Kjøpte meg nettopp en 32" lcd skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpte meg nettopp en 32" lcd skjerm

Hei, I dag kjøpte jeg denne skjermen hos elprice.no, Jeg vet egentlig ikke hva jeg venter meg, bare det at det er mye TV i forhold til pris

Jeg har hørt det at denne og generellt alle andre LCD tv'er er sensetiv for gode signaler, da står det mellom digitalt og analogt. Jeg vet lite om akkurat dette, men derfor tar jeg meg den frihet å høre med dere.

Er kabel-tv analogt?
    Hva er det som er analogt\digitalt av parabol, kabel tv og vanlig tv antenne?
    Skal koble opp dataen min til denne skjermen, via DVI , Hva er det jeg helst burde bruke fra en DVD spiller? OM mulig, Scart? DVI? eller hva er det de fleste DVD spillerene har av utganger.

Så jeg er vel bare ute etter digitale sendinger slik at jeg kan få best bilde på min skjerm, men vet ikke hva som er hva etc.

1000 Takk for all hjelp!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsøk

Jeg skal prøve å svare, men tar forbehold om at noe av det jeg sier kan være feil. Har blitt rettet på en og annen gang her, men tror jeg har grei oversikt.

Det finnes både analog og digital kabel, derimot er ikke alle husstander tilknyttet kabeltv klargjort for digitalt mottak.

En vanlig kabel, krever ikke en dekoder, du kobler direkte fra veggen og inn i tven. Digital kabel, derimot, må innom en digital dekoder. Jeg bruker Monster Scart ut av min, og får et vanvittig mye bedre bilde på min 42" plasma.

Vanlig bordantenne/uteantenne, er analog, derimot er parabol digital.

Men jeg vet ikke om alle paraboler er digitale?

En parabol trenger også en digital dekoder. Det siste innen tv nå, er jo at dekoderen bør ta HD-TV, det vil i såfall si at den dekoder kodingsformatet MPEG2, som vil bli erstattet av MPEG4 noe senere. Dette er ikke noe du behøver å tenke så mye på nå.

Du bør koble en dvd- spiller til med DVI eller HDMI. Det er stor likhet mellom dem, HDMI er lyd+bilde, DVI er bare bilde. Begge er digitale. Pass bare på at spilleren har HDCP (kopibeskyttelse) hvis skjermen din har dette på inngangen.

Som det står på skjermen din:

Tilkoblinger: 2xSCART, S-Video, DVI(HDCP)
    Øvrige tilkob: D-Sub/PC Audio in, Comp. DVD

Den har altså kopibeskyttelse på inngangen.

En pc kan med fordel kobles til med DVI eller D-Sub, sistnevnte er analog, men gir et godt signal.

De fleste dvd-spillere har komponent ut, som er den beste analoge utgangen.

Scart er brukbart, s-video så som så, kompositt er omtrent like bra som å bruke en sytråd. Mao, ikke prøv.

Hvis du ikke er like HD-TV gal som en del av oss her inne, bør du gå for digital kabel. Du får en god del kanaler, kjøp deg en dekoder fra Force, den du får med i leia er treg.

Håper dette var til hjelp. Hvis ikke, spør ivei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.. Hjalp meg godt på vei, håper bare LCD tv'en jeg kjøpte meg er bra

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator EDIT: Tråd flyttet til rett kategori.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •