Horisontal transport av plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Horisontal transport av plasma

Hei,

Hvor stor skade tar en plasma skjerm av å ligge på siden noen timer? Skal transportere skjermen min og har litt lite plass i bilen Noen som har noen erfaringer?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hentet min plasma stod det klart og tydelig at den skulle stå oppreist.
    Men nå bor jeg ikke langt unna elektrokjedene her i omerådet, og rett som det er ser jeg folk komme ut av butikken med skjermer som de pakker ut på parkeringsplassen og legger i baksetet på sin sedan etc. Utrolig tenker jeg hver gang... Hvordan er det mulig...
    Jaja, på eskene står det at den skal være oppreist men som sagt, folk gjør mye rart. Jeg hadde nok funnet en løsning på å få den hjem i stående stand under transport. men Hør med de i butikken du.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har sett at det står på esken at den skal stå vertikalt.. lurer bare på hvor skadelig dette er, kanskje risken for skade er overvudert, som med innbrenning?

Hm.. Lest litt, ser ut som faren ved å transportere den horisontalt først og fremst dreier seg om at glasset kan knuse. Jeg trodde mer det var noe med "gassen" inni celle greiene som tok skade.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er greit å følge det som står på embalasjen, men selv var jeg nødt til å frakte den horisontalt... Dvs, diagonalt mellom det ene nedre hjørnet av bakluken og det øvre hjørnet på motsatt side slik at den lå litt på skjeve i en stasjonsvogn( impulskjøp ender ofte med litt transport-problemer )...

Har ikke merket noe til at skjermen har tatt skade av det, men er ikke dermed sagt det er ufarlig.. Så langt det lar seg gjøre, følg anvisningene på embalasjen eller få det fraktet hjem til deg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg satser på å frakte den vertikalt.. Får bare ta av "toppen" på eska så får den plass.. Polstre godt rundt så den står stødig.

Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frakt vertikalt!

Selger Plasma til den store gullmedalje, og har opplevd kunder som har fraktet horisontalt, og kommet hjem til skadet tv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om å be om problemer ;-) , produsenter som fremstiller skjermer og transporterings embalasje som krever å få en vertikal transport og handling rund hallve jordkloden eller fra butikk til hjemmet ved flytting osv....

Krever produsenten virkelig at kunden skal lese i gjennom brukermannualen og transport rutinene mens han er i butikken og før kunden i det hele tatt har tatt i papp kassa eller skjermen.....

Skjønner godt at det fort blir problemer pga størrelse egenvekt og tykkelse på disse glassplatene som plasma skjermen er produsert av, men vil bare minne om at pga det atmosfæriske trykket vil f.eks en 32" 16:9 widescreen CRTtv skjerm med såpass stort areal, fort måtte takle noen tonn med sammlet trykk, noe de er dimmensjonert for, også av sikkerhetsmessige hensyn.
    Takler ikke flatskjermen sin egen vekt liggende med vanlige transport G. krefter, børr etter min mening det gjøres noen grep med transport embalasjen eller selve skjerm konstruksjonen så den tåler mer "uvettig" og fersk behandling.

Har sett hvordan glassmestere frakter store glassruter med en egen påbygg på siden av bilen, spørs om ikke takstativet på bilen må bli utstyrt med en egen plasma skjerm tileggs brakett, skal denne flatskjerm utvikklingen fortsette....;-)

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare frakt vertikalt, Kejdelig å komme hjem med skjermen som en stor rose. Skal si vedkommend edet skjedde med var litt nedenfor, men til tross for anbefalinger. Han fraktet vertikalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ikke får fraktet skjermen i embalasjen går det å ta den ut av den å sette den i baksete mot ryggen dette er bedre enn å frakte den horisontalt! Hvis en skulle dimensjonet en plasma til å tåle "alt" hadde den ikke akkurat vært mye "flatskjerm" pr def tipper jeg :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nevne det, så står det i bruksanvisningen for
    pedestalen til th-42pv500 at den skal monteres på mens tv'n ligger
    horisontalt på bord/gulv. Dvs at det tydeligvis ikke er skadelig å la plasmaen ligge horisontalt i kortere perioder, men jeg ville ikke transportert den horisontalt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis en ikke får fraktet skjermen i embalasjen går det å ta den ut av den å sette den i baksete mot ryggen dette er bedre enn å frakte den horisontalt! Hvis en skulle dimensjonet en plasma til å tåle "alt" hadde den ikke akkurat vært mye "flatskjerm" pr def tipper jeg :wink:
    Det er vel en aldri så liten forskjell på å konstruere noe til å tåle "alt" og til ikke å tåle sin egen vekt liggende horizontalt. En annen ting med å alltid frakte og balangsere noe på høykant, er at det har en lei egenskap med å ta overbalangse og flate ut horisontalt på en litt brutal måte.

Vertikal baksete transport er nok greit, men for å sikkre at skjermen ikke flater ut ved første oppbremmsing, må man vel sikkre den på en slik måte at den ikke får overbalangse, samtidig som man må passe på at ikke det som sikkrer den en vertikal possisjon, også er med på og tar "knekken" på skjermen. Det tror jeg blir en liten utfordring dersom man ikke har tatt vare på original embalasjen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster vel uansett ikke mer enn 3-400 kr å få transportert plasmaen din hjem? Da er all risiko på transportselskapet..

Ø.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frakter transportselskapene alltid vertikalt eller er det mange som ikke gjør det/tenker på det?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt på risikoen senere i plasmaens levetid også, med f.eks flyttelass ol. Skulle nesten tro at litt uheldige bassresonanser fra SVS subwooferen vil kunne skade disse skjermene også. ;-)

Hvordan er det med den ekstra forsikkringen man ofte kan tegne ved kjøp av elektronikk, dekker den skader pga feil horisontal transport av følsomme plasmaskjermer?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvordan er det med den ekstra forsikkringen man ofte kan tegne ved kjøp av elektronikk, dekker den skader pga feil horisontal transport av følsomme plasmaskjermer?
    Når det gjelder slike forsikringer generellt, så får du ingen dekning ved feil bruk/transport osv. Både garanti og forsikring faller bort.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, var det jo en skjermprodusent(tror det var philips) som hadde plasmaskjermer montert i taket over sengen på reklamene. Etterpå ble det anbefalt å ikke henge skjermene i taket fordi den kunne ta skade av dette over tid. Horisontal liggestilling i seg selv har jeg vanskelig for å tro er noe problem over kortere tid, men humper i veien osv under transport kan jo kanskje by på problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frakting av plasma...

Dra til en bilforhandler og prøvekjør en varebil som det er plass å frakte en plasma i ;-)

Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

sjåførene som frakter for de større detaljistene i norge frakter vertikalt.

Det kan jo lønne seg å betale 350,- kroner for dette. men har du forsikring fra butikk gjelder ikke feilfrakt etc. hvis det kan defineres dom et uhell gjelder det, men ikke ellers. defineres det ikke som et uhell, men som "klønete" fra kjøpers side vil ikke dette godkjennes.

Jeg hadde fraktet med sjåfør. Mine kunder får som oftest dette gratis uansett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •