Ny TV til Hvermannsen, HD eller ei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV til Hvermannsen, HD eller ei?

For noen få år siden, da TV-ene var store og klumpete og flate TV-er kostet mange skjorter, var priser over 10000 å regne som ganske dyrt for en TV. Nå når flatskjermer er kommet ned i et overkommelig prisleie er det mange som ikke nøler med å svi av 30000+ på en 42" plasma, for den må selvsagt være HD-klar. Eller må den det? På jobben er det en del folk i 40-50-årene som snakker varmt om HD-klare plasma-TV-er, og det er ingen tvil om HD-klar må TV-en være, for "HDTV kommer om to år, for det har <tilfeldig forståsegpåer> sagt" osv. Disse folkene er godt voksne og har råd til slike TV-er, så penger er ikke problemet. Jeg har imidlertid ikke blitt helt grepet av HD-hypen, og personlig synes jeg det nærmest er for galskap å regne å blåse av ~15000 ekstra i dag for at TV-en skal være HD-klar under gitte omstendigheter.

La oss si at du ikke kommer til å se på annet enn vanlige TV-sendinger (les: NRK, TV2 & co), og du kommer ikke til å kjøpe nye spillkonsoller. Du kommer ikke til å benytte deg av HTPC, og du kommer nok heller ikke til å stå først i køen når Blu-ray og/eller HD DVD-spillere gjør sitt inntog i butikkene. At TV-ene (plasma) i tillegg er såpass lavoppløste som de er, selv med HD-merket, gjør ikke saken bedre. Hvis en 42" HD-plasma hadde hatt native 1080p hadde saken muligens stilt seg litt annerledes.

Jeg vil påstå at Ola og Kari i stor grad faller under beskrivelsen over, uten å ha noe statistikk å vise til. Faren til en kompis skal kjøpe seg ny TV nå, og han passer fint i denne kategorien. Valget falt på Panasonic 42PV500, som er en dyr TV.

Er det bare jeg som føler det sånn? For stort sett alle jeg har pratet med er helt bestemt på at hvis man skal kjøpe ny TV, den være HD-klar.

For ordens skyld: Jeg er stor tilhenger av HD, og ingenting hadde gledet meg mer enn om HDTV var på plass på alle kanaler i neste uke. Jeg har en projektor som får kjørt seg flittig med HD-materiale, og kommer til å kjøpe både Xbox 360 og PS3. Men så er det ikke meg eller dere andre det er snakk om her.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her. Nå har jeg endelig bestemt meg å gå for en HD-compatible (ikke ready) skjerm. Så har jeg bestillt en LG MZ-42PM13 med DCDi fra Farodja. Nå kan jeg vente i ro til HD kommer virkelig i gang (dvs. mange DVD plater, TV-sendinger osv) og kjøpe en ny skjerm da.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig,

Faktisk så mener jeg at Panasonic PA50 har bedre bildekvalitet enn PV500.
    Høy oppløsning er langt fra det viktigste.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som om jeg skulle sagt det selv.

Bra innlegg Rikky.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at hvertfall noen er enige med meg.
    Jeg tror nok at HDTV for mange er synonymt med det digitale bakkenettet. Jeg tror også at mange tror at man ha en HD-klar tv for å kunne ta inn HDTV-signaler. Med andre ord tror jeg det er mye feilinformasjon ute og går. HDTV er et nytt "hot" begrep som alle snakker om, men som få har inngående kjennskap til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Fint å se at hvertfall noen er enige med meg.
    Jeg tror nok at HDTV for mange er synonymt med det digitale bakkenettet. Jeg tror også at mange tror at man ha en HD-klar tv for å kunne ta inn HDTV-signaler. Med andre ord tror jeg det er mye feilinformasjon ute og går. HDTV er et nytt "hot" begrep som alle snakker om, men som få har inngående kjennskap til.
    Er også litt i sammen situsjon. Er ikke helt sikker på om jeg skal få pappa til å kjøpe HD-tv eller bare "vanlig" TV. Var hos en kamerat. Han hadde en vanlig 32 tommers Thomson tv, widescreen. Jeg var overasket over kvaliteten når vi så på dvd. Så jeg lurer egentlig litt på om det er stor forskjell på DVD filmer på en slik tv og en flat 32" LCD f. eks denne? Samsung - 32” LCD TV, LE-32R51B

Det burde være det....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet fra en vanlig DVD spiller på en vanlig TV er bedre enn bildet på en tilsvarende LCD TV. Det er først når du benytter signalkilder med høyere oppløsning at LCD TV'en kan ha en fordel. Å bruke en PC på en vanlig TV blir som regel ikke så bra. Ja, du kan kanskje se film på en vanlig TV via en PC, men den er ubrukelig til å bruke som PC-skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Bildet fra en vanlig DVD spiller på en vanlig TV er bedre enn bildet på en tilsvarende LCD TV. Det er først når du benytter signalkilder med høyere oppløsning at LCD TV'en kan ha en fordel. Å bruke en PC på en vanlig TV blir som regel ikke så bra. Ja, du kan kanskje se film på en vanlig TV via en PC, men den er ubrukelig til å bruke som PC-skjerm.
    Så med andre ord. Hvis man ikke skal bruke Tv'en til å koble til pc og man skal mest se på TV og DVD, så er det ikke noe vits med LCD? Mye bedre med en vanlig TV til 4 000kr en en LCD til 15 000? Da er jo vlaget enkelt; kjøpe en vanlig tv nå og kjøpe LCD HD-tv når HD-sendinger/filmer kommer.....

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom elkjøp her om dagen da fadern skulle ha seg ny tv, og endte opp med å så å skrike til han mannen for jeg var så forbanna. Han var så påstålig om at ingen tv'er ville virke om tre år som ikke hadde DVI/HDMI inngang og var hd klar.

Tenk å faktisk tro at man vi komme med en teknologi som gjør at 60-70 prosent (antatt tall) av norges befolkning deriblandt 99 % besteforeldre ikke kan se tv i fremtiden uten å ha en LCD/PLASMA/DLP

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste har ikke engang bruk for 16:9 tv idag engang. Selvom mye matriell blir sendt i 16:9 idag, så blir ikke de distribuert i 16:9 ennå, selv det vil fortsatt vente på seg.

Mennesker er rare. Store deler av norges befolkning har hatt 16:9 tv i opptil 10 år, og sett på forvridde tv-bilder, selv når de har hatt ekte 16:9 sendinger eller letterboxet 16:9, så har tv'en i de allerfleste tilfeller vært stillt i feil alikevel, slik at selv når de kunne ha brukt 16:9 tven riktig, så har det blitt feil pga, de feks ikke skjønner de forskjellige formatene og/eller ikke orker å skifte innstilinng hele tiden. Det hjelper heller ikke mye når alle produsenter har forskjellig terminologi på de forskjellige modusene.

Å kjøpe en HD-klar tv er vanvittig for 95% av dagens kjøpere. La oss si at det om 3 år begynner å bli litt utbredelse av betydnig av HD, jeg tror det er litt optimistisk det også. Da kan man kanskje vurdere det, og da vil også skjermene være mye rimeligere og bedre. (Jeg tør å påstå at det man sparer på å kjøpe en SD skjerm idag isteden for HD, vil gi deg en mye bedre HD-skjerm om 2-3 år, og itillegg så har man spart ett betydelig beløp).

Tenk på de som kjøpte en plasma for 4 år siden til 150k (848x480) oppløsning og 'dass' bilde. Idag for du en langt bedre plasma til rundt 10k.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget ligger i hvor lenge du har tenkt å ha tv'n. For de som sitter uten parabol/kabel tror jeg det er totalt bortkastet å kjøpe en HD-ready tv nå.
    Det sies at nordmenn er eksperter i å ta i bruk ny teknologi. Men det hjelper ikke ha utstyret når ikke teknologien er satt ut i praksis. Personlig har jeg tenkt at jeg bare MÅ ha ett HD-ready tv. Men i det siste har jeg begynt å tvile. Kommer ikke til å ha parabol pga boforhold, og da kan jeg like gjerne kjøpe en billigere plasma.

Så får man heller ta HD problematiken om 5-7 år og bytte ut da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super tråd, i og med jeg har tenkt å kjøpe meg TV hjalp den veldig. =)

Så de fleste her inne vil altså anbefale å kjøpe en ikke HD-klar tv, forløpig, med mindre jeg kan få en god hd-klar tv til en billig penge?

Se tråd: http://avforum.no/forum/showthread.p...highlight=HDTV

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •