NTSC / PAL problematikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NTSC / PAL problematikk

Skal flytte til USA og kunne tenke meg å benytte meg av de lavere prisene der til å kjøpe meg en ny lcd eller plasma tv. Problemet blir jo at jeg får en NTSC TV som det kan bli vanskelig å ta med seg hjem.

Er det noen som kan gi meg noen tips? Er det noen produsenter som støtter begge systemer? Kan jeg bruke flere tunere? Andre løsninger?

På forhånd takk!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tuner som er det største problemet. USA tuner er ubrukelig i Norge.
    Min plasma er bare en skjerm uten tuner. Så hvis du velger en slik skjerm så er det bare 50/60 Hz spørsmålet igjen, men jeg kjenner lite til detaljene.
    Hvis du skal bruke VGA eller digital interface så er det jo ingen forskjell.

Dessuten må du velge en skjerm som går på 220V/50Hz, det er dumt å være avhengig av trafo.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du vil finne at tv-er som selges i Norge støtter både PAL og NTSC, mens de som selges i USA kun støtter NTSC. I tillegg mister du mulighetene for Text-tv som ikke finnes i USA. Usikker hva som gjelder når det gjelder DVB-T, men jeg mener at USA har valgt en annen standard enn resten av verden (som vanlig.....).

Det lureste er derfor å kjøpe en skjerm uten tuner og som kan kjøres på 230V.... eller det lureste er kanskje å droppe hele greia :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lureste er nok å droppe hele greia ja....

For det første så er det ikke tuneren som lager problemer i forhold tol PAL / NTSC. Hele videosignalet er ulikt i oppbyggning. Du vil ikke få farger....
    Dessuten har du i realiteten 5 års garanti på et produkt du kjøper i Norge.
    Får du feil på tv'en du tar med deg fra USA etter 2 uker har du et problem...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning kan være å benytte en HTPC som tuner og så benytte VGA / DVI / HDMI kobling mellom PC'en og skjermen. Da er det tuner-kortet i PC'en som takler PAL.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •