LCD-tv !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: LCD-tv !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD-tv !

Gjør det noe om jeg har front høyttalerene mine 3-4 cm fra LCD 37" tv'n min?!
    Kan det skade bilde kvalitet elns!?

Takk på forhånd!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. En LCD blir ikke påvirket av magnetismen slik en CRT gjør.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Nei. En LCD blir ikke påvirket av magnetismen slik en CRT gjør.
    Det er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. LCD panel blir ikke påvirket på samme måte som CRT skjermer, men de blir påvirket på annet vis. Og dersom man leser "troubleshooting" delen av manualen til LCD skjermer står det ofte at man skal forsøke å flytte eventuelle (Uskjermede) høytalere lenger vekk fra skjermen dersom man opplever feil i bildet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Og dersom man leser "troubleshooting" delen av manualen til LCD skjermer står det ofte at man skal forsøke å flytte eventuelle (Uskjermede) høytalere lenger vekk fra skjermen dersom man opplever feil i bildet.
    Hvilke skjermprodusenter gjelder dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her inne som noengang har opplevd forstyrrelser fra høyttalere på LCD skjerm, eller plasma for den saks skyld? Eneste måten det kan oppstå måtte vel være at magnetfeltet er kraftig nok til å påvirke selve bildebehandlingen i skjermen?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange her inne sikkert vet så kan høyttaleres magnetfelt plassert for nærme CRT skjermer bøye av Katode strålen slik at den ikke treffer der den skal, med påfølgende forstyrrelser i bilde/farge. Siden LCD/Plasma ikke har en katodestråle sier det seg selv at disse ikke påvirkes på samme måte. Det er ikke dermed sagt at magnetfeltet fra de samme høyttalerene ikke vil ha NOEN effekt på LCD/Plasma. Jeg tror nok de fleste tunere og bilde behandlingskretser inne i skjermene er tilstrekkelig skjermet slik at disse ikke vil la seg påvirke i synlig grad. Men bildesignalet må komme fra en plass, og denne kabelen bør være skjermet og ikke plassert for nærme høyttalere. Når det gjelder selve panelene og disses sårbarhet overfor magnetfelt kan det tenkes at de er mye mer tollerante enn CRT, det betyr imidlertid ikke at jeg hadde puttet 500W Høyttalere 3-4cm ifra dem.

For å forstå den teoretiske innvirkningen en høttaler kan ha på et moderne flatpanel, bør man minst ha studert elektronikk på grunnkursnivå, eller lese seg fram til det på internett, jeg gidder ihvertfall ikke skrive noen avhandling her, da det godt kan tenkes at dere allerede er kjent med stoffet. Stikkordet vil imidlertid være "Induksjon".

Når det gjelder høyttalerplassering generelt ville jeg uansett ikke gått inn for å plasserer dem så nærme skjermen som mulig men heller kikket inne hos www.dolby.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •