dagens situasjon mhp lcd kontra plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dagens situasjon mhp lcd kontra plasma?

Det ser ut som om LCD for øyeblikket overtar markedet fra plasma. LCD blir stadig større og billigere, og har den etterlengtede HD oppløsningen lett tilgjengelig.

Men hvordan er egentlig stillingen rent bilde-messig? Er det korrekt at Plasma generelt har bedre kontrast, sortnivå, etterslep og farger? Slik at LCD egentlig bare har oppløsning som bildemessig fordel?

I tillegg har selvfølgelig lcd praktiske fordeler som innbrenning og varme/effekt-forbruk.

mvh
    Knut

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, plasmaen er vesentlig bedre på alle de punkter du beskriver (kontrast/sortnivå, etterslep (under 1 ms på plasma) og farger. For en AV-entusiast er det med andre ord plasma som gjelder.

LCD har lavere effektforbruk, høyere oppløsning og ingen innbrenningsfare. I tillegg er de lettere og tilgjengelig i størrelsen som bedre passer markedsmajoriteten (32-37").

Jeg har personlig lyst å si "ja takk begge deler", men pr. dato er det plasma som hadde vært valget mitt... Vel, jeg har en DLP bakprojeksjon fra Samsung jeg da, som jeg mener kombinerer mine kriterier bedre enn både plasma og LCD, men her er selvsagt ulempen av denne bygger bakover samt har lavere visningsvinkel.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile LCD VS plasma

Fremtiden er spennende. Spesialt spennende er vel de nye LCD skjermene med LED lys. Om disse klarer å ta innpå plasma, kan ikke jeg svare på.
    Om du har ventet helt til nå, med å kjøpe flatskjerm, ville jeg personlig ventet litt til. Da kommer vell noen av svarene?? (se siste Test av LCD skjermer DVD og hjemmekino s.72-74).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at LCD skjermer har et litt bedre utviklings potensiale enn Plasma i dag, og at utviklingen vil gå en del raskere med andre mer "inteligente" baklys systemer osv. Plasma teknologien ser jeg på som litt mer teknologisk "låst", og det er vel egentlig mer et kostnads spørsmål med oppløsning hvor god ytelse hver "RGB celle" kan få mht lysstyrke, kontrast, størrelse og følsomhet mot slitasje osv som setter begrensningene for disse skjermene.

Farlig å spå om fremtiden, man jeg vil tro at dersom det ikke haster veldig å kjøpe seg ny flatskerm nå, vil man om ikke så altfor lenge få ganske mye bedre ytelse på lcd skjermene og de vil kunne matche bedre noen av de fordelene som plasma har pr i dag. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er nå er tilbakemeldingen fra de store produsentene at "the next big thing" er OLED skjermer som skal ta over helt for LCD mens plasma visstnok ikke har no deadline foreløbig.

Personlig finnes det nesten ingen lcd skjermer over 32" jeg kunne tenkt meg å hatt som jeg har sett foreløbig. Etterslep og atter etterslep, eller kanskje jeg bare er kresen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Slik det er nå er tilbakemeldingen fra de store produsentene at "the next big thing" er OLED skjermer som skal ta over helt for LCD mens plasma visstnok ikke har no deadline foreløbig.

Personlig finnes det nesten ingen lcd skjermer over 32" jeg kunne tenkt meg å hatt som jeg har sett foreløbig. Etterslep og atter etterslep, eller kanskje jeg bare er kresen?

Har du sett den nye LG RZ-37LP1R med led. Sier den skal være veldig bra. Vis Ja send tilbake medling.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Jeg trodde det var omvendt? LCD på full fart framover, plasma i ferd med å nå sitt klimaks, OLED spillt litt utover sidelinjen inntil videre og SED som ny arvtager for plasma når det gjelder store skjermer?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SED er nok litt lenger frem i tid enn OLED...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg trodde det var omvendt? LCD på full fart framover, plasma i ferd med å nå sitt klimaks, OLED spillt litt utover sidelinjen inntil videre og SED som ny arvtager for plasma når det gjelder store skjermer?
    Sony som er en av de største aktørene innenfor utvikling av OLED mener iallefall så, har også hørt flere andre på seminarer/presentasjoner som fremhever OLED som det store i de mindre skjermen og at det blir å bygge seg oppover på lik linje med LCD.

LCD sliter jo spesielt i land som norge der de fleste har analoge signaler. Når HD kommer for fullt samt digital bakkenett om noen år så blir det mest sannsynlig andre boller. Spørs jo hvor kjapt de får igang produksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •