Strømforbruket tenker ingen på...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforbruket tenker ingen på...?

De fleste lasma tv'er bruker 4-500 watt. LCD-tv bruker vel 175-200 watt. Aldri sett dette nevnt når noen vurderer kjøp. Jeg har TV'en på 15 timer i døgnet. Da blir det en del dyrere med plasma.. Det + redsel for innbrenning gjør at jeg er skeptisk til plasma, men har egentlig mest lysst på det...
    Men det med innbrenning på plasma TROR jeg er sterkt overdrevet og...
    Skulle ønske den nye LCD'en til Philips ikke var så dyr....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk et poeng, ihvertfall dersom man har på tv'n 15 timer hver dag. La oss da si at tv'n står på 4500t årlig. Bruker apparatet 500W, får vi 2.25MV/h... Dersom vi da betaler 70øre kilowatten, koster tv'n 1575,- i året. Teoretisk kan man da spare kanskje 700,- årlig på å velge LCD-tv.. Ikke så veldig mye, men det betyr vel kanskje litt for noen....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaen er da bare 20 øre dyrere pr time. Ikke så himla mye det. I tillegg får man jo litt ekstra varme til vinteren fra plasmaskjermer, så totalt sett er det kanskje ikke så mye å tenke på. Tenker nå jeg da...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vinterhalvåret er nok ikke den ekstra plasma warme effekten noe problem her i norge, hvis man har termostat styrte elektriske ovner som dermed varmer tilsvarende mindre. Om sommeren blir kanskje den ekstra varmen litt mer plagsom, men tiden ved skjermen om sommeren blir vel forhåpentlig vis ikke 15 timer om dagen heller ;-)

Har i den forbindelse undret meg litt over den egentlige effekten av sparepærer til bruk innendørs i den mørke årstiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ENØK også har sagt at sparepærer har mest for seg i uoppvarmede rom + utebelysning siden mesteparten av den energien(les strøm) vi bruker til apparater i hjemmet vårt ender opp i varme, "ironisk" nok også når vi driver kjøleskap og frysere :wink:
    En annen ting jeg mener å ha lagt merke til er at sparepærene ikke varer noe spesielt lengre enn ordinære pærer. Driver et lite forsøk her hjemme der jeg skriver datoen på pærene når jeg setter dem i for å ha en viss oversikt.
    Selv om du i utgangspunktet har et poeng b59 mener jeg det ikke går ann å se isolert på det, mao. jeg er enig med ask4me2, ikke noe problem i Norge.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Har i den forbindelse undret meg litt over den egentlige effekten av sparepærer til bruk innendørs i den mørke årstiden...
    Det blir som den forrige debatanten sier.. Uoppvarmede rom og ute har det mest for seg hvis en fyrer med strøm. Hvis man har tilgang til andre energiformer som er billigere kan det også ha noe for seg. Muligens også kan man spare noe sommerhalvåret, hvis man bytter de energi-intensive pærene med sparepærer. Da er jo varmen fra pæren uønsket.

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaja

Har man råd til plasma, har man da vel råd til strøm.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Har man råd til plasma, har man da vel råd til strøm.
    Har egentlig aldri helt skjønnt den logiske tanken bak det utrykket, og misstenker at det ofte er misunnelse som driver frem en slik påstand ... "har man råd til produkt X så har man råd til det utgiftene til det også....".

Fornuftsmessig ja, hvis man alltid skal kjøpe fornuftige ting, den er grei, med at man har planlagt allt til minste detalj og har tatt med alle aspekter med innkjøp og bruken av et produkt og sett om man har råd til både kjøpet, bruken og andre driftsutgifter.

I det virkelige liv derimot er det vel veldig få (vil jeg tro) som planlegger såpass detaljert, man sparer vel opp penger til drømme produktet, tar kanskje til og med opp et dyrt forbrukslån osv, og har gjerne lite til overs til andre "uforutsette" ekstrautgifter når drømmeproduktet henger der på veggen. Skjønner ikke at utrykket da skulle skal være gjeldende og at man dermed har råd til både skjermen og har fått noe serlig mer penger til strømregningen ...;-)

Nå er vel ikke de 700kr som utregnet tidligere i denne tråden den helt store ugiften for en såpass intensiv plasma skjermbruk som det tidligere eksempelet, den største utgiften vil vel forsåvidt også være det tapet i verdi skjermen blir utsatt for med en gang man tar den ut av butikken og forvanler en helt ny vare til en brukt vare, men det er klart, har man råd til en dyr plasma skjerm så....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag skulle mer bry mig om värmen än strömförbrukningen, det kommer att bli tokvart med 15h per dag. Ev. kommer du behöva AC också =)
    Med detta i tanken köpte jag en 37" LCD istället för plasma. Min projektor, en Barco 9-tummare, förbrukar 500 watt och det räcker med 3 timmars bruk innan det blir tokvarmt i rummet! Dessutom INGA inbränningar+att man kan lätt köra PC på den vilket inte funkar så bra på en lågupplöst plasma. Iofs så finns det ju högupplöst plasma men det blir ju lika dyrt som LCD....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 9" Barco kan vel fort bruke mer enn 500W også, avhengig av kildefrekvens og oppløsning osv, så med noen 12cm vifter som pumper noen kubikk kjøleluft i timen, blir det fort svært varmt i et lite kinorom, med noen personer som nyter crt vist film i tilleg ;-) . En projektor som ny kostet rundt 400 000 kroner og med slitasje deler som 3x veskekjølte CRT rør som hver koster et sted mellom 15-25k kr stykke, vil man gjerne slippe unødig slitasje og innbrenning ja. ;-)

Har ellers lurt på at annent forholde med dagens plasma og LCD flatskjermer, og det er om ikke LCD skjermen har et mer jevnt høyt strømforbruk pga baklys systemet som står på hele tiden, mens en Plasma får litt forskjellig strømforbruk ut i fra lysmengden og og hvor intenst rgb plasma cellene jobber for å vise bildet. Et helt hvitt bilde burde kreve mer energi enn ett helt sort(grått) bilde.

Hadde vært litt interesant om noen hadde en effekt måler og testet litt hvordan disse forholdene var i praksis, kanskje ikke plasmaen er så energi krevende som man skulle tro ut ifra de tekniske dataene og overflate temperaturen, jeg synes blir ganske høy både i en plasma og en LCD skjerm, med dagens teknologi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •