Forhandlervisning av nye Pioneer plasma modeller!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forhandlervisning av nye Pioneer plasma modeller!

Var på forhandlervisning av nye Pioneer plasmamodeller i går, og har i den forbindelse noen inntrykk!

Jeg har selv hatt forrige generasjon til odel og eie en periode, og har dermed relativt godt sammenligningsgrunnlag.

Både 434 og 5040HDE ble vist, begge matet med D-VHS.

Som på tidligere modell er fargene "out of this world", men kanskje enda bedre nå! Utrolig punch i bildet, som bare smeller mot deg. Teknisk er for øvrig begge skjermene (43 og 50") tilnærmet identiske med forrige generasjon, men med oppgradert design med sort kant (lurt, fungerer som maskerering), og litt oppgradering på mediaboks-siden.

Mediaboksen inneholder nå HDMI, altså den nye DVI-standarden. Pioneer lanserer også en hi-end DVD-spiller med HDMI utgang, altså leverer de hele den digitale løsningen. Jeg ville nok foretrukket både DVI og HDMI for PC'ens del, men! I tillegg vil det nok ta en tid før HDMI erstatter DVI'en, som jo først nå begynner å dukke opp på markedet.

Fargefiltrene er av generasjon 2, derav sikkert noe bedret farge fra forrige generasjon, mens PureDrive nå er heldigitalt. Jeg er ikke helt sikkert på om det er en "oppgradering" fra sist gang, men bra er det vel uansett! Jeg antar jo at heller ikke det forrige hadde DA/AD konverteringer etter å ha konvertert det en gang fra f.eks. S-video/komponent (analoge signaler)?

Ellers er mediaboksen relativt lik som sist, med tillegg av kortleser for minnekort, da via en konverter på PCMCIA. Du har dermed 3 scart innganger, en S-video, en komponent, en VGA 15 pins D-sub, samt nevnte HDMI inngang. Mediaboksen støtter progressivt i både PAL og NTSC.

Jeg så lite til overganger/graderinger, som ofte er synlig på 8-bits enheter med 256 fargenyanser x 3, da Pioneer har 1024 x 3, altså 10-bit. Dette hadde de for øvrig også før, men jeg har hørt nevnt at de faktisk tidligere hadde noe lavere reell fargedybde, uten å helt å ha forstått hvorfor. Nå understreket de imidlertid at apparatet støtter 1024 graderinger pr. kanal, så vi får anta at den denne gangen klarer 10-bit, noe bildekvaliteten tydet på!

Bildet hang godt med, så kanskje bittelitt etterslep i de aller raskeste scenene (som det ikke var mange av for øvrig, reklamefilm med masser av farger fra Pioneer), men har ikke testet tilstrekkelig mange kilder for å vite hvor god skjermen egentlig er på dette, og mange andre områder...

Sortnivå var like dårlig som forrige generasjon, som jeg jo synes er skuffende. Som på andre enheter med mye lysutbytte, får en skikkelig punch i bildet, men mørke scener sliter virkelig med 1100 candela pr. meter kombinert med 1100:1 kontrast. Absolutt sortnivå er matematisk dermed 1100/1100=1, noe som gir en grå dis der det skulle vært sort. Den sorte kanten rammer bildet bedre inn, og bedrer kontrastfølelsen, men ikke tilstrekkelig, mener nå jeg.

Totalt sett ser dette ut til å være en glimrende TV, men for de av oss som ser mye på film (som i snitt inneholder noe sånt som 50-70% mørke scener), mangler den litt på kontrast enda. Det er selvsagt dumt, for oppløsningene (1024x768 på 43" og 1280x720 på 50") er jo noen av markedets beste, og mediaboksen er jo glimrende, samt farger i referanseklassen...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan syns du disse klarer seg mot modellene til Panasonic..(PW6 og 6)
    Noen ide om priser..?

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har ikke sett PW6 enda, men mot PW5 og 4 mangler de sortnivået, men har mer futt i fargene. Dette har litt med lysutbytte å gjøre. 1100 cd/kvadratmeter gir automatisk mer punch enn 7-800 som Panasonic har. Imidlertid går det også ut over sortnivået, og dermed må en velge litt - kontrast og helt OK lysutbytte, eller maks lysuybtte og lavere sortnivå... Jeg liker det første best, men jeg vet mange som heller foretrekker det siste også!

Prøver nå å få fatt på en PW6, men har valgt å vente til den med tuner kommer nå i slutten av mnd'en, da det er "kjekt å ha"! Denne vil jeg komme med en liten omtale av!

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Panasonic Norge startet salg av PW6 ennå ??

Kan jo ringe Panasonic Norge og invitere til visning av PW6 hjemme hos meg :-)

Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Ja, nå er PW6 på lager, og PA20 dukker opp i disse dager også (PW6, men med høyttalere og tuner)

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også på denne forhandlervisningen(roadshow). Foruten det dårlige sortnivået syntes jeg også å merke litt etterslep i bildet. Spesielt ved et par scener. Bildet forøvrig syntes å virke meget bra.
    Uansett, jeg synes det er mest interessant må se vanlig dvd-visning med komponent eller scart og evt tv. Det er slik folk flest bruker skjermene. Det meste av visningen var gjort på mest mulig gunstig vis med en Pioneer reklamefilm. Så jeg er ennå ikke helt fornøyd med demoen. Må få testet den ut bedre på egen hånd.

-Kjetil-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •