37" Philips LCD rett i retur til Elkjøp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

37" Philips LCD rett i retur til Elkjøp!

Kjøpte en Philips 37" LCD på Elkjøp igår av typen 5320. Men har hatt 2 problemer med den som jeg ikke har greid å fikse. Og etter mye surfing på nettet ser det ut som dette ikke er noe å gjøre noe med.

1. i PC modus tilkoblet med DVI støtter ikke skjermen widescreen oppløsninger. Den støtter kun de vanlige 4:3 oppløsningene som for eksempel 1024x768 og 1280x1024.

2. Man kan ikke forandre aspect ratio på signaler vist fra en DVD spiller på DVI kontakten. Når jeg har en DVD spiller tilkoblet DVI inngangen kan jeg kun se innholdet i widescreen. Selv vanlige anamorfiske DVDer blir dratt utover til sidene. For å se DVD på DVI kontakten må man velge inngangen kalt HD.

Er det bare meg, eller er dette utrolig rare "sperrer" Philips har lagt på TVen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iflg philips mail som er referert et sted her skulle jo 1080 lcd skjermene være i stand til å ta inn 768*1360 (og kun dette!). Rart at det ikke er widescreen på denne. Jaja, da slipper kontoen min unna den investeringen ;-)

knut

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med så mye annet får man vel det man betaler for. TV'n du nevner er vel en av de billigere modellene om jeg ikke husker feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett storebroren (7320) med HD signalkilde og mener å huske at det var ganske ok?

"Du får hva du betaler for" er generelt gyldig mhp "dyr innmat". Dvs du får ikke de beste lcd panelene til 15.000,- Det er derimot ikke nødvendigvis gyldig når det gjelder bugs og dårlig design. F.eks har Philips sin 1080x1920 37" toppmodell lcd skjerm en lignende begrensning med at den ikke kan ta inn 1080p signal (se egen tråd). For de av oss som kjører HTPC får man da IKKE hva man betaler for...

mvh
    Knut

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har sett storebroren (7320) med HD signalkilde og mener å huske at det var ganske ok?

"Du får hva du betaler for" er generelt gyldig mhp "dyr innmat". Dvs du får ikke de beste lcd panelene til 15.000,- Det er derimot ikke nødvendigvis gyldig når det gjelder bugs og dårlig design. F.eks har Philips sin 1080x1920 37" toppmodell lcd skjerm en lignende begrensning med at den ikke kan ta inn 1080p signal (se egen tråd). For de av oss som kjører HTPC får man da IKKE hva man betaler for...

mvh
    Knut
    Når det gjelder 37PF9830 har jeg lest på et annet forum om en som etter påtrykk fra andre nysgjerrige kunne bekrefte at den godtar 1920x1080 fra HTPC. Det er i samsvar med svar jeg fikk fra Philips support i Holland, selv om de var noe motvillige til å bekrefte det. Når man leser i manualer for slike produkter og erfaringer på forum o.l. må man alltid ha i bakhodet forhold som: "Cut 'n' Paste" feil, altså "stjeling" fra manualen til andre modeller slik at man slipper å skrive det samme om og om igjen. Oversettelses feil, det er ikke sikkert oversetter har så veldig teknisk bakgrunn, at en skjerm støtter "standard" oppløsningene kan oppfattes som at den bare støtter "standard" oppløsningene. Når forumbrukere skriver: "Møkka TV, tar ikke imot 1920x1080 fra HTPC engang!", så bør vi spør oss selv om det er TV'en eller brukeren/utstyret sin feil. Enkelte sender jo 1024x768 til sine 1366x768 skjermer og er storfornøyd uten å ane at det går ann å få bedre bilde, de bare antar at skjermkortet og TV'en skjønner hva det er de vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye uklarhet rundt dette... Fram til Philips selv finner ut hva de faktisk selger, velger jeg å forholde meg avventende...

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...t=philips+9830

spesielt:
    "..
    To summarize:
    Great tv, also with good picture quality with PAL signal.
    BUT:
    1080i video: no 1:1 pixel mapping, shown with a few percent overscan
    1080i from pc: see above
    1080p from pc: no picture at all

At IFA fair someone from Philips has mentioned a software update they are working on. But I'm not sure whether it will solve the 1080i or 1080p issue.
    We will see what software updates in the future will bring (or not).
    .."

mvh
    Knut

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Støtter den 1920x1080 via VGA eller HDMI? Vet du noe om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Philips 37" LCD - 5320

Vil opplyse om at jeg kjører med 1280x768 fra PC over DVI kontakten så det er alltså mulig å bruke PC i widescreen modus. (HTPC med raden 7600/DVI ut)
    Mvh
    Svein

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mange svar gitt.

Merker at ordlyden på det første innlegget mitt kanskje var litt negativt. Men jeg var rimelig frustrert over at det ikke fungerte slik som forventet. Dette var egentlig ikke ment som et surt oppgulp, selv om det kanskje kunne virke slik.

nc30:
    Hvordan i alle dager har du fått til å vise 1280x768 på skjermen? Jeg har prøvd "alt" med min gamle Geforce Ti4200. Greit nok at det er et gammelt og dårlig kort, men likevel. Ser også i manualen at kun 4:3 moduser er listet opp, 640x480, 800x600 og 1024x768.
    http://www.p4c.philips.com/files/3/3...10_dfu_nor.pdf

Ellers virker det ganske håpløst å få skiftet aspect ratio på DVD over DVI. Ser blant annet i manualen til 5520 at: "Note: When in HD mode, the only screen format available is widescreen". jmfr:
    http://www.p4c.philips.com/files/3/3...10_dfu_eng.pdf

Må på tampen få sagt at jeg er veldig positivt over bildekvaliteten på skjermen. Så mange på forumet har klagd over at kvaliteten på billig LCDer er så dårlig. Men får jeg løst disse 2 problemene som nevnt, så beholder jeg skjermen.

Så hvis det er noen glupe sjeler der ute som vet noen smarte triks blir jeg veldig glad

Takker for hjelpen så langt folkens.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte dobbeltsjekke når jeg kom fra jobb, men det stemmer det, kjører 1280x768, 60Hz. Bruker DVI inngang og velger PC på AV valg. Har også testet med 1280x720 men det godtar ikke TV (kun med AV valg HD, men bildet blir da litt uklart). Første gang jeg koplet opp med 1280x768 fikk jeg også beskjed om at TV ikke støtter formatet. Har ikke endret noe på oppsettet men etter å ha prøvd forskjellige oppløsninger så godtok TV 1280x768 og fungerer nå med dette hver gang jeg starter PC. Kan desverre ikke forklare hvorfor det ikke virker hos deg....eller hvorfor det virker her......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da må jeg prøve meg litt mer frem skjønner jeg.

De gangene jeg har valgt 1280x768 eller en annen widescreen oppløsning skjer en av to ting. Alternativ en er at skjermen blir svart og det står at den ikke støtter oppløsningen. Alternativ 2 er at jeg får masse horisontale streker i forskjellig farge i en 4:3 rute midt på skjermen. Skal prøve med litt forskjellig oppfriskningshastigheter utover kvelden og se om det hjelper.

Men nc30, har du prøvd å koble en DVD spiller i DVI kontakten? Eller på en annen måte brukt HD kanalen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Dette blir bra!

Etter mye om og men fant jeg en løsning for DVD problemet mitt. I DVD spilleren kan jeg force aspect ratio output til 16:9. Dermed blir bildet rett, på det meste. Det vil si at jeg av og til må inn i DVD spilleren og stille aspect ratio hvis det blir feil på skjermen.

Men jeg har enda ikke funnet ut av data problemet. Men det er litt mer oppløftende å prøve å fikse det når noen andre har fått det til. Da vet jeg jo at det går ann, og at det må være jeg som gjør noe galt.

Summa sumarum så er jeg veldig glad for at dette ser ut til å gå veien. Takker til alle som har hjulpet meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •