30" LCD eler 32" Plasma ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder TV titting så syns jeg 9975 rett og slett er elendig. Så på fotballkamp på en slik på lørdag. Enormt med digitale artifakter. Store felter blir bare grønn graut.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det tydeligvis store forskjeller mellom ulike produsenter.
    Kjører selv en Panasonic 42PW6 plasma, med Avidi sin digital dekoder for kabelnett, og her har digitalt distribuerte kanaler meget god kvalitet (også fotballkamper).
    Har ikke testet med analog tuner.
    Det er mulig at bruk av digital tuner er det som gir utslaget her.

Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også nylig innom Elkjop, og kikket i den anledning på noen LCD tv'er bla. Sony og Philips... Alle under 20". Dersom alle LCD tv'er er like dårlige som de, ja da har de en lang vei å gå.

Synes heller ikke Plasma er bra nok enda... Men Panasonic skiller seg helt klart ut, og har de beste skjermene..

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Månedens DVD&Hjemmekino har en test mellom Plasma og LCD Ser ut som plasma kom best ut av testen. De klaget også på det med sortnivå.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren:

Jeg har nå testet LCD-skjermen uten lys i butikken. Det er ingen tvil om at du har rett med hensyn til sortnivået. Bildet er flott på mange måter, men det mørke/sorte skjermen formerlig "lyser" mot deg når du ser på skjermen i et mørkt rom. Jeg er i likhet med deg opptatt av sortnivået. Til min bruk hadde ikke denne skjermen vært tilfredsstillende, annet enn som en stilig greie på veggen! hehe.

Til skjermens forsvar skal det sies at denne nok ikke beregnet til hjemmekinobruk. Folk som kjøper skjerm til hjemmekino satser nok på 42 eller mer. Jeg regner med at 30-tommeren først og fremst apellerer til middelaldrende ektepar som er villig til å legge noen ekstra kroner i tv for å "bli kvitt den svære kassen" midt i stuen. Disse skjermene har jo en enorm konefaktor. Uansett, når folk kjøper dette apparet som vanlig tv kommer den i all hovedsak til å stå i en opplyst stue. Til et slikt formål er det en flott skjerm.

-Kjetil-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Kjetil

Må si meg enig med deg der, til en opplyst stue har denne skjermen er formål (den ser jo selvsagt unektelig stilig ut, og tar nesten ikke plass!), til bruk i en hjemmekino hadde jeg sett meg om etter noe annet...

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Når det gjelder TV titting så syns jeg 9975 rett og slett er elendig. Så på fotballkamp på en slik på lørdag. Enormt med digitale artifakter. Store felter blir bare grønn graut.
    Dette har mye med kvaliteten på kabelnettet/antenne/dekoder å gjøre.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Dette har mye med kvaliteten på kabelnettet/antenne/dekoder å gjøre.
    Nettopp. Man bør forøvrig være litt mer kritisk før man konkluderer med at en skjerm er elending. 9975 fungerer UTMERKET til tv-titting. Det kan jeg si som forholder meg til dette apparatet daglig.

-Kjetil-

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Livslengde på aperaturen er og en viktig faktor
    samsung sin 30"LCD har en garanti på 60000 timer på lampe (skulle holde noen år det ja) + den bruker lite strøm.
    Plasma tv ved normal bruk har en livslengde på 10år (var det noen som anntydet) (Toshiba 50" trekker 500w ved drift = dyr panelovn)
    CRT tv har en snitt levetid på 15 år

jeg klarte å slite ut mitt bilderør på min 20000kr phillips 32"wide på 9 år (nytt bilderør kostet 9000kr, så den ble kastet/levert inn)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er helt enig at det er viktig å vurdere skjermen opp mot bruksområde. Skal den benyttes til primært TV-titting, er Philipsen utvilsomt et fint produkt. Til hjemmekino derimot er skjermen både for liten og mangler tilstrekkelig kontrast/sortnivå, og her har plasmaen sine helt definitive fordeler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet noe videre

Noen som har hørt sett noe av de nye Samsung modellene?
    Så på en på messen på Oslo Plaza... Men det var så mange folk og støy at det ble ikke bra - var tom for brosjyrer også.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var egentlig fast bestemt på å gå for et LCD TV, helt til jeg leste denne tråden og erfaringene rundt Philips LCD og dårlig kontrast.

Har så funnet ut at den nye Samsung 32" LCD har et kontrastforhold som er mye bedre enn Philips (600:1) mot (350:1). Er det noen som har fått sett på denne TV-en? Går for 30.000 på Komplett og har imponerende spesifikasjoner inkl. dobbel tuner og bra txt-tv. Sharp har også kommet med LCD-tv er med kontrast opp mot 800:1. Dette begynner å bli like bra som enkelte plasma skjermer som har 900:1/1.000:1

Betyr dette at LCD begynner å bli like bra som plasma i forhold til kontrast (hvis vi ser bort fra de som har 4000:1)?

Aksel

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

LCD har ikke på nært så godt kontrastforhold. Svart blir mørkegrått.

Har ikke sett de nye LCD skjermene, men i teorien vil nok aldri en LCD skjerm bli like god som en plasma.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Som en lykkelig Panasonic PA20 42" eier og 30" Philips besiktiger, må jeg i meg enig i Peakmans innlegg her...

LCD er imidlertid en ypperlig TV-skjerm. Jeg er ganske sikker på at min far ville vært meget fornøyd med en LCD-skjerm til dagsrevyen og annet "snadder". Hjemmekino har imidlertid godt av bedre kontrast, og selv min PA20 med 4000:1 kunne trengt enda noe bedre, selv om jeg er relativt fornøyd, og sjelden tenker på sortnivå på denne. Fargemessig har imidlertid plasmaskjermer generelt litt forbedringspotensiale, spesielt sammenlignet med CRT. Pioneer sin nye 42" plasma, som jeg endelig har fått tid til å "studere" litt nærmere, har hakket bedre farger enn min Panasonic, men også langt dårligere sortnivå, og dermed mener jeg fremdeles at Panasonic har forspranget.

Denne tråden omhandler imidlertid 30" LCD/Plasma, og 42" blir dermed kostnadsmessig litt ute. Panasonic har imidlertid også en 37" PA20 plasma, som ligger på ca. 32.000, og dermed også kostnadsmessig bør vurderes.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket opp 2 helt nye modeller som er kommet på markedet denne uken. En ny Radionette 30" som selges for ca 24k som er en bra pris på papiret, men TV'n er helt elendig. Den har mer etterslep enn Mette Marit hadde på brudekjolen og kontrastforholdet er noe av det dårligste jeg har sett. Tuneren virker også meget skrøpelig. Ville nok ikke betalt 5k for den engang.

Har også sett på en ny 27" Luxor LCD som er den første under 20k for den størrelsen. Den virket noe bedre, 2 komponent innganger, pc og noen scart. Lekker design, men også her har man dårlig responstid med en god del etterslep og kontrastforholdet er for dårlig. Detaljer i mørket var svært dårlig. Men jeg tror nok den blir populær blant de som ikke bryr seg om slik, men bare tenker på størrelse og plasseringsvennlighet.

32k for 37" Panasonic er absolutt en pris som lar seg høre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne artikkelen som sammenligner Plasma med LCD tv-er. Ganske reflektert, og selv om den er noe gammel (april 03) tror jeg at den fortsatt er relevant.

Se: http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv-plasmavslcd.shtml

Utfra mitt bruk som i stor grad er tv og dvd, ser valget ut til å være ganske enkelt: Plasma!

Så da er det bare å finne en egnet plasma-tv som ikke er for dyr. Panasonic 37" har vel bare 480 linjers oppløsning, så den er uaktuell.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har 480 linjer på min 42", og det er definitivt ikke her flaskehalsen ligger... Ser ingen screendoor på 2,5 meters sitteavstand, og en 37" vil ha jo enda mindre pixler.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg har 480 linjer på min 42", og det er definitivt ikke her flaskehalsen ligger... Ser ingen screendoor på 2,5 meters sitteavstand, og en 37" vil ha jo enda mindre pixler.
    Bare tanken på å degradere et PAL-signal på 625 (ja, jeg vet aktuell oppløsning er mindre) er en lite god følelse Og med tanke på neste generasjons TV, og generelet hvor raskt utviklingen går, er en plasmaskjerm med 480 linjer lite attraktiv.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sett på de "nye" Philips plasmaskjermene? Synes både 32" og 37" ser bra ut. Gode spesifikasjoner og HD oppløsning. 32" ligger på 32K, mens 37" kommer på ca. 10K mer. 32" virker som et bedre alternativ enn å kjøpe en 30" LCD.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Noen som har sett på de "nye" Philips plasmaskjermene? Synes både 32" og 37" ser bra ut. Gode spesifikasjoner og HD oppløsning. 32" ligger på 32K, mens 37" kommer på ca. 10K mer. 32" virker som et bedre alternativ enn å kjøpe en 30" LCD.
    Hvilke apparater er dette?(modelbetegnelse) Kan ikke finne annet på nettet en de gamle apparatene med 1024 x 512 (1024 x 1024 ALiS som ikke er HDTV)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •