Hjelp søkes, ang. valg av plasma-tv!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp søkes, ang. valg av plasma-tv!

Hei!
    Håper jeg har kommet på rett plass nå... hvis ikke får dere bare hive meg ut ;-) Saken er den, at for noen uker siden bestemte jeg meg for at jeg vil overraske min samboer med nytt tv. Og så er problemet mitt at jeg rett og slett ikke har peiling på noe som helst innen denne flatskjerm-verden :? Har sittet og lest tester opp og ned, studert og sammenliknet tv`er både på nettet og ellers + prøvd å søke info her på forumet.. men neida... Det hele har endt opp med at jeg er om enda mer forvirret enn da jeg begynte jakten :-| Og ja, jeg har snakket med utallige selgere, men alle står jo selvf. å skryter hemningsløst av sine produkter... og da blir det jo ikke så veldig objektiv info akkurat. Så nå måtte jeg bare ta mot til meg og spørre dere flinke, oppdaterte, kloke gutter og menn her inne... ;-) Kan dere være så snille å hjelpe meg? Pliiis....

Dette (lille) er det jeg har kommet frem til av "krav" så langt:

- Det skal være plasma
    - min. 42"
    - Den må være HD-ready
    - ha greit med innganger/utganger (ikke le, aner ikke om det heter dette, men håper dere skjønner hva jeg mener :-) )

(Har tenkt å bruke max 40 000,- )

Blir utrolig takknemlig for tips og råd!!! Alt mottas med en stoor takk!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette var enkelt. panasonic 42" pv500. den får du for rundt 30k. da har du penger til overs og kan evt kjøpe en DVD-opptaker hvis dere trenger det.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pioneer PDP436XDE, og hitachi 42"pd7200 er gode tv'er... er henholdsvis 43 og 42" .. også panasonic pv500 er en kongetv!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter opp rundt de tre nevnte tv'ene. se hvilke som har de finessene du trenger, sett de opp mot hverandre, og den du velger blir du nok fornøyd med

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer at de er relativt gode. spesielt pioneeren, men de er fortsatt dyre i forhold til panasonicen. hitachien som L&B mente var like god som pv500 er jeg ikke enig i det hele tatt. vi testet den side ved side med DVI-splitter. det var ingen tvil om hvem av dem som var best.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at jeg bla. har sett på to av dem dere nevner -Hitachi 42pd7200 og pv500... Hva er forskjellen på disse? Noen med erfaring fra pd7200? Har fått pris hos lokal forhandler pål 31 999,- (pd7200) Er dette en grei pris?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjellen er at panasonicen er mye bedre til film blandt annet. den har sortnivå, noe som ikke er på plass i like stor grad på alisspanelet på hitachien. jeg ville kun vurdert pioneer 436 og panasonic pv500 med den prisrammen du har.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    31999 kr for hitachi sin er et svært godt tilbud.. denne tv'en koster 36999 kr i mange butikker.. om det er den beste tv'en av de overnevnte er vel noe du må ta stilling til selv, men at det er en bra tv er det ingen tvil om.. så er det jo litt stilig med elektisk fot da..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det stemmer at de er relativt gode. spesielt pioneeren, men de er fortsatt dyre i forhold til panasonicen. hitachien som L&B mente var like god som pv500 er jeg ikke enig i det hele tatt. vi testet den side ved side med DVI-splitter. det var ingen tvil om hvem av dem som var best.
    Vell det har jeg også gjort, mitt resonement var annerledes Men selvsagt, man har jo lov å være uenig, smak og behag. Vi testet forresten på HD1 med diverse oppløsninger. Problemet var dog at panasonicen fikk lilla striper når man kjørte 1080i over hdmi kontakten. Hitatchien brillierte på vanlige sendinger samt på 1080i spør du meg.

Ellers kan det jo nevnes at før pioneeren testes har alle de gigantiske britiske lyd/bilde blekkene kåret hitachien som testvinner og gitt den full pott. Javel den har ikke helt like godt sortnivå men den har andre fordeler igjen. Er vanskelig å få i pose og sekk så anbefaler slik mange andre har gjort at du må nesten bare se selv. Tror nok du blir fornøyd uansett.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rekk opp hånda alle som har hatt disse modellene side by side med simultan kilde.
    me me me me me me (fritt etter et esel i shrek)
    kjekt med elektrisk fot hvis man har behov for å vri tven ofte. for min del er det ren bildekvalitet som teller. da kan alisspanelene gå og legge seg( ja jeg er en sucker etter sortnivå med detaljer. å se på en lysende grå skjerm er irriterende i lengden selv om bildene ellers er bra)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile valg av Plasma

Må bare støtte oppunder overnevnte.
    Velg Pioneeren eller Panasonic. Da blir du garantert fornøyd, så lenge du vet at det gamle bilderøret fremdeles er best kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=n0stra]Vell det har jeg også gjort, mitt resonement var annerledes Men selvsagt, man har jo lov å være uenig, smak og behag. Vi testet forresten på HD1 med diverse oppløsninger. Problemet var dog at panasonicen fikk lilla striper når man kjørte 1080i over hdmi kontakten. Hitatchien brillierte på vanlige sendinger samt på 1080i spør du meg.

har ikke sammenlignet hitachi og panasonic med hd signal på, men har selv sett både pioneeren og hitachien med hd sending... personlig syns jeg at begge to var veldig gode, men på hver sin måte.. mens pioneeren hadde høyere stortningsnirvå, har hitachien bedre fargegjengivelse.. men det er nå bare en manns mening, nemlig min :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *rekke opp hånd*

Noen som forresten vet om panny fremdeles soter skjermene sine slik de gjorde før for å få opp sortnivået ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la med gjette, du jobber i en butikk som selger hitachi, ikke panasonic
    for all del, de tre nevnte er sannsynligvis de tre som er de beste på markedet pr dags dato. jeg ville prøvd å få sett de i en butikk UTEN tegnefilm. ta gjerne med ringenes herre som har både mørke og lyse scener. prøv selv og se hva du synes
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... hva er prisen på denne Pioneer 436 da...? finner den ikke noen steder... Link mottas med takk

Når det gjelder hitachien, så har visstnok den nye 7200 kommet med noe som heter Picture master, og H4-plasmaskjerm... Veier dette opp for at det er et såkaldt alis-panel (som jeg nå har forstått ikke er det beste en kan kjøpe...) Hitachien kan med dette vise 68,6 milliarder farger, mens de andre ligger på 7-8 milliarder.. har dette noe å si for det synlige bildet? Var jo en vesentlig forskjell... I tillegg har hitachien flere pixler (?) loddrett 1024 enn de andre nevnte modellene her... betyr dette noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi selger begge to, eller rettere sagt alle tre. Likte pioneern best men var litt i stiveste laget pga prisen spør du meg.

Skal dog innrømme at jeg aldri har vært helt fortrolig med bildet på panasonic plasmaene. Jeg er av typen som går mer etter dybde og skarphet over et "pent" bilde. Selvsagt er jo også ens personlige oppfatning subjektiv i forhold til slikt.

Hvis du ser etter så skriver jeg jo da også at pannyen er knalltv men at jeg selv ikke hører til de norske hifi bladene som gang på gang gir panasonic toppkarakter mens de andre rundtom i verden er litt mer restriktive.

I tillegg hater jeg brukerbetjeningen til panasonic. Helt på trynet at man må trykke AV knappen for så å ha 2 sekunder til å begynne å trykke fargeknappene for å velge inngang. Mens jeg elsker hitachi's hvor man har egen knapp for hver enkelt inngang. Men som sagt, alt er subjektivt.

Ble også sykt imponert over 55" igår da jeg så den på cafe med viasat pace tuner med champions league direktesendt fotball kamp. I utgangspunktet et ganske crappy signal men bildet var fenomenalt. Glemte å spørre om eiern hadde gjort noe spesielt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vidt jeg vet så er det litt tvil om alisspanelene faktisk har 1024 x 1024. synes å huske noe skriverier om at den reelle oppløsningen er 1024 x 512. som sagt så bør du prøve selv. bruker du kelkoo eller lignende finner du bra priser på de forskjellige skjermene
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evva
    hmmm... hva er prisen på denne Pioneer 436 da...? finner den ikke noen steder... Link mottas med takk

Når det gjelder hitachien, så har visstnok den nye 7200 kommet med noe som heter Picture master, og H4-plasmaskjerm... Veier dette opp for at det er et såkaldt alis-panel (som jeg nå har forstått ikke er det beste en kan kjøpe...) Hitachien kan med dette vise 68,6 milliarder farger, mens de andre ligger på 7-8 milliarder.. har dette noe å si for det synlige bildet? Var jo en vesentlig forskjell... I tillegg har hitachien flere pixler (?) loddrett 1024 enn de andre nevnte modellene her... betyr dette noe?
    Det du bør vite er at alle konkurentene disser ALIS teknologien som bare juling mens både What Video og Lyd og Bilde utaler at de må nok innrømme at de har klart å gjøre utrolig mye med det til tross for "ulempene" konkurentene mener det må ha.

I forhold til pioneeren ligger "billigutgaven" FDE til ca 30 000 mens topputgaven XDE ligger på ca 40 000 her til lands. Bildekvaliteten er like god på begge to, forskjellen ligger i tuner, fjernkontroll, innganger og finesser.

Lykke til

Kan også til slutt siden jeg så noen lurte på det nevne at myten om at alis har 1024x512 ligger i at folk tenker klassisk interlace teknikk når de ser på hitachis paneler. Gammeldags interlaced gikk jo ut på å "doble" oppløsningen ved å vise halve bilder på de samme punktene. ALIS tegner faktisk opp først oddetalls stripene, så partallsstripene (eller motsatt, husker ikke) for så å gi et totalt opptegnet bilde før den begynner på nytt igjen. Dette er ganske radikalt forskjellig vil jeg nok si. Ellers kan man jo gjøre opp sin egen mening.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Plasma

Om du er så opptatt med 1080i. Så vil jeg fåreslå at du ser på de nye Philipsene 42 el 37PF9830 som kommer, de har ekte 1920 x 1080 oppløsning.

Dette med alle fargekombinasjonene har vært tatt opp før.
    Det er bare for deg å lete litt her inne så finner du mye skriv om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    la med gjette, du jobber i en butikk som selger hitachi, ikke panasonic
    for all del, de tre nevnte er sannsynligvis de tre som er de beste på markedet pr dags dato. jeg ville prøvd å få sett de i en butikk UTEN tegnefilm. ta gjerne med ringenes herre som har både mørke og lyse scener. prøv selv og se hva du synes
    det er vell ingen butikker som selger hitachi og ikke panasonic, så vidt jeg kjenner til i hvertfall.. men er enig.. ikke godta animasjonsfilmer.. animasjonsfilmer vil vise et mye finere fargebilde enn vanlige bilder, rett og slett fordi en animasjonsfilm ikke viser nyanser i farger på samme måte..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •