Plasma 50", sitte avstand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Plasma 50", sitte avstand

Veit at tilsvarende spørsmål er stilt tidligere, men har liksom ikke fått dette helt avklart ennå.

Med en sitte avstand på ca. 2.7m, vil f.eks. Panasonic 50PV500 bli helt håpløst?

Signal kilde vil være satellitt, DVD og HTPC.

Jeg og flere jeg kjenner ønsker oss størst mulig bilde, men orker ikke (får ikke lov av kona..) til å leke med en eventuel projektor løsning..

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt i snaueste laget..?

Mener jeg så en tabell et sted der 3.5 til 4 meter var "ideelt" for 42"-50"..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colaboy
    Veit at tilsvarende spørsmål er stilt tidligere, men har liksom ikke fått dette helt avklart ennå.

Med en sitte avstand på ca. 2.7m, vil f.eks. Panasonic 50PV500 bli helt håpløst?

Signal kilde vil være satellitt, DVD og HTPC.

Jeg og flere jeg kjenner ønsker oss størst mulig bilde, men orker ikke (får ikke lov av kona..) til å leke med en eventuel projektor løsning..
    Spurte om det samme i 2andre forum og fikk til svar at 3 meter er for nerme.De som svarte hadde prøvd.De mente plasma svakhetene kom for tydelig frem,spesiellt ved satelittsendinger.De mente det gikk hvis du var av den blinde typen når det kom til bildekvalitet ovenfor størrelse.Jeg er veldig i tvil selv.De fleste vil ha stor skjerm,men når folk angrer på at de kjøpte for stor skjerm er jo det en pekepinn.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar.

"krøller sammen og hiver den ideen, mens han surmuler foran skjermen.."
    :-(

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt problemer med å skjønne det store poenget med en 50" plasma skjerm dersom man må sitte så langt unna at bilde opplevelsen blir som å sitte ca 1,5 meter unna bildet på en 14" TV...

Dumt du ikke kan vurdere projektor da colaboy, der er betraknings avstanden ofte angitt 1.5 - 2x av bildebredden. Dvs du fra 2.7 meter kunne betraktet et bilde med bildebredde 1.3-1.8 meter....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar.

"krøller sammen og hiver den ideen, mens han surmuler foran skjermen.."
    :-(
    Det er ingen grunn til å se svart på dette. Jeg sitter 2,7m fra min 42SD skjerm, og ser på et nydelig bilde. Pikslene på en 50" er bare halvparten så store, så for plasmaen sin del kan du faktisk sitte nermere.
    Sefølgelig vil analoge sendinger være utelukket på grunn av den elendige kvaliteten, men det er de nå uansett etter min mening. Med de kildene du har tenkt å bruke, og de HD kildene som er på vei vil dette bli helt bra.
    Poenget er å skille mellom kvalitetsbristene som skjermen er ansvarlig for og de som kilden påfører. Det er ikke "plasma svakhetene" som problemet når Kameraet til NRK faktisk ikke er bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Poenget er å skille mellom kvalitetsbristene som skjermen er ansvarlig for og de som kilden påfører. Det er ikke "plasma svakhetene" som problemet når Kameraet til NRK faktisk ikke er bedre."
    Hvis over 90% av tv bruken er fra satelitt er det liten trøst at DVD bildet er bra.Man kan ikke kjøpe en tv for å glede seg 5-10% av tiden.Problemet med plasma og dårlig kilde er nettopp avstanden.1 meter gjør veldig mye på bildet når det er "støy".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig enig, men når man leser tråder som handler om hvilken plasma som er best på fotball, så kan man lure på hvor folk har hodet sitt.
    Likevel ville jeg valgt en 50" på denne avstanden på tross av alle svakhetene som kommer frem på dårlige signaler. Det er jo også litt pussig når "Dagsrevy mannen" har dobbelt så stort hode som du selv har rett på andre siden av salongbordet.

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kult..

Må vel være kult på feks 1001 natt da :?: hehehe

rt 8-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raytak
    Må vel være kult på feks 1001 natt da :?: hehehe
    :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en 50" og sitter 3,4 meter ifra og tycker at bilden er kjempe bra ( blir ennu bedre når jeg får HDTV)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har ein 42" og eg sitter 2 meter unna og det funker fint so bare det

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hdtv..

når får du hdtv da :?: , kan vel bli en stund til, kansje....

rt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders260
    har en 50" og sitter 3,4 meter ifra og tycker at bilden er kjempe bra ( blir ennu bedre når jeg får HDTV)
    Samme her. Sitter 3,5 meter unna. Passer meg utmerket!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Får nok HDTV om en måned tror jeg, Canal Digital skal begynne og selge Digital mottakere i sluttet av October.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders260
    Får nok HDTV om en måned tror jeg, Canal Digital skal begynne og selge Digital mottakere i sluttet av October.
    Jeg er svært spent på hvordan det "Norske" HDTV bildet blir og om det vil stimulere til flere HDTV kilder i Norge/Norden.

Synes også det er gøy at flere har tatt seg tid til å informere om deres sitte avstand, setter stor pris på dette, siden jeg synes det er svært nyttig informasjon!
    :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er min mening at dette er helt subjektivt. Blir provosert av folk i forretninger som forteller meg at jeg må ha minst 4 meter for å ha 42" eller større. Jeg er vant med 3 meters avstand til et ca 70" projector bilde og synes det var veldig greit. Koker ned til preferanse, smak og behag, ikke noe annet.

50" på under 3m høres helt greit ut for min del, men er sikkert mange som mener motsatt.

Et enkelt tips er jo å lage deg en enkel ramme på størrelse med TVen du vurderer, henge opp på veggen og sette deg der du tenker å sitte. Gir et ganske presist inntrykk av størrelsen/sitteavstand

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for alle inspill!
    Vi har nå bestemt oss for en Panasonic 42PV500, benyttet trikset med å måle og klippe opp en papp plate for å bruke som en mal på veggen, vi fant fort ut at en 42" er mer en stor nok.

Denne vil bli bestilt under/etter messen nå til neste helge.

Vi har også solgt alle våre B&W høytalere og skal hente ett sett nye "JMlab Electra 926" nå til tirsdag, så nå må vi bygge opp høytaler samlingen på nytt også.
    Farlig å lytte på høytalere hos Andre på HIFIHuset.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Jeg er egentlig enig, men når man leser tråder som handler om hvilken plasma som er best på fotball, så kan man lure på hvor folk har hodet sitt.
    Likevel ville jeg valgt en 50" på denne avstanden på tross av alle svakhetene som kommer frem på dårlige signaler. Det er jo også litt pussig når "Dagsrevy mannen" har dobbelt så stort hode som du selv har rett på andre siden av salongbordet.
    Noen folk har fotball i hodet sitt,noe du tydeligvis ikke har.Problemet med plasma ER fotball.Ser gjerne en film 2 meter fra en 50" plasmaskjerm,men putter du på fotball må du minst 4 meter unna.Det finnes ingen standard skjermer som takler fotball i dag.Noen slutter med å se fotball etter de har fått plasma mens andre har den gamle på lur.Jeg har den gamle 29" til å se fotball,men er veldig hissig på å finne en løsning på fotball problemet.Hvis noen har fått det til ved hjelp av ekstern skalering/bildebehandling osv,betaler gladlig det det koster,men tviler på at det går før HD kommer.Det værste er de "komprimerte" fotballsendingene til TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bestemme deg for hva du syns er problemet. Plasmaen eller sendekvaliteten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •