Samsung PS42S5H testet i Lyd&Bilde...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 102
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung PS42S5H testet i Lyd&Bilde...

PS42S5H er testet i siste L&B til intet mindre enn 10 av 10

Selve innholdet i artikkelen virker dog etter min mening noe harelabbaktig - ala "Dagbladet hjelper deg" eller lignende

Sitater:

"I 2005 har vi sett en fordobling av kontrastnivået på plasmaskjermer fra 4-5000:1 til 10000:1 - nå er det ingen tvil om at bilderøret er tatt igjen og muligens forbigått mht. kontrastegenskaper..." - altså mye bedre enn Panas 4000:1 ?

"Apparatet var fullt på høyde med LG PY10 og Pio 435" - altså forrige generasjons skjermer...

Jeg vet faktisk ikke om setter så mye lit til denne "testen" eller tror på at dette er en 10'er...

Noen som har lest den og vil kommentere?

Newcomer loggon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja! Kanskje de ikke får tilsendt fra produsent/levrandør hvis man går for kritisk til verks ?.
    ala. Gadgjet ol. mer omtale en test ?.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKANDALE!!! Nesten verre enn da de greide å likestile PV500 og hitachi i forrige nummer. Dette skal jeg komme tilbake til, må bare få lest testen!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    PS42S5H er testet i siste L&B til intet mindre enn 10 av 10

Selve innholdet i artikkelen virker dog etter min mening noe harelabbaktig - ala "Dagbladet hjelper deg" eller lignende

Sitater:

"I 2005 har vi sett en fordobling av kontrastnivået på plasmaskjermer fra 4-5000:1 til 10000:1 - nå er det ingen tvil om at bilderøret er tatt igjen og muligens forbigått mht. kontrastegenskaper..." - altså mye bedre enn Panas 4000:1 ?

"Apparatet var fullt på høyde med LG PY10 og Pio 435" - altså forrige generasjons skjermer...

Jeg vet faktisk ikke om setter så mye lit til denne "testen" eller tror på at dette er en 10'er...

Noen som har lest den og vil kommentere?
    Vil jo tro dette med kontrast er noe sprøyt, fra ende til annen. Leste et sted om noen som hadde gjort korrekte målinger på panasonics kontrast og kom fram til at denne var på 800:1 og da er Panasonic en av de mest konservative på dette området. Andre apparater som var testet var helt nede i 150:1. Hvordan de ulike selskapene måler deres kontrast kan jeg ikke svare på, men å påstå 10000:1 er jo helt sinnsykt når du ser skjermene i virkeligheten...
    At ikke L&B har fått med seg dette og spiser slike spesifikasjoner rått, er for meg en gåte.
    At denne samsungen får toppkarakter 10 sier vel mer om L&B. Har ingenting imot Samsung, men jeg har lest litt rundt omkring og på f.eks. prisjakt forum er den ikke mye populær. Den sliter med utrolig mange skavanker. Folk som har den klager på både kontrast, sortnivå, graderinger, farger, blinkende lamper, "clayface"(ut i fra ordet kan jeg tenke meg hva det er:-))pikselrering m.m. Har aldri lest om en plasma med flere feil enn denne...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mye det samme når jeg leste testen. Skulle jo tro at den er bedre er Panasonic PV500 utifra det de skriver, men det tviler jeg på. Spurte en selger på Bonus Expert hvordan den var sammenlignet med Hitachi 7200. Den var ikke like bra mente han, men ikke så langt unna. Det som urovekkende med denne skjermen er at det har vært mye feil ifølge kjøpere av den.
    "På høyde med Lgpy10 og Pioneer 435"- en merkelig kommentar. Disse skjermene har jo vært på markedet lenge. Vet ikke hva jeg skal tro etter og lest den testen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L&B skriver anmeldelse og setter karakter utifra tekniske spesifikasjoner, ikke praktisk erfaring.

Alle som har sett denne skjermen i levende live vet at den fremstår som tragisk. Mange, inkludert meg selv hadde skyhøye forventninger og hadde bladd opp pengene pga sinnsyke spesifikasjoner og et ekstremt lekkert design, men når bidlekvaliteten er på linje med et oljemaleri hjelper det ikke om så designet blir kåret til verdens 8. underverk!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    SKANDALE!!! Nesten verre enn da de greide å likestile PV500 og hitachi i forrige nummer.
    Ha, ha, ha:-D!!! Jeg istemmer! :shock:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg synes personlig det har vært mye meninger som ikke stammer fra egen erfaring på denne skjermen... Denne skjermen burde vi fått med oss på AV-runden i november!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Alle som har sett denne skjermen i levende live vet at den fremstår som tragisk. Mange, inkludert meg selv hadde skyhøye forventninger og hadde bladd opp pengene pga sinnsyke spesifikasjoner og et ekstremt lekkert design, men når bidlekvaliteten er på linje med et oljemaleri hjelper det ikke om så designet blir kåret til verdens 8. underverk!
    :lol:
    Fikk meg en god latter før champions league. Du kan utrykke deg i ord a|ex:-)!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av loggon
    ja! Kanskje de ikke får tilsendt fra produsent/levrandør hvis man går for kritisk til verks ?.
    ala. Gadgjet ol. mer omtale en test ?.
    Jeg var med Lyd og Bilde fra starten av. Mitt første oppdrag var å teste en Echostar satellttuner. Jeg fikk klart og tydelig beskjed om å gi den enb god test siden CableCom (som leverte Echostar) var en av de viktige annonsørene... Da skrev ikke jeg mer for dem etter det!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59
    Jeg var med Lyd og Bilde fra starten av. Mitt første oppdrag var å teste en Echostar satellttuner. Jeg fikk klart og tydelig beskjed om å gi den enb god test siden CableCom (som leverte Echostar) var en av de viktige annonsørene... Da skrev ikke jeg mer for dem etter det!
    Tvers gjennom korrupt blekke altså.

Det var som fryktet. Og jeg som hadde vurdert hifi/hjemmekino-journalist som et av flere alternativer ved min journalistiske korsvei etter endt utdannelse. Vel, da ble det straks en arbeidsgiver-kandidat mindre :-P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Denne skjermen burde vi fått med oss på AV-runden i november!
    Setter to pils på at det blir rundens største nedtur.

Har med oppriktig velvilje prøvd å få denne skjermen til å vise seg fra sine beste sider en rekke ganger nå, uten resultat selv etter den har blitt "innkjørt". Noen hevdet nemlig at bildekvaliteten plutselig gjorde et par byks i riktig retning etter x antall timers bruk!

Har etter hvert blitt smertelig klar over at dette er en skjerm som viser seg fra sin desidert beste side i avslått tilstand :-|

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg vil være forsiktig med å kalle et magasin korrupt på bakgrunn av ett innspill fra en tidligere journalist, kan jo belage seg på en misforståelse også. Tror nok ofte det kan være et noe mer "høflighetsforhold" overfor annonsører, men bladene er svært opptatt av integriteten og etter min erfaring vil de nok heller velge å ikke publisere testen enn å gi den en feilaktig en.

Uansett synes jeg det er utrolig hvis denne plasmaen er sååå dårlig, da er det jo helt skandale at Lyd&Bilde gir apparatet karaktenen 10 (altså nærmest perfekt i dagens marked), noe jeg rett og slett ikke kan tenke meg?? Ble veldig nysgjerrig på å se skjermen selv nå, er jo veldig lett å avdekke hvordan den presterer på sortnivå, graderinger og fargegjengivelse... Pstraums (Samsung), har du et eksemplar til meg? Jeg lover å være dønn ærlig i det minste!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil være forsiktig med å kalle et magasin korrupt på bakgrunn av ett innspill fra en tidligere journalist, kan jo belage seg på en misforståelse også. Tror nok ofte det kan være et noe mer "høflighetsforhold" overfor annonsører, men bladene er svært opptatt av integriteten og etter min erfaring vil de nok heller velge å ikke publisere testen enn å gi den en feilaktig en.

Uansett synes jeg det er utrolig hvis denne plasmaen er sååå dårlig, da er det jo helt skandale at Lyd&Bilde gir apparatet karaktenen 10 (altså nærmest perfekt i dagens marked), noe jeg rett og slett ikke kan tenke meg?? Ble veldig nysgjerrig på å se skjermen selv nå, er jo veldig lett å avdekke hvordan den presterer på sortnivå, graderinger og fargegjengivelse... Pstraums (Samsung), har du et eksemplar til meg? Jeg lover å være dønn ærlig i det minste!
    Det er jo interessant at du ikke har tatt denne i nærmere øyesyn enda. Hvis du er like begeistret over spesifikasjoner og utseende som alle andre var i forkant, er det duket for en liten nedtur er jeg redd. Når det gjelder L&B's integritet og det utspillet mitt, så er jeg normalt sett meget forsiktig med å være for bastant i et åpent fora som dette. Men hvis man har fulgt med på testene til L&B over tid, og da spesielt på tester av flatskjermer, er det en lei trend de er inne i. Ikke bare er resultatet av testene som regel overraskende på den ene eller andre måten (kanskje ikke like overraskende i forhold til annonsering som enkelte påpeker), men de avslører også en ganske grunnleggende mangel på kunnskap om det de sitter og skriver om. Man får liksom inntrykk av at det er en sportsjournalist hos VG som har skrevet flatskjerm-testen.

Skal se om jeg får tid til å plukke fra hverandre S5H-testen bit for bit seinere ikveld og legge det ut her, samt sende en mail til L&B med en forespørsel om hva de egentlig driver med. Profesjonell villedning?

Bare i løpet av overskrift og ingress i testen feilinformerer de oss på tre viktige områder!

EDIT: pstraus har ved flere anledninger blitt konfrontert med denne skjermens manglende kvaliteter på forumet, og har enda ikke greid å hoste opp en rimelig forklaring. Nå har det blitt mye kritikk her, men det skal sies at jeg var i utgangspunktet svært positivt innstilt til denne skjermen, og derfor ble skuffelsen bare større da den først ankom butikkene. På elektrofilmessen i spektrum så jeg den demonstrert for første gang, riktignok i et svært godt opplyst lokale på veldig lite bevegelige bilder, men da virket skjermen besynderlig nok helt rå. Derfor litt av et mysterium, dette..

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Vedrørende lyd og bilde

Om ikke alle har oppdaget før nå, så er det lenge siden lyd og bilde endret strategi. Alle som har lest lyd og bilde i mange år, har vell lagt seg opp en menig om dem for lenge siden. Så det forundrer meg meget om ikke de fleste på dette nettet har sett trenden for lenge siden. Ingen med seriøst forhold til Hifi/hjemmekino, løper å kjøper noe etter å ha lest Lyd og bilde?? Nå til dags er det jo like mye kamera, tuner, bare det må vell fortelle folk et signal. Og hvorfor så tette bånd mellom dem og ...kjeden. Har ikke dere lurt før nå hvor de alltid kommer meget bra ut i test. Dette kan vell ikke være noe særlig å diskutere. Dette er vell kjent for dere alle.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Korrupte lydpushere

Om dere har Fidelity no: 6 side 70. Står der en liten artig story.
    Som dere sikkert vet er det nok mange som nyter godt av en god test.

Er det ikke derfor man har et forum, hvor man kan dele synspunket og få hjelp til allt inne "vår felles interresse".

"sammen er vi dynamitt"

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....Denne skjermen burde vi fått med oss på AV-runden i november!
    ..og helst ett par til for samenlikningen sin skyld. Spurte EET om de kunne stille med et eks BenQ DV3760, men nei den var ikke tigjengelig i norden ennå.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det er LENGE siden jeg tok noe av det lyd&bilde skriver for god fisk.
    Det kan virke som om de ikke har produktene inne til test i det hele tatt, men nøyer seg med å lese produsentens spesifikasjoner og gi karakter utifra det.
    takke meg til DVD&hjemmekino og fidelity.
    Jeg savner forøvrig stereophile`s guide to hometheater, skal snakke med interpress på mandag om de kan begynne å ta inn det bladet igjen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående L&B-testen av Samsung PS-42S5H:

- Overskriften lyder "flaggskip". Det er feil. Blant de HD-klare plasma-skjermene til samsung på 42" er det PS-42P5H som er flaggskipet.

- Det samme gjelder for ingressen. "Månedens test-tv er samsungs nye flaggskip i 42-tommers plasma." For det første er ikke det ikke flaggskipet, for det andre er ikke denne skjermen akkurat rykende fersk lenger for å si det mildt.

- Videre fortsetter de i ingressen: "Utstyrt med med det nyeste panelet med hele 10 000:1 i kontrast og DNIe bildeforbedring får man et TV-bilde i toppklasse!"

For det første er det faktisk sådd tvil om dette panelet er gammelt gjenbruk pga den lyse brunfargen det har (veldig likt de gamle generasjonene) og den elendige bildekvaliteten. For det andre gjør de et stort poeng av den oppgitte kontrasten på 10 000:1, som ikke engang kan måle seg med en standard LCD-skjerm. For det tredje gjør de videre et stort poeng ut av DNIe-bildebehandlingen. Dette skal liksom gjøre susen. Feil igjen. Selve teknologien i seg selv er meget god, problemet er at denne tv'en har såpass liten regnekraft til disposisjon at det nesten bare gjør vondt verre istedenfor å bøte på skadene. Attpåtil kommer den selvmotsigende kommentaren om at dette tilsammen leverer et "tv-bilde i toppklasse!" Som de selv skriver senere i testen er denne tv'en DÅRLIGST på vanlige tv-signaler ettersom den er kresen på kildematerialet, og best på høyoppløselig kildemateriale eller DVD. Jadda..

Deretter bruker de første halvdelen av "testen" på å skryte av det oppgitte sortnivået til produsentene, som tydeligvis er helt til å stole på. I tillegg blir vi tutet ørene fulle med at vi for guds skyld ikke må finne på å kjøpe en lavoppløst flatskjerm for nå er "HDTV rett rundt hjørnet", samme leksa som lederen i samme nummer forresten. At så og si alle flatskjermer som selges er HD-kompitable og at det er de lavoppløste som gir best bilde på de bildekildene brorparten av folket har å forholde seg til i 10-15 år til, nevnes aldri med et ord. I tillegg skrives det mer eller mindre ordrett at "bare man kjøper de mer kostbare kjente merkene vil man få en HD-ready TV som fungerer bra på dagens signaler". Den setningen er som tatt rett ut fra åpningsreplikken til selgeren på elkjøp.

- Når de omsider begynner å omtale selve skjermen gjøres det et stort poeng ut av de fantastiske, oppgitte tekniske spesifikasjonene. Med all denne "spissteknologien" er det ikke måte på hvor bra dette må bli. Alle som har sett skjermen kan skrive under på at det like gjerne kunne vært 8-bit som 12-bits fargebehandling og 500:1 istedenfor 10 000:1 i kontrast.

- "Dette apparatet er nok først og fremst tenkt som et TV-apparat." Den konklusjonen trekker man på grunnlag av at TV'en har inngang for scart og s-video. Jøss, utrolig! Hvilken plasmaskjerm er det som IKKE har det da?

- "Avslørende bra". "Apparatet koster 30 tusen kroner, men man må betale litt for ytelse. For detta apparatet var virkelig bra!". Hvilken ytelse? Og unnskyld meg, men veil pris er faktisk 27 995 ,-. Og den blir solgt for rundt 20k overalt på internett.

- "At apparatet ville fungere bra på høyoppløste signaler, var det liten tvil om. Men styrkeprøven kommer i form av vanlige TV-signaler. Med antennesignaler og en pioneer 668 DVD-spiller kunne vi virkelig teste TV'ens prestasjoner fra det dårligste til det beste i PAL-verdenen." Det beste? 668 er en nedskalert utgave av en avdanket toppmodell som i disse dager blir erstattet av en ny. 668 kan ikke engang oppskalere til 720p, som hadde vært en stor fordel til denne skjermen.

- "DNIe-bildeforbedringen gjør underverker for fargegjengivelsen og bevarer et skarpt bilde uansett kilde." Men heisann, så skriver de: "Er inngangssignalet for dårlig, avsløres dette nådeløst på dette apparatet. Spesielt en del overkomprimerte digitale signaler via parabol eller kabel-TV må sies å være langt under minstekravene. Da hjelper det lite at tv'en kan gjengi over 68 milliarder farger." Er ikke dette ytterst selvmotsigende, og skrev de ikke innledningsvis at denne tv'en leverer et "TV-bilde i toppklasse", kanskje?

- "Med gode kilder som DVD viser virkelig dette apparatet hva det er godt for!" Åja, så det var til film denne TV'en var best altså, hm? Var det ikke på vanlige TV-bilder denne skulle være best da? Ikke greit å skjønne hva denne tv'en egentlig er best på.

- Videre skrives det: "Svartnivået (kontrasten) er veldig bra, og sammen en høy lysstyrke gir dette dybde og tredimensjonalitet til TV-bildet" For det første heter det SORTnivå. For det andre er ikke sortnivå det samme som kontrast, noe man får inntrykk av her. Det er ikke nødvendigvis et godt sortnivå på skjermen selvom kontrasten er tilfredsstillende. De to begrepene henger sammen, men ikke på den måten det blir fremstilt her. Konstrasten er som kjent forholdet mellom det lyseste og mørkeste skjermen kan gjengi. Kan den gå veldig høyt opp i lysstyrke trenger den naturligvis ikke å gjengi sort så godt for å få et brukbart kontrastnivå.

- "PS42S5H er bildemessig et flott apparat". Er det veldig mange andre parametre enn bildekvaliteten man bedømmer kvaliteten på en flatskjerm utifra kanskje? "Det takler de fleste kilder og formater med gode resultater". Skribenten har akkurat hudflettet apparatet for kvaliteten på normale, lavopplsøte TV-sendinger. Så avrundes det med: "Et flott apparat som presterer utmerket med både vanlige og høyoppløste TV-signaler."

- Bildekvalitet får bedømmelsen 10 av 10. Lukter det ikke litt svidd her? Alle som har sett denne skjermen i virkeligheten, om det så er på DVD eller TV-signaler kan skrive under på at den har et tragisk bilde, uansett hvor god signalkilde, overføringsmetode eller kalibreringsoppsett men benytter seg av. Selgere på expert sender skjermene i retur til samsung fordi de tror det er noe GALT med apparatene, så dårlige er de.

Hvordan i himmelens navn kan denne journalisten med navn Darren Waring, hvis jobb er å bedømme bildekvalitet i et seriøst fagtidsskrift, gi denne TV'en en uforbeholden toppscore??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste er at forrige nummers "stortest", mellom PV500 og hitachi, er ti røyser verre. Hadde vært gøy å analysert den også, men det får vi heller komme tilbake til. Der er de ihvertfall helt på jordet.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •