke lar seg gjøre på de fleste PC'er? Noen som har kontroll på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klarer ihvertfall ikke 1366 x 768 med 1:1 pixel mapping da den har 1024 x 768 pixler. Pixlene er ikke kvadratiske, men strukket i bredden for å få 16:9 format. Hvordan dette ser ut med en PC vet jeg ikke da jeg ikke har en plasma å teste med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 1024x768. Fungerer over all forventning både på spill og surfing. Vannvittig spillopplevelse. Bruker vanlig VGA kabel.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024x768 er det som kalles XGA oppløsning, og er en standard PC-oppløsning.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann1
    Kjører 1024x768. Fungerer over all forventning både på spill og surfing. Vannvittig spillopplevelse. Bruker vanlig VGA kabel.
    Kan jeg bruke en vanlig VGA kabel og få 720p på HD klipp??
    Eller må jeg ha DVI utgang og bruke en DVI-HDMI kabel??

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke ekte HD via VGA. Da skal man i teorien bruke DVI-HDMI, men jeg så på et annet innlegg på forumet at noen plagdes med å få bra bilde fra pcen til pven med DVI-HDMI kabel. De sa noe om at det sto "not for pc" på HDMI inngangen på pven. Har verken sjekket eller prøvd dette selv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg har ikke DVI utgang selv, men har en kompis med denne utgangen.
    Når vi kobla denne på HDMI inngangen på tvn fikk vi bilde med en gang.
    Funka fin fint det. Prøvde 1280x720 og 1024x768.
    Kjørte så noen HD klipp og det var virkelig rått!!!

Men synd man ikke får 720p med VGA kabel da jeg ikke har DVI utgang på pcen min

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    1024x768 er det som kalles XGA oppløsning, og er en standard PC-oppløsning.
    Stemmer det, men 1024x768 er jo en 4:3 oppløsning med kvadratiske pixler. Dette fungerer vel dårlig når bildet skal "draes" ut til 16:9? 1280x720 er vel noe som hadde passet bedre (tilsvarer 16:9)?

Er jo også litt viktg at man kan få ekte HD fra en PC. Media Center maskiner blir jo mere og mere vanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaphyr
    Stemmer det, men 1024x768 er jo en 4:3 oppløsning med kvadratiske pixler. Dette fungerer vel dårlig når bildet skal "draes" ut til 16:9?
    Det er ikke kvadratiske pixler på en 42" plasma-skjer. Derfor blir 1024 x 768 et 16:9 format og ikke 4:3. Det som ingen har klart å svare fornuftig på er hvordan et kvadrat på PC-skjermen vil se ut på plasma-skjermen. Jeg ville tippe at det vil se ut som et rektabgel som er bredere enn det er høyt. Noe av det dummeste jeg ser er folk som sitter på en widescreen skjerm og ser 4:3 sendinger strukket i bredden. En 4:3 sending på widescreen skjerm skal ha svarte kanter på venstre og høyre side for å proposjonene skal være korrekte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Hmmm, jeg har ikke DVI utgang selv, men har en kompis med denne utgangen.
    Når vi kobla denne på HDMI inngangen på tvn fikk vi bilde med en gang.
    Funka fin fint det. Prøvde 1280x720 og 1024x768.
    Kjørte så noen HD klipp og det var virkelig rått!!!

Men synd man ikke får 720p med VGA kabel da jeg ikke har DVI utgang på pcen min

Marius

Det var godt å høre. Leste på en annen tråd her på siden at 2 stk plagdes med å få bra bilde med DVI-HDMI på pven. Derfor har jeg latt vær å kjøpe kabelen og teste det, men nå tror jeg at jeg må prøve likevel :grin:

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Det er ikke kvadratiske pixler på en 42" plasma-skjer. Derfor blir 1024 x 768 et 16:9 format og ikke 4:3. Det som ingen har klart å svare fornuftig på er hvordan et kvadrat på PC-skjermen vil se ut på plasma-skjermen. Jeg ville tippe at det vil se ut som et rektabgel som er bredere enn det er høyt. Noe av det dummeste jeg ser er folk som sitter på en widescreen skjerm og ser 4:3 sendinger strukket i bredden. En 4:3 sending på widescreen skjerm skal ha svarte kanter på venstre og høyre side for å proposjonene skal være korrekte.
    Dette er det tatt høyde for i de nye driverene til de fleste skjermkort slik at man bare oppgir aspectet til skjermen så vil et kvadrat se ut som et kvadrat. Det man imidlertid ikke kan gjøre noe med er jo at dersom man tegner en kvadratisk boks som har en 1 pixel tykk linje så vil linjen være tykkere på sidene enn på topp og bunn. Men her gjeldes det å ikke se problemer over alt, de fleste av oss har jo ikke tenkt å sitte å se på et kvadrat hele dagen. På bilder i bevegelse har ikke den horisontale oppløsningen så mye å si som antall horisontale linjer. ( Har visst noe å gjøre med at øynene våre er plassert på siden av hverandre å gjøre. ) La oss si at du leier en DVD i 16:9 aspekt og setter den på på datamaskinen din med 1280x1024 oppløsning på dataskjermen som er 4:3 aspect. Skjermen din vil ta i bruk hele den horisontale oppløsningen på 1280 pixler, men DVD'en inneholder bare 720 pixler med horisontal informasjon. Det betyr at en god del av pixlene på DVD'en må repeteres for å fylle skjermen helt fra venstre til høyre. Resultatet blir nesten som om skjermen skulle hatt 720 fysiske horisontale pixler strukket i lengden for å passe med aspekt ratioet. I 720p formatet ville samme skjermen hatt 1:1 pixelmapping, men den dramatiske forbedringen i billedkvalitet ville hatt mere med det økte antallet horisontale linjer å gjøre enn 1:1 pixelmapping horisontalt selv om det selvfølgelig i stor grad spiller inn det også, men vi er bare ikke så følsomme for den horisontale oppløsningen.

Selv er jeg helt autist på dette med 1:1 pixelmapping, jeg ser på det som nok et bevis på at jeg ikke er helt god i hodet. For 720p materiale på en Panasonic 42PV500 er helt rått!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •