Trenger råd - brukt plasma-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger råd - brukt plasma-TV

Vurderer å kjøpe en brukt plasma-tv, men har null erfaring og er usikker:

Samsung 42 '' (modell PS42P3S), drøyt to år gammel, kostet drøyt 25000 ny (inkl. tuner, stativer). Selger vil ha en 8-9000 kroner.
    -Er den verdt det? Hva er fornuftig pris i såfall?
    -Eller er allerede bildekvaliteten betydelig redusert, eller vil bli dårlig ganske snart?
    -Hva med denne i forhold til en ny plasma-tv av billig type (Ex Lumatron eller hva de heter til rundt 10000)?
    -Er det omtrent samme kvalitet på disse tv-ene, bare at prisene har rast siden 2003? Eller er Samsung'en bedre, selv om den er to år gammel?

Mye spørsmål på en gang - håper noen gidder å hjelpe meg. TAKK!!!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om du har erfaring eller ikke er det alltid et godt utangspunkt å se med egne øyne og vurdere ut fra det. Hvis du liker bildet som Plasma skjermen gir er jo det det viktigste i forhold til at det er du som skal bruke den. Deretter er det jo bare å ta seg en tur i butikken og se om du synes de nye skjermene er bedre eller dårligere. Pass bare på å ha et likt sammenligningsgrunnlag (f.eks din egen dvd plate og NRK 1 sending ). Det er ingen grunn til å nedvurdere egen kompetanse på hva du liker.
    Pris er jo vanskeligere å si noe om. Men det er jo betydelig prisfall ! Her kan sikkert andre bidra mer.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mye snakk om den korte levetiden til plasma TVer før, men jeg har nå hatt Samsung skjermen min i ca. tre år, og den er like fin i fargene, kontrast etc.

Det som er blitt bedre på nye skjermer er kontrast og sortnivå, og muligens detaljering i mørke scener (pluss HD på noen skjermer da, men det er jo ikke aktuellt å sammenligne uansett).

Jeg var ikke fryktelig fornøyd med skjermen min før, men nå som jeg bruker en DVDO iScan HD, er den blitt såpass bra at jeg klarer meg fint til det kommer helt nye teknologier. Men iScan HD koster jo litt da.

Innbrenning har ikke vært et så stort problem som jeg fryktet. Man kan se skygger av TV-stasjonslogoene når skjermen viser et helt mørkt/svart bilde, men stort sett er de ikke synlige.

Når det gjelder den skjermen du nevner, ble jeg ikke akkurat imponert over den da jeg så den i butikken, enda den er nyere enn min. Jeg tror det kom av at den sto på et analogt signal, og at DNIe kretsen prøvde å fjerne støyen, men resultatet ble utsmøring av detaljer ("clayface"). Men det er jo mulig at man kan slå av den funksjonen(?).

Jeg vil også råde deg til å se TVen først, både på analog kilde(hvis det blir aktuellt for deg) og DVD.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gammel

for 2 år siden var vel 25000 for en 42" plasma billig...
    ganske sikker på at du får mer igjen for en til 10000 i dag..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •