Plasma-TV - skjermbilde blir dårligere og dårlige?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma-TV - skjermbilde blir dårligere og dårlige?

Har en kamerat som hevder at skjermbilde/kvaliteten blir svekket etter time etter time. Så om ca 2 år så er bildet helt ræva.

Stemmer dette?

Et annet spm.:
    Hva er den beste plasma skjermen du får i dag til rundt 15-20k?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma-skjermer har en oppgitt levetid (x tusen timer). Etter denne tida skal lysstyrken være 50% tror jeg. Så ja, kvaliteten svekkes gradvis over bruk.

k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Plasma-skjermer har en oppgitt levetid (x tusen timer). Etter denne tida skal lysstyrken være 50% tror jeg. Så ja, kvaliteten svekkes gradvis over bruk.

k
    Hvor mange tusen timer er det snakk om?

kun lysstyrke? da er det vel bare å skru Opp lysstyrken?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om 30 - 40.000 timer så du skal vel kunne se på tv 5 - 6 timer om dagen i ti år før du ser noen forskjell (innen det har du sikkert byttet tv alikevel)

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over tid blir plasmabelegget redusert i en plasmaskjer, noe som gjør at det går ut over kontrastnivået til skjermen. Denne sies vel og halveres etter ca. 7-8 timers daglig tv-titting i ca. 10 år etter som jeg har hørt ja.. Ennå så har du jo bare brukt TV'en i ca 30.000 timer. Så at dette er noe problem kan vel sies å være en overdrivelse.

I LCD-verdnen er vel levetiden noe den samme, men her er det lysrørene eller diodene (Avhengig av teknologi brukt) som går dukken etter hvert. Men tror ikke her du får helt den samme gradvise avviklingen av skjermen. Ihvertfall ikke på samme vis.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma skermene er vel blitt bedre i det siste både på innbrennings problematikken og når det gjelder slitasje på fosfor belegget osv, men de blir vel fremdeles slitt som så mange andre skjerm teknologier, og enkelte plasma skjermer er vel også konstruert for å selv skru opp kontrast nivået for å motvirke den synlige slitasjen, noe som vel vil akelerere innbrennings og slitasje problematikken noe. Bilderørs CRT tver, hadde vel en levetid på rundt 10-60 tusen timer de også avhengig av belastning , men i disse ble også selve elektro kanonene slitt og mindre nøyaktig over tid, så bildet ble ofte mer diffust og mykt og med farge feil osv. Dette vil vel ikke gjelde plasma skjermer, på samme måten pga pixcel celle oppgyggningen, men vil tro enkelte celler vil kunne "ta kvelden" etter hvert når levetiden går mot slutten sammen med innbrenninger og mindre kontrast osv. Den høye følsomhet for transport skader osv og at man kanskje er uheldig hvis man flytter osv er kanskje andre faktorer som spiller inn for levetiden. Ellers ut i fra de teoretiske levetidene som de oppgir i dag for plasma skjermer, er det vel mer sansynlig at aldringen og utskiftingen mer er pga den teknologiske utvikklingen og oppgraderings spøkelset som gjør seg gjeldende tenker jeg. ;-)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammal myte. Eller - 'myte' er vel feil ord, for det stemmer vel rent teknisk, men i praksis har det liten til ingen betydning. Kanskje hvis du planlegger å ha den TVen du kjøper nå i ti - tjue år fremover.

Jeg har hatt min plasma i rundt tre år, og den står på i flere timer hver dag. Nå kan jeg jo ikke sammenligne den direkte med en helt ny plasma av samme modell, men slik jeg ser det er bildet like bra nå som da jeg kjøpte den. Mulig det ikke er det om fem år, men da sitter jeg nok også med en helt annen skjerm i stua.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endel plasmaskjermer på jobb som står på døgnet rundt. Dette er for det meste Pioneer plasmaer så jeg syntes ikke billedkvaliteten var stort å skryte av i utgangspunktet, men man har kunnet følge med på hvordan skjermene gradvis bryter sammen. Etter 2-3 år har nesten alle kommet til et stadium hvor store deler av skjermen konstant er dekket av store irrgrønne flekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Har endel plasmaskjermer på jobb som står på døgnet rundt. Dette er for det meste Pioneer plasmaer så jeg syntes ikke billedkvaliteten var stort å skryte av i utgangspunktet, men man har kunnet følge med på hvordan skjermene gradvis bryter sammen. Etter 2-3 år har nesten alle kommet til et stadium hvor store deler av skjermen konstant er dekket av store irrgrønne flekker.
    men dette er jo disse som står på 24/7 i 2-3 år?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir vel 8760 timer i året, men etter 2-3 år er skjermene langt forbi det som jeg kan tro noen vil godta. Synlig degradering kom på under 1 år for flere skjermer.

Direkte sollys akselererer også nedbrytningen av skjermen.

10 års levetid på plasma ved "normalt forbruk" er bare tullprat.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir vel 8760 timer i året, men etter 2-3 år er skjermene langt forbi det som jeg kan tro noen vil godta. Synlig degradering kom på under 1 år for flere skjermer.

Direkte sollys akselererer også nedbrytningen av skjermen.

10 års levetid på plasma ved "normalt forbruk" er bare tullprat.
    En skjerm som står på 24/7 har jo en litt annen belastning enn det som vil være normal bruk. Den forholds vis høye drifts temperaturen på panelene på disse skjermene, vil jeg tro spiller en rolle for selve slitasjen, så etter min mening, kan man ikke direkte sammenligne 8760 timer med normal bruk, og 8760 timer med 24/7 bruk. Mye elektronikk trives forøvrig best med jevn driftstemperatur også, så i mange sammenhenger, vil man få fler timer ut av produktet med 24/7 drift, men har mistanke om at Plasmaskjermer, LCD projektorer, Pørforsterkere osv, er produkter som må nytes når man er tilstede, og ikke børr holdes i drift noe serlig ekstra utenom, skal man få glede av de timene de kan gi gode resultater.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Skjønner du har plasma skjerm

Ellers går vel slike ting på garanti (?) og om 5 år er vel teknologien kommet så langt at da har i alle fall alle nerdene her skaffes seg en ny skjerm ?
    Der tar du feil! Har aldri hatt plasma i hus! Men har 4 LCD tv'er....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59
    Har du noen gang hatt noe positivt å si om andre ting enn det smale spekteret du har av saker og ting selv?
    Ja, det har jeg absolutt. Om du mener det er feil det jeg sier om levetiden til plasma så får du heller si det. jeg kan gjerne poste bilder av hvordan skjermene blir seende ut.

Et problem med levetiden av plasma er at den beregnes ut ifra når lysintensiteten er halvert. Lenge før man kommer så langt kan det ha skjedd mye annet med skjermen som i manges øyne ville gjort den ubrukelig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59
    Jeg har jo sett hva du har skrevet på usenet og også andre forum de siste 10 år og syntes brorparten av dine innlegg er av en negativ art.
    Ja, jeg har i over 10 vært aktiv på nettet når det gjelder hifi/hjemmekino. Jeg har drevet flere websiter, har starten en newsgruppe og har vært med å starte en forening uten å tjene et øre på det. Jeg har gått tilbake og tittet på de første repportene fra Hifi-utstillinger som jeg la ut for over 10 år siden og jeg kan ikke se hvordan noen kan tolke dem som negative.

Jeg har riktignok også prøvd å ha absolutte referanser og komme med informasjon som viser en annen side av virkeligheten enn den som har blitt fremsatt i annonser og annonsefinansierte publikasjoner og som lett har blitt gjentatt av andre. Dette har ikke alltid vært like populært.

Jeg har også advart mot flere svindlere og enkelte har prøvd å skremme meg til å stoppe uten at de har lyktes med det. Et par firmaer i Norge som har drevet bevisst med desinformasjon og som ikke har vært villige til å slutte med det har jeg meldt til forbrukerombudet og det har bestandig endt med et pålegg om at de har måttet endre sin praksis. Jeg kjenner ikke til noen andre i Norge som i samme grad som meg har fungert som en "vaktbikkje" for bransjen.

Ikke tror jeg at jeg er helt ufeilbarlig, men jeg mener jeg har hatt en meget god treffsikkerhet med mye av det jeg har sagt som har gått på tvers av andre media. Det jeg stort sett har bommet på er at jeg har trodd utviklingen skulle gå raskere.

Om det er noe av det jeg sier som du mener er feil så er det bare å si ifra der og da og ikke brenne inne med det i 10 år. Det er fra diskusjon og åpen utveksling av informasjon og meninger at man lærer mest. Det hadde vært kjedelig om alle hadde vært annonyme feiginger.

Nå passer vel hverken ditt angrep eller mitt svar i denne tråden, men det jeg har kommet med i denne tråden er:
    a) levetiden for plasma måles ut ifra når lysstyrken halveres og en rekke andre defekter kan komme før dette.
    b) plasma har mye kortere levetid enn tradisjonelle billedrør.
    Om du mener det er noe jeg tar feil i her så får du si hva.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan gjerne poste bilder av hvordan skjermene blir seende ut.
    Jeg skulle gjerne likt å se de bildene. Ikke fordi jeg tviler, men fordi jeg er nysgjerrig. Tråder som denne dukker jo opp med jevne mellomrom, så en liten "mythbuster" kunne vært kjekt.

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) levetiden for plasma måles ut ifra når lysstyrken halveres og en rekke andre defekter kan komme før dette.
    b) plasma har mye kortere levetid enn tradisjonelle billedrør.
    Om du mener det er noe jeg tar feil i her så får du si hva.
    Levetiden peker på halvering av kontrast, ikke lysstyrke. Med en kontrast på 3000:1 og 60000 timer halveringstid, vil dette si at skjermen vil ha 1500:1 kontrast etter 60000 timers bruk. Hvor mye har en NY LCD!?!?!

Grelle resultat på langtidsbruk av plasma går i bruk av statiske bilder på skjermen. Dette er ikke en plasma egnet til. Dette er det ikke noen som helst tvil om. :!:

"Billige" plasma skjermer som markedet overøses av for tiden, har gamle paneler som ikke er så robuste som nyere paneler. Mange setter gjerne kontrasten til 80-100% noe som over kort tid vil "drepe" en plasma. Denne bør ikke overskride 70%!! Ut av esken er ofte kontrasten satt til 100%.

Når det gjelder levetiden på en CRT skjerm, så er den faktisk MYE lavere enn en plasma! Kontrast og lys er en ting, med skarpheten blir jo helt «ræva» etter kun et til to års tid. Ta en titt på pikselskarpheten i hjørnene på en ny CRT skjerm kontra en som er brukt to år.

Og til sist, som en som har sett LCD skjermer som har stått på i 2-3 år (24/7); IKKE ET PENT SYN. Ikke være redd for å kjøpe plasma, hvis den stilles riktig inn, og skal brukes til levende bilder, så er det i dag ingen teknologi som gir mer dynamikk i bildet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CRT+TV som står på 24/7 i et par år vil merkbart være dårligere enn en ny tilsvarende skjerm. Hvorvidt plasma / LCD svekkes fortere...kanskje det.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En CRT+TV som står på 24/7 i et par år vil merkbart være dårligere enn en ny tilsvarende skjerm. Hvorvidt plasma / LCD svekkes fortere...kanskje det.
    Når man snakker om skjerm og slitasje, er contrast og brightness instillingene meget vesentlige faktorer både for CRT skjermer og for Plasma.

Begge disse skjermteknologiene har en viss lysmenge de kan produsere i løpet av levetiden, og kjøres "Hvit" nivået (Contrast) høyt , forbrukes skjermene raskere opp. CRT skjermer har også en slitasje i selve elekton kanonen, der det kan bygge seg opp glødeskall, avleiringer osv. kontrast instillingene spiller også inn her. Enkelte CRT dataskjermer som jeg har hatt med å gjøre i jobb sammenheng, har jeg sett har blitt helt diffuse og unøyaktige etter 3-4 tusen tmer, med feil og for høye instillinger, mens andre skjermer av samme fabrikat, kan gå det 20 000 timer og se helt fine ut, bare de har riktige Contrast innstillinger, og ikke bare viser statiske og meget lyssterke bilder.

Populært kan man si at Kontrast er hvitnivå (hvor lyst man kan få bildet) og brightness er sortnivået i bildet.

LCD skjermer derimot dersom de benytter "uinteligente" lysrør som baklys (dvs ikke slår av og på baklyset for å bedre kontrast og sortnivå osv), trives vel egentlig best med å vise et hvitt bilde, da oppvarmingen av bakklyset og panelene blir minimal. Skjønner ikke annet enn at 24/7 skjermer som viser statiske bilder, med fordel burde være LCD skjermer......;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av storole
    Levetiden peker på halvering av kontrast, ikke lysstyrke. Med en kontrast på 3000:1 og 60000 timer halveringstid, vil dette si at skjermen vil ha 1500:1 kontrast etter 60000 timers bruk. Hvor mye har en NY LCD!?!?!
    Kontrast er en verdi som sammenligner forskjellen mellom det lyseste og det mørkeste skjermen kan gi. Så med mindre skjermen blir lysere der den skal være mørkest, så er det vel en redusert lysstyrke man snakker om når kontrasten reduseres. 60 000 timer høres jo forsåvidt greit ut, det er jo nesten 24/7 i 7 år.
    Tror neppe noen av de nye plasma skjermene har fått prøvd seg på slike levetider i praksis ennå, men slike levetider er det vel ingen andre teknologier som liker noe særlig godt heller, den som lever får se....;-)

En annen holdbarhetsmessig problem for plasma jeg ser egentlig mer mørkt på, er den forbausende lave fysiske holdbarheten på disse skjermene, der man har sensorer i emballasjen osv som skal frita produsenten om skader som oppstår dersom skjermen blir transportert horisontalt liggende osv. lurer litt på hvor lett det er å uforvarende knuse en slik skjerm der den henger på veggen. Det hele høres litt "sprøtt" ut synes jeg...;-)

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kontrast er en verdi som sammenligner forskjellen mellom det lyseste og det mørkeste skjermen kan gi. Så med mindre skjermen blir lysere der den skal være mørkest, så er det vel en redusert lysstyrke man snakker om når kontrasten reduseres.
    I sin enkel het kan vi vell si det, men det skjer faktisk litt med sortnivået også.

Når det gjelder LCD, så skal baklyset lyse gjennom et "organisk" stoff som faktisk blekes over tid. (Som en utskrift som ligger i sollys) Så når det gjelder sortnivå på LCD så er det faktisk like mye reduksjon i sortnivå (om ikke mer) som i lysstyrke. Så en gammel LCD ser virkelig trasig ut, som om den har vært inni noe ...

Plasma har også "litt" reduksjon i sortnivå pga. jevn innbrenning over tid. Her er det en avgjørende faktor om plasma’en generelt viser lyse bilder, eller om den viser mørke bilder.

Så alt i alt, så er det ikke kun reduksjon i lysstyrke som er temaet ved reduksjon av kontrast i et panel.

# storole

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •