LCD TV, PC og oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD TV, PC og oppløsning?

Det virker ut fra diverse diskusjoner på nettet som om det er diverse problemer / utfordringer med å benytte en LCD TV fra PC via HDMI inngang. Dersom en LCD TV har en oppløsning på 1366 x 768 eller 1920 x 1200, så forventer du at en kan benytte denne oppløsningen fra en PC tilkoblet DVI / HDMI, slik at det blir en 1:1 mellom antall pixler på TV'en og oppsettet på TV'en.

Kan en forvente at dette er tilfellet eller må en passe på som en smed for å sjekke dette i hvert enkelt tilfelle? Det beste er kanskje å kjøpe med retur-rett, slik at problemet kan sendes rett tilbake.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste flatskjermer i dag, slik jeg forstår det, takler PC-signaler via HDMI dårlig. Derfor er flere av skjermene også utstyrt med en egen VGA-inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    De fleste flatskjermer i dag, slik jeg forstår det, takler PC-signaler via HDMI dårlig. Derfor er flere av skjermene også utstyrt med en egen VGA-inngang.
    VGA er selvfølgelig ingen god løsning:

1) Støtter ikke HDCP. Glem avspilling av HD DVD innhold.

2) Analog overføring gir ikke like bra bilde.

3) Flere og flere skjermkort kommer uten VGA utgang (ja, det finnes sikkert adaptere, men...)

Hvorfor er det så dårlig stelt på LCD TV-fronten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser med skrekk under spesifikasjonene på Philips 42PF9830/10 (1920 x 1200 LCD display):

Støttet skjermoppløsning
    Datamaskinformater : 640 x 480, 60 Hz, 800 x 600, 60 Hz, 1024 x 768, 60 Hz

Hvem gidder å kjøpe noe slikt juks og bedrag???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA har vært bra nok for crt-skjermer opp til 2000 x 1500 pixler i mange år. Er du sikker på at VGA er så fryktelig mye dårligere?

Kan du nevne ETT skjermkort som ikke har VGA utgang? DVI-pluggen kan overføre både analog og digitalt signal. Det analoge er i praksis VGA men på en annen plugg. Jeg tipper det følger med DVI-VGA kabel til samtlige skjermkort som ikke har ren VGA plugg.

HDCP er selvfølgelig et problem. Det vil også være et problem for de som har investert 100.000,- i en topp analog CRT projektor. Jeg tipper derfor at det vil komme en løsning innen rimelig tid (spdif hadde kopi-flagg, DVD hadde kryptering...)

Det er synd og skam at lcd-tver er så dårlig utrustet til å vise pc-bilde da. Kanskje har produsentene feilvurdert hvor mange som vil bruke media senter pcer. Kanskje viser det seg at utenom de 1% som vanker på avforum etc så vil folk flest bare bruke analog kabel-tv og dvd tilkoblet, slik at det ikke var verdt innsatsen?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvorfor snakkes det om PC og HDCP i samme setning? Har dere et eksempel på en DVI utgang fra en PC med HDCP?
    2. Kun på skjermer med utrolig crappy videodac vil VGA være et problem
    3. Som knutinh sier, ALLE skjermkort har VGA utgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    1. Hvorfor snakkes det om PC og HDCP i samme setning? Har dere et eksempel på en DVI utgang fra en PC med HDCP?
    Dersom en planlegger å beholde LCD TV'en mer enn 1 år, så er en opptatt av å kunne benytte den når HDCP blir støttet på PC'en for å kunne spille av HD DVD innhold.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken din er nobel, T 2, men med en slik filosofi får man aldri kjøpt noe som er godt nok for fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken din er nobel, T 2, men med en slik filosofi får man aldri kjøpt noe som er godt nok for fremtiden.
    En DVI / HDMI tilkobling som fungerer tilfredsstillende med en PC er et MINIMUMSKRAV for min del. Hovedpoenget med å kjøpe en LCD TV idag er å benytte den sammen med en PC og da skal det ikke være så store huller i teknologien. Dersom jeg skal benytte den primært som TV, så er det jo ingen vits med HD oppløsningen en gang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du mer problemfokusert enn løsningsorientert. Se f. eks. Samsungs nye 40" LCD-TV. Tror den har alt du trenger. Egen VGA + HDMI: Ser egentlig ikke problemet når det gjelder bruk.:?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du mer problemfokusert enn løsningsorientert. Se f. eks. Samsungs nye 40" LCD-TV. Tror den har alt du trenger. Egen VGA + HDMI: Ser egentlig ikke problemet når det gjelder bruk.:?
    Ja, den er min favoritt for tiden. Den har også et brukbart utseende (ihvertfall ut fra bildene). Dersom den kan kjøre 1366 x 768 fra PC over HDMI, så kan den passere nåløyet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Dersom en planlegger å beholde LCD TV'en mer enn 1 år, så er en opptatt av å kunne benytte den når HDCP blir støttet på PC'en for å kunne spille av HD DVD innhold.
    "Når PCen støtter HDCP". Høres ut som en fin illusjon. Hvor mange sitter på en HDCP klar PC-monitor (ved google søk fant jeg ingen)? Hvor mange sitter på et HDCP klart skjermkort (ved google søk fant jeg tre-fire skjermkort totalt som støttet dette)? Hvor mange sitter på HDCP klare OS og software (neppe noen)?

Noen som virkelig lever i illusjonen om at det ikke vil finnes software som lar en spille filmer i full oppløsning fra PC den dagen Blu-Ray slippes?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    "Når PCen støtter HDCP". Høres ut som en fin illusjon. Hvor mange sitter på en HDCP klar PC-monitor (ved google søk fant jeg ingen)? Hvor mange sitter på et HDCP klart skjermkort (ved google søk fant jeg tre-fire skjermkort totalt som støttet dette)? Hvor mange sitter på HDCP klare OS og software (neppe noen)?

Noen som virkelig lever i illusjonen om at det ikke vil finnes software som lar en spille filmer i full oppløsning fra PC den dagen Blu-Ray slippes?
    Jeg vil neppe kalle det noen illusjon:

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePag...933_MD.dbp.asp

Windows Vista er rett rundt hjørnet.

Jeg synes kanskje det er dumt å betale 30.000 for en skjerm som ikke fungerer bra med teknologi som er her i løpet av 2006.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange "PC" brukere bruker Windows XP etter... 5 år eller hvor lenge det nå har eksistert? 50% ? Resten bruker 2000, Me/98/95, OS-X, linux, etc. Og XP var en revolusjon i forhold til ME (som de fleste hadde før). Derfor spekulerer jeg at Windows Vista vil ha samme eller treigere utbredelse enn XP har hatt.

Vi har vært vitner til en uendelighet av "systemer" som skulle snu oppned på hva vi kunne gjøre og hva vi ikke kunne gjøre. Xbox skulle vel være umulig å cracke pga overlegen hardware... Get my point?

For å få en DRM/HDCP pc må man såvidt jeg har forstått bytte ut hele systemet (CPU med støtte, skjermkort med støtte, OS med støtte, kanskje hovedkort med støtte, harddisker?). Det er helt opplagt at brukere flest vil ikke gidde å gjøre dette, og da strander hele HD prosjektet på PC hvis ikke hollywood lemper på krava. Alternativet er at alle filmer finnes på P2P MED HDCP DISABLET slik at brukere kan laste de ned gratis og slippe tullet...

Men all denne flisespikkinga tilside så er det en selvfølge at en flatskjerm skal ha 1:1 pixelmapping på digitale og analoge innganger. Har den ikke det greier jeg fint å holde på visa-kortet (jeg har mye annet rart å bruke penger på...)

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men all denne flisespikkinga tilside så er det en selvfølge at en flatskjerm skal ha 1:1 pixelmapping på digitale og analoge innganger. Har den ikke det greier jeg fint å holde på visa-kortet (jeg har mye annet rart å bruke penger på...)

mvh
    Knut Inge
    Det er hovedpoenget mitt også!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •