Valgets kval. LG RZ-32LP1 eller Samsung LE-32M61BX - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Dette er ikke bra. har skjermen 1920 x 1080 pixler skal produsenten garantere at den fungerer sammen med en PC som kjører 1920 x 1080.
    Hvorfor det? Det er en TV, ikke en dataskjerm. Da holder det at TV'en støtter de kringkastingsstandardene som eksisterer, skjermkortet mitt takler 1080i fint det.

Fint dersom det fungerer 100% med en PC i 1920 x 1080. Teksten er imidlertid skrevet på en måte som ikke gjør meg 100% sikker på det.!
    37PF9830 vil godta 1080p@60Hz, det vet jeg fra andre brukererfaringer, ikke dinside testen. Så har du pengene er det bare å løpe å kjøpe.

Mange av disse LCD TV'ene har IKKE DVI-input. Det er ikke bra dersom HDMI er lobotomert!
    Eller så må man forsikre seg om at HDMI chip'en som står i TV'en støtter 125MHz og over. Når vi vet hvor mye tekniske spesifikasjoner selgere som regel sitter på er det jo skummelt nok det.

Det er jo klart jeg ikke er enig med meg selv i disse besvarelsene, men vi må huske på at vi "AV-geeker" neppe står for mer enn 0,1-1% av salget på mange modeller. 99% av kjøperene kommer aldri til å kople en PC til TV'en sin, og jeg hadde vært i den gruppen hvis brunevare industrien hadde levert ordentlige produkter uten at prisen var helt hinsides.

Så var det å komme seg on-topic igjen:
    Sitat Opprinnelig postet av runjohan
    takk for bra svar joey1313. så at siba.no hadde en 40" samsung til 22000 som kanskje ikke er så værst? har lest masse om oppløsing, og det ser ut som at 720p holder i massevis, ihvertfall til meg som skal spille xbox360 og se litt dvd.

problemet mitt er at jeg ikke har peil, men etterhvert som jeg leser og lærer skjønner jeg at jeg må ha dyrere og dyrere tv..
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha dyrere TV, størrelsen på TV bestemmer du ganske enkelt ved å se på to ting: Hva har du plass til, og hvor langt ifra vil du sitte. Ta i betraktning at optimal sitteavstand for film i 16:9 formatet oppfattes som 1,5-2 x skjermbredde, mange tror det bare gjelder for projektorer grunnet pixelsynlighet, men faktum er at man ønsker å komme nærme nok skjermen til å få satt igang periferi synet sammen med handlingen i filmen slik at hjernen din vil plassere deg mer "inni" handlingen. Skjermstørrelser oppgis i diagonal lengde, dvs. at en økning fra 32" - 37" for eksempel. vil gi en økning i skjermbredde på ca. 3"? (Orker ikke regne, min phytagoras er alt for gammel) Så øker du fra 32" til 37" kan du godt flytte deg 7,5cm (3") x1,5 til 2 lenger unna. 10 til 15cm med andre ord. Eller sagt på en annen måte. Om du velger 32" istedenfor 37" vil du få mye av den samme effekten som med 37" bare ved å flytte deg 10-15cm nærmere TV. Nå, hvis jeg kan spare 15000,- på å flytte meg 15cm nærmere TV'en så hadde jeg seriøst vurdert det.

Så nok en gang: min klare anbefaling er Samsung LE32R51B legg i 2-2500 kroner for designet til LE32M51B om du ikke kan leve med designet til R51. så er det fremdeles 4000,- opp til LE32M61B.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: vennligst ta pris under AVnytt eller egen tråd under pris -og produktjakt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Hvorfor det? Det er en TV, ikke en dataskjerm. Da holder det at TV'en støtter de kringkastingsstandardene som eksisterer, skjermkortet mitt takler 1080i fint det.
    For meg er PC egenskapene det viktigste ved kjøp av flatskjerm. Det er den som kommer til å være hovedkilden.

Hva menes egentlig med at skjermkortet takler 1080i. Når en setter opp oppløsningen på skjermkortet på PC'en så setter en vel bare oppløsningen uten å spesifisere hverken "i" eller "p"?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: vennligst ta pris under AVnytt eller egen tråd under pris -og produktjakt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er PC egenskapene det viktigste ved kjøp av flatskjerm. Det er den som kommer til å være hovedkilden.

Hva menes egentlig med at skjermkortet takler 1080i. Når en setter opp oppløsningen på skjermkortet på PC'en så setter en vel bare oppløsningen uten å spesifisere hverken "i" eller "p"?
    Skjermkortet mitt har HDCP også.
    He he, noen skjermkort støtter videoformater også, ikke bare progressive PC formater. Men om skjermen ikke godtar 1080p må man jo stille skjermkortet på en annen oppløsning mens man jobber i desktop går jeg ut fra. Og så konfigurere avspillingsprogrammet til å bruke 1080i når filmen er i fullmodus. Jeg hadde heller aldri kjøpt en 1080 HDTV som ikke takler 1080p bare så det er sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet mitt har HDCP også.
    He he, noen skjermkort støtter videoformater også, ikke pare progressive PC formater. Men om skjermen ikke godtar 1080p må man jo stille skjermkortet på en annen oppløsning mens man jobber i desktop går jeg ut fra. Og så konfigurere avspillingsprogrammet til å bruke 1080i når filmen er i fullmodus. Jeg hadde heller aldri kjøpt en 1080 HDTV som ikke takler 1080p bare så det er sagt.
    Hva slags skjermkort har du? Jeg har selv Asus Nvidia 7800 GTX med dobble DVI-utganger. Jeg ser ingen steder å konfugurere "i" eller "p".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags skjermkort har du? Jeg har selv Asus Nvidia 7800 GTX med dobble DVI-utganger. Jeg ser ingen steder å konfugurere "i" eller "p".
    Jeg har et ATI Radeon X800VE AIW, dersom du velger properties med høyre musknapp på desktopen kan du stille oppløsning bakgrunn o.l. Fra settings gå på advanced, velg så display. Der fjerner du avhukkingen for å bare vise modes som skjermen takler. gå deretter på adapter og velg "show all modes" Her kan du se hva skjermkortet ditt takler. Det er ikke alle modus som kommer fram når skjermen som er koplet til for øyeblikket ikke støtter dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et ATI Radeon X800VE AIW, dersom du velger properties med høyre musknapp på desktopen kan du stille oppløsning bakgrunn o.l. Fra settings gå på advanced, velg så display. Der fjerner du avhukkingen for å bare vise modes som skjermen takler. gå deretter på adapter og velg "show all modes" Her kan du se hva skjermkortet ditt takler. Det er ikke alle modus som kommer fram når skjermen som er koplet til for øyeblikket ikke støtter dem.
    Jeg får fortsatt bare opp andre oppløsninger enn de skjermen min takler (jeg har en Sony 23" widescreen). Ingenting som indikerer noe "i" eller "p".

Vet du forresten om de nye 32" og 40" modellen til Samsung (LE-32M61B og LE-40M61B) takler 1366 x 768 oppløsning fra PC uten problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med pc på en samsung 32R41 og klarer å kjøre begge på skjermen men vil anbefale 1280x768 da dette har gitt minst knot i forhold til de programmer jeg bruker. Min erfaring er at de mest brukte "standardene" i forhold til mellomløsninger er mye mer stabile.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Sitter med pc på en samsung 32R41 og klarer å kjøre begge på skjermen men vil anbefale 1280x768 da dette har gitt minst knot i forhold til de programmer jeg bruker. Min erfaring er at de mest brukte "standardene" i forhold til mellomløsninger er mye mer stabile.
    Hva slags knot er det snakk om og i hvilke programmer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så lenge skjermen har en DVI port er det jo ingen fare, for om en DVI port ikke støtter 135MHz, ja så er det ingen DVI port (Med unntak av DVI-A for dere pedanter der ute ).
    Er du sikker på at DVI standarden krever støtte for den høyeste båndbredden? I følge wikipedia:

Minimum clock frequency: 21.76 MHz
    Maximum clock frequency in single link mode: Capped at 165 MHz

Det sier egentlig ikke noe, men jeg mener bestemt at jeg så DVI chipper med under 165 MHz båndbredde? Det er jo lite poeng å ha båndbredde nok til 2 megapixler i en skjerm med VGA oppløsning (f.eks). Da kan man like gjerne spare litt på silisiumen....

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får fortsatt bare opp andre oppløsninger enn de skjermen min takler (jeg har en Sony 23" widescreen). Ingenting som indikerer noe "i" eller "p".
    Etter at du fjerner avhukket må du trykke på "apply" så henter den frem de nye oppløsningene. Hos meg står det f.eks. "1920x1080, millioner av farger(32-biters), 30Hz (sammenflettet)" det er på et gammelt Radeon9500nonpro som jeg sitter på nå, med norsk windows.

Vet du forresten om de nye 32" og 40" modellen til Samsung (LE-32M61B og LE-40M61B) takler 1366 x 768 oppløsning fra PC uten problemer?
    Nei, her må jeg nok gjette jeg som alle andre, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at du fjerner avhukket må du trykke på "apply" så henter den frem de nye oppløsningene. Hos meg står det f.eks. "1920x1080, millioner av farger(32-biters), 30Hz (sammenflettet)" det er på et gammelt Radeon9500nonpro som jeg sitter på nå, med norsk windows.
    Jeg fikk bare opp 60Hz som minste refresh rate, men det var faktisk mulig å skrive inn 30Hz manuelt.

Er poenget at 30Hz = "i" og 60Hz er "p"?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er du sikker på at DVI standarden krever støtte for den høyeste båndbredden? I følge wikipedia:

Minimum clock frequency: 21.76 MHz
    Maximum clock frequency in single link mode: Capped at 165 MHz

Det sier egentlig ikke noe, men jeg mener bestemt at jeg så DVI chipper med under 165 MHz båndbredde? Det er jo lite poeng å ha båndbredde nok til 2 megapixler i en skjerm med VGA oppløsning (f.eks). Da kan man like gjerne spare litt på silisiumen....

mvh
    Knut
    Var det ikke du som fant frem info'en om de nye HDMI chip'ene? Uansett betyr "Capped" at Singel link mode ikke støtter over 165MHz, selv om den kunne ha gjort det. For i Dual link mode er ikke lenger begrensningen 165MHz pr. kanal. Man kan altså kjøre enten mer enn 330MHz i dual link eller mer enn 165MHz i den ene kanalen så lenge summen av 2 kanaler ikke overskrider 330MHz. Husker ikke hvor jeg leste minimum kravet på 135MHz for DVI, det kan være jeg husker feil med andre ord, selv om jeg ikke tror det siden det er ganske nylig jeg kom over informasjonen. Om kilden min er korrekt er jo en annen sak. Slik jeg forstår det skal en DVI-I i singel link mode for eksempel støtte minimum 21.76 MHz til 135MHz men ikke over 165MHz.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk bare opp 60Hz som minste refresh rate, men det var faktisk mulig å skrive inn 30Hz manuelt.

Er poenget at 30Hz = "i" og 60Hz er "p"?
    Det er bare en måte å skrive det på, i dette tilfellet betyr 30Hz at man får 30 fulle frames i sekundet og at de fremvises interlaced. Skjermen vil jo fremdeles oppdateres 60 ganger i sekundet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en måte å skrive det på, i dette tilfellet betyr 30Hz at man får 30 fulle frames i sekundet og at de fremvises interlaced. Skjermen vil jo fremdeles oppdateres 60 ganger i sekundet.
    Det begynner kanskje å bli litt klarere, men når jeg setter 30Hz Interlaced på min Sony 23" widescreen monitor som kjører 1920 x 1200, så kan jeg ikke se noen forskjell på bildet i forhold til når jeg kjører 60Hz.

Kan du forklare?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner kanskje å bli litt klarere, men når jeg setter 30Hz Interlaced på min Sony 23" widescreen monitor som kjører 1920 x 1200, så kan jeg ikke se noen forskjell på bildet i forhold til når jeg kjører 60Hz.

Kan du forklare?
    Kan det være fordi monitoren min ikke støtter denne oppløsningen, slik at den egentlig fortsatt kjører 60Hz?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være fordi monitoren min ikke støtter denne oppløsningen, slik at den egentlig fortsatt kjører 60Hz?
    Siden en LCD skjerm ikke tegner opp bildet på samme måte som en CRT skjerm vil ikke forskjellen være tilstede på statiske bilder. Når du får bevegelse i bildet vil interlacings feil være mere fremtredende. Men det er et rimelig stort tema, så for bedre forståelse vil jeg anbefale denne linken.
    Om det er mere som ikke er relatert til trådens start tema så opprett en ny tråd, vi er veldig off-topic nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for å spore litt tilbake... Ble LG sin gitt, leste en del steder at den ikke var så kresen på Tv-signalene samt har 2 tunere. (det lille ekstra som talte, hehe)

Sitter nå her klar til å stikke til Strømstad for å hente min nye tv. (post restante fra Fyndbørsen) Som jeg gleder meg. Da var det bare å finne et tv-bord som gjør tv'n rett, noen tips? hehe.

Leben

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •