Avstand til skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til skjerm

Vurdere om jeg skal kjøpe 37" eller 42" skjerm.
    Har målt avstand fra sofa til skjerm,
    og den vil være ganske nøyaktig 2,7 meter.
    Jeg er redd for å kjøpe 37" og angre at den er for liten..

Noen som har erfaring med dette?

Har ikkje bestemt meg om jeg skal kjøpe plasma eller lcd....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stakjen
    Vurdere om jeg skal kjøpe 37" eller 42" skjerm.
    Har målt avstand fra sofa til skjerm,
    og den vil være ganske nøyaktig 2,7 meter.
    Jeg er redd for å kjøpe 37" og angre at den er for liten..

Noen som har erfaring med dette?

Har ikkje bestemt meg om jeg skal kjøpe plasma eller lcd....

du kan jo da ca bredde og høyde mål, klippe ut i papp, male sort og henge opp. Så kan du vurdere om du synes det blir dominerende

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nøyaktig samme problemstilling, samme avstand og skjermstørrelse.
    For min del iallefall så hjelper det lite å leke med papp, er ikke hvorvidt den blir for dominant i stuen jeg er redd for.
    Snarere hvorvidt pikslene blir for grove og om jeg må flytte blikket for mye for å få med meg det som skjer.

Andre som har erfaringer?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytting av blikket, vil vel ikke bli det største problemet på de skjermstørrelsene og sitte avstander det er snakk om her, men smak og behag er vel blandt de ting som ikke er så lette å bli enige om, nåe det diskuteres.

Jeg synes man lett får en slags synlig gitter eller maurtue effekt av disse store skjermene på for kort hold, samt en slags form for tåkete minne effekt i øynene, en liten stund etter at man har sett en stund på en slik skjerm litt for nerme. Har man f.eks sett en på en vanlig CRT reise tv med dårlige mottaks forhold med mye "snø" i bilde en stund, så får man den samme "minne" effekten når man flytter blikket og skal se på den virkelige verden.

Tror det beste rådet når det gjelder sitteavstand er rett og slett å teste, før kjøp. Prøv å få satt opp skjermen og bildet i butikken mest mulig likt det du kommer til å benytte hjemme, så bruker du litt tid og så ser du selv hvordan dette vil fungere for deg. Forhold som rombelysning og hvor lys bakveggen er, der skjermen skal stå, er vel også forhold som påvirker noe, så det beste er kanskje å kjøpe skjermen med 30 dagers retur penger tibake garanti, så får man litt god tid til å se hvordan skjermen og opsettet ellers fungerer i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det eg er redd for.
    En stor tv er bare kult det, men blir skjermen "difus",
    og vil vi ha problemer med å feste blikket?

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du ta stilling til hvilken skjerm da skal ha, oppløsning og kvalitet.
    Har du en skjerm med dårlig oppløsning sier det seg selv at jo større og nærmer jo værre. Har du tenkt å kjøpe en god skjerm (30000 +) kan kanskje 42-43 " være ok.
    Du må også vite om signelet du skal tilføre skjermen er god eller dårlig. Ikke alle skjermer takler dette like bra.
    Viktig å vite også at flatskjerm ikke er inærheten av kvaliteten til et vanlig billedrør, og at du mest sansynnlig må bytte ut flatskjermen innen noen år dersom HD kommer på banen med 1920*1080 (ja jeg vet det finnes et par flat tver allerede)(ellers så blir flat tvet ditt bare en mellomting mellom vanlig og real HD tv).
    En tommelfingerregel for prosjektor er 2 meter bredde på lærret = 4 meter avstand til lærret. Men her kommer også kvalitet inn i bilde.
    Klippe å lime fører ingen sted frem. Fakta som teller

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    En tommelfingerregel for prosjektor er 2 meter bredde på lærret = 4 meter avstand til lærret. Men her kommer også kvalitet inn i bilde.
    Klippe å lime fører ingen sted frem. Fakta som teller
    Langt på vei enig, men så har man idividuelle forskjeller fra de som skal se på skjermen også, erfaringsgrunnlag osv, så "fakta" for en person, kan være noe helt annet enn fakta for en annen. Enkelte projektor brukere, liker å sitte så nærme som mellom 1 og 2 gangers bildebredden også, så hvis oppløsningen og teknologien tillater et godt bilde fra den korte avstanden, så er vel ikke det ene nødvendigvis så mye bedre enn det andre. Har man en høyopløselig skjermvisnings enhet, begynner man straks å se andre feil fra f.eks komprimering av kildematerialet på DVD platen når denne skal oppskaleres til skjermens faste oppløsning osv. Utviklingen av disse fremdels ganske "ferske" flatskjemene, går vel fremdeles med ganske store steg fremdles, så en dyr og "high-end" 1920x1080 skjerm i dag, blir vel fort til en billig og heller middelmodig skjerm i "overimorgen" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe Philips PF9830 serien.
    Mest sannsynlig 42" - det er i allefall det jeg drømmer om.
    Den skjermen skal jo ha ganske så god oppløsning, (1920x1080) så satser på at den er bra.

Blir i allefall spennende å se hvordan den er.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 90" på 2,7meter syntes deg går helt greit.. er ikke så mange andre som klager heller.. så tror nok du trygt kan kjøpe så tor tv du bare har råd til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det eg er redd for.
    En stor tv er bare kult det, men blir skjermen "difus",
    og vil vi ha problemer med å feste blikket?
    Berre når du er full... ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe Philips PF9830 serien.
    Mest sannsynlig 42" - det er i allefall det jeg drømmer om.
    Den skjermen skal jo ha ganske så god oppløsning, (1920x1080) så satser på at den er bra.

Blir i allefall spennende å se hvordan den er.
    Det er litt forskjel på hva slags signaler man kan sende til skjermen og som den godtar å bruke, og hva slags oppløsning selve panelet er konstruert med og man får se skjermen bruke i praksis. I spesifikasjonen for 42" Philips PF9830 ser det ut som enkelte angir oppløsningen på LCD panelene til 1366 x 768 eller (Paneloppløsning : 1920 x 1080p) ???:-? I den norske oversettelsen av instruksjons boka angies det at skjermen takler signaler med 1920 x 1080i....

Tror det i det hele tatt er litt forvirring ute å går på dataene på disse skjermene, når de oppgir 1366x768 en plass, og en progresiv(?) :? oppløsning på 1920x1080P på selve panelet.... :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •