Hyundai HLT-3290

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hyundai HLT-3290

Hei!

Mottok i dag min nye hyundai 32" lcd skjerm, som skulle være HD ready og ha dvi inngang. Har hørt at alle hd ready skjermer er hdcp klar, og at jeg derfor kan bruke dvi fra dvd spiller til tv, for å oppnå bra bildekvalitet.

Leser så i manualen at : Sitat : "DVI-interface støtter ikke HDCP, derfor kan ikke en HDCP type dvd spiller ikke brukes"

Hva betyr så dette? Setningen er jo utrolig dårlig skrevet, og forvirrer meg! Betyr det at en spiller som ikke er hdcp ikke kan brukes? Eller betyr det at en hdcp spiller ikke kan brukes?

Føler meg ganske frustrert, har kjøpt en dvd spiller med dvi utgang, og så fram til sene høstkvelder med mye bra bildekvalitet.

Komplett opplyser at tv en er HD ready, og har dvi. Blir ikke dette feil markedsføring dersom det er slik at den ikke er hd klar, og dvd spiller med dvi ikke kan brukes?

PS: Venter enda på dvi kabel, så jeg har ikke fått testet om dette funker.

Ellers må det nevnes at jeg er totalt grønn når det gjelder lyd og bilde verdenen, så hvis jeg har skrevet noe som er helt bak mål så vet dere hvorfor. Alle tips og meninger mottas med stor takk!

Hilsen en frustrert Kvaggi.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kvaggi og velkommen til forumet,

Dagens DVD spillere tar jo bare vanlige DVD'er, disse filmene er ikke i HD format ganske enkelt fordi det ikke er nok plass til en hel film i HD format på
    en vanlig DVD med mindre filmen komprimeres til et DivX format som støtter HD oppløsning. Filmene du får kjøpt på DVD i dag inneholder altså 480 linjer for NTSC filmer og 576 linjer for PAL utgivelser slik vi har her i norge. Din nye TV og DVD-spiller vil nok gi deg en flott filmopplevelse med standard DVD'er.

Men du har helt rett, ifølge Eurpas bransjeorganisasjon for forbruker elektronikk så er ikke denne TV'en "HD-Ready". TV'er som har rett til å smykke seg med den tittelen må tilfredsstille flere krav enn bare at den skal ha flere fysiske bildelinjer enn 720. Bl.a. MÅ TV'en ha støtte for HDCP på den digitale inngangen (DVI eller HDMI) og i tillegg er det også krav til komponent inngang, noe som denne TV'en heller ikke har. Det vil si at i fremtiden når HD-avspillere og media blir beskyttet med HDCP så vil du ikke med denne TV'en få se det "fulle" bildet. Uten støtte for HDCP på TV'en vil avspilleren bare sende et SD signal til TV'en slik at det blir akkurat som å se en vanlig DVD (Visstnok, noen hevder at billedkvaliteten vil bli "betydelig" forringet). Dette er et fremtids scenario, jeg har ikke lykkes i å få stadfestet noe tidspunk hvor dette skal inntreffe eller om det allerede er i bruk. Prøv å søk på "HDCP" inne på forumet her og les litt på det.

Når det gjelder Komplett.no så har jeg som eier av samme TV kontaktet dem for å gjøre dem oppmerksom på disse åpenbare bruddene på markedsføringsloven, i tillegg har jeg lagt inn en brukererfaring på webshopen. Brukererfaringen min gjorde oppmerksom på at den ikke er "HD-Ready" i og med at den ikke har HDCP samtidig som jeg skrøt av billedkvaliteten på skjermen. Men den kom visst ikke gjennom "sensuren" demmes. Det jeg tror har skjedd er at det er forgjengeren; HLT-3270 som faktisk er "HD-Ready". På et eller annet vis har de som legger inn produktdataene for komplett forbyttet informasjonen mellom disse 2 TV'ene, det ser du bl.a. ved at TV'en hos komplett er oppgitt til å ha 500:1 i kontrast (Samme som HLT-3270 ), mens manualen sier at det er hele 1000:1 på 3290. Det samme med responstiden som andre steder er oppgitt til 12ms står det 8ms i manualen til 3290.

Så er spørsmålet: Hva kan du eller vil du gjøre? Var jeg deg ville jeg Krevd at Komplett betaler porto for retur av skjermen + pengene tilbake og evt. erstatning for bryet. Deretter ville jeg gått en annen plass og kjøpt 32" viewpia som koster 1000,- mer og er ekte "HD-Ready" med 1200:1 i kontrast og altså har HDCP slik at den er ordentlig "future proof". Selv om jeg ikke er sikker på hvor viktig det kommer til å bli med HDCP så synes jeg det er bedre å være "safe than sorry". Og det er dårlig av Komplett å fortsette å selge denne TV'en som "HD-Ready" flere dager etter at de har blitt gjort oppmerksomme på at den ikke er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey1313: Tusen takk for et utrolig informativt og konkret svar! Det hjalp mye! Føler meg ganske snytt for "dvi effekten" jeg hadde sett frem til, men som jeg altså må vente på til en gang i fremtiden. Er i en knipe, i og med at jeg kjøpte en cambridge dvd79 med dvi en som utgangspunkt. Alternativet mitt på nåværende tidspunkt vil vel bli scart med rgb.

Skal nå gå i tenkeboksen noen dager, og evt kontakte komplett. Viewpiaen er fristende......

Kvaggi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •