Valgets kval. LG RZ-32LP1 eller Samsung LE-32M61BX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval. LG RZ-32LP1 eller Samsung LE-32M61BX

Sitter her klar til å bestille men klarer ikke helt bestemme hvilken av de jeg skal gå for. Nå har ikke jeg mye snøring så for meg ser det ut som om de har nesten identiske spesifikasjoner. Noen som har sett en eller begge disse og kan si hvem som er "best"? Håper på et par kjappe svar så jeg kan "klikke" på bestill. hehe.

Samsung

LG

Leben

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leben
    Sitter her klar til å bestille men klarer ikke helt bestemme hvilken av de jeg skal gå for. Nå har ikke jeg mye snøring så for meg ser det ut som om de har nesten identiske spesifikasjoner. Noen som har sett en eller begge disse og kan si hvem som er "best"? Håper på et par kjappe svar så jeg kan "klikke" på bestill. hehe.

Samsung

LG

Leben
    Holder nok en knapp på LG pga bedre konstrastnivå. Samsung sin ekte kontrast mener jeg er 800:1, mens LG sin er 1200:1
    Har ikke sett samsungen, men jeg synes LG'en er veldig god

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig få (om noen) som har sett Samsungen live i Norge.

Uansett mener jeg at begge er helt topp LCD TV-er med relativt like spesifikasjoner. Jeg ville valgt den jeg synes har penest design og som passer best inn i det miljøet den skal stå.

Spør du meg, så holder jeg en knapp på Samsung!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung'en er helt klart penest.

Er det forøvrig noen som vet om det er en forskjell med og uten X'en bakerts i modellbetegnelsen til Samsung? Noen steder står det LE32M61B andre steder LE32M61BX. Hadde egentlig tenkt meg en 40" Samsung, men det er kanskje like greit med en 32", så slipper en å tape så mye penger. Det blir sikkert fristende å bytte innen relativt kort tid uansett. Det skjer jo så mye nytt hele tiden, så det er jo dumt å fleske til med det "beste" idag som alikevel er avlegs om 12-18 måneder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt klart Samsung

Den ser jo bare griselekker ut. Litt for lik Loewe i design men hvem bryr seg den er jo til halve prisen! LG klinger vel ikke helt i øre eller!!! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Holder nok en knapp på LG pga bedre konstrastnivå. Samsung sin ekte kontrast mener jeg er 800:1, mens LG sin er 1200:1
    Har ikke sett samsungen, men jeg synes LG'en er veldig god
    FNAC har foretatt tester på endel plasma/ lcd og lillebroren til nevnte samsung, nemlig le32r51 hadde kontrast på 2252:1 faktisk.. det kan jo gi en pekepinn på hva samsungen er god for iallefall..
    er selv meget spent da jeg har denne i bestilling.. m61 er jo dødslekker i tillegg!

http://www.fnac.net/telecharg/dossie...ts_ete2005.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaultier
    FNAC har foretatt tester på endel plasma/ lcd og lillebroren til nevnte samsung, nemlig le32r51 hadde kontrast på 2252:1 faktisk.. det kan jo gi en pekepinn på hva samsungen er god for iallefall..
    er selv meget spent da jeg har denne i bestilling.. m61 er jo dødslekker i tillegg!

http://www.fnac.net/telecharg/dossie...ts_ete2005.pdf
    I den testen du linker til fikk samdung LE23R51, LE26R51, LE32R51 og LE40R51 4 helt forskjellig resultater. Selvom det er forskjellige størrelser skulle jeg ikke tro at forskjellen varierer fra rundt 400 til over 2000. Virker som om testutstyret kanskje er litt for avansert..

så flere lignende eksempler som jeg ikke ramser opp, så jeg tar det hele med en stor klype salt

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett Samsungs LE32R41 som altså er samme skjerm som LE32R51 og LE32M51 hvis jeg ikke husker helt feil. LE32M61 har oppgitt kontrast som er 5000:1 mot R41 sine 3000:1 så det skal være noe bedre bilde på M61. Jeg har ikke sett LG's 32"LP1 på siden av Samsung, men det trenger man da heller ikke etter min mening, LG'en har dette forb** panelet som blir blå/lilla når man ser det litt fra siden, 32" er faktisk noe av det verste jeg har sett i så henseende, på 2,5m avstand holder det å flytte seg 0,5m til siden så blir alt det svarte helt lilla. 32"LP1 er totalt uinterressant og kan på ingen måte måle seg med LE32R41 engang. Jeg hadde helt klart gått for Samsungen, alternativt vil en Expert forhandler kunne bestille en 37" Samsung i samme serie som de jeg nevner: LE37R41B pris vet jeg ikke, men den bør jo bli en del billigere enn 40" som kommer. Om du beveger deg opp i 37" segmentet så er det verdt å nevne at LG's LP1 modell som 37" ikke er like utsatt for denne lilla problematikken, nok til at jeg ikke ville hatt den, men ikke veldig langt unna for den har virkelig flott fargegjengivelse (det gjelder for 32" også når du ser 100% rett på den), kan nesten sammenlignes med Philips 37PF9830.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppgitte kontrasttall er jo bare bull som mange vet. "ekte" og "uekte" konstrast, hvem skal så bestemme hva som er hva? Hvis jeg setter en hvit flekk på midten av skjermen og lar resten være sort kan jeg jo si at den er en billion til en uten at noen kan "motbevise" det.

Uansett, LG/philips vs Samsung/sony, sistnevnte vinner pga bedre sortnivå. LG's skjermer blir blå med en gang du beveger deg litt ut fra midten av skjermen (og det skal ikke mye til). Er lettest å se i normal belysning, vanskelig med full flombelysning i butikk.

I tillegg er min erfaring at prosessorene i LG's skjermer (kanskje bortsett fra de absolutt dyreste) noe svakere som er med å gir etterslep (hvis et lite element beveger seg over skjermen med en rolig statisk bakgrunn og man ikke har etterslep, mens hvis hele bildet i mange farger beveger seg og man får etterslep er det prosessoren og ikke skjermen som er et problem).

Bortsett fra dette er begge gode skjermprodusenter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    oppgitte kontrasttall er jo bare bull som mange vet. "ekte" og "uekte" konstrast, hvem skal så bestemme hva som er hva? Hvis jeg setter en hvit flekk på midten av skjermen og lar resten være sort kan jeg jo si at den er en billion til en uten at noen kan "motbevise" det.
    Jeg kan godt legge til at jeg er enig med n0stra her i at oppgitt kontrast ikke må taes for god fisk, og med mindre "alle" er enige om at en tv er god bør man så absolutt drite i slike spesifikasjoner og heller se TV'en selv før man tar kjøpsavgjørelser. Når jeg nå likevel oppgir kontrast i min anbefaling så er det fordi det er samme produsent som lager de to aktuelle modellene. Jeg er ikke sikker på om det har så mye å si det heller, men jeg blir litt mer tilbøyelig til å tro som her f.eks. at M61 er bedre enn R51. Og som trådstarter kan se er n0stra enig med meg i anbefaling grunnet denne blå/lilla effekten.

Men når alt det er sagt så kan jeg jo nevne en bekjent av meg som kom på besøk til en venn og så at vennen hadde kjøp seg ny TV. Det var den dårligste TV'en i verden ca. Et såkalt lokketilbuds TV, den som betjeningen på Elkjøp gjør nesten hva som helst for å ikke selge deg. En slik TV hadde vennen klart å kjøpe. "Jøss, går det ann å se på noe sånt da?" lurte min bekjente på. Hvorpå vennen repliserte: " Javisst, beste TV'en jeg har hatt, kan du skjønne åssen de kan selge den for 2500,-?!!"

Poenget er at det handler om "kontrast" alt sammen. Noen TV'er vil se kjempebra ut på siden av en dårligere spesifisert modell. Men det vil bare være på siden av den modellen. Hvis du setter dem på hver sin side av et lokal er det ikke sikkert at du lenger klarer å si hvilken som er "best". Og hvis du ikke klarer det, så er det et fett hvilken du velger, for med mindre du tar dem begge og setter dem på siden av hverandre i stua, ja så vil du aldri merke forskjellen.

Så for ordens skyld; med villedende pris i Norge på 18000,- så er etter min mening dette: LE32R51B det beste kjøpet i 32" klassen for øyeblikket.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nevnte modell til 14999 i flere kjedebutikker. Er nok som du sier mye opp til hva man sammenligner med, men personlig foretrekker jeg å se jakkeslaget til en person i sort dress. ikke bare en sort mølje eller en grå dress istedet for Og jo bedre signal, desto mer utnytte får man av kontrasten, vel å merke slik den egentlig skulle vært målt (antall nyanser i et statisk bilde over hele skjermen).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg kan godt legge til at jeg er enig med n0stra her i at oppgitt kontrast ikke må taes for god fisk, og med mindre "alle" er enige om at en tv er god bør man så absolutt drite i slike spesifikasjoner og heller se TV'en selv før man tar kjøpsavgjørelser. Når jeg nå likevel oppgir kontrast i min anbefaling så er det fordi det er samme produsent som lager de to aktuelle modellene. Jeg er ikke sikker på om det har så mye å si det heller, men jeg blir litt mer tilbøyelig til å tro som her f.eks. at M61 er bedre enn R51. Og som trådstarter kan se er n0stra enig med meg i anbefaling grunnet denne blå/lilla effekten.

Men når alt det er sagt så kan jeg jo nevne en bekjent av meg som kom på besøk til en venn og så at vennen hadde kjøp seg ny TV. Det var den dårligste TV'en i verden ca. Et såkalt lokketilbuds TV, den som betjeningen på Elkjøp gjør nesten hva som helst for å ikke selge deg. En slik TV hadde vennen klart å kjøpe. "Jøss, går det ann å se på noe sånt da?" lurte min bekjente på. Hvorpå vennen repliserte: " Javisst, beste TV'en jeg har hatt, kan du skjønne åssen de kan selge den for 2500,-?!!"

Poenget er at det handler om "kontrast" alt sammen. Noen TV'er vil se kjempebra ut på siden av en dårligere spesifisert modell. Men det vil bare være på siden av den modellen. Hvis du setter dem på hver sin side av et lokal er det ikke sikkert at du lenger klarer å si hvilken som er "best". Og hvis du ikke klarer det, så er det et fett hvilken du velger, for med mindre du tar dem begge og setter dem på siden av hverandre i stua, ja så vil du aldri merke forskjellen.

Så for ordens skyld; med villedende pris i Norge på 18000,- så er etter min mening dette: LE32R51B det beste kjøpet i 32" klassen for øyeblikket.
    hva med 37" utgaven? er det også et godt kjøp? (lurer på om jeg skal vente på bedre oppløsinger?)..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runjohan
    hva med 37" utgaven? er det også et godt kjøp? (lurer på om jeg skal vente på bedre oppløsinger?)..
    37" Samsungen er ikke normalt for salg i Norge, jeg la tilfeldigvis merke til den i produktkatalogen inne hos Expert. Jeg lurte på om det var trykkfeil siden jeg ikke hadde sett den i Norge før, men selgeren sa han kunne bestille den til meg, jeg spurte ikke om pris. Jeg nevnte den fordi jeg blandet denne tråden med en annen. Det var en som vurderte om han skulle gå for større skjerm enn 32". Når det gjelder oppløsning kan jeg ikke personlig se poenget med mer enn 1280x720 på en 32" LCD, Nå kommer jo de fleste HD-Ready skjermene med 1366x768 så en skal da være godt dekket. Philips har en 37" LCD med 1920x1080 men da er vi oppe i 30-35 000,- klassen. Om man på 2-3m avstand vil kunne se forskjell på en 37" med 1920x1080 og en med 1366x768 er en annen ting. Jeg var 2mm fra å kjøpe 37" Philips'en i går, men "fornuften" seiret til slutt, nå vurderer jeg altså å kjøpe en av de billigste 32" TV'ene i påvente av 1920x1080 TV på 42" skal komme ned i pris. Jeg tror ikke 1920x1080 har noe særlig for seg på mindre enn 42". Men det er min mening, mange vil nok være uenig.

Så, du må nesten bestemme deg for en størrelse. Om valget faller på 32" vet du allerede min anbefaling. LE32R51B er ca. 6000,- billigere en LE32M61B, så selv om M61B har litt bedre spesifikasjoner og finesser spørs det om du synes det er verdt det.

Mellom 32" og 42" kan jeg ikke komme med noen klare anbefalinger, de beste modellene er etter min mening alt for dyre, mens de rimeligere synes å gjøre for store kompromisser etter min smak. Price/performance ratio begynner å passe bedre med en plasma da. Jeg ser LE32M61B selges for ca. 19000,- Hvis du har en grei PC du kan bruke som TV-Tuner/DVD-spiller ville jeg mye heller gått for en plasma av typen LG LZ42pm12x. Den har ikke TV-Tuner eller høyttalere, men plasmapanelet som er brukt i denne modellen ble kåret til "best in the world" av et stort HiFi tidsskrift i fjor. Til ca. 17000,- skule det jo være mulig å få råd til et par høyttalere også. Men det blir ikke noen "konevennlig" løsning.

Så les litt videre her på forumet og kikk litt i butikker og se hva som frister mest. Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips har en 37" LCD med 1920x1080 men da er vi oppe i 30-35 000,- klassen.
    Denne koster nå under 30.000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Denne koster nå under 30.000,-
    sjekk dinside.no som har testet den, står noe om videoformat og dataformat på oppløsningen? ikke bra!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for bra svar joey1313. så at siba.no hadde en 40" samsung til 22000 som kanskje ikke er så værst? har lest masse om oppløsing, og det ser ut som at 720p holder i massevis, ihvertfall til meg som skal spille xbox360 og se litt dvd.

problemet mitt er at jeg ikke har peil, men etterhvert som jeg leser og lærer skjønner jeg at jeg må ha dyrere og dyrere tv.. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk dinside.no som har testet den, står noe om videoformat og dataformat på oppløsningen? ikke bra!!
    Nei, det er ikke bra. Dersom en LCD TV ikke takler samme oppløsning fra PCI via DVI som antall pixler tilsier, så er det elendig!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...Hva er det som ikke er bra? Det dinside testen påpeker er at det i manualen står spesifisert at skjermen tar data oppløsninger opp mot 1366x768. Dinside tok ikke det for god fisk, og koplet til 1920x1080, og det fungerte som bare det. Skjermen er altså bedre enn det som står i manualen. Selv har jeg ingen respekt for folk som leser manualer, men det er jo en annen sak.

Skjønt jeg kan jo når jeg nå først er igang komme med en liten konspirasjonsteori på området. Et våkent medlem her på forumet kom over noe tekniske spesifikasjoner for HDMI chip'er som er i bruk eller planlagt å ta i bruk senere. De nye chip'ene er billigere en de gamle, innsparinger har blitt gjort og resultatet er at de ikke holder seg innenfor DVI standarden, det trenger de da heller ikke, siden det ikke er DVI det snakk om men HDMI. For at en skjerm skal kunne kalles HD-Ready må den kunne ta imot 720p og 1080i, det er ikke krav til 1080p da det ikke er en kringkastingstandard engang. Så de nye HDMI chip'ene er "lobotomert" til å kun takle opp til 85MHz, altså nok til 1080i som er ca. 62,5MHz men for lite til å takle 60HZ 1080p som er ca. 125MHz. 37PF9830 er sagt i sin egen manual å støtte PC oppløsningen 1366x768@60Hz, båndbredde behovet blir altså nesten 63MHz for den oppløsningen. nesten det samme som 1080i altså. Kan det tenkes at Philips har tenkt å ta i bruk de "lobotomerte" HDMI chip'ene på et senere tidspunkt? I så fall vil ikke skjermen kunne vise høyere enn 1366x768@60Hz progressivt via HDMI inngangen. Litt dumt for Philips da om de hadde skrevet i manualen at skjermen takler høyere oppløsninger. Men så lenge skjermen har en DVI port er det jo ingen fare, for om en DVI port ikke støtter 135MHz, ja så er det ingen DVI port (Med unntak av DVI-A for dere pedanter der ute ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...Hva er det som ikke er bra? Det dinside testen påpeker er at det i manualen står spesifisert at skjermen tar data oppløsninger opp mot 1366x768.
    ).
    Dette er ikke bra. har skjermen 1920 x 1080 pixler skal produsenten garantere at den fungerer sammen med en PC som kjører 1920 x 1080.

Dinside tok ikke det for god fisk, og koplet til 1920x1080, og det fungerte som bare det.
    Fint dersom det fungerer 100% med en PC i 1920 x 1080. Teksten er imidlertid skrevet på en måte som ikke gjør meg 100% sikker på det.

Men så lenge skjermen har en DVI port er det jo ingen fare, for om en DVI port ikke støtter 135MHz, ja så er det ingen DVI port (Med unntak av DVI-A for dere pedanter der ute ).
    Mange av disse LCD TV'ene har IKKE DVI-input. Det er ikke bra dersom HDMI er lobotomert!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •