QP Vision - AV Out problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QP Vision - AV Out problem

På min QP Vision QPV LCD-HD05 40" så har jeg koblet lyd-kanalene i AV out til forsterkeren min. Men jeg får bare lyd til forsterkeren når jeg har valgt kildene TV,Scart1,scart2 eller Video/S-Video. Når en av kildene Component1, component2, VGA eller DVI er valgt så kommer den ingen lyd til forsterkeren. Ut fra skjermens egne høyttalerutganger så virker lyden korrekt for alle kilder. Kan andre med QPV-skjermer fortelle om dere også har dette problemet. Lurer på om det er en feil med min skjerm eller rett og slett en svært irriterende feil med alle QPV-skjermer (?)

-Torsten

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lik tv som deg, men henter ikke lyden fra tvn. er det en god løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på hva du mener med å hente lyden ut fra TVen... Jeg ser to måter å oppfatte det spørsmålet og svarer på begge...

Hvis det du spør om er om lydkvaliteten ut fra skjermens innebygde forsterker er bra, så er den overraskende bra. Har koblet på et par små paradigm-høyttalere, og det er ikke gæernt. Men vil helst utnytte min eksterne forsterker som jo er mye kraftigere.

Hvis du mener å bruke lyd-ut og tilkoble forsterker, fremfor å koble kildene direkte til forsterker (og slippe det ekstra ledde skjermen blir) så betyr det jo at man slipper å skifte kilde på forsterkeren hver gang man skifter kilde på skjermen. Det tapes kanskje litt, men siden det ikke er noen behandling av lyden så burde vel ikke kvalitetstapet være så stort.(?). Dessuten har ikke forsterken min så mange innganger.

Jeg har også hatt noe problemer med nedsatt lydkvalitet når jeg bruker PiP, enda lyden jo fremdeles bare skal komme fra den første kilden.

-Torsten

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjørere komponent video så tar du da lydsignalet direkte fra DVD'n til forsterkeren og ikke via TV. Tilsvarende VGA/DVI så tar du signalet direkte fra PC/signalkilden og ikke via TV ?

Selv tar jeg kun ren TV lyd fra TV-tuneren til forsterkeren. Alt annet kobles rett til forsterker. Med mindre du benytter ren digital overføring vil du få kvalitetstap.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at man kan forvente litt mindre kvalitetstap ved å sende lyden direkte til forsterker. Men fordelen er jo (eller ville vært) at man slipper å både endre kilde på skjermen og forsterkeren. Og dessuten har man ikke nødvendigvis en forsterker med 8 stereo-innganger, som man trenger hvis man har signal inn på alle 8 inngangene på skjermen.

Er det ingen som har prøvd å bruke AV out?

Jeg har ikke selv prøvd å bruke bildedelen av AV out, så jeg vet ikke om det er det samme problemet der (at kun TV,scart1,scart2 og video virker, og ikke component1,component2,vga og dvi).

-Torsten

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så vidt jeg vet ganske normalt å ikke ta ut lyden fra skjermen dersom Component VGA eller DVI inngangene benyttes, da disse er mer dedikert skjermvisnings signaler og ofte benyttes i hjemmekino sammenheng hvor man gjerne har en egen ekstern flerkanals hjemmekino forsterker som motar digitalsignalet fra DVD avspilleren.

Scart, compositt og s-video har sterolyd kanaler mer "includert" sammen med inngangen, så for disse er det mer vanlig å kombinere stereo lyd sammen med bilde. Tror derfor ikke QP Vision QPV LCD-HD05 40 er i noen særstilling når det gjelder styringen av lyden og mangel på lyd styring for Component, VGA og DVI inngangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har et poeng - at disse typene innganger skiller seg litt ut Men i manualen står det angående AV ut: "outputs the signal of the current screen of the monitor". Det står ingenting om at halvparten av kildene ikke vil gi noe signal ut (selv om det kan være at bildesignalet er der, siden jeg ikke har testet det). Ellers gir manualen ganske god dokumentasjon på begrensninger, f.eks en matrise over mulige PiP-kombinasjoner - der component,vga og dvi ikke kan kombineres.

Hvis noen ikke opplever en begresning på hvilke kilder som går til lyd-ut så håper jeg å høre om det, for i såfall er det en klar reklamasjon. Ellers vil leverandøre nok bare hevde at det er "by design", slik forrige innlegger også meren.

På siden: Har funnet at bildeinnstillingen "mild" er klart best på filmer der det er mørkt, på "standard" blir mørke skikkelser rett og slett borte. Har dog ikke prøvd å fininstille manuelt.

-Torsten

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Viewpia 37" LCD og der virker kun AV out og opisk kabel når man kobler til med HDMI/DVI kabel (Spesialkabel) - etter det jeg har lest. Har ikke testet dette da jeg ikke har noe apparat med HDMI da jeg ikke ser poenget enda. Ellers tar man ut lyd via Scart slik jeg gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egen scart for signal ut på Viewpiaen? Eller er det en (eller flere) av scart'ene som både er inn og ut?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to Scart som er tar signal inn og ut. Kjøpte meg en slik kontakt der du har egen bryter for audio in/out. Tror det bare er scart 1 som i tillegg tar RGB som gir bedre kvalitet (?).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •