1080P vs 720p - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95

Tråd: 1080P vs 720p

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Da kan vel kanskje du med din viten fortelle meg hvilke plasmaer/LCD som støtter dette, selv tenkte jeg at min skjerm støttet 720p ettersom det står i bruksanvisningen

Jeg har bare en liten kommentar her. Det er viktig å skille mellom antallet fysiske bildepunkter (pixler) og hva TV'n klarer å skalere. Det er ikke noe poeng å fôre en SD-oppløst skjerm med oppskalerte signaler. Skjermen må da bare skalere signalene ned til SD oppløsning igjen. Det blir som å ta båten til Stavanger, når man egentlig skal til Trondheim. Legg merke til at jeg sa oppskalerte signaler. HD signaler kan bli (og blir) meget flotte selv på SD skjermer.

Poenget er at selv om det står i bruksanvisningen at skjermen takler 480i/p, 576i/p, 720i/p, 1080i/p så vil det ikke si at man har en native oppløsning på 1080. Dette forteller kun hvilke oppløsninger skaleringsbrikken klarer å handtere.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Hvorfor like store? Mye av poenget med HDTV er jo at du kan ha en større skjerm. Forskjellen mellom HDTV og SDTV vil jeg tro er neglisjerbar på et 21'' fjernsyn. (Jeg snakker ikke om å sitte klistret i en dataskjerm nå). På en 50'' plasma derimot, hallelujah!

I praksis holder det med en skikkelig HDTV på minimum 42'' som viser HD-materiale for å teste forskjellen. Den andre skjermen (SD) kan jo være hva som helst, det er uansett rått parti. Dagens tv-signal smurt opp på en 50'' plasma ser jo omtrent ut som tv-bildene fra Armstrong og Aldrins første skritt på månen.

Litt ot, men, men.
    Fordi :
    A) kjøperen står ofte mellom å velge en 32-37-42" HD kontra en 32-37-42" SD skjerm. Det er skjelden folk spør om de skal velge en 20" SD skjerm eller en 40" HD skjerm...

B) Hvis poenget er å sammenligne SD-standarder opp mot HD standarder så vil man ved to like store og like bra skjermer fjerne bias mot store og gode skjermer.

Ved å sammenligne en 20" SD skjerm mot en 40" HD skjerm vil hvert pixel dekke ca like stort areal på netthinna i begge tilfellene. Altså kan man si at "oppløsningen" (alt ettersom hvordan men definerer dette) er lik. Forskjellen da er at man dekker en mye større del av synsfeltet. Ved derimot å sammenligne to like skjermer dekker man like stor del av synsfeltet og har samme dynamikk, men hver pixel dekker en mindre del av netthinna for HD, og derfor vil eventuelle forskjeller være grunnet den høyere oppløsningen i HD.

Da først kan man eksperimentere med skjermstørrelse/avstand og finne terskelen hvor HD begynner å gi store fordeler kontra SD.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerne bias mot store og gode skjermer? Store og gode skjermer er jo hele poenget med HDTV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerne bias mot store og gode skjermer? Store og gode skjermer er jo hele poenget med HDTV.
    Jepp. Da forslår jeg at vi klistrer her på forumet:

"For best å teste om HDTV har noe for seg anbefaler vi at du kobler opp en 20" sort-hvit reise-tv med antenne ved siden av en 50" HD-ready plasma. Hvis bildet ser bedre ut er det en garanti for at HD er et bedre format for deg enn SD. "

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tror jeg jaggu du overgikk deg selv, ikke verst.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

En sort hvit CRT skjerm har jo bare en CRT kanon og fosforflaten har en helt glatt og celle og pixcel fri overflate.... Det kan godt hende at en sorthvit film vil kunne se meget godt oppløst ut på en slik skjerm, selv om kvaliteten på en reisetv ikke pleide å være så mye å skrive hjem om...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare gjør skjermen liten nok er du jo rimelig sikker på at linjene blir små nok til at de ikke lengre er synlig. Spesielt på 4 meter avstand. Utrolg skarp og fin den reisetv-en ;-)

-k

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom den største fordelen med HD er å opprettholde god bildekvalitet på større skjermer har jo knutinh rett i at man må sammenligne skjermer av samme størrelse for å avgjøre bildekvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Selvom den største fordelen med HD er å opprettholde god bildekvalitet på større skjermer har jo knutinh rett i at man må sammenligne skjermer av samme størrelse for å avgjøre bildekvaliteten.
    Det kommer helt an på hva du ønsker å vise. Hvis du ønsker å vise begge teknologiene fra sin beste side, er det imo ikke naturlig å vise SDTV på like stor skjerm som HDTV.

Ønsker du å vise at HDTV har et stort fortrinn på store skjermer, ville det være nærliggende å vise begge teknologiene på (like) store skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I trykkbransjen så bruker de "dots pr inch" for å benevne "oppløsnings"-aspektet av trykkkvaliteten.

Fins det offisielt noe som heter "pixels per inch" i skjermindustrien?
    Jo flere pixler pr tomme jo "ektere" ser bildet ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanligste er dot pitch eller ev. pixel pitch.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det en lite fruktsom diskusjon vi er inne på. Det er vanskelig å snakke presist om slikt via tekst, og man ender gjerne opp med å snakke om hverandre. DPI er et nyttig begrep i trykker-verdenen, og pixels per inch er sikkert like nyttig i video-verdenen. Jeg tror at pixel per grad åpningsvinkel fra synsfeltet er den viktigste.

Altså at en 20" på en gitt avstand med f.eks 1 megapixel vil se like bra ut i teorien som en 40" på en avstand som dekker like stort areal på netthinna med like stor fysisk oppløsning. Så kan man selvfølgelig øke antall pixler på skjermen og/eller man kan gjøre skjermen fysisk større (blåse opp hver pixel).

Det som betyr noe er hvor stor del av synsfeltet man dekker, og hvor mange pixler man har innenfor dette området. Da ser jeg elegant bort fra alle reelle problemstillinger som kontrast, kompresjon etc.

Ut fra dette vil jeg forvente at det er en øvre grense for hvor stor oppløsning øynene våre har. Denne bør være relatert til "hvor stor en pixel blir på netthinna". Med andre ord vil en HD-skjerm være like bra/dårlig som en SD-skjerm hvis avstanden er stor nok. Og hvis vi setter oss veldig nært skjermen vil vi til slutt nå et punkt der hele synsfeltet er dekket og oppløsningen er så høy at vi ikke kan nyttiggjøre oss flere pixler. Jeg aner ikke hva denne verdien er.

mvh
    Knut

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang i fremtiden ville man ledd godt av å lest denne diskusjonen da pixler for lengst er noe som tilhører steinalderen

Jeg vil tro at fremtidens skjermer, i den grad de er fysiske konstruksjoner eller ei, vil være som å se ut gjennom et vindu mot virkeligheten. Noen som vet hvilken teknologi som er brukt i disse fancy brillene som tegner opp et "gjennomsiktig" bilde rett foran deg i luften?

Newcomer loggon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet (lest)om Philips 9830 ved bruk av DVI/HDMI vil elminere problemet med kunn 1024x768 oppløsning på PC og bruk av DVI/DVI ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor argumentere mot noe som er bedre ?
    I alle andre sammengenger er vi på "desperat" jakt etter bedre ytelse.
    Om det har noen praktisk verdi er ofte uinteressant, så lenge det i teorien gir bedre resultater.
    Dette gjelder både lyd og bilde.
    Vi skifter kabler og komponenter som skal gi oss små nyanseforskjeller i positiv retning, og er fornøyd med det.

Så nå er spørsmålet 720p vs 1080p.
    At 720p er "bra nok" er vel og bra, og sikkert fornuftig.
    Men hvorfor skal plutselig entusiastene her inne nøye seg med noe som er bra nok, når man kan få ekte HD ?
    HD-DVD og Blu-Ray lanseres for fullt denne våren. Disse vil ha støtte for kildemateriale i 1080i og 1080p.
    Hvorfor skalere ned, når du kan se dette i full oppløsning ?

Det kan virke som mange argumenter for at 720p er bra nok, kommer fra eiere av slike skjermer som nylig er kjøpt. En helt vanlig reaksjon blandt oss mennesker er at man må forsvare sine valg, og at man ikke ønsker å fremstå som den som har gjort et "dårlig" kjøp.
    Det gjelder selfølgelig i denne diskusjonen også, der 720p eiere trekker fram de argumentene de brukte for å ovebevise seg selv om at de har gjort et godt kjøp.

Men hvorfor skal vi entusiaster ta til takke med noe som er "bra nok" ?

Bransjen er flinke til å markedsføre nye teknologier, og skape etterspørsel.
    "HD-Ready" var det store i høst, selv om alle disse må skalere ned til 720p.
    Jeg vedder en 50-lapp på at vi om 1-2 år vil se en ny kampanje med "Real HD" og "True HD" logoer klistret på skjermer rundt i butikkene.

Jeg lever ennå lykkelig med 42" 480p, og har bestemt meg for at min neste skjerm blir en 50"-60" 1080p.
    Alt annet blir bare en mellomløsning.

Roger S.
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å holde tunga rett i munnen her. Hva som er ønskelig/gangbart i et entusiastanlegg med en BD-spiller er en ting. Hva som vil bli prioritert i bakkenett/satelitt der båndbredden er en (bokstavelig talt) kostbar ressurs er noe helt annet. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, jeg skal være overlykkelig den dagen jeg kan nyte et godt, ikke ihjel-komprimert tv-signal i 720p.

Hvorvidt du skal satse på et panel i native 720p eller 1080p avhenger av flere faktorer. Titteavstand, skjermstørrelse, anvendelsesområde og pris er vel de viktigste. Med andre ord, det fins ingen fasitsvar på hva som er den beste tv'en, det må avgjøres av den enkelte.

Til slutt en liten kommentar til ditt utsagn om at "HD-Ready" var det store i høst, selv om alle disse må skalere ned til 720p. Bare for å ha det på det rene, mange av de HD-ready skjermene som selges kan ikke en gang vise 720p i native oppløsning, spesielt gjelder dette plasma.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å holde tunga rett i munnen her. Hva som er ønskelig/gangbart i et entusiastanlegg med en BD-spiller er en ting. Hva som vil bli prioritert i bakkenett/satelitt der båndbredden er en (bokstavelig talt) kostbar ressurs er noe helt annet. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, jeg skal være overlykkelig den dagen jeg kan nyte et godt, ikke ihjel-komprimert tv-signal i 720p.
    Hva et digitalt bakkenett måtte bringe er for meg ikke så interessant.
    Ser ikke så mye på TV, mest film fra DVD.

Pris blir nok en avgjørende faktor for 1080p sin utbredelse.
    Selve HD-DVD spilleren er rimlig (Toshiba har annosert HD-DVD spillere ned mot 3500kr)
    Men en 1080p plasma/lcd skjerm er ikke gratis. Ser pioneer har annonsert en 50" 1080p som koster fryktelig mye. Panasonic sin nye 65" 1080p er ikke gratis den heller.

Men tanken på et 1080p bilde varmer veldig ;-)

Roger S.
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha sett for mye 1080P matriale skal jeg ikke være for bastant, men det er helt klart at 720P ser langt bedre ut enn 1080i. Ren logikk vil vel da tilsi at 1080P vil se enda bedre ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel uenighet om hva som ser best ut av 720p og 1080i?

Film burde i en ideell verden se bedre ut i 1080i enn 720p. Sport bør helt klart se bedre ut i 720p. De få eksemplene på kildemateriale og avspillingsenheter vi har sett trenger ikke nødvendigvis å være representative for det fulle potensiale til noen av delene.

Men 1080i er noe herk med en gang produsentene begynner å rote...

mvh
    Knut Inge

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av problemet med 1080i er vel at prosessene for å gjøre dette signalet om til 'p' er ganske tøffe. Det er vel snakk om at endel produsenter jukser litt ved å gå veien om 540p og dermed mister mye informasjon... Hvis jeg har lest/forstått dette riktig.

Mvh

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •