Plasma, høyde på veggen. Hvor høyt har du din? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyde på veggen

Ser at mange på forumet mener at flatskjermer skal stå i bordhøyde eller at senter av bildet skal være i høyde med øynene når man sitter. Dette var man jo nødt til å tilpasse seg den gang man hadde CRT skjermer, men hvorfor ikke benytte anledningen til å henge de stilige flatskjermene litt høyere enn dette når det tar seg så mye bedre ut? Jeg har hatt en 50" Pioneer skjerm i over ett år nå, og det er ikke en eneste av mine gjester som har fått vondt i nakken av å se på skjermen min selv om den henger 105 cm. over gulvet. Sitteposisjon er 4-5 meter fra skjerm. Som dere kan se av bildet (hvis det kom med da) er senter av skjermen over midten på veggen. Man trenger jo ikke å bøye nakken for å løfte blikket 1/2 meter? Øynene kan som dere vet lett beveges i øyehulen uten vanskeligheter. Skal ikke store bevegelsen til før synet løftes 1/2 meter.

Ser at diverse spesialister gir råd i både VG og i spesialblader om at skjermens senter skal være i øyehøyde, eller helst under. Er dette kun synsing eller er det vitenskapelig bevist at man får ubehag ved for høy montering? Noen som vet dette? Trenger ikke flåsete tilbakemeldinger som at man kan jo montere den i taket og se hvordan det er osv....

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har Dagbladet kastet seg over temaet :-)

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/12/29/453382.html

I følge artikkelen er montering er "delikat og kritisk affære".....
    Typisk aviser å spissformulere. Dette er jo en veldig enkel sak egentlig.
    Bruk veggfeste tilpasset skjermen, og skru den skikkelig fast.

I følge Expert sin lyd og bildesjef så får man lett kink i nakken hvis den er høyere opp enn 70-75cm. Han om det....

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •