30" LCD eler 32" Plasma ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

30" LCD eler 32" Plasma ?

God dag allesammen.

Det er endelig vedtatt at en flatskjerm skal i hus.
    Lommeboken og behovet begrenser størrelsen til ca 30-32", og derfor tror jeg at LCD kan være et alternativ..
    Noen meninger rundt hvilke teknologi som er å foretrekke?

Bruksområdet blir TV-titting og DVD-film(ikke noe super duper stor hjemmekino).

Alternativene jeg har sett på er:
    Philips LCD
    Hitachi Plasma
    Begge koster 30 000kr.

What to choose???

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD uten tvil.

Var innom Elkjøp i dag og der har de Philips LCD til like under 30 lapper. Er det beste jeg har sett av flatskjerm.

Plasma kan ikke måle seg med denne.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg Helge, var for en stund siden på elkjøp å "tweaket" bildet på de fleste flatskjermene de hadde der, og Philipsen vant overlegent på bildekvalitet, hadde den bare vært 10-20 tommer større...

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig lovende ut.
    Før var LCD tvene DÅRLIG. Men nå har jeg mest tro på de, når det er snakk om størrelser rundt 30".
    Må ta meg en tur innom elkjøp/expert og se hva de har ståenede.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at LCD ofte har en del lavere kontrast, da iallfall sammenlignet med visse plasmaskjermer, f.eks. 37" til Panasonic med 4000:1. Kontrast på LCD er ofte så lavt som 400-700:1, og gir dermed svært begrenset sortnivå. Fordelen med LCD er selvsagt oppløsning...

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt bare og beundret det skarpe og klare bildet med meget gode farger. La ikke engang merke til sortnivået. Det må tegne bra for vanligvis er jeg kresen på sortnivået.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Husk at i en lys forretning med belysning ofte på mer enn 500 lux, har en ingen mulighet for å vurdere sortnivå :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    LCD uten tvil.

Var innom Elkjøp i dag og der har de Philips LCD til like under 30 lapper. Er det beste jeg har sett av flatskjerm.

Plasma kan ikke måle seg med denne.
    Hvilke elkjøp butikk?
    Bor også i Bergen....

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med LCD skjermen hjem på prøve-
    Demp belysningen i rommet, og se på en film med mange mørke scener. F.eks. Ringenes Herre.
    Mange LCD skjermer vil lyse mot deg selv om bildet skal være sort.
    Se også på detaljene i mørke områder.

Mulig denne Philips skjermen er bedre enn det jeg har sett på andre LCD modeller.

Det nytter ikke å se på Toy Story eller Shrek som demo. Der vil de fleste skjermer se bra ut.

Roger

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eberland
    Hvilke elkjøp butikk?
    Bor også i Bergen....
    Elkjøp på Nordås.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Sitat Opprinnelig postet av eberland
    Hvilke elkjøp butikk?
    Bor også i Bergen....
    Elkjøp på Nordås.
    Ypperlig. På tur opp der i kveld. Har kontakter på Bonus der oppe også Dette må bli bra!

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må revurdere det jeg tidligere har skrevet.

Var en tur innom Elkjøp igjen i dag og satt meg ned og virkelig studerte bilde på LCD'en. Det som ble vist var tegnefilmen ISTID og det var virkelig bra men da jeg ba om å få se en vanlig film ble resultatet et annet. Nå hadde ikke denne selgeren noe utvalg av filmer å vise så det som ble satt på var noen episoder av Buffy. Dette var for å si det mildt elendig. Dårlig sortnivå og digitale artifakter i lassevis. Jeg kunne ikke sett på i 5 minutter engang.

Så ble det satt på en Matrix Extra DVD med klipp fra filmen og hvordan den ble laget. Klippene gikk an å se på men ikke det andre.

Vil anbefale å ta med egne DVD-er slik at du får en mer realistisk demo. Skal du bruke den til TV også må du få sette et TV bilde på den før du beslutter deg for/imot.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du bekrefter da mine observasjoner, Helge... Har selv en Panasonic TH-42PA20, og vet hvor viktig skikkelig sortnivå har å si på kvaliteten! For normalt TV-bruk er heller ikke oppløsning alfa/omega, men er selvsagt heller inget minus, såfremt skaleringen er tilstrekkelig god, som jeg faktisk også mistenker å være litt svak på visse LCD'er...

I tillegg er vel nevnte LCD en 8-bit skjerm, som jo øker graden av falske konturer (du ser graderingene bedre i fargeoverganger).

Les for øvrig siste nummer av DVD&Hjemmekino, der gjør de en sammenligning av en Hitachi plasma og en Philips 30", og kommenterer nettopp noen av de tingene jeg mener er viktig (bra, DVD&Hjemmekino!)

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de rangerer faktisk plasmaen foran LCD-en. For noen dager siden ville det vært en overraskelse for meg men ikke etter det jeg så idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm...
    Får ikke sett det med mine egne øyne i dag... kanskje i morgen.
    Kjedelig hvis jeg og må revurdere hele opplegget
    Får bla gjennom DVD&Hjemmekino også(synd jeg sa opp abbonemanget...)

Back to square one.......... :evil:

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare og beklage men slik er det desverre. Men du må se det med egne øyne.

Og så har du fremdeles plasmaen du kan velge.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som du har fått en klønete demo av LCD-skjermen. Å bare bruke ISTID som demo og nærmest være overrasket når noen vil se noe annet er dårlig.
    Jeg har prøvd den omtalte skjermen i butikken med komponent og progressive scan. Jeg er mildt sagt imponert over bildekvaliteten!!

Lygren: Hvilke observasjoner? Har du virkelig fått testet den omtalte skjermen?

-Kjetil-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Kjottolf

Ja, jeg fikk faktisk tatt en titt på den her på fredagen. Vi benyttet komponentinngangene med Harman Kardon DVD 25 spiller... Mener ikke å være like unyansert som visse har vært i LCD vs. plasma diskusjonen i denne og andre tråder, men mener bestemt at sortnivå er et stort problem på nevnte Philips skjerm. Når det gjelder skalering, har jeg ikke noe spesifikt å poengtere på denne skjermen. Graderinger så jeg imidlertid en del til, men det er det samme også på del fleste plasmaskjermer jeg har sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja ikke lett å velge...
    var en runde og så på begge skjermene i dag.
    Hva skal jeg si? Synes begge var lyssterke og hadde fine farger, men synes egentlig bilde var litt "kornete"....
    Falt egentlig mest fpr Philips LCD skjermen. Knall fine farger, god innsynsvinkel, lyssterk.
    Selgeren på bonus hadde sett begge og anbefalte på det sterkeste LCD'en. Siden jeg kjenner de i butikken(jobbet der før) får jeg en god pris også :P

Har også mer tro på kvaliteten på Philips kontra Hitachi....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har nå fått sett lit mer på Philipsen, og må virkelig si mine inntrykk av en total mangel på sortnivå nå er underbygget med litt mer omfattende testing. Selv i en relativt lys forretning, ble mye detaljer vasket bort selv i mellommørke scener. Jeg ble faktisk skikkelig overrasket over hvor begrenset sortnivå faktisk vår, har liksom tenkt at alle de positive omtalene fra land og strand hadde noe for seg... Selv om et normalt dagsrevyen TV, faller denne ut for mitt vedkommende, SÅ begrenset mener jeg sortnivået er på denne skjermen.

Jeg synes heller ikke prosesseringen var spesielt overbevisende. Testet med komponent og en Pioneer 565A DVD-spiller. Vertikale "striper" i raske panoreringer. Den høye oppløsningen var heller ingen absolutt fordel, bildet ble til og med en anelse "soft".

For øvrig, jeg respekterer at andre opplever LCD som morgendagens "redning", men jeg tror det vil være lenge til en LCD TV står i min stue...

En annen ting som irriterer meg er blader som DVD & Hjemmekino's (beklager, selv om dere er sponsorer 8) ), totale mangel på kompetanse innen kontrast/sortnivå. Leser nyeste hjemmekino spesial, der de går gjennom IFA messen trinn for trinn. Opptil flere ganger i forbindelse med kommentarer omkring den lave kontrasten LCD er oppgitt med, skriver de at kontrasten uansett er "bedre" enn på normale CRT TVer. Kontrast på en CRT TV ved å bruke samme målemetode som når en måler LCD/plasma/DLP osv. (full on/off), er langt høyere pga langt lavere absolutt sortnivå. En CRT projektor måler mellom 15.000:1-30.000:1 ved full on/off målinger. Det DVD&Hjemmekino forsøker si, er at lysutbyttet er bedre enn på normale CRT TV'er.

Jeg beskylder de ikke for å kamuflere viktig informasjon, men tror nok kanskje en av reporterne for bladet har fallt for en eller annen LCD selgers harde salgspropaganda, og glemt å tenke seg om ei heller gjøre en faktisk test... Faktum er jo at LCD har så begrenset sortnivå sammenlignet med CRT og plasma for den sags skyld, at mang en stakkars forbruker kan bli misledet til å gjøre en stort innkjøp han eller hun vil angre på, basert på en slik artikkel.

For øvrig hadde Lyd&Bilde en langt mer nyansert vurdering av LCD/plasma, men også her er de etter mitt syn litt for lite kritiske.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •