Panasonic TH-42PA50E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TH-42PA50E

En kamerat av meg klarte å få kjøpt seg Panasonic TH-42PA50E
    42" plasma som jeg ikke trodde var HD klar.

Jeg fortalte han med en gang at han burde bytte inn igjen denne skjermen
    og heller gå for 500E modellen, men nå har jeg blitt litt usikker på om det
    lønner seg alikevel. Han må jo i såfall betale en god del i mellom på disse to
    skjermene...

Leste en test av PA50E modellen på dinside og der står det at skjermen
    takler HDTV via komponent inngangen. Hvordan fungerer dette da?
    Står jo at skjermen ikke takler en oppløsning på mer enn 852x480,
    mens 500E modellen takler 1024x768.

Er det mulig å kunne få et bra bilde på denne skjermen hvis man ønsker
    å surfe på nettet, eller må man da gå for 500E modellen?

Ettersom tv'en kommer til å bli brukt mest til dvd avspilling
    så vil man kanskje ikke se noe forskjell på denne
    skjermen og 500E modellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne: http://avforum.no/forum/tv-apparater/25645-hd-hd.html

Når det kommer til å bruke den til internett surfing, så vil eg absolutt tru av PV500 vil ver overlegen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 42"pa50 og var veldig fornøyd når det gjaldt tv og dvd. pa50 viser et vanvittig bra bilde på dvd og digitalt tv signal. Til pc bruk prøvde jeg å koble til via s-video/scart. Dette ble ikke bra til annet enn film fra pcen. Det har sikkert mye med at oppløsningen på pa50 ikke er optimal for pc bruk. pa50 kan vise hd klipp, men skalerer disse signalene ned. Jeg har sett pa50 og pv500 side om side med de samme hd signaler uten å se de helt store forskjeller. Men når det gjelder hd spill vil jeg tro at de store forskjellene kommer frem. Jeg solgte min pa50 og kjøpte en 42"pv500. Det har jeg ikke angret på. På tv og dvd ser jeg ikke forskjell, men til pc bruk gikk pv500 over all forventning. Til surfing egner den seg utmerket. Pc spilling fikk også en ny betydning. Det er rett og slett helt rått å spille BF2 eller HL2 eller hva det måtte være. I tillegg har jo pv500 HDMI inngang, som vil være veldig kjekt å ha til pc eller konsollbruk.
    Ps: Har hørt at man ikke burde bruke pv500 til surfing fordi innbrenning skjer lettere + at levetiden går fortere ned enn ved vanlig tv bruk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann1
    Jeg har sett pa50 og pv500 side om side med de samme hd signaler uten å se de helt store forskjeller.
    Da må du virkelig skaffe deg briller. HD matrielle på en HD tv og SD tv er som natt og dag!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Da må du virkelig skaffe deg briller. HD matrielle på en HD tv og SD tv er som natt og dag!!!

Det er ingenting i veien med synet mitt. HD kvaliteten på pa50 er meget bra selv om den skalerer signalene. Jeg bør ikke få meg briller, men DU bør se selv!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du sett HD signal på PA50 ved siden av PV500? Er ikkje så stor forskjell som du skulle tru nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også sett disse to med HD signal, å så heller ikkje den store forskjellen.. men det hører til historien at begge to var koblet opp via komponent da..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med xbox360. Vurderer å kjøpe pa50 sammen med 360.
    Vil man få optimalt bilde med den konsollen?
    Eller vil mangel på HDMI inngang på pa50 gjøre at man ikke får utnyttet konsollen max?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiff
    Har du sett HD signal på PA50 ved siden av PV500? Er ikkje så stor forskjell som du skulle tru nei.

støttes. jeg har begge på siden av hverandre, md euro1080HD kanalen på begge, begge koblet med komponent, det er langt ifra dag og natt, kanskje ettermiddag og skumring er det rette å si.

men jeg har inntrykk av at 1080HD kanalen har et dårlig HD signal, iforhold til
    HD-streameren jeg har fra LG.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Hva med xbox360. Vurderer å kjøpe pa50 sammen med 360.
    Vil man få optimalt bilde med den konsollen?
    Eller vil mangel på HDMI inngang på pa50 gjøre at man ikke får utnyttet konsollen max?
    Xbox360 har ikke HDMI utgang. Den kjører HDTV oppløsning ut over komponent kabler. Så det er ikke noe problem. "Problemet" er vel om hvor mye dårligere blir det å se på når bildet skaleres ned til 480p på pa50 i stedet for kjøres i høyere oppløsning på pv500.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Xbox360 har ikke HDMI utgang. Den kjører HDTV oppløsning ut over komponent kabler. Så det er ikke noe problem. "Problemet" er vel om hvor mye dårligere blir det å se på når bildet skaleres ned til 480p på pa50 i stedet for kjøres i høyere oppløsning på pv500.
    Hmmm...skalering ned til 480p gjør meg usikker på PA50 nå.
    Hvor mye dårligere det blir iforhold til f.eks PV500 er jo det store spm. for meg da, noen som kan si noe mere konkret iforhold til det? Vil forskjellen være slik at man ville sagt WOW! og angret stort på et kjøp av en PA50 med xbox360 konsoll montert opp ved siden av tv med høyere oppløsning(1024x768) og 360 konsoll..?

Var forresten og kikket på PA50 koblet opp med et signal fra digital parabol og forsterker på Elkjøp igår, svært positivt overrasket over bildet og designet! Føler at det er mye tv for lite penger.

En som nevnte på forumet her at han ikke ville valgt PA50, da den var ribbet for utganger...Kan ikke helt forstå det, den mangler vel "bare" HDMI/DVI utgang så vist jeg kan forstå? To komponent utganger hadde jo selvfølgelig vært kjekt da.

Duden på Elkjøp mente forøvrig at det kun var Panasonic sitt originale veggfeste til 2500k som måtte bestilles fra Pan som var kompatibelt til PA50, noen som forhåpentligvis kan tilbakevise det håper jeg..?

Vil det være noe bildekvalitetsforskjell(oppløsning i bildet) å oppnå ved å velge 37" istedenfor 42"? (God pris på 37" PA50 på Elkjøp nå, 14900K!)
    Har sitteavstand til tv på 4,5 til 5 meter.

Ikke så mye peiling, som dere sikkert forstår..så vært topp med noen gode svar og hjelp til å ta et valg i tv jungelen.

dec.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men spørsmålet er så teit at jeg ikke tør å lage en egen tråd om det. Når man kjøper en plasma eller LCD, må man kjøpe et stativ i tillegg, eller følger bordstativ med som standard? Isåfall er jo prisene en anelse villedende med tanke på hvor dyre disse er.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Litt OT, men spørsmålet er så teit at jeg ikke tør å lage en egen tråd om det. Når man kjøper en plasma eller LCD, må man kjøpe et stativ i tillegg, eller følger bordstativ med som standard? Isåfall er jo prisene en anelse villedende med tanke på hvor dyre disse er.
    For meg ser det ut som at når man kjøper en rimelig LCD-skjerm så fåes det både bordstativ og veggfesten med på kjøpet... Det er ikke alltid sant for plasma.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som sa at pa50 er ribbet for innganger. Den mangler VGA(pc-inngang) og HDMI(digitalt lyd og bilde). At den har scart og komponent er jo et minimumskrav for at den skal fungere.

Jeg hadde en pa50 og jeg kjøpte veggfeste til 1.500 kroner på elkjøp. Da jeg solgte pa50èn og kjøpte pv500 beholdt jeg veggfeste fordi pv500 passet på samme feste.

Pa50 er suveren på digital tv og DVD, men er dessverre ikke bygd for fremtiden. Noe som kan bli irriterende om et par år. Derfor byttet jeg til pv500.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Hmmm...skalering ned til 480p gjør meg usikker på PA50 nå.
    Hvor mye dårligere det blir iforhold til f.eks PV500 er jo det store spm. for meg da, noen som kan si noe mere konkret iforhold til det? Vil forskjellen være slik at man ville sagt WOW! og angret stort på et kjøp av en PA50 med xbox360 konsoll montert opp ved siden av tv med høyere oppløsning(1024x768) og 360 konsoll..?
    Bare en ting å gjøre. Vent til 360 kommer, og prøv for du kjøper. Er tross alt snakk om noen tusen i forskjell så best å være sikker på at det er verd pengene. Forskjellen oppleves tydeligvis forskjellig av de som har sett dem side om side.

Støtter forøvrig det som er sagt lenger opp ang. pc bruk på plasma. Det er først og fremst en tv, ikke en pc skjerm. Skal du surfe kjøp LCD som både oppløsningsmessig og mht innbrenning er bedre tilpasset den slags bruk.

Forøvrig kan du jo vurdere å kjøpe pa50 til tv bruk og en HD klar projector til film og HD spilling. Kommer ikke mye dyrere ut enn pa500.

Lykke til

G

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser i test på "Din side" av PA50 at den takler HD standarden 720p og 1080i, forstår ikke den testen helt hvis det er som flere her sier at PA50 skalerer ned til 480 på Xbox360...?
    Eller blir det noe helt annet?
    Dropper helt sikkert PA50 hvis den ikke leverer 720p på 360. Når det gjelder tv og DVD virker den jo helt knall!!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pa50 har en paneloppløsnig på 480p så den må skalere ned alle oppløsninger den får til dette. på tv, dvd og d-vhs feks så gjør alikevel pa50 en meget god jobb i forhold til hva den faktisk koster. hd er ikke bare oppløsning, det er også båndbredde og komprimering. vil alikevel si at fyndbørsens pris på pv500 er fristende. vi har en gruppetest av skjermer nå og pv500 gjør definitivt ingen dårlig figur.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den "takler" hd signal betyr kort og godt bare at den har en scaler innvendig som gjør om 720p og 1080i til 480p/i, ikke noe mer hokus pokus enn dette. Med andre ord det enhver HD tuner kan gjøre allerede. Dette ene og alene for å lure folk til å tro at den utnytter hd signalet og derfor selge flere apparat.

Med andre ord gjør den om hd signalene til NTSC oppløsning, nedskalering. Ingen vits i å koble hd signal på denne da progresivt pal signal er like godt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    At den "takler" hd signal betyr kort og godt bare at den har en scaler innvendig som gjør om 720p og 1080i til 480p/i, ikke noe mer hokus pokus enn dette. Med andre ord det enhver HD tuner kan gjøre allerede. Dette ene og alene for å lure folk til å tro at den utnytter hd signalet og derfor selge flere apparat.

Med andre ord gjør den om hd signalene til NTSC oppløsning, nedskalering. Ingen vits i å koble hd signal på denne da progresivt pal signal er like godt.
    det hadde muligens vært riktig hvis oppløsning var det eneste som betydde noe. båndbredde og komprimeringsgrad betyr også noe. derfor vil et HD signal gjerne se bedre ut en et standard pal signal, selv om begge deler må skaleres ned til 480
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanks!
    Da er PA-50 definitivt droppet!

Skal se etter en HD-ready 42 tommer som er knall til både dvd og konsollspilling. PV500 er jo sykt fristende, men vel dyr for meg ser d ut til.
    Håper å finne en til rundt 20K...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •