1080P vs 720p - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 95

Tråd: 1080P vs 720p

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så må man også huske at hver piksel bør ha en gitt antall mengde bit (0,17 til xvid f.eks. (om jeg husker rett)), det nytter ikke å kjøre oppløsningen opp når en ikke får nok bitrate til å lage korrekte bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Jeg ønsker meg en skikkelig debatt her på forumet vedr 1080p vs 720p... (hvor stor skal en tv / lerret være, før det er noe point med 1080p)
    Ifølge undersøkelser BBC har gjort ser ikke majoriteten av testpersonene forskjell på 1080p og 720p på skjermstørrelser opp til 50 tommer når titteavstanden er 2,7m. Akkurat denne avstanden er et faktisk gjennomsnitt av hvilken avstand folk ser på tv fra. (Jeg måtte jo i denne forbindelse sjekke hos meg selv, og jeg har 2,8m. Det var mer enn jeg trodde, jeg syns selv jeg sitter nær tv'en sammenliknet med andre jeg kjenner.) Hvis de derimot går enda nærmere, ser de forskjell.

Dette er hovedargumentet for at EBU har valgt 720p. 1080p gir rett og slett mer detaljer enn folk flest kan oppfatte med det utstyret de forventes å skaffe seg.

For en AV-entusiast stiller nok saken seg annerledes, men det er en annen sak. :roll:

EDIT: For å svare direkte på spørsmålet ditt: Enten må bildet ditt være større enn 50'' eller så må du sitte nærmere enn 2,7m. Det kan tillegges at dette selvfølgelig er individuelt, men dette er en slags gjennomsnitt.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mulig å se god forskjell på 1080p og 720p på en 50" med 1080p-panel på 2,7 meters sitteavstand, selvom majoriteten som ikke vet hva de skal se etter for å avdekke forskjellene svarer at forskjellen er liten i en spørreundersøkelse.

Så for alle oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i et bra bilde, hvilket det jo begynner å bli en del av, er det jo 1080p som er mest aktuelt etter hvert. Det er jo utvilsomt et entusiastmarked å tjene penger på også.

Forøvrig er vil det jo sikkert være slik at det er størrelsen man kan oppnå på bildet med 1080p og fortsatt opprettholde et bra bilde som vil være den største salgsfremmende faktoren, og ikke muligheten for å få et sylskarpt bilde på 30-40 tommer. Jeg vil imidlertid tro at en teknisk god DVD-film oppskalert til 1080p på en skikkelig måte til et 1080p-panel på f. eks 40 tommer vil se meget bra ut, til forveksling lik HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ikke blir så veldig mye bedre med denne oppskaleringen av dvd formatet. Det virker mer som om det hele bare blir smørt mer utover, men det kan være meg. Har vel kanskje med smoothscreen teknologien til panasonic å gjøre oxo. Jeg for min del syntes det var like greit å kjøre 576p/625p via HDMI til ae-700. Det virker som om denne pj'en ikke er helt rede for 720p signal oxo. Men dette er bare min erfaring. Er vel mye bedre nr man har et format som opprinnelig er i 720p eller 1080p oppløsning?

Det er vel bedre på tv skjermene i forhold til pj'er? At bildet der blir bedre...? Syntes feilene kommer mye lettere fram på pj.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig. Men det er vel få som har tilgang på ekte 1080p-signaler foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det er nok mulig å se god forskjell på 1080p og 720p på en 50" med 1080p-panel på 2,7 meters sitteavstand, selvom majoriteten som ikke vet hva de skal se etter for å avdekke forskjellene svarer at forskjellen er liten i en spørreundersøkelse.
    Det er ikke bare mulig, en del av oss gjør det faktisk. Som sagt, det er flertallet jeg snakker om.

Så for alle oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i et bra bilde, hvilket det jo begynner å bli en del av, er det jo 1080p som er mest aktuelt etter hvert. Det er jo utvilsomt et entusiastmarked å tjene penger på også.
    At forskjellig materiale vil bli tilgjengelig i 1080p og at en del vil kjøpe det er hevet over tvil. Men det er langt frem før vi får noe annet enn testsendinger i 1080p. I kringkastingssammenheng koster det nemlig mer enn det smaker å velge 1080p foran 720p. Jeg tror vi skal være veldig fornøyde om kringkastet fjernsyn sendes i 720p i god kvalitet, det kommer ihvertfall jeg til å være.

Forøvrig er vil det jo sikkert være slik at det er størrelsen man kan oppnå på bildet med 1080p og fortsatt opprettholde et bra bilde som vil være den største salgsfremmende faktoren, og ikke muligheten for å få et sylskarpt bilde på 30-40 tommer.
    Du trenger ikke 1080p for å få et sylskarpt bilde på en 30-40 tommer på normale avstander.

At 1080p gir en større skjerm med samme billedkvalitet som 720p er jo på det rene, men: Men de aller fleste vil i all overskuelig fremtid ikke ha så store/gode skjermer at de kan utnytte denne kvalitetsforskjellen. De fins nemlig knapt i salg i dag, og de som fins er svært dyre.

Jeg vil imidlertid tro at en teknisk god DVD-film oppskalert til 1080p på en skikkelig måte til et 1080p-panel på f. eks 40 tommer vil se meget bra ut, til forveksling lik HD.
    Det er jeg helt uenig i. Dagens DVD-standard vil ikke være i nærheten av å matche HDTV på en 40 tommer. Er forresten dette de samme øynene som faktisk ser forskjell på 1080p/720p på 2,7m, som mener DVD kan skaleres om til forveksling lik HDTV på en 40''?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva du mener med overskuelig fremtid, men jeg tipper at om 5 år så ser vi endel 1080p paneler både i TV verdenen, men også i projektorverdenen. TI slipper jo 1080p brikke rett over nyttår, og SXRD (?) har vel også 1080 oppløsning. Selvfølgelig er disse dyre i starten, men om 5 år så er saken en annen. Det er jo ikke slik at man får HDTV i morgen (tenker da spesiellt på tv-sendinger), slik at de som planlegger utvikling/lansering burde jo se litt i "kula" for å tenke ut mulige hendelsesforløp. Det ville vært typisk at de lanserte 720p som standard når majoriteten valgte 1080 displayer...

Tendensen går mot at folk velger stadig større display, og det er da den økte oppløsningen kommer til sin rett. Så kan man selvfølgelig spørre seg om det er verdt det for å se dagsrevyen. Det er ikke sikkert, muligens velger man å sende tv i en oppløsning og HD-DVD/BD velger sin egen?? Tiden vil fortelle.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha det sagt; prosjektorer holder jeg utenfor fordi de utgjør et så lite antall i den store sammenhengen.

720p er jo allerede lansert som standard. Paneler som native støtter 1080p er ikke standard i dag. Hvor lang tid det tar før de blir det vil jo tiden vise, slikt er jo uløselig knyttet til pris. Det er jo en smal sak for kringkasterne å begynne å sende i 1080p om de og befolkningen skulle ønske det. Men jeg tror det er langt frem til at store deler av befolkningen ber om 1080p, svært langt frem.

Jeg er faktisk bekymret for at vi ikke skal få 720p i god nok kvalitet (for hard kompresjon), så du får tilgi meg at jeg ikke står på barrikadene for 1080p riktig enda.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye å lese i denne tråden, jeg er redd for at det blir for mye blanding av 1080p på display, 1080p under transmisjon og 1080p under opptak. Det er også viktig å skille mellom film og live-opptak. Da ender jeg mere opp på: hvert til sitt bruk.

Som knut poengterer er 1080i nok for å overføre en 24fps film (som sikkert er viktigere for de fleste i dette forumet). Men på live (spesiellt sport) er 1080p eller 720p sannsynligvis å foretrekke. Naturprogrammer vil jeg tro er bedre på 1080i enn 720p.

Jeg synes egentlig at løsningen er ganske enkel, jeg.

1080p displayene må på plass snarest, uansett transmisjonsmetode. Så må transmisjonskanalene spesifiseres for 576i/720p/1080i og 1080p og så er det bare å vente på at teknologien kommer (i kommersiell utgave), og så må innholdsleverandørene velge den transmisjonrate de har råd til..

Å henge seg opp i bitrate på ukomprimert 1080p slik som det skrives i starten av thread er egentlig uinteressant. På et eller annet tidspunkt, vil også 1 Gb overføres på parabolen...

Det gjelder bare å ha en fornuftig vei fram til det skjer.

Simple as that !

Amen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle praktiske codecer har en "sweetspot" hvor effektiviteten er optimal. Denne er et forhold mellom bitrate og oppløsning. Og ITU m.fl jobber hardt for å "vide ut" denne sweet-spoten...

Dette vil si at hd 1080p v/1000kbps normalt ikke ser veldig bra ut. Det _kan_ se veldig bra ut om det er minimal bevegelse, siden det er veldig lett for en video-codec å komprimere et stillbilde.

Jeg vil tippe at et SD bilde oppskalert til 720p ser omtrent like bra/dårlig ut som om det er oppskalert til 1080p, hvis skaleringen gjøres "like bra" og de presenteres på like stor skjemflate med like stor avstand til seeeren.

Vi må ikke la dagens hardware/algoritmer begrense oss når vi forplikter oss til fremtidige standarder. Ved å gå for 1080p kommunikasjon mellom display og tuner/avspiller, så har vi litt å gå på. Kanskje må vi begrense oss til 720p/1080i faktisk innhold til å begynne med, og kanskje får vi endel komprimeringsartefakter. Men codecer kommer og går, det er vel liten tvil om at fremtidige codecer vil gi bedre bilde for en gitt databåndbredde.

Jeg tror ikke at båndbredde er noe som vokser inn i himmelen. Båndbredde er først og fremst styrt av fysikk, og ingen modulasjonsteknikk kan gi kvantesprang i tilgjengelig båndbredde fra sat.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at man ikke bør glemme projektorer... For 5-8 år siden fantes det knapt projektorer i folks hjem. Da var det kun entusiaster som hadde disse (i stor grad CRT). Nå ser vi jo at endel av den yngre garden sitter med projektor på gutterommet... Jeg vil tro at denne utviklingen vil fortsette til TV'ene blir et reelt alternativ både mtp pris og str. Prisene på de billigste projektorene vil nok fortsatt kunne presses, dessuten så blir de billigste bedre... Det er også på projektorene man får størst utbytte av høyere oppløsning, da skjermstr fort kan komme opp i 100-130".

Et annet poeng er at man kan benytte den samme 1080 brikken/lcd blokken i bakprojeksjonssystemer. Disse er ganske utbredt i USA. Det er alltid entusiatene som starter ballet, og det vil det være nå og. Enkelte har allerede begynt, ved å importere 1080i materiale fra USA. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at HD blir hypet med engang. Kanskje kveles hele greia med for strenge DRM's.

Ellers ser jeg poenget ditt, det er bedre med bra 720p enn halvdårlig 1080i/p. Jeg er langt på vei enig, jeg er bare skeptisk til at de (bransjen) ofte ser like langt som snuten rekker. Man bør løfte blikket litt. Uansett, det er vel ikke noe som er fast bestemt enda, imens får utviklingen gå sin gang. (I feil retning i flg Kjell B.)

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolket innlegget ditt som et svar til meg, Soundfre@k. Jeg er enig i at prosjektorer vil nyte godt av 1080 pga. stort bilde. Mitt poeng var bare at at den prosentvise andelen som ser kringkastet fjernsyn på prosjektor nok er forsvinnende liten. Dette er bare noe jeg tror, selvfølgelig.

Bransjen ( i dette tilfellet EBU) syns jeg har gjennomtekte argumenter for sine valg når det gjelder 720p. Denne anbefales lest:

http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_300-wood.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi bruker en pekefinger regel fra foto og print som sier at du må dobble oppløsningen på foto for at det skal gi godt synlig forbedring, og overfører den til video så blir det 640x480 (2x) = 1440x960 punkter. 2x oppløsning befinner seg dermed en plass midt mellom 720p og 1080p. Det bør derfor ikke være de store visuelle forskjellene mellom dem. Dette stemmer ganske bra med mine praktiske erfaringer også. Med 90" lerret og 3.2m avstand er det lett og se forskjellen fra SD til HD video. Men det er vanskeligere å skille 720p / 1080p.

Edit: Mangel på forskjell mellom 720p/1080p kan nok delvis skyldes på projektoren. Men 9" LC CRT bør være et godt utgangspunkt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste linken din Shanks, og jeg er nok enig i mye av det.. Men det er uansett basert på endel markedsundersøkelser for et produkt som er prematurt (folk kjenner det ikke godt NOK). Det kan være slik at holdningene endres etterhvert som befolkningen tar i bruk teknologiene.

Poenget mitt er ikke at man bør velge a foran b, men at man bør holde mulighetene åpne for begge.. Ja takk begge deler, som Ole Brum sier Uansett 720p holder i flg markedsundersøkelsen for folket opp til rundt 50" og det er en god forbedring fra dagens standard, hvis man ikke komprimerer for mye...

Uansett, vi tar glede av alle fremskritt

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Det er jeg helt uenig i. Dagens DVD-standard vil ikke være i nærheten av å matche HDTV på en 40 tommer. Er forresten dette de samme øynene som faktisk ser forskjell på 1080p/720p på 2,7m, som mener DVD kan skaleres om til forveksling lik HDTV på en 40''?
    Nei, det er selvfølgelig øynene til majoriteten som deltok i bbc-undersøkelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var senest i dag i en butikk og sjekket en Sony 40'' LCD i 768x1366. Herregud for et bilde når HDTV er kilden! :grin:

Beklager a|ex, men jeg tror knapt du lurer noen med din oppskalerte DVD på en 40''.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Var senest i dag i en butikk og sjekket en Sony 40'' LCD i 768x1366. Herregud for et bilde når HDTV er kilden! :grin:

Beklager a|ex, men jeg tror knapt du lurer noen med din oppskalerte DVD på en 40''.
    Som du selv sier så er ikke majoriteten i spesielt god stand til å bedømme bildekvalitet, så jeg tror det er fullt mulig å forveksle på nesten 3 meters avstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg vil tippe at et SD bilde oppskalert til 720p ser omtrent like bra/dårlig ut som om det er oppskalert til 1080p, hvis skaleringen gjøres "like bra" og de presenteres på like stor skjemflate med like stor avstand til seeeren.
    Så lenge skjermene er like store, vil det vel se omtrent like dårlig ut. Imidlertid er vel hele poenget med å betale i dyre dommer for et native 1080p panel å kunne ha en større skjerm. Og er skjermen større blir også bildet dårligere.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vi må ikke la dagens hardware/algoritmer begrense oss når vi forplikter oss til fremtidige standarder.
    Forplikte oss til standarder? En del skifter jo skjermer og avspillere like fort som andre skifter underbukse. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalert DVD kan faktisk bli VELDIG bra, så lenge ikke tven gjør det selv.
    Man kan enten bruke en dedikert hardware hd upscaler eller ... ffdshow på en htpc:
    http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

Ser dere ikke forskjell på dette er dere på tur ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg dette oppløsningssnakket er et hysteri uten like. Har nettopp anskaffet meg en DVD spiller med HDMI og prøvd de forskjellige oppløsninger på plasmaen(Panasonic TH-42PV500)fra de minste via HDMI på640*480 pixels til 1920*1080i, og fra min sitteposisjon på ca2,5-3m er det uhyre liten forskjell på disse, og så fabler folk om at 1080p skal være så mye bedre enn1080i.... blir litt oppgitt jeg. Det er klart at skal folk på "på liv og død" sitte mindre enn en meter fra skjermen kan dette ha litt for seg,men for vanlige sitteavstander har dette lite for seg. Så at noen ikke kan anskaffe seg plasma/LCD før de absolutt har 1080p eller høyere kan iallefall ikke jeg skjønne

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •