Fbi flatskjermtest. Hva synes dere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fbi flatskjermtest. Hva synes dere?

Noen som så innslaget på fbi i går ang. flatskjermer?
    hva synes dere?

her ligger testen, noe utdaterte priser/modeller synes nå jeg om dette skal være en up to date test...

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/5153680.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synnes den var alt for overflatisk og han "eksperten" deres nevnte engang ikke DLP skjermer. Samtidig var han litt for bastant i sine påstander om LCD og Plasma, han kunne heller ha sakt at valget mellom dem kommer ann på hva man veier høyest av kvaliter i bildet og ikke bare at LCD var til tv titting og plasma til film. Han sa også at HD ikke var så viktig siden HD-TV sendinger ikke ble aktuelt for om 5+ år, men hva med dvd-er i HD kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med denne testen også er gjort av et labratorium av forskere innleid i tyskland slik resten er.

Og han idioten fra nrk? "det blir minst 5 år før man har bruk for HD klare apparat for å få norsk fjernsyn". Så 1 oktober 2005 er altså om 5 år? Snakk om suppegjøker, blir gøy å motarbeide idiotiutsagnene deres når kunder kommer innom på jobb.

"ja men han fyren på tv sa jo at HD ikke finnes i norge før om 5 år?" Synes jeg hører det....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det TV sendte innslaget jeg så , synes jeg "spesialisten" var litt kategorisk blandt annet med en rask død som fremtids utsiktene for CRT eller Rør tver som de kalte det (hvor de viste noen flimrebokser fra 50 tallet). ellers stusset jeg også på den meget possitive omtalen av Plasma, i forhold til blandt annet LCD, som det jo skjer en ganske stor utvikling av fortiden.

Synes ofte det er litt rart hvordan 16:9 bredde høyde formatet blir kommentert som noe nytt i forhold til dagens skjermer, 16:9 CRT skjermer har vel alerede eksistert i en del år alerede, selve forbruker inspektorene (FBI) er vel et TV program som vel alltid så lenge jeg husker å ha sett det i alle fall , er vist i 16:9.

Med tanke på at muligheten for bruk av HD materiale, både via satelitt og via nye spillere, HTPC osv, så stusset jeg litt også over den 5 års fremtids perioden som ble nevnt i innslaget, mulig det er mye sant i det for folk flest, og meget praktisk for å få solgt unna allerede produserte lavoppløste NTSC 16:9 skjermer osv, man neppe serlig relevant for flesteparten av oss andre som liker å utforske de teknologiske nyhetene.

Litt morsomt var det også å se det flatskjerm letende parret, kikke på skjermer, og når de blandt annet så på et B&O oppsett som vel koster et par hundre tusen....;-)

Slike TV sendte tester er også ofte meget overfladiske og egentlig lite opplysende, de slenger ofte ut en masse påstander som blir meget lite utfyllende kommentert, og konklusjonene nermest henger i lufta og man sitter igjen som et spørmålstegn når innslaget er over.

Husker en Projektor test som TV2 Hjelper deg viste, hvor Gorm her på forumet blandt annet gjorde en god jobb og "figur" i , men testen og konklusjonen ble vel på mange måter ødelagt av feil i redigeringen rot i opplysningene osv, de dyreste og beste projektorene ble bråkemaskiner osv.

Er generellt etter å ha sett hvordan ting man selv har god kunskap om blir gjengitt i massemedia, meget skeptisk i utgangs punktet til hva man blir presentert av noen som lever av å presentere, men ikke selv har så mye kunskap om riktigheten av hva de presenterer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "ja men han fyren på tv sa jo at HD ikke finnes i norge før om 5 år?" Synes jeg hører det....[/QUOTE]

Lyse er allerde i gang med HD sendinger som prøveprosjekt for noen utvalgte kunder i Rogaland.......den som venter får se

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Bill mrk: misunnelig

Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Og han idioten fra nrk? "det blir minst 5 år før man har bruk for HD klare apparat for å få norsk fjernsyn". Så 1 oktober 2005 er altså om 5 år? Snakk om suppegjøker, blir gøy å motarbeide idiotiutsagnene deres når kunder kommer innom på jobb.
    LOL!
    Det er i slike situasjoner jeg skulle ønske jeg jobbet i lyd-/bildebutikk.

Newcomer ice sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utdrag fra testen av Samsung LE32R51B

"Samsung LE32R51BX/XEC - 50 p Skjerm: LCD 32
    I det hele tatt dårlig bilde; blekt og mykt. Fargene er gode, men samtidig noe svake. Dårlig på detaljer. Modellen er ikke merket med HD Ready og det vites ikke om denne er HD-klar"

Trodde denne hadde vunnet mange tester jeg, nettopp på gode farger og godt bilde.....har de bare sett på bildet rett ut av esken......med ett dårlig signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som maser om HD.. Les det som står skrevet om HD på linken i første post. Tror for øvrig teknologisjef i NRK har mer kunnskaper om NRKs planer for utrulling av HD enn den gjennomsnittlige bruker på dette forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xaser
    Synnes den var alt for overflatisk og han "eksperten" deres nevnte engang ikke DLP skjermer. Samtidig var han litt for bastant i sine påstander om LCD og Plasma, han kunne heller ha sakt at valget mellom dem kommer ann på hva man veier høyest av kvaliter i bildet og ikke bare at LCD var til tv titting og plasma til film. Han sa også at HD ikke var så viktig siden HD-TV sendinger ikke ble aktuelt for om 5+ år, men hva med dvd-er i HD kvalitet
    DLP er nevnt i den mer utfyllende artikkelen på nettsiden til NRK som det ble lenket til å første post. En kan vel ikke regne med at en skal kommentere alle mulige smale teknologier i et fem minutters "flat-tv for dummies" innslag på Tv heller.

Er for øvrig enig i det ask4me2 kommenterer lenger opp. Spesielt angående 16:9 og "rør-tv".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå driter jeg vel (og mange med meg) om når nrk får rota seg til å sende i HD (blir vel de siste i verden kan jeg tenke meg, må jo legge ut anbud på forskjellige alternative systemer først). Men de snakker jo faktisk om et prøveprosjekt over web med hd mpeg4 overføring. Uansett er det mye mer interessant for meg med discovery og andre kommersielle kanaler enn å se barnetv på nrk på hd. For ikke å glemme filmer og tvspill maskiner. Men det er nå bare meg. Og jeg må si at testen virker utrolig usaklig (ubegrunnet med andre ord). Støtter konklusjonen om at det virker som de bare henter bemerkninger rett fra løse lufta.

Andre ting som jeg også stiller spørsmål ved er:

- testerne ser ikke ut til å vite at de lett kan sjekke om et apparat tar hd ved å sjekke om de tar 1080i og eller 720p
    - det er lite kommentarer rundt hdmi/dvi/vga inngang
    - ser ikke ut som at de er prøvd med hd signal (kan jeg ikke fatte siden de skriver på alle som ikke er merket "hd ready" at de ikke vet om de tar det eller ei)
    - de presterer å blande den dyreste lcd skjermen med den billigste når det er mer enn nok skjermer i mellomklassen
    - de gir middelmådig karakter til testvinneren (fra blandt annet what video og what plasma & lcd) hitachi 32ld7200 og kommenterer at den ikke er merket HD-Ready når både apparat og alt av brosjyrer er fyllt med den kostbare sertifiseringslogoen
    - den nevnte hitachien får også oppgitt at den ikke har bilde i bilde og bilde i tekst funksjon (som alle som har prøvd en slik vet den har)
    - det samme gjelder den utmerkede samsung le32r51bx. denne er også klart og tydelig HD-Ready merket på alle kanter og bauger
    - hitachi 42pd4200 er over 1 år gammel og produses ikke lenger
    - at de kan ta med en beo tv til 65 000 (32") og skrive at den har god lyd men at den faller uheldig ut på bildet og likevel gi den en 4 plass fatter jeg ikke
    - the list goes on....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For folk flest er det nok først når NRK begynner å rulle ut HD at det kommer til å "ta av".

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg kommer hd til å ta av straks xbox360 er i hus.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant

Det kan kanskje være interessant ikke bare å kommentere måten testen ble utført på, men også resultatene.

Er dere enig i resultatene? Rangeringen?

Og ikke minst utvalget av tver i testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Det kan kanskje være interessant ikke bare å kommentere måten testen ble utført på, men også resultatene.

Er dere enig i resultatene? Rangeringen?

Og ikke minst utvalget av tver i testen?
    Nå ga vel jeg en ganske klar vurdering av hva jeg mener om testen, eksemplene jeg tok frem er noen (er mange flere også men gidder ikke dra de frem) alvorlige feil og eksempler på en dårlig test. Ellers er vel alt subjektivt. Problemet når resultatene blir presentert med uasklige kommentarer iløpet av få sekunder så er det umulig å finne ut om man er enig eller ei. Hvis de vektlegger pris mye mer enn meg/deg eller visa versa f.ex.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rart

Det virket som om utvalget var det som hang på veggen i butikken.

Utfallene virket merkelige.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Det virket som om utvalget var det som hang på veggen i butikken.

Utfallene virket merkelige.
    HELT enig! Jeg forventet en dårlig test, men ble mildt sagt irritert og skuffet over utvalget av TVer. Problemet for mange butikker nå er faktisk å forholde seg til FBIs menighet rundt om i landet. De kommer nå de storme inn i butikkene med en lapp i hånden hvor de har skrevet ned varekoden på en eller annen testvinner. Jeg merket meg at de filmet inne hos Elnor på Majorstuen. Jeg håper da inderlig ikke at de ikke har latt seg hjelpe av noen som er såpass subjektive som dem. De har forøvrig bøttevis med utgåtte TV-modeller på veggen...

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenthlar
    "ja men han fyren på tv sa jo at HD ikke finnes i norge før om 5 år?" Synes jeg hører det....

Lyse er allerde i gang med HD sendinger som prøveprosjekt for noen utvalgte kunder i Rogaland.......den som venter får se
    Gøy for de som får det. Men etter ha bodd noen år i Sverige ser man att Norge er en bredbåndsinke. Den største utbredelsen av "bredbånd" i Norge er 0,7-1mbit. Og det er ikke mye tv man får igjennom en så dårlig linje. Bredbandsbolaget og ComHem i Sverige har skjønt det. BBB leverer idag 10/10, 12/9,24/1, 100mbit osv. ComHem (tv, ip-telefon og bredbånd) begynner å levere 100mbit fra våren 2006.. Når får vi slike tilstander i Norge? Enn så lenge får man holde ut med en sur 8mbit linje.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig er det vel kun små nisjeprogrammer som kan sendes i HD. Ser ikke for meg at TV2 og NRK starter HD sendinger med det første, bredbånd eller ei.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Gøy for de som får det. Men etter ha bodd noen år i Sverige ser man att Norge er en bredbåndsinke. Den største utbredelsen av "bredbånd" i Norge er 0,7-1mbit. Og det er ikke mye tv man får igjennom en så dårlig linje. Bredbandsbolaget og ComHem i Sverige har skjønt det. BBB leverer idag 10/10, 12/9,24/1, 100mbit osv. ComHem (tv, ip-telefon og bredbånd) begynner å levere 100mbit fra våren 2006.. Når får vi slike tilstander i Norge? Enn så lenge får man holde ut med en sur 8mbit linje.
    Lyse i Rogaland har da mer enn 10.000 kunder i sitt fibernett. Det tar tid og penger å bygge ut et slikt nett. Det er også veldig mange som ikke har behov for mer båndbredde enn det en DSL-linje gir.

Litt morsom at den selvsentrerte Oslo-pressen skriver dette i Itavisen. For Stavanger regionen er ikke dette drømmer.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10.000 er ikke stort når kanskje finnes 700.000 "bredbåndskunder" i Norge. Men klart det tar tid å bygge ut ett slikt nett. Enig at de fleste dsl-kunder har nok til det daglige (sjekke mailen, lese avisa og laste ned en fil i ny og ne). Men til TV-bruk blir dette ubruklig! Hos BBB får man nå digitale 40 kanaler for 200 spenn.. via bredbåndet. Jeg har ingen anig om hvor stor kapasitet som trengs for å få HD-TV via bredbånd, men dagens digital-tv krever ca 5mbit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •