Philips 37PF5320 vs Viewpia 37"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips 37PF5320 vs Viewpia 37"?

Tittelen sier vel det meste.

Vurderer sterkt å kjøpe en av disse i neste uke. Men hvilken ville dere valgt?

Takker for alle innspill

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg ikke sett viewpia skjermen, men jeg har sett philipsen, og må si at jeg er veldig fan av design og bildet på den. synd den er så vanskelig å få tak i though.

Newcomer klenoth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å kikka på wievpia skjermen og jeg syntest bildet var elendig. Skulle bare litt på siden for at det sorte blei lilla.
    Er ikke videre imponert over philips heller.
    Men av de to ville jeg valg philips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Har vært daglig inne på forumet her og lest om de forskjellige TV-ene, og det er ikke lett å bestemme seg. Både grunnet min egen manglende kunnskap på området, sammt at det alltid er litt uenighet om skjermene og deres egenskaper på forumet.

Uten å gjøre dette om til en pris spesifik tråd, så skjønner dere sikkert at jeg vil holde meg til rundt 15k (om mulig).

Er fullt klar over at jeg ikke får noe særlig bra 37'' LCD skjerm for 15k, men kommer helt sikkert til å kjøpe en ny om 2 år når økonomien tillater noe bedre

Blir veldig glad for flere innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert LCD som det mest interessante alternativet inntil jeg kom over en Panasonic 37PA30 her om dagen. Denne fikk jeg til en så ok pris, siden mod er utgått, at jeg droppet LCD planene for denne gang og satset kortene på denne plasmaen. Fikk den på veggen i går og den leverer varene så det holder. Den takler analoge signaler (via kabel) bedre enn min gamle Sony 32" CRT, funker helt ok til bruk av PC (her er LCD bedre men PA30 gjør en utmerket jobb) og en kort test av en dvd film resulterte i at jeg ser frem til flere gode filmkvelder i høstmørket med denne skjermen som leverandør. Mao tror jeg at du vil få mest igjen for pengene ved å bruke dette på en plasma skjerm inntil gode LCD alternativer kommer ned i pris i 37". Var å så på 5320 på Elkjøp når denne kom og ble ikke helt overbevist av den forestillingen. Det hører med til historien at de viste bilde med analoge signaler men kvaliteten var not good...
    Hvis du likevel sverger til LCD så er vel det bedre å legge noen ekstra lapper på bordet for en Philips 7320 som ser bedre ut og i tillegg har Pixel Plus.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Stars69.

Er enig i det du sier om at man gjerne får mer for pengene med en "billig" plasma. I utgangspunktet var det digital inngangen (har Pioneer 668) og oppløsningen på LCD som fristet.

TVen kommer til å bli brukt til DVD, TV og å se ting rett fra datamaskinen. Selvfølgelig fullt lovlige xvid filer....

Har sterkt vurdert plasma tidligere, men følt at jeg fikk lite for pengene i min prisklasse. Hadde jo selvfølgelig hoppet på muligheten hvis jeg hadde fått en Panasonic 42" pa50 for 15k i Norge.

Idag har jeg en JVC 32 CRT med D.I.S.T. og progressive scan. Tven gir veldig bra bilde, men har lyst på noe litt mer sexy og større. Har jo egentlig ikke bruk for det, men dere vet jo hvordan det er med å få tak i nye teknodingser

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner problemet, men mitt største ankepunkt mot plasma i dag er at deres HD-TV paneler ikke er standard HD oppløsning. Hvis du skal ha en skikkelig filmopplevelse i dag uten å brenne hulll i lommeboken så synes jeg noe av det beste er Sone1 (NTSC) DVD'er på en 852x480 plasma. Da blir lyden gjengitt mer korrekt med dypere bass og pixlene på skjermen trenger ikke skaleres fra kilde til skjerm. For sone 2 DVD'er blir jo oppløsningen 1024x576 som gir bedre oppløst bilde med bedre farger men litt dårligere lyd. Det kunne jeg levd med men eneste alternativene i den oppløsningen har vært veldig dyre projektorer og DLP bakprojeksjons TV'er som ikke har vært helt modne i forhold til innsynsvinkel og kontrast. Problemet med Plasma er jo innbrenninger, og dersom man viser en film i 2,35:1 format på en 1,78:1 (16:9) skjerm så får man sorte linjer over og under bildet som igjen gir skjev innbrenning av plasmapanelet. Samtidig er den horisontale oppløsningen blitt krympet til 360 linjer! "Løsningen" blir da å zoome inn bildet til å dekke hele skjermen og kutte vekk det som er på sidene. Dette igjen vil føre til behov for skalering av bildet med mindre det er 480bildelinjer i signalet. Skalering både fjerner original informasjon fra bildet og tilfører falsk informasjon, man er avhengig av en god scaler for å beholde et godt bilde, hvis ikke vil billed informasjonen som på sone 1 fra før av er sparsommelig, bli "blåst" opp slik at det blir veldig dårlig. Jeg vet ikke om 2,35:1 formatet i seg selv krever at man må gå ned i antall horisontale linjer, men ser ikke bort fra det. Så med alle de forskjellige aspect formatene som er ute på DVD i dag er jeg rett og slett kritisk til plasma pga. innbrennings faren, ikke er det spesielt lurt å bruke den til data heller.

LCD'ens store ankepunkter har jo hele tiden vært dårlig sortnivå, lav kontrast og dårlig innsynsvinkel. Dette er ikke tilfellet i like stor grad i dag, og til data bruk fremstår de for meg som det eneste alternativet nå. Men så var det dette med pris da. I denne prisgruppen faller man liksom mellom 2 stoler, man tenker at 32" er for smått, mens 37-42" er for dyrt, og så kommer altså disse billig 37"'erene å sår tvil, er de gode nok? Vel, sammenlignet med LCD for et år siden så er de jo det, sammenlignet med plasma kan du vel bare glemme det med en gang. Og det er tross alt det du skal sammenligne med, jeg byttet min 42" plasma i en 32" LCD, hang den opp på samme plass, og ingen merket forskjell!! Hallo, ser du ikke at den er 10" mindre!? sier jeg, og; "ja jo, kanskje når du sier det". Nå var det riktignok ikke høytalere på plasmaen slik det var på LCD'en men likevel tok jeg meg selv i å tenke at det var jo faktisk ikke så stor forskjell, sett deg en halv meter nærmere TV'en så er du der. Så mitt råd til deg må være å gjøre deg kjent med de forskjellige modellene på markedet, og gå å se på dem. Selv tenker jeg på Samsungs LE-32R51B eller LE-32M51B Link Nå har de fjernet R51 fra AVNytt uten at jeg skjønner helt hvorfor, det er litt design forskjell, ellers tror jeg de er identiske, M51 er i mine øyne mye penere, men R51 er ca 3000,- billigere.

Men jeg kan ikke med god samvittighet forlate denne tråden uten å gjøre deg oppmerksom på et annet alternativ: Link Dersom du likevel kopler en datamaskin til så er det jo bare å kjøpe et eller to TV-kort til ca. 3-700Kr. Så ble ikke HD Plasma utenfor lommebokens rekkevidde likevel, 42" er den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Philips 32PF5320.
    Har koblet den mot:
    - Analog kabel
    - Digital kabel
    - PC
    - DVD

Positive opplevelser:
    - TVen tar seg for så vidt godt ut
    - Kvalitet på bilde (fra kabel, DVD og PC m/VGA) også bra
    - Liten og hendig fjernkontroll

Mine ankepunkter er spesielt rettet mot PC tilkobling:
    - Bilde fra PC m/DVI suger. Opplevde sterke interferenslinjer dersom jeg benyttet DVI kabel. Forsøkte flere forskjellige kabler. Bruksanvisningen henviser også til "svake" linjer. Det opptrer ikke linjer ved bruk av VGA kabel.
    - PIP funksjonen fungerer kun dersom man benytter DVI kabel.
    - Ikke noe autoformat, og noe tungvint navigasjon mellom bildeformater (4:3, 16:9, widescreen, osv)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere svar!

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å gå for en 37" LCD, og ikke en "billig" plasma med HD støtte. Vet ikke om det er et dumt valg av meg, men det føles bare mer naturlig. Jeg kommer jo primært til å bruke skjermen til DVD (via hdmi) og PC (xvid osv.). Har ikke så veldig lyst å gå ned til 32", selv om jeg får mer for pengene.

Finns det noen andre LCD skjermer i 15K prisklassen det er verd å se nærmere på for meg?

Og evt. hadde det vært veldig mye å hente på å gå opp 5000 til? har egentlig satt en grense på rundt 15K, men kan jo sikkert greie å skrape sammen litt mer hvis jeg "må". Som jeg skrev tidligere anser jeg den nye skjermen som noe jeg kan bruke i ca 2 år før jeg skifter den ut.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan eventuelt vurdere denne: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/598 blir vel å finne i neste nr av DVD&HK. Finnes også i 37 og 42.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bidda.

Ser ut som en flott skjerm det der, men den er jo litt over min prisklasse. Kan jo selvfølgelig skrape sammen litt mer penger, men har ikke så veldig lyst til det.

Har idag fått ny Elkjøp reklame med avisen. Og her reklamerer de for Philipsen til 13995,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •