FS Myrica plasma tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FS Myrica plasma tv

Hei alle sammen. Håper noen her kan gi en ny kar på dette forumet noen tips ang plasma.

Har fått tilbud gjennom jobben på kjøp av plasma tv. Har aldri satt meg veldig inn i plasma tv verdenen, så kanskje noen her har litt meninger.

Primert skal tv'n brukes som tv, men jeg ønsker å ha muligheten for å kunne bruke den mot pc. Etter min mening så bør tv'n ha minimum 1024x768 oppløsning for denne bruken....
    Men det er jo andre ting som også teller når det kommer til bilde kvalitet, eks kontrast og lysstyrke. Noe spessielt jeg bør se etter for å ikke kjøpe katta i sekken??

Noen meninger om disse to? Og blir det for stort med en 50" i ca 30 m2 stue?

http://www.itbutikken.no/submenu/7/44/141/0/0.htm

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og velkommen til forumet,

Valg av TV kommer ann på mange ting som f.eks. pris, størrelse på rommet slik du er inne på eller kanskje mer korrekt; sitteavstand til skjermen. Men kanskje aller viktigst; Primært bruksområde. Hva er det du skal bruke skjermen til for det meste? Er du ute etter Kinofølelse og skal bare se film vil ikke 50" være for stort, selv hadde jeg fått noia av en 50" på veggen, for jeg bruker den mest til å se på TV og litt spilling på XBOX. Det blir liksom litt villt med programledere på veggen som er større på skjermen enn i virkeligheten. Jeg har altså definert mitt bruksområde, og til min bruk holdt det lenge med en 42" plasma, den ovebeviste imidlertid ikke til kinobruk, og som du er inne på så bør man ha en viss oppløsning dersom man vil bruke den til PC. Løsningen for meg ble å bytte ut 42" plasma med en 32" LCD. Den er perfekt til TV, xbox og pc-oppkopling og det er ingen fare for innbrenning av bildet. Når jeg vil ha kinofølelse trekker jeg ned IKEA lerretet mitt og fyrer opp projektoren med 100" bilde, "best of both worlds" på sett og vis.

En Viewpia 32" LCD TV koster ca 10000,- Og du må regne med å betale omtrent det samme for en Panasonic ptae-700. 20000 til sammen for begge deler. Det ville nok vært valget mitt i øyeblikket for folk med begrensede budsjett. Det er en løsning som etter min mening er mye bedre enn plasmaskjermer i samme prisklasse. Men det er bare et forslag til ettertanke, du spurte om plasma, så litt kan jeg jo si om det også selv om det er et fryktelig stort emne som alt annet HiFi.

Når det gjelder lysstyrke kan jeg ikke si så mye annet enn at eneste grunnen til å ønske en høy lysmengde fra et plasmapanel er dersom det skal stå i et utstillingsvindu å slåss mot sollys. Mange husker nok refleksjoner av sollys på den gamle "runde" TV'en i stua som gjorde det nesten umulig å se hva som var på skjermen. Jeg tror ikke dette er et stort problem i dag når de fleste plasmaer jo havner på midten av en vegg istedenfor i et hjørne av stua. Plasmapaneler er uansett noe utsatt for refleksjoner pga. glassplaten foran selve panelet. Samsungs siste modeller er utstyrt med lyssensor som skal tilpasse lysstyrken ut fra forholdene i rommet, altså lav lysstyrke i et mørkt rom mens du ser på film, men høy lysstyrke på formiddagen når sola står inn i stua. Da er det jo greit å ha litt å gå på. Tidligere generasjoner av plasma panel hadde vel fra 500-1000candela lysstyrke pr. kvadratmeter. Mens de siste nå gjerne ligger på rundt 1500cd/Kvm. Mitt panel hadde vel 1000-1200cd/kvm og det ble irriterende lyst på kvelden.

Et annet målebegrep på hvor god en plasmaskjerm er blir ofte oppgitt som kontrast, mange vil kalle det for en avgjørende faktor for "sortnivået". Det er ikke helt sant, en skjerms sortnivå er egentlig hvor sort den er når du sender et helt svart bilde til den, på LCD skjermer er sort aldri særlig sort, men heller en mørk blå/gråtone pga. at det er en sterk lampe bak panelet som lyser opp bildet. Hvis man da har et panel med høy kontrast kan man lure øyet til å tro at det gråe er sort. Så regelen er enkel; jo høyere kontrast, desto bedre. Men hva er på markedet i dag, og til hvilken pris? Igjen kan jeg trekke frem Samsungs siste, disse har oppgitt en kontrast på 10 000:1, og det er ikke lenge siden det beste som var å få tak i var 3000:1. Jeg hadde i dag ikke kjøpt en plasma med mindre enn 3000:1 i kontrast og nok uansett kikket i retning av de 10 000:1. som er på markedet i dag. Plasma paneler blir ikke opplyst bakfra slik som LCD og vil uansett ha et mye bedre sortnivå.

Jeg lar meg ikke imponere over Fujitsuenes spesifikasjoner, det beste valget inne på itbutikken ut fra spesifiksjonene og i en litt moderat prisklasse for HD-Ready TV må i mine øyne bli Samsungen : http://www.itbutikken.no/i/96607/2.htm

Håper dette var til litt hjelp, ellers vil jeg oppfordre deg til å gjøre deg kjent med "søk" funksjonen på forumet og også lese litt her og der selv om et tema kanskje ikke ser ut til å være det du er på jakt etter, det er mange kunnskapsrike folk inne på forumet her, og de fleste er også utrolig hyggelige. Men det er litt dumt når de samme spørsmålene dukker opp om og om igjen. Du må uansett ha lykke til med kjøp av ny Plasma.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •