To HD or not to HD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question To HD or not to HD??

Skal kjøpe ny plasma og vakler litt mellom å kjøpe en HD-ready TV eller ikke. Konkret står valget mellom Pansonics PA50 ellr PV500.

Har vært og kikket på begge flere ganger på Lefdal. På HD-signal klarer ikke jeg å se noen forskjell på bildet når jeg står ca 1,5 meter unna. Holder en foreløpig knapp på PA50 (ikke minst på grunn av prisen) men det er en del info (muligens rykter) om HD som gjør meg litt usikker.

Min preferanse for PA50 bygger på følgende:
    -Pris
    -Klarer ikke selv å se forskjell på de to TV-ene med HD-signal inn.
    -PA50 vil takle ikke-HD-signaler bedre enn en HD-ready TV, og de er det i mange år enda flest av. (Stemmer dette?)
    -Skal ikke koble til PC, kun dvd, satelittuner og Playstation.

Noen sier imidlertid at hvis TVen ikke er HD-ready vil man risikere og ikke kunne ta imot HD-signaler i fremtiden. Stemmer dette?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tallene mine stemmer for oppløsningen på disse to skjermene PA50: 852x480 og PV500: 1024x768, så sier det vel egentlig litt om hva man får. PA 50 klarer jo ikke fullt ut å utnytte den 576 linjers PAL oppløsningen vi har i dag en gang jo....:roll: å se bildekvaliteten på slike skjermer fra 1.5 meter, og gjerne typisk på data animasjons filmer ol, er vel lite fruktbart.

PV500 er vel heller ikke optimal på 1280x720 HD materiale heller, så her er det vel bare ens egene øyen og lommeboka som bestemmer, og hvis man kan vente med å kjøpe, tror jeg det er det lureste....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se hvorfor SD skjermen burde gi bedre bilder med SD input. Har du verifisert dette ved å titte?

Hvis du ikke kan se forskjell på 1.5 meters avstand med HD input vil jeg si at valget er ganske enkelt så lenge HD kilden er "bra"...

Jeg er overbevist om at HD kilder kan sende et SD signal til alle SD displayer som finnes i dag. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere det, men det er veldig rart om hollywood tør å avskrive en så stor del av markedet.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synst det var urovekkende liten forskjell på PV500 og PA50 på HD signal, så i mine auge så e da ikkje tvil om ka eg hadde valgt( PA50 altså). HD er nok ikkje her for fullt før om 6-7 år uansett( visst du ikkje tenker på dvd og nokon kanaler via satelitt),og i mellom tida så vil PA50 gi bedre bilde på god gammaldags PAL standar og meget bra bilde på HD signal. Grunnnene til å kjøpe PV500 er inngangene, bedre til pc bruk,konge design,bedre bilde fra høg oppløste kilder( men ikkje verdt 15000 kr bedre bilde i mine auge) og kanskje den beste lyden fra eit tv nokon gong. Men så får du jo nesten 2 PA50 til prisen av 1 PV500...
    Du kommer nok sikkert til å kjøpe eit nytt tv om 6 år uansett som er veldig mykje bedre enn PV500 når det kommer til HD. Så mitt tips er å bruke 15000 kr på PA50 i dag, og 15000 kr på PV3500? om 6 år. Då har du brukt så mykje penger
    som ein PV500 vil koste i dag.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv sett disse to apparatene side ved side med HD-materiale. Selvom PA50 faktisk imponerer med HD-materiale, er det påtagende forskjell i pixelstrukturen. Dette er godt synlig selv på 3m (i alle fall for meg). Det er for meg derfor ubegripelig at man ikke kan se forskjell på 1.5m.

Et annet poeng er at PA50 mangler DVI/HDMI innganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiff
    Synst det var urovekkende liten forskjell på PV500 og PA50 på HD signal, så i mine auge så e da ikkje tvil om ka eg hadde valgt( PA50 altså). HD er nok ikkje her for fullt før om 6-7 år uansett( visst du ikkje tenker på dvd og nokon kanaler via satelitt),og i mellom tida så vil PA50 gi bedre bilde på god gammaldags PAL standar og meget bra bilde på HD signal. Grunnnene til å kjøpe PV500 er inngangene, bedre til pc bruk,konge design,bedre bilde fra høg oppløste kilder( men ikkje verdt 15000 kr bedre bilde i mine auge) og kanskje den beste lyden fra eit tv nokon gong. Men så får du jo nesten 2 PA50 til prisen av 1 PV500...
    Er det opplest og vedtatt at PA50 gir bedre bilde på PAL enn PV500? Har noen sammenlignet dem side om side med samme signal inn og verifisert dette?
    Du kommer nok sikkert til å kjøpe eit nytt tv om 6 år uansett som er veldig mykje bedre enn PV500 når det kommer til HD. Så mitt tips er å bruke 15000 kr på PA50 i dag, og 15000 kr på PV3500? om 6 år. Då har du brukt så mykje penger
    som ein PV500 vil koste i dag.
    Veldig enig. Ved å ta med renter/kroneverid har han vel spart enda mer...

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har selv sett disse to apparatene side ved side med HD-materiale. Selvom PA50 faktisk imponerer med HD-materiale, er det påtagende forskjell i pixelstrukturen. Dette er godt synlig selv på 3m (i alle fall for meg). Det er for meg derfor ubegripelig at man ikke kan se forskjell på 1.5m.

Et annet poeng er at PA50 mangler DVI/HDMI innganger.

Er ikkje ubegripelig at folk kanskje ikkje ser det samme som deg. Nokon har eit veldigt trent øye som ser veldig lett "små" feil på eit bilde som ingen andre kan sjå. Du jobber kanskje i ein bransje der du ser mangen forskjellige tv`er, då er det rimeleg lett å sjå detaljer som striper på store flater med samme farge, pixelstruktur osv. Om simba ikkje har eit problem med bilde på PA50 så er det bare bra for han. Er der samme med projektorer, nokon legger veldig godt merke til regnbuer og VB, mens andre ikkje ser det. Alt kommer ann på kor mykje erfaring du har. Merker sjøl på meg at eg sitter å ser etter feil i bilde etter eg har blitt meir og meir interessert i TV/projektor, noko eg synst er dumt, for då blir eg nesten aldri heilt fornøyd(kan fort bli dyrt i lengden).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det opplest og vedtatt at PA50 gir bedre bilde på PAL enn PV500? Har noen sammenlignet dem side om side med samme signal inn og verifisert dette?
    Har sett begge med samme kilde, og synst PA50 gir eit merkbart bedre bilder. Men som eg skreiv rett over, det er veldig stor forskjell på augene til folk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som eg skreiv rett over, det er veldig stor forskjell på augene til folk.
    Det har du nokk rett i , det med at det er forskjellig hva forskjellige personer legger merke til, men står man 1.5 meter unna og stirrer inn i en vegg med "strie tapet", får man vel neppe noe riktig intrykk og ser noe annet enn et trefarget rutemønster, dersom man har friske øyne som kan fokusere normalt skarpt på den avstanden.

PA50 er nok litt mer gunstig priset og man får litt mer TV bilde med dagens standard /kr enn PV500, dette pga oppløsningen og at den ikke er HD ready.

Ellers synes man burde også tenke litt på hvilke sitteavstand man har tenkt og kan benytte seg av når man får skjermen hjem. Vil tro PA50 bør sees fra en større avstand enn en PV500, og testingen i butikken børr vel også gjennomføres litt utifra hvordan oppsettet og sitte avstand osv blir hjemme. Noen klager over forstyrrende grønne flekker der bildet skal være mørkt på 37PA50E modellen http://avforum.no/forum/tv-apparater/24636-gr-nnskj-th-37pa50e.html

Hvordan er det med den PA50 modellen du så på her simba?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •