Samsung S5H fargeproblemer - gone..!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung S5H fargeproblemer - gone..!?

Som de fleste andre med denne plastmaskjermen var jeg forundret og skuffet over fargeovergangene i mørke partier, spesielt rødfarge/hudtoner der fargeovergangene har vært svært dårlige. Det har vært vanskelig å bli helt kvitt dette uten at det går utover andre deler av bilde.

På tyske forumer har det vært snakket om at tv-en trenger noe tid til å "gå seg inn" før ting falt på plass og nå viser det seg at det stemmer med hva jeg selv opplever. TV'en er nå ca. 4 uker gammel og den siste uken har jeg med forundring lagt merke til at problemene har blitt mindre. Nei - det er ikke jeg som har vendt meg til at slik skal det være. C+ signaler via Dreambox -> komponent falt sakte men sikkert på plass.

Igår kveld ble The Aviator satt på (DV-945 via HDMI) og det er en film med mange partier som ville blitt påvirket av "16-bits farger" på denne tv'en. Det var derfor med stor forbauselse jeg så at problemet var borte. Forundret gikk jeg tilbake til andre filmer og scener jeg viste hadde hatt problemer og konstaterte at de også har blitt bra.

Det har ikke vært justert noe på tv'en i denne perioden. Tilkoblinger er ikke endre. Så konklusjonen så langt er at tyskerene har rett. TV'en leverer nå et strålende bilde både i lyse og mørke partier. Hakking ved panorering er så godt som ikke eksisterende. Dette var mitt største ankepunkt ved PV500 og grunnen til at jeg valgte prøve en S5H.

Den tekniske forklaringen på dette vet jeg ikke men en teori er at plastmacellene i tv'en er litt vel 'våryre' når de kommer fra fabrikken og må få lyst fra seg noe av den værste gløden før ting faller på plass. Muligens er det andre har bedre forklaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt indlæg. Jeg har "kun" haft min plasmaskærm i 14 dage, men jeg mener også at skærmen bliver bedre for hver dag der går. Hvad er dine instillinger for contrast, brightness o.s.v. ?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skjermen fortoner seg for meg som et stort mysterium.

Først klasker den til med en bildekvalitet i superklassen på elektrofilmessen i spektrum. Designet på skjermen er nok til å ta pusten fra folk alene, og de fleste er enige om at her har Samsung levert et eksepsjonelt godt produkt.

Så, på bakgrunn av spesifikasjonene er folk som IKKE har sett skjermen minst like oppspilte som de som fikk seg en liten demo på elektrofil. Her kommer det en Panasonic/Pioneer-killer, liksom.

SÅ, da den mye omtalte og lenge etterlyste skjermen først dukker opp i butikkene, gjør den det med en bildekvalitet som er så dårlig at forhandlerne ringer samsung og lurer på hva som er FEIL med tv'ene de har fått tilsendt! Jeg har aldri før møtt en selger hos en av de store elektrokjedene som faktisk kvier seg for å anbefale meg å kjøpe et produkt, men heller henviser meg til konkurrenten for å handle et annet merke!

Det som overrasker og skuffer ALLER MEST, er at det er nettopp sortnivå/kontrast og fargegjengivelse som er de to områdene skjermen faktisk er DÅRLIGST på. Kontrastomfanget minner mest om et middels dårlig mobiltelefon-display! Det var nettopp her denne skjermen skulle sørge for å slå alt annet "hands down".

Og nå begynner altså eierne av denne skjermen å snakke om at skjermen forbedrer seg over tid - er dette et fenomen som har preget andre plasmaskjermer før, eller er det et eller annet veldig, veldig merkelig med denne samsungen ?!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig

Ja, dette er meget underlig.

Enten er tven på messen en annen modell, en demomodell som er juks fra ende til annen. (som igjen er høyst tvilsomt, og svært lite sannsynlig), eller så har noen av de heldige eierne lest feil på den lille hvite pakken med kuler inni som skal tiltrekke seg fuktighet, og faktisk spist denne, slik at det er ettereffekter av det vi nå ser.

Jeg ser min lcd er bedre når rommet er litt varmere, men plasma?

Dette er virkelig rart. Samsung. Dere må på banen her og forklare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på om dette er så underlig. Og jeg er helt sikker på at jeg ikke har forvekslet de hvite kulene med godteri...

Jeg er på ingen måte noen ekspert på TV'er, dette er min første plasma-tv. Men jeg har relativt mye erfaring med digital bildebehandling og en viss kunnskap om hva jeg skal se etter i digitale bilder.

Jeg tipper at de "overivrige" fargene og dårlige fargeovergangene har noe å gjøre med måten dette plasmapanelet er produsert på. Plasmacellene har en definert levetid (60000 timer?) før lysstyrken skal være 50% av den opprinnelige.

Kurven for lysstyrken til plasmapixler er til forveksling lik den for utlading av et batteri. Når batteriet er fullt ladet har du en meget høy spenning (typisk 1,8v pr. celle for nicad/nimh). Denne synker veldig raskt i starten for så å holde seg nesten konstant (ca. 1,4v) over en lang periode før den synker raskt igjen når batteriet nærmer seg utladet (1v).

Jeg tipper at Samsung sitt plasmapanel lider av dette i en større grad enn andre paneler vi ser. De første 100-150 timene bruker pixlene på å komme ned på normalt nivå. Før den tid oppleves fargene som totalt ubrukelige i mørke partier, nettopp fordi de lyser så sterkt. Nedjustering av lysstyrke (brightness) og kontrast vil ikke kunne bøte på dette.

Dette er kun en teori jeg har og den har ikke noe med overdreven spising av små hvite kuler som lå i kassen...Forhåpentligvis finnes det folk med mere kunnskap her som kan korrigere dette eller komme med mer utdypende informasjon.

-Allan

Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Ja, dette er meget underlig.

Enten er tven på messen en annen modell, en demomodell som er juks fra ende til annen. (som igjen er høyst tvilsomt, og svært lite sannsynlig), eller så har noen av de heldige eierne lest feil på den lille hvite pakken med kuler inni som skal tiltrekke seg fuktighet, og faktisk spist denne, slik at det er ettereffekter av det vi nå ser.

Jeg ser min lcd er bedre når rommet er litt varmere, men plasma?

Dette er virkelig rart. Samsung. Dere må på banen her og forklare.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har gjort noen nye erfaringer med S5H/P5H?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •