Pioneer 436 XDE endelig på veggen(kort test kommer om noen dager)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 436 XDE endelig på veggen(kort test kommer om noen dager)

Da var endelig TV'en i hus.

Etter mye om og men, og frem og tilbake på forumet her slo jeg til på en 436 XDE. Kostet ca. 30.000 SEK så jeg synes virkelig det ble et kupp.

Pioneer hadde vært frekke synes jeg, så det "gamle" veggstativet jeg hadde skaffet meg passet ikke så jeg måtte gå til innkjøp av et B-tech 8310 for å få den på veggen.

Ikke rukket å endre noen instillinger men første intrykket er meget bra. Kun testet ved analoge signaler, men synes det var et meget godt bildet, signalet tatt i betraktning.

Vært og studert flere TV'er rundt omkring tidligere og synes analoge TV bildet er fult på høyde med pv500 uten at jeg har fått ha de ved siden av hverandre.

Har også lagt merker til når jeg har kikket rundt i butikkene at TV'ene ved vising av SVISJ show sliter med den sterke rødfargen og hvite skriften også gamle 435.

Ser at det sorte fortsatt ikke er helt stort, men på ingen måte til sjenanse slik det har vært på mange andre plasma og Lcd jeg har vært og kikket på.

Har utrolig dårlig DVD spiller, og venter på å bytte ut endel PC deler, men er det noen spørsmål eller ønsker skal jeg komme tilbake med en litt grundigere test eller bilder senere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi venter i spenning på dine inntrykk!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer manfred:-).
    Jeg går også og venter på en Pioneer fra min forhandler.
    Har bestilt meg 506 XDE som skal være her hos meg til uken. Blir litt skeptisk når du sier at sortnivået ikke er helt bra, for det er faktisk noe jeg forventer meg og er en av grunnene til at jeg kjøpte den.
    Har også lest i tester fra statene og england at dette skal være fullt på høyde med Panasonic.
    Nå har jo 506 bedre kontrast på papiret da(4000:1 i forhold til 3000:1) så jeg får håpe det vil være bra.
    Siden du bare har prøvd analoge signaler så har det sikkert noe med dette å gøre også. Dårlige signaler gir absolutt ikke noe sprut i hverken farger eller det sorte, samtidig som skjermen trenger en innkjøringstid på minimum 200 timer før plasmacellene får gått seg til(mistet litt av intensiteten).
    Du får koble til kildemateriale som skjermen fortjener (DVD, HD, Digital parabol, PC), gi skjermen litt tid (pluss en god kalibrering) så er jeg nesten sikker på at du får en annen oppfatning.
    Det blir spennende og høre om dine erfaringer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, vær vennlig forhold denne tråden teknisk. Opprett gjerne en tråd vedr. import fra Sverige under "pris -og produktjakt" og sett opp en link her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye skjermen, manfred. Tror du kommer til å bli storfornøyd...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye.

Virker bare bedre og bedre. Og jeg mente ikke at svart nivået er dårlig. Er veldig bra detaljer også ved sorte partier, men det bedrer seg nok også med skikkelige signaler.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt fornøyd med skjermen manfred?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Beklager at jeg ikke har kommet tilbake med test enda, men ligger litt bak skjema med innkjøpet av HTPC som skulle stå for de gode innkildene

Kjører DVD (uten progresiv scan) via RGB scart og jeg har aldri sett en tv med så livaktige bilder. Utrolig fargespekter, og ser ingen antydning til panorering eller at fargene flyter utover. Sort er også meget imponerende.

Koblet til PC via det jeg tror er en dårlig vga kabel, og bildet er da ikke 100%bra. Skal få sjekket opp i dette nærmere med bedre kabel. Dette legger jeg bare merke til når skjermen står og viser skrivebordet. Helt utrolige bilder med HD materiale. Har ikke noe grunnlag for direkte grunnlag her i stua, men av alt det andre jeg har sett kan jeg ikke skjønne at sortnivå skal være noe problem for noen eiere av denne tv'en

Eneste negativt er noen serier som tv 2 sender, som plutselig virker veldig sorte og uklare, men dette tror jeg helt klart kun kan skylde på innkildene. For er meget gode bilder selv på analoge signaler. Har lagt planene om digital dekoder på hylla til UPC kommer med noe bedre..

Alt i alt, tror jeg ikke jeg kunne vært mer fornøyd med valg av TV. I mine øyne er dette den beste, og mest alsidige tv'en på markedet. (klart jeg ikke er helt innhabil)

Har hatt noen folk innom, og alle har sagt seg enige i at selv om det er en dyr tv er den verdt hver krone.

Har forresten enda ikke gjort om noen instillinger på tv'en men DVE skal være på vei i posten selv om jeg nok ikke har sett 200 timer enda..

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manfred
    Hei
    Koblet til PC via det jeg tror er en dårlig vga kabel, og bildet er da ikke 100%bra. Skal få sjekket opp i dette nærmere med bedre kabel. Dette legger jeg bare merke til når skjermen står og viser skrivebordet.
    Har du sjekket at du har piksel klokke og fase innstilt korrekt på skjermen? På vga er dette viktig å få stilt inn så riktig som mulig. Finnes flere ulike "test patterns" å laste ned for å få dette tilnærmet perfekt...
    f.eks. her:
    http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...threadid=90884

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen manfred. Ikke umulig at det blir en sånn skjerm på meg og etterhvert. Har ennå ikke fått sett den. Var innom noen butikker i går, men ingen hadde den.
    Var forresten innom en kompis i går som har en 32" Viewpia LCD. Prøvde å laste ned et HD klipp (Windows media player), men bildet ble bare rotete. Pcen var koblet via VGA. Skjønner ikke hvorfor. Skjermen var grei på PC bilder, men ellers dårlige greier.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på 2 ting med denne TV'n:

1) Ut i fra bruksanvisningen kan det se ut som om den ikke kan vise større digitalbilder enn ca 4,0 mpix. Har noen sjekket om dette virkelig kan være tilfelle. I så fall er jo inngangen nærmest ubrukelig.

2) AUTOFORMMAT VED ANALOGE SIGNALER? Det kan for meg se ut som om TV'n ikke har autoformat ved mottak av analoge signaler. Det ser ut som om den er avhelgig av styresignal for å forstå formatet.

Spørsmålet er: Hvordan fungerer skjermen når man skifter mellom forskjellige kanaler på kabel-tv? (4:3 og 9:16) Må man da stadig skifte skjermformat selv eller gjør TV'n det?

Eller er det styresignaler om format på kabel-tv?

Jeg har forstått at panasonic har autoformat som analyserer bildet og "forstørrer" bort svarte områder. Altså at den ikke trenger styrsignal.

En betydelig fordel med Pioneer som ikke omtales noe særlig er at den har innebygget digital tuner (DVB-T). Hvis man bor i Oslo/Akershus eller deler av Østfold (+Bergen?) får man jo 4 norske kanaler gratis digitalt fra Tryvann. Etter min menig burde man ikke kjøpe TV uten digital tuner i dag. I Østfold og deler av Akersus er det 9 gratis DVB-T kanaler (Norge + Sverige).

Hvis noen av de som skriver kunne tenke seg å vise frem det nyinnkjøpte vindunderet oppkoblet mot kabel-tv, ville jeg vært veldig interresert i å komme på besøk. (T: 90028752). Sattelitt trenger jeg ikke å se fordi det helt sikkert er kjempebra.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erik65
    En betydelig fordel med Pioneer som ikke omtales noe særlig er at den har innebygget digital tuner (DVB-T). Hvis man bor i Oslo/Akershus eller deler av Østfold (+Bergen?) får man jo 4 norske kanaler gratis digitalt fra Tryvann. Etter min menig burde man ikke kjøpe TV uten digital tuner i dag. I Østfold og deler av Akersus er det 9 gratis DVB-T kanaler (Norge + Sverige).
    Har hørt rykter om dette før jeg og, men har desverre ikke lykkes i å stille de inn. Mulig å få en PM om hvordan jeg skal gå frem for å få til dette?

Skal komme tilbake til spørsmålene dine litt senere

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse signalene så sterke slik at det holder med en vanlig bordantenne, eller må man ha utendørs antenne for å få de inn(bor i Østfold)?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med mottak av DVB-T:
    Norsk DVB-T fra Tryvann: I Ski går det så vidt med bordantenne. I Østfold holder det nok ikke med bordantenne. På Larkollen (syd for Moss) går det greit med en mellomstor UHF-antenne med antenneforsterker. Jeg har hørt at det går greit å ta inn signalene i Tønsberg.

Svensk DVB-T fra Bäckefors i Sverige: På Larkollen går det greit med mellomstor UHF-antenne og antenneforsterker. Man kan regne med stabilt bilde bestandig. På Ski i Akershus i høyereliggende strøk er de svenske signalene så svake at de er mest for spesielt interresserte. Jeg har nokså stabilt mottak med en veldig stor antenne med forsterker i selve antennen. Jeg har hørt at det går greit å ta inn signalene i Spydeberg.

Norske kanaler: NRK1, NRK2, TV2 og TV Norge.
    Svenske kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen/Kunskapskanalen.

Noen få program på SVT1 sender dolby 5.1 lyd. I løpet av høsten/vinteren planlegger SVT å sende utenlandske spillefilmer med 5.1 lyd.

Om antenne: Da signalene er veldig lite følsomme for reflekser kan man i hvert fall i Ski bruke samme antenne for både norske og svenske kanaler. Antenne rettes mot Sverige og de norske tas i mot med veldig sterke reflekser som altså ikke merkes på DVB-T.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stille inn DVB-T fra Tryvann:
    De sendes i UHF kanal 52 og UHF kanal 58.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har mulig til manuell innstilling på DTV signaler. Den søker bare selv, og jeg har da 0 i signal kvalitet.

Når jeg trer inn en vanlig antenne som hørte til en lite reise tv står det at den er kortsluttet og at jeg må ta den ut og inn og prøve på nytt. Det gjør det også på analoge signaler etter at jeg prøvd dette.

Bor på st.hans haugen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på 2 ting med denne TV'n:

1) Ut i fra bruksanvisningen kan det se ut som om den ikke kan vise større digitalbilder enn ca 4,0 mpix. Har noen sjekket om dette virkelig kan være tilfelle. I så fall er jo inngangen nærmest ubrukelig.

2) AUTOFORMMAT VED ANALOGE SIGNALER? Det kan for meg se ut som om TV'n ikke har autoformat ved mottak av analoge signaler. Det ser ut som om den er avhelgig av styresignal for å forstå formatet.

Spørsmålet er: Hvordan fungerer skjermen når man skifter mellom forskjellige kanaler på kabel-tv? (4:3 og 9:16) Må man da stadig skifte skjermformat selv eller gjør TV'n det?

Eller er det styresignaler om format på kabel-tv?

Jeg har forstått at panasonic har autoformat som analyserer bildet og "forstørrer" bort svarte områder. Altså at den ikke trenger styrsignal.

Hvis noen av de som skriver kunne tenke seg å vise frem det nyinnkjøpte vindunderet oppkoblet mot kabel-tv, ville jeg vært veldig interresert i å komme på besøk. (T: 90028752). Sattelitt trenger jeg ikke å se fordi det helt sikkert er kjempebra.
    Jeg har bestilt en 436 XDE og regner med å få den levert om ikke så mange dagene. Har UPC som kabelleverandør (med digital dekoder), og bor slik at jeg har fri sikt til Tryvann (ca 12 km unna).

Skal gi beskjed når utstyret er i hus og koblet opp. Intet i mot et besøk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Har du sjekket at du har piksel klokke og fase innstilt korrekt på skjermen? På vga er dette viktig å få stilt inn så riktig som mulig. Finnes flere ulike "test patterns" å laste ned for å få dette tilnærmet perfekt...
    f.eks. her:
    http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...threadid=90884
    Jaggu det hjalp veldig gitt. Trengte bare legge bildet som bakgrunn og tv'en gjorde resten av instillingene. Merkelig at den klarte å stille inn bedre med det bildet som bakgrunn, men mye mye bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne TV'n har en egen inngang for analoge antenne-signaler og en annen inngang for digitale antenne-signaler. Den digitale inngangen KAN levere 5 volt drivspenning til en aktiv uhf-antenne (altså en antenne med forsterker spesielt laget for DVB-T). Jeg tipper du må sku av denne spenningen for å ungå "kortslutning". Jeg tror det finnes et menyvalg for dette.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du,lette meg frem til noe jeg lurte på og da var dette relevant..Har samme tv som deg..Nå har jeg kun analoge signaler inn,lurer på hvordan jeg får optimalt bilde..Hva har du gjort?Hvilken innstillinger har du lagt til bruker??
    Hva med denne dve kalibreringsplaten/eller andre liknende.Har noen der ute noen erfaringer med dette til pdp 506xde??

Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Gratulerer manfred:-).
    Jeg går også og venter på en Pioneer fra min forhandler.
    Har bestilt meg 506 XDE som skal være her hos meg til uken. Blir litt skeptisk når du sier at sortnivået ikke er helt bra, for det er faktisk noe jeg forventer meg og er en av grunnene til at jeg kjøpte den.
    Har også lest i tester fra statene og england at dette skal være fullt på høyde med Panasonic.
    Nå har jo 506 bedre kontrast på papiret da(4000:1 i forhold til 3000:1) så jeg får håpe det vil være bra.
    Siden du bare har prøvd analoge signaler så har det sikkert noe med dette å gøre også. Dårlige signaler gir absolutt ikke noe sprut i hverken farger eller det sorte, samtidig som skjermen trenger en innkjøringstid på minimum 200 timer før plasmacellene får gått seg til(mistet litt av intensiteten).
    Du får koble til kildemateriale som skjermen fortjener (DVD, HD, Digital parabol, PC), gi skjermen litt tid (pluss en god kalibrering) så er jeg nesten sikker på at du får en annen oppfatning.
    Det blir spennende og høre om dine erfaringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •