Atec produkter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atec produkter

Det kan hende jeg er dårlig til å lete :roll: , men jeg har ikke funnet noen tråder ang. Atec's LCD & Plasma apparater her på forumet. Er det noen som har testet disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyo
    Det kan hende jeg er dårlig til å lete :roll: , men jeg har ikke funnet noen tråder ang. Atec's LCD & Plasma apparater her på forumet. Er det noen som har testet disse?
    Atec 37" LCD-TV
    http://www.datakjeden.no/indexinfo.a...lbudspris=true

Jeg var på datakjeden her i Trondheim i går og så på denne. Ble meget imponert over bildet, men vet ikke om det feks var en HD kilde som leverte bildene eller hva det var (Skal ned og prate litt med dem når jeg får tid).

Jeg er interessert i å høre om fra de som har en slik, eller har testa en slik.

Mvh
    Ole Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Atec 42" LCD

Etter å ha trålet markedet etter 42" plasma-skjermer endte jeg opp med en Atec 42" LCD for vel en uke siden. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om det var et riktig valg - dvs. å gå for LCD istedet for plasma.

Valget falt på LCD etter å ha sett diverse LCD-TVer side om side med plasma i butikken. Skarpere bilder, matt skjerm uten gjenskinn av rommet, samt høyere oppløsning var utslagsgivende.

I all hovedsak har jeg vært positivt overrasket over Atec'en både mht finesser og tekniske prestanda. Førsteinntrykket var veldig bra da jeg koblet opp TV'en her en lørdag formiddag. :grin: Fjernkontrollen er pen og behagelig å bruke. Elektronikken står ikke noe tilbake for andre merker, med raske kanalskifter, pene menyer, bra PIP/PAP og kjapp tekst-TV. Bildet, spesielt ved lyse scener var superbra, ikke minst ved tilkobling til PC og XBOX.

Men utover kvelden falt gleden i takt med dagslyset. :sad: Sortnivået som var bra midt på dagen ble nå blågrått. Detaljer i mørke scener forsvant og sortnivået ble såpass dårlig at det er irriterende. Har sjekket i butikken og det ser ut til at de fleste andre LCD-skjermer i denne størrelsen har samme problemet. LCD "backlite" er muligens en vanesak men jeg vurderer nå sterkt å bytte til en plasma, f.eks. Panasonic TH42PV500.. (må se om jeg kan leve med glassplaten i såfall da)..

En annen sak; vet noen hvor mange døde pixler som er akseptabelt? Skjermen min har tilsammen 25-30 grønne pixler når skjermen er svart. Disse er kun synlig på kloss hold, men tross alt..

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aqua
    En annen sak; vet noen hvor mange døde pixler som er akseptabelt? Skjermen min har tilsammen 25-30 grønne pixler når skjermen er svart. Disse er kun synlig på kloss hold, men tross alt..
    Dersom skjermen er produsert i henhold til "ISO 13406-2" skal produsenten også forholde seg til akseptkriteriene som ligger under nevnte standard. 25-30 grønne pixler hørtes mye ut, men standarden sier f.eks. at en rød pixel er en større feil enn en grønn, slik at det tillates flere grønne enn røde pixler. Et søk på nettet bør kunne gjøre deg litt klokere, men jeg garanterer det ikke.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Dersom skjermen er produsert i henhold til "ISO 13406-2" skal produsenten også forholde seg til akseptkriteriene som ligger under nevnte standard. 25-30 grønne pixler hørtes mye ut, men standarden sier f.eks. at en rød pixel er en større feil enn en grønn, slik at det tillates flere grønne enn røde pixler. Et søk på nettet bør kunne gjøre deg litt klokere, men jeg garanterer det ikke.
    OG jeg tror det er litt viktig HVOR på skjermen de døde pikslene er... er de midt på skjermen, så er det større grunn for reklamasjon enn om de er helt ute ved kanten. Ved SÅ mange piksler ville det sjokkere meg om de protesterte på reklamasjon.. så får du vurdere hvor plagsomt det er, og om det er verdt maset med å sende tilbake etc.. Flere og flere produsenter er fleksible på dette, og "noen" synes 1 piksel med feil er 1 for mye, for kunden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det hørtes jo først ille ut, men i praksis viser det seg at de at de grønne pixlene kun er synlige på svart bakgrunn og nær avstand (<1m). I praksis betyr det ingen ting så jeg gidder ikke klage på det.

Og når det er sagt er jeg nå godt fornøyd med TV'en - det utslagsgivende var en ny Pioneer DVD-opptaker med komponentutganger.

Kontrastnivået ble bokstavelig talt som natt og dag, sammenlignet med den gamle DVD-spilleren som kun hadde scart-utganger. Mørke filmscener er ikke lenger noe problem og detaljene kommer mye bedre frem i alle scener.

Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig DVD-filmer er via scart-inngang er sammenlignet med komponent.

Og heldigvis har denne TVen doble komponentinnganger i tillegg til dvi+vga..

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig DVD-filmer er via scart-inngang er sammenlignet med komponent.
    Du skal ikke se bort fra at det er på grunn av at det ikke går ann å sende et proggresivt signal gjenom SCART.

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan scart signal snakker vi om her? RGB? S-Video? Composite?
    Håper da bildet er bra med RGB?
    Planlegger i nærmeste fremtid å kjøpe LCD TV, samt oppgradere til digital dekoder fra UPC, og denne benytter RGB scart.

:/

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører RGB Scart fra både Digital Dekoder (Viasat/Strong) og videospiller. Det blir kjempebra så TVen takler scart-signaler bra den.

Men for å omformulere litt - jeg ble overrasket over hvor mye bedre DVD via komponent er i forhold til scart når jeg fikk meg ny DVD-spiller.

Både den nye Pioneer DVR-433H og den gamle Pioneer DVD-535 spilleren min gir mye dårligere gråtoner med RGB-Scart enn komponent. Dette har vel kanskje med at fargekodingen på DVD-platene er lagret i "komponent"-format. Dessuten ble DVR-433H best i test pga bildekvalitet så det kan kanskje også ha noe med saken å gjøre.

Uansett anbefales å oppgradere DVD-spilleren i samme slengen hvis du skal ha stor LCD-TV. Har ikke testet en DVD-spiller med digital utgang (HDMI/DVI), hører gjerne på erfaringer på dette kontra komponent.

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Bra jeg tenkte fremover da jeg kjøpte DVD-spiller sist. Prograssiv scan og komponent blir nok bra!
    Har vurdert Atec AV370W selv. Er det den samme som du har i 42"?
    I så fall, er høyttalerene avtagbare?
    Eller kanskje noen andre vet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Du skal ikke se bort fra at det er på grunn av at det ikke går ann å sende et proggresivt signal gjenom SCART.
    Klar over det, men jeg kjører interlaced via komponent idag. Synes det ble litt mykere bilde enn i progressiv modus så det ligger nok ikke der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Hehe. Bra jeg tenkte fremover da jeg kjøpte DVD-spiller sist. Prograssiv scan og komponent blir nok bra!
    Har vurdert Atec AV370W selv. Er det den samme som du har i 42"?
    I så fall, er høyttalerene avtagbare?
    Eller kanskje noen andre vet det?
    Ja, det er vel nøyaktig samme skjermen, men 37-tommeren har vel hakket bedre kontrast-spec. Høyttalerne er avtagbare, hadde opprinnelig ikke tenkt å bruke de men jeg syntes TVen ble enda penere når jeg satte de på. Dessuten er det bra lyd i dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •