1080P vs 720p - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95

Tråd: 1080P vs 720p

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Personlig synes jeg dette oppløsningssnakket er et hysteri uten like. Har nettopp anskaffet meg en DVD spiller med HDMI og prøvd de forskjellige oppløsninger på plasmaen(Panasonic TH-42PV500)fra de minste via HDMI på640*480 pixels til 1920*1080i, og fra min sitteposisjon på ca2,5-3m er det uhyre liten forskjell på disse, og så fabler folk om at 1080p skal være så mye bedre enn1080i
    Jo, men det er jo ved et oppskalert DVD-bilde, ikke ekte HD som er laget i de oppløsningene. Når man oppskalerer, legger man jo ikke til detaljer, man bare blåser opp bildet. Så da kan ikke bildet bli mer detaljert enn originalen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH-42PV500 har så vidt jeg vet en egen oppløsning på selve skjermen på 1024 x 768, så testing via en sånn skjerm blir etter min mening ikke helt riktig selv med ekte 720p eller DVD oppskalert til 720p som kilde.

Kan forøvrig være litt enig i at det er litt HD-ready hysteri innenfor TV fronten i den siste tiden/året, ettersom det meste av kildemateriale man har i dag, må oppskaleres for å fylle bildeflaten, og dermed heller ikke blir så veldig mye å skrive hjem om...

Tester man forøvrig ekte 720p kildemateriale på f.eks en projektor med 100" bilde og 1280x720 som native oppløsning, ser man ganske ofte store forskjeller på oppskalert DVD kildemateriale og ekte 720p. Forskjellig kildemateriale, software og hardware i oppskalerings sammenhengen spiller også inn for resultatet som vises på skjermen, så det er fort gjort å snakke litt forbi hverandre nåe man snakker generellt om hvor godt bilde blir med oppskalert DVD kildemateriale, selv om man tester og bygger opp et erfaringsgrunnlag selv på eget AVutstyr.

Har man en projektor som kan oppløse og vise 1080p, tror jeg de fleste kan se disse forskjellene på 720p og 1080p, hvis de kan få øynene til å fokusere skarpt nokk på skjermen da vel og merke.....;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Så da kan ikke bildet bli mer detaljert enn originalen.
    Det er jeg uenig i. Spesielt på store bilder vil oppskalerte bilder være mer detaljerte enn ikke oppskalerte bilder. Ihvertfall hvis bildeprosesseringen som utfører oppskaleringen er av en viss kvalitet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det er jeg uenig i. Spesielt på store bilder vil oppskalerte bilder være mer detaljerte enn ikke oppskalerte bilder. Ihvertfall hvis bildeprosesseringen som utfører oppskaleringen er av en viss kvalitet.
    Så dersom et bilde av en 100 Kroner seddel er såpass lite at underskriften til sentralbanksjefen ikke er tydelig, vil dette kunne fikses greit ved å blåse opp bildet til en større størrelse, bare man bruker en bra nok algoritme?

Nesten så jeg begynner å tro på metodene de bruker i CSI Miami, da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom et bilde av en 100 Kroner seddel er såpass lite at underskriften til sentralbanksjefen ikke er tydelig, vil dette kunne fikses greit ved å blåse opp bildet til en større størrelse, bare man bruker en bra nok algoritme?
    Dette er nøyaktig det noen filtere gjør.
    Du har Lanczos algoritme, limitedsharpen, bicubic etc. etc.
    Man kan ikke nødvendigvis hente ut mer info fra som du nevner tekst som er helt forkludret. MEN algoritmer kan gjenkjenne mønstre i utydelige bilder og estimere hva som "egentlig" burde vært der.

Se på bildene jeg la ut på forrige side. (Lanczos alg)

De færreste tv'ene har de mest kraftkrevende algoritmene implementert. Tror den mest utbredte blant produsentene er oppskalering med bicubic algoritmen som er det samme som Photoshop bruker til skalering.

I USA har det blitt populært med egne (forholdsvis dyre) HD-upskalere som mellomledd for de som ikke vil ta skrittet det er å sette opp en HTPC.

Jeg tror at en dag vil tv produsenter begynne å implementere kraftigere alogritmer selv for å lette overgangen mellom SD og HD. Det er bare snakk om når.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da snakker man uansett om forskjellen på diverse måter å oppskalere på, og det er klart at bildet da kan bli skarpere fra én type oppskalering enn fra en annen (billigere) oppskalering.
    Så det er klart at oppskaleringen kan bli skarpere og virke mer detaljert dersom en god DVD-spiller gjør det, eventuellt en dedikert scaler, istedenfor at TVen selv gjør det, men jeg kommer til å fortsette å mene at man ikke får tilført detaljer som ikke er der fra før. Ellers kunne man jo kjøpe seg en DVD-spiller som oppskalerer og droppe hele Blueray greia.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Oppskalert DVD kan faktisk bli VELDIG bra, så lenge ikke tven gjør det selv.
    Man kan enten bruke en dedikert hardware hd upscaler eller ... ffdshow på en htpc:
    http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

Ser dere ikke forskjell på dette er dere på tur ;-)
    Jeg betviler ikke at det fins gode oppskaleringsalgoritmer som kan brukes med hell på SD, for det gjør det. Det er imidlertid langt derfra til HDTV.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg dette oppløsningssnakket er et hysteri uten like. Har nettopp anskaffet meg en DVD spiller med HDMI og prøvd de forskjellige oppløsninger på plasmaen(Panasonic TH-42PV500)fra de minste via HDMI på640*480 pixels til 1920*1080i, og fra min sitteposisjon på ca2,5-3m er det uhyre liten forskjell på disse, og så fabler folk om at 1080p skal være så mye bedre enn1080i.... blir litt oppgitt jeg.
    Din 42'' skjerm har en oppløsning i panelet på 768x1024. Hvis du tror du kan teste hva 1080i er godt for på den skjermen sammenliknet med 480x740, må du rett og slett tro om igjen.

Din skjerm er ikke i nærheten av å ha den kvaliteten/størrelsen/oppløsningen som skal til for å demonstrere forskjellen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shanks Sitat:

Din 42'' skjerm har en oppløsning i panelet på 768x1024. Hvis du tror du kan teste hva 1080i er godt for på den skjermen sammenliknet med 480x740, må du rett og slett tro om igjen.

Din skjerm er ikke i nærheten av å ha den kvaliteten/størrelsen/oppløsningen som skal til for å demonstrere forskjellen.

Så med andre ord er det kun prosjektorer idag som kan ha noe gevinst i form av høyere oppløsning????????

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da snakker man uansett om forskjellen på diverse måter å oppskalere på, og det er klart at bildet da kan bli skarpere fra én type oppskalering enn fra en annen (billigere) oppskalering.
    Så det er klart at oppskaleringen kan bli skarpere og virke mer detaljert dersom en god DVD-spiller gjør det, eventuellt en dedikert scaler, istedenfor at TVen selv gjør det, men jeg kommer til å fortsette å mene at man ikke får tilført detaljer som ikke er der fra før. Ellers kunne man jo kjøpe seg en DVD-spiller som oppskalerer og droppe hele Blueray greia.
    Poenget er jo at man kan forbedre DVD betydelig, noe du har benektet. Ikke ERSTATTE HD-signaler med DVD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord er det kun prosjektorer idag som kan ha noe gevinst i form av høyere oppløsning????????
    Finnes da drøssevis av skjermer som man får fullt utnytte av 720p, men også 1080i.

Hvis du ikke har fått med deg at det finnes skjermer med oppløsning på 1280x720 eller høyere har du litt å ta igjen...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Poenget er jo at man kan forbedre DVD betydelig, noe du har benektet. Ikke ERSTATTE HD-signaler med DVD.
    Jeg mener man kan forbedre DVD signalet ved å kjøre filtre som fjerner støy, artefakter, som gjør bildet skarpere(og dermed "mer detaljert"), osv. Men jeg mener dette vil kunne skje uavhengig av oppskalering. Jeg vil f.eks. tro det er stor forskjell på bildet (ikke-oppskalert) fra en Denon DVD-A1XV og fra en Denon 1720 spiller. Dette er jo da p.g.a. hvordan bildet blir behandlet i spilleren. Men oppskalering vil vel også i tillegg kunne føre til et 'mykere' bilde, noe som kan oppfattes som bedre.
    Jeg tror vi er enige, jeg prøver bare å si at man ikke kan legge til informasjon som ikke allerede er der. Klart man kan gjøre informasjonen som er der tydligere, men ikke legge til nyttige pixler som ikke er der fra før.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener man kan forbedre DVD signalet ved å kjøre filtre som fjerner støy, artefakter, som gjør bildet skarpere(og dermed "mer detaljert"), osv. Men jeg mener dette vil kunne skje uavhengig av oppskalering. Jeg vil f.eks. tro det er stor forskjell på bildet (ikke-oppskalert) fra en Denon DVD-A1XV og fra en Denon 1720 spiller. Dette er jo da p.g.a. hvordan bildet blir behandlet i spilleren. Men oppskalering vil vel også i tillegg kunne føre til et 'mykere' bilde, noe som kan oppfattes som bedre.
    Jeg tror vi er enige, jeg prøver bare å si at man ikke kan legge til informasjon som ikke allerede er der. Klart man kan gjøre informasjonen som er der tydligere, men ikke legge til nyttige pixler som ikke er der fra før.
    Jada vi er nok enige - men jeg vet ikke helt på akkurat det punktet med at man ikke kan legge til informasjon som ikke allerede er der. I utgangspunktet skjønner jeg hva du mener og og er enig, men det blir jo tross alt lagt til ekstra pixler. Om de er "nyttige" eller ikke blir vel et definisjonsspørsmål, men dersom de er med på å gjøre bildet bedre, er de jo det. Selvom de er skapt utifra den informasjonen som ligger på plata.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten så jeg begynner å tro på metodene de bruker i CSI Miami, da.
    At bilde ikke kan bli bedre enn orginalen er en sannhet med modifikasjoner.
    Hovedgrunnen til at du kan få et bedre bilde med prosessering er at vi her behandler video. Du kan da bruke temporal filter som hente ut mer informasjon over tid i stillestående områder, en det er i hvert enkelt stillbilde. Disse teknikkene kan brukes både til å fjerne videostøy og gi mer skarphet/detaljer i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi må skille mellom "bedre enn originalen" og "legge til mer informasjon".

Det første er subjektivt, og avhengig av smak, forhold og innhold kan sikkert de fleste filmer bli "forbedret" vha filtrering.

Ingen kan dog legge til ny informasjon. Et oppskalert bilde inneholder ikke ny informasjon, den fordeler bare den opprinnelige informasjonen over en større bildeflate, og behandler denne på en måte som kan SE bedre eller dårligere ut.

"super reolution" handler vel om å utnytte en rekke bilder (video) til å generere en enkelt bilde med høyere oppløsning. Dette fungerer så lenge hver scene har en varighet på mange frames. Det er ikke noe magi heller, siden informasjonen helt klart finnes der, den må bare sammenstilles. Jeg var ikke klar over at slike teknikker blir brukt i real-time og til å generere video output?

Ellers vil typisk "støyfiltre" utnytte at video er lavpass av natur. Altså skjer det få endringer fra frame til frame, og fra pixel til pixel- Støy er på den andre siden gjerne hvit (altså like sterke høyfrekvente som lavfrekvente komponenter). Dermed kan et enkelt lavpassfilter, både romlig og i tid gi bedre signal til støyforhold. Men det går på bekostning av detaljer i tid og rom. Praktiske støyfiltre er nok mye mer kompleks enn det jeg har beskrevet her, men de fundamentale begrensningene er mye godt like.
    '
    mvh
    Knut Inge

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks

Da kan vel kanskje du med din viten fortelle meg hvilke plasmaer/LCD som støtter dette, selv tenkte jeg at min skjerm støttet 720p ettersom det står i bruksanvisningen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han mener er vel at skjermen din ikke er i stand til å vise all informasjonen i et 720p signal, siden 1280 horisontale pixler må presses sammen til 1024.

Det finnes lcd-paneler med både 1366x768 og 1920x1080. Begge disse er i stand til å vise alle pixlene fra en 720p-strøm.

For å ideelt kunne vurdere SD mot HD burde man ha hatt to like store, like gode displayer der det ene var 720x576 pixler, og det andre 1280x720 pixler. Dette er ikke så lett i praksis...

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare: "640 kilobyte er mer enn nok" - En viss Bill Gates sa jo dette i sin tid. Hvis man ikke tror på at teknologien skal være i bevegelse så kan man like greit låse seg inne med svart hvitt tv'en. Hvis 1920x1080 native oppløsning er høyere enn din gamle tv så vil du få et mye skarpere bilde så fremt du har kilde-signal med denne oppløsningen. Det betyr ikke at det finnes i dag vel å merke - men hva finnes om 5 år - 10 år?

Vi har levd lenge med elendig linjeoppløsning på våre gamle CRT tver, og nå har alt blitt digitalt og åpnet opp for høyere punktoppløsning - akkurat på samme måte som at for 10 år siden var dataspill i 320x200 oppløsning så suser de i dag på full guffe i 1600x1200. Så med andre ord er det et behov for høyere oppløsning - og etterspørsel etter native 1080 linjers oppløsning, eller 1080p som det kalles, er altså fullt tilstede!

Så enten tror du at det kommer 1080 linjers materiale eller så lar du være - og holder deg til den gamle teknologien til det er nok folk som tror på det nye til at det blir den nye standarden.

Men dere må også huske at en rekke folk liker å kople PC'ene sine til disse, altså såkalte HTPC'er. Disse har behov for enhver pixel de trenger, og har man muligheten til 1920x1080 oppløsning native så har man en fantastisk mulighet til å utnytte en skjerm til sitt fulleste. Dessverre kan det virke som produsentene ikke helt har forstått dette - noe som kommer fram av de råtne spesifikasjonene når det gjelder DVI og annen datatilkopling (ref 1366x768 oppløsning på phillips panel, 1366 delt på 8 går ikke opp, dermed ukurant - samt nye phillips HD panel som også ser ut til å lide i samme gate).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vel kanskje du med din viten fortelle meg hvilke plasmaer/LCD som støtter dette, selv tenkte jeg at min skjerm støttet 720p ettersom det står i bruksanvisningen
    Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til. Du kan umulig ha fått med deg hva jeg skrev.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For å ideelt kunne vurdere SD mot HD burde man ha hatt to like store, like gode displayer der det ene var 720x576 pixler, og det andre 1280x720 pixler. Dette er ikke så lett i praksis...
    Hvorfor like store? Mye av poenget med HDTV er jo at du kan ha en større skjerm. Forskjellen mellom HDTV og SDTV vil jeg tro er neglisjerbar på et 21'' fjernsyn. (Jeg snakker ikke om å sitte klistret i en dataskjerm nå). På en 50'' plasma derimot, hallelujah!

I praksis holder det med en skikkelig HDTV på minimum 42'' som viser HD-materiale for å teste forskjellen. Den andre skjermen (SD) kan jo være hva som helst, det er uansett rått parti. Dagens tv-signal smurt opp på en 50'' plasma ser jo omtrent ut som tv-bildene fra Armstrong og Aldrins første skritt på månen.

Litt ot, men, men.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •