QPVision QPV37 LCD-HD05 - ikke fornøyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QPVision QPV37 LCD-HD05 - ikke fornøyd

Jeg har nylig fått min nye 37" QPVision LCD-TV i hus, men jeg ble ganske skuffet over hvor dårlig kontrast forholdet det var. Altså at mørke områder ikke blir skikkelig mørkt men heller ganske mye over i grått.
    Jeg vurderer nå å bytte inn TV'en, men før jeg kjøpte den leste jeg meg frem til at Plasma og LCD måler kontrast ratio anderledes, at i "real world" situasjoner ligger plasma på ~200:1 selv om dem er opplyst til 3000:1, mens LCD ligger på typisk på 350-450:1. Vil det si at alle flat skjermer idag sliter med dårlig kontrast forhold? Jeg har dog sett Plasma skjermer der dette problemet er minimalt.
    Hvilken TV er å anbefale for en som er sær på dette? Kravene er 37"+, HDTV oppløsning og prisklasse 20-25.000,- (kanskje noe over).

Takker for alle innspill.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du har uten tvil lest deg vill her, MistaPi, selv om det stemmer at mange plasmaprodusenter opererer med kontrastnivå uten rot i virkeligheten. En god plasmaskjerm som Panasonic har i praksis ca. 3-4000:1, mens en LCD i praksis ligger omtrent som oppgitt på 5-800:1.

Sortnivået på en god plasma er med andre ord milevis foran alt av LCD, slik at det bare. Når det er sagt har jo LCDen også positive sider, som høyere oppløsning og mindre innbrenningsfare. Dette temaet finner du masse av informasjon om ved et søk eller to!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for raskt svar. Men hva med plasma skjermer som støtter 1024x768 eller 1024x1024 oppløsning. Vil dem støtte 720p og hvordan vil bilde bli iforhold til ekte 720p oppløsning? Mer konkret, vil jeg kunne benytte meg av 720p på Xbox360 med en slik TV.

Vurderte en QPVision 42" Plasma
    http://www.deal.no/produkt.cfm?kid=3...&spec=yes#spec

Noen formeninger/erfaringer med denne?

Edit: Er innbrenning et akkutelt problem lenger med nye plasma TV'er? Er det forsatt ikke noe særlig for bruk med konsoll spill?

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

justering

jeg er også fersk qpv37 lcd-hd005 eier, og var ikke fornøyd med hverken farger eller kontrast. Men etter å ha satt meg godt inn i funksjonene og tatt meg MEGET god tid for å stille den inn selv er jeg nå fornøyd.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    720p vil skaleres om, og fungere greit både på XGA og WVGA, men selvsagt best på førstnevnte oppløsning.

Når det gjelder innbrenning hører jeg fremdeles rapporter om ghosting (korte innbrenninger som som oftest forsvinner etter kort tid) på selv den nye generasjonen Panasonic, uten at jeg mener faren er veldig stor i praksis. Uansett skal en være litt obs, type flight-sim fra xboxen er nok fremdeles ikke å anbefale...

Når det gjelder skjermen du linker til er det en helt OK type, men mitt tips er som det har vært en stund nå, Panasonic, enten PA50 eller PV500.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ......men mitt tips er som det har vært en stund nå, Panasonic, enten PA50 eller PV500.
    Gjelder dette om man vil koble til PC og bruke den en del mot skjermen også lygren? Blir teksten på en webside lesbar på en PA50, eller må/bør man opp på PV500? Takk for hjelpa

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder skjermen du linker til er det en helt OK type
    Har du sett denne selv? Vil du si at den har et bra svartnivå? Jeg har ikke lyst til å gå i samme fellen igjen.

I testen til Lyd og Bilde skrver dem;
    Vår standardreferanse TH-42PW5 fra Panasonic har et helt klart bedre svartnivå. Vi tipper at kontrastomfanget
    til QPvision-skjermen i realiteten er i området
    2100 - 2200:1. Svartnivået var også litt mørkere på Pioneer-skjermen som har den samme skjermoppløsningen.
    Det gjorde meg litt urolig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en Philips 37PF7320 LCD TV på meg i stedet. Var nettopp på El-kjøp og tittet på denne og syns svartnivået var en del bedre (kunne vært bedre dog). Og ikke minst bedre bildekvalitet generellt.

http://hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=139

Vær så snill og ikke kom å si at det var et dumt kjøp.

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

utrolig

jeg har nå endelig fått koblet med på min QPV37 LCD-HD05, etter litt missnøye over kvaliteten "rett fra veggen" og må bare si at en ny verden åpnet seg, denne er helt klart et meget bra valg til denne prisen. Mitt råd er som følger, test den med en dvd med dvi utgang eller pc. Jeg kjører den på min Powerbook G4 over DVI (med en billigkabel) og er kjempeimponert. Dette er noe alle bør oppleve. Jeg SKAL nå ha CanalDigital!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir til at jeg bytter inn Philips TV'en også. Denne gangen følger jeg lygren's råd og går for en Panasonic plasma TV, nærmere bestemet TH-42PV500E. Blir "noe" dyrere, men det får ikke hjelpe.
    Men nå har jeg et generellt spørsmål om plasma. Jeg har tenkt å bruke den en del også til vanlig TV bruk og vil det da bli et problem med at TVen står en del i 4:3 format? Vil den "slite" seg fortere ut der det er bilde enn på sidene slik at bildet blir ujevn over tid?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •