Philips. 37" eller 42". LCD eller Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips. 37" eller 42". LCD eller Plasma

Hei,

Jeg skal til uken kjøpe meg en Philips tv. Dette merket, da jeg vil få meget bra rabatter der.
    Jeg har store problemer med å velge hva jeg skal kjøpe.
    Jeg blir sittende ca 2,5-3 meter ifra tven, Vil for det meste se dvd og tvsendinger på den. Mye fotball.
    Har siklet etter flatskjermer lenge, og var før overbevist om at jeg måtte "minst ha 42" tv".
    En kamerat av meg har forgjengeren til PF9830 37", og jeg syns den så meget bra ut.
    Likte designet og bildet, men jeg har god plass til tven, og lurer på om jeg ikke vil angre om jeg "bare" kjøper 37".
    9830 serien har jo og en 42" LCD, som og ser veldig bra ut.

Er forrsesten LCD det beste å kjøpe?
    Hva med Philips sine plastmaskjermer?
    Noen som har noe erfaring med dette?

Mvh
    stakjen

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fordel LCD vs. plasma:

-ingen innbrenning (selv om innbrenningsfaren på plasma er minimal)
    -høyere oppløsning pr. krone

Ulempe LCD vs. plasma:

-dårligere sortnivå/dynamikk
    -ikke like gode/korrekte farger
    -lavere oppdateringsfrekvens (6-8 ms vs. <1 ms på plasma)
    -dårligere overflatestabilitet på LCD pga bakgrunnsbelysning, dette er spesielt tydelig på skjermer >37"

Jeg er fremdeles pro plasma pga, etter min mening, vesentlig bedre bildekvalitet, men til vanlig TV-bruk og en og annen film er LCD etterhvert et meget godt alternativ.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og generelt er det nok fremdeles slik at plasmateknologien egner seg best på skjermer på 37 tommer eller mer, mens LCD passer på skjermer opp til 32 tommer. Her skjer det imidlertid en enorm utvikling om dagen, og 9830 serien er som du sier veldig spennende...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en utstil Philips 42" lcd skjerm typen 9730, denne var helt utrolig bra mht bildekvalitet i forhold til mange andre plasma skjermer som hang ved den.

Er dette et br alternativ til skjerm eller burde vi vente til denne 9731 lcd skjermen med clear-lcd teknologi kommer? (eventuelt noen som vet når denne kommer?)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42PF9831 har clear-lcd så vidt jeg vet, og skal vel også være bedre enn 9731, tror hovedforskjellen ligger i ambilightfunksjonen som er mer omfattende i 9831.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den som regner med å snart få en HD-kilde med 1080P ut kan ikke bruke 37PF9731D.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Det største forskjell er at 37PF9731D har ekte 1920 x 1080p oppløsning...
    37PF9731D skal bli klar for leveranse sansynligvis i løpet av noen få dager (Kr. 27.990,-).
    www.p4c.philips.com/files/3/37pf9731d_10/37pf9731d_10_pss_nor.pdf
    Hva er ekte 1920 x 1080p oppløsning? Hvilken pixel oppløsning har denne TV'en?

Fra PDF'en:

Datamaskinformater
    Oppløsning Oppdateringsfrekvens
    640 x 480 60 Hz
    800 x 600 60 Hz
    1024 x 768 60 Hz

Dette er jo galskap!!! Dersom det er et ekte 1920 x 1080p panel, så forventer jeg å kunne kjøre en PC med oppløsning 1920 x 1080!

Kan noen forklare dette?

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel det om du kjører hdmi til hdmi, dvs. PC med hdmi (dvi gjelder ikke) ut. Det er vel VGA inngangen til phips som ikke støtter høyere enn 1024x768 (selv om tv'n er ny og spekket med finesser, er det alltids noen kompromisser ute og går).

Men, hvem har vel testet pc med hdmi på en slik eller tilsvarende phips skjerm?

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har selv en Philips 42PF9830 og er strålende fornøyd med det! Ikke bare mener jeg at bildet er sjefsbra om man bare diller og daller en del med innstillingene (fabrikkinnstillingene suger!) men det er etter min mening et møbel i seg selv.
    Designet og høyere oppløsning på panelet gjorde faktisk at jeg endte opp med å gå for nettopp 42PF9830 istedenfor etterfølgeren 42PF9831 selv om det bare er en måned siden jeg anskaffet det. Det på tross av clear-lcd og ambilight-full surround som tilbys på den nye modellen.

Det er også veldig greit at man selv enkelt kan utføre firmware-oppgraderinger på apparatet og at man faktisk kan koble det til nettverket og streame lyd, bilde og video (inkludert divx) til TV'en og vise det rett på skjermen (har en nettverks"server" stående i et kott og denne tar seg av tilgang til diskene).

Har bl.a. en stue-PC tilkoblet via DVI-inngangen. Det er ikke noe problem for TV'en å kjøre 1920x1080-oppløsning men det blir 1080i - altså interlaced og derfor flimrer det litt dessverre. Skjermen stiller seg selv inn til å motta alle oppløsninger jeg får satt på skjermkortet mitt.
    Noen ganger mister jeg litt i kanten av bildet.
    Selv opplever jeg at den mest hensiktsmessige oppløsningen å kjøre er
    1280x720 (tilsvarende 720p vel?). Selv om jeg mister litt av kantene så gir dette en lesbar størrelse på skriften (det blir gresselig smått med høyere oppløsning) og bildet er fullstendig uten antydning til skjelving.

Kjører også en Xbox360 med HD-kabel (komponent) og her er bildet fullstendig stabilt enten man velger 720p eller 1080i.
    Vet det sies mye om at 720p er bedre enn 1080i men i den grad jeg greier å se forskjell så tror jeg at panelets oppløsning på nettopp 1920x1080 gjør at 1080i ser noe bedre ut på denne skjermen. Blir spennende å se hva som skjer når 1080p-oppgraderingen kommer på Xbox360!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •