Ny TV - hvilken teknologi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV - hvilken teknologi?

Hei!
    Da er jeg så vidt i gang med prosessen med å skaffe meg ny TV. Hadde dette vært for 10 år siden, haddde valget vært mye enklere. Da hadde jeg bare behøvd å vurdere størrelsen på den nye TV-en opp mot hvor mye penger jeg var interessert i å bruke. I dag er bildet mye mer komplisert.

Jeg har nå en "vanlig" 21-tommers billedrørs-TV. Jeg er egentlig fornøyd med den på alle måter, med unntak av at den er litt liten. Så motivasjonen min for å kjøpe ny er først og fremst at jeg vil ha en større skjerm. Men i dagens jungel av ulike merker, plasma, LCD, standarder som HD, DVI og ulike implementasjoner av dette, er det lett å gå seg vil. Så jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg å lage en oversikt over de ulike teknologiene, med fokus på fordeler og ulemper med de forskjellige.

Jeg innbiller meg nemlig at god, gammel billedrørs-TV på 36 tommer vil gjøre susen. Eller mister jeg noe vesentlig hvis jeg ikke går for flatskjermteknologi? Hvilke fordeler gir en flatskjerm, med unntak av at den ser kul ut, er lettere å transporteren, og kan være klar for HD-sendinger når det kommer? Og er det evt. verdt prisforskjellen? Jeg hadde i utgangspunktet håpet å ikke bruke mere enn 5000,-, så en flatskjerm til det tre-firedobbelte skal gi meg ganske mye mere enn en billedrørsskjerm gir, for at jeg skal investere i det.

Innspill mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sikkert få flere forskjellige svar på spørsmålet ditt ettersom det er så mange forskjellige meninger. De fleste mener CRT gir best billedkvalitet, noen mener flatskjermer er like gode, men ingen mener at flatskjermer gir best bilde. Fordelen med flatskjermer ved siden av det du nevnte er perfekt geometri og gjevnt over bedre muligheter for tilkobling mot PC.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal benytte den sammen med en PC, så er en vanlig CRT TV nesten ubrukelig. Skal du ikke det og det ikke er noe problem å ha en koloss på 40-50 kg og som tar mye plass, så er sikkert en gammeldags TV greit nok for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CRT TV er langt fra ubrukelig for tilkobling mot PC. Tvert i mot. Men lever du i det forrige århundre uten teknisk innsikt og evner så blir det kanskje problemer for deg, T_2, å koble to bokser sammen med en kabel. Dessuten blir det tåpelig å kalle dagens CRT TVer for gammeldags, all den tid teknologien den er stappet med er splitter ny.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du får mest for pengene om du velger en crt tv, men om du skal bruke 5000,- på en 36" så kommer du til å slite...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en 36" widescreen crt tv må du nok opp i pris om du skal kjøpe en ny tv. Er sikkert en del folk som selger brukte, litt større crt tv'er for tiden i og med mange bytter til plasma. En tøff (designmessig) 32" crt tv jeg så på elkjøp var denne: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...SON%2032WE612B#
    Har desverre ikke sett bilde på den...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med bildet på den crt tv'en som jeg viser til under har ett bra bilde, men er du ute etter flat tv med koblingmuligheter for pc etc kan jo denne være ett alternativ: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310800&cks=PRL

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung lanserer jo i disse dager en "slim line" 32" 16:9 CRT TV som er klargjort for HDTV, har progressiv scan og er betydelig tynnere enn de tradisjonelle bilderørs-TV'ene. Det beste av alt er den vil få en pris på 6-7000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viper73
    Skal du ha en 36" widescreen crt tv må du nok opp i pris om du skal kjøpe en ny tv. Er sikkert en del folk som selger brukte, litt større crt tv'er for tiden i og med mange bytter til plasma. En tøff (designmessig) 32" crt tv jeg så på elkjøp var denne: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...SON%2032WE612B#
    Har desverre ikke sett bilde på den...
    Hehe er ikke meningen å hijacke denne tråden, men kunne ikke la vær å legge merke til noe i den tekniske besrivelsen på den TVen du linket til der.

"Billedrørstype Extra Flat"

hvordan kan noe være ekstra flatt? :P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DjDead
    Hehe er ikke meningen å hijacke denne tråden, men kunne ikke la vær å legge merke til noe i den tekniske besrivelsen på den TVen du linket til der.

"Billedrørstype Extra Flat"

hvordan kan noe være ekstra flatt? :P
    Nå er jo ikke akkurat elkjøp kjent for å spesielt innsiktsfulle i sine produktbeskrivelser!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Samsung lanserer jo i disse dager en "slim line" 32" 16:9 CRT TV som er klargjort for HDTV, har progressiv scan og er betydelig tynnere enn de tradisjonelle bilderørs-TV'ene. Det beste av alt er den vil få en pris på 6-7000,-
    Har en du link til den TVen a|ex?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Har en du link til den TVen a|ex?
    Jada.

http://www.hjemmekino.no/news/article.asp?id=352

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser da unektelig rålekker ut. **drewl**

Hvor fant du den ca. prisen?

Og har du et ca. estimat på når denne lekkerbisken kommer til norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En CRT TV er langt fra ubrukelig for tilkobling mot PC. Tvert i mot. Men lever du i det forrige århundre uten teknisk innsikt og evner så blir det kanskje problemer for deg, T_2, å koble to bokser sammen med en kabel. Dessuten blir det tåpelig å kalle dagens CRT TVer for gammeldags, all den tid teknologien den er stappet med er splitter ny.
    Jeg har aldri klart å få noe bra bilde fra PC'en med S-Video kabel fra skjermkort til CRT TV'en min. Har forsøkt med 3-4 forskjellige skjermkort de siste årene, men bra har det aldri blitt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DjDead
    Den ser da unektelig rålekker ut. **drewl**

Hvor fant du den ca. prisen?

Og har du et ca. estimat på når denne lekkerbisken kommer til norge?
    Den burde være i handelen om ikke så lenge egentlig, har jo allerede blitt lansert. Lurer på om jeg ikke så prisen i enten Lyd&Bilde eller DVD&Hjemmekino. Lurer på om det ikke var veil 6999,- eller 7999,- eller noe sånt. Kommer garantert til å plassere seg godt under 10k hvertfall, og vil være et rimelig og godt alternativ til 30" og 32" LCD-TV'er.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg har aldri klart å få noe bra bilde fra PC'en med S-Video kabel fra skjermkort til CRT TV'en min. Har forsøkt med 3-4 forskjellige skjermkort de siste årene, men bra har det aldri blitt.
    Har erfart mye av det samme som du beskriver, men mistenker problemet ofte ligger i en ganke dårlig/billig tv-utgang på mange skjermkort og at man må kalibrere utgangs signalet og tilpasse oppløsningen ol. slik at det passer med det tven klarer. Enkelte skjermkort kommer med mulighet for component eller scart adapter og rgb signal via scart inn på en CRT tven. Dermed børr resultatet kunne bli like bra som en god DVD spiller via scart og rgb, hvis man bruker litt tid på å sette opp skjermkortet skikkelig vel og merke.

Enkelte CRT tver har også mulighet for tilkobbling via component signal eller vga kontakt også (i en del dyrere modeller), så en kategorisk nedvurdering av CRT tv skjermer i bruk sammen med PC , blir fort litt galt etter min mening.

Fordelen med mange flatskjermer, er at de gjerne har en dvi eller en vga kontakt for bruk sammen med en pc og den native oppløsningen er (på de litt dyrere skjermene) oppe i et nivå som gjør dem mer likt det en liten vanlig data monitor, noe som gjør tv skjermen mer egnet og letter å sette opp for data skjermbilder.

Størrlesen på pixcelene og oppbyggningen/forskyvningen av de tre grunnfargene på mange av dagens flatskjermer, gjør at bildet man ser på nært hold ikke blir så veldig bra, eller så veldig forskjellig fra den ruteinndlingen man ser på en vanlig CRT TV, så noen data monitor som fyller hele synsfeltet når man sitter nærme, er det vel ikke så praktisk å benytte dagens flatskjermer til heller.

Det er i midlertid viktig å kalibrere og justere oppløsning osv på flatskjermer også, hvis resultatet skal bli best mulig ut i fra oppløsning og gjeldende teknologi.

En ting som har undret meg litt med flatskjerm kontra CRT tver, er den ofte påståtte plass besparelsen. Greit nok er flat skjermen i seg selv er grei å montere opp på veggen, men man må fremdeles ha et fritt synsfelt frem til skjermen fra sittepossisjon og dvd og kilde spillerene som benyttes samt forsterkere og center høytaleren osv. hvis lyden skal bli bra tar fremdeles mye av den plassen man tidligere ofte automatisk hadde i hyllene under i f.eks den benken som CRT tv den stod på...;-)
    Et hjørne oppsett med en 32" flatskjerm, gir vel ikke noen stor plass besparende løsning heller i forhold til en like stor 32" CRT skjerm, og med tanke på hvor vanlig det er i de tusen hjem med et hjørne oppsett så....;-)

Pris/bildekvalitet har aldri vært så god som nå både på plasma, LCD og CRT og bakprojeksjons tver. Skal best bilde pr. kr bestemme valget, er vel ikke valget så mye verre i dag enn for noen år siden, CRT tver er ikke den hotteste moten fortiden hvor alt skal være "flatere enn flatest", men er man ute etter høy bildekvalitet på dagens lavoppløste kildemateriale, så gir vel CRT tver oftest mye høyere bildekvalitet i forhold til pris, det er i alle fall min mening.

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med ask4me2 her. Jeg har selv vært rundt å sett på endel plasmaskjermer og mener at plasma fortsatt har litt igjen for å være vært pengene man bruker på de. Har blant annet sett endel på Sony og Phillips Plasma (Uten HD vel å merke) og ville selv ikke vurdert å kjøpe Plasma uten HD enda. Nå har jo Panasonic 42PA50 fått mye skryt, og jeg har enda tilgode å se denne skjermen.

Nå som Plasma er det hippeste på markedet, så har ikke CRT prouksjon stoppet, teknologien har gått fremover. Det er mye meget gode CRT skjermer å få til en rimelig penge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afro
    Det er mye meget gode CRT skjermer å få til en rimelig penge.
    Har du noen gode forslag her, på en 32-tommers (eller større)?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har sett disse Samsung "flat CRT"-tvene live, og ble ikke videre imponert. Store problemer med "pixelering" på sidene, trolig grunnet bilderørets oppbygning gjorde at bildet ikke fremstod slik CRT vanligvis gjør...

CRT gir imidlertid fremdeles etter min mening helt definitivt det beste bildet opp til 32", men av praktiske hensyn er jo ofte LCD et greit alternativt. LCD har jo også høyere lysutbytte og bedre oppløsning og vil være mer tilpasset fremtidens interaktive innhold, samt ikke minst HD (pass på å få med HDMI-inngangen).

Videre er min anbefaling; 37-42" = plasma og 50+" = DLP bakprojeksjon. DLP bakprojeksjon har etter min mening definitivt den beste bildekvaliteten, mens plasmaskjermen får en god nr. 2. 50" er videre mer egnet for særinger som meg uten dedikert kinorom, som da kombinerer maksimal kvalitet og skjermstørrelse med en vrang kone som liker lite en projektor i taket... Med mye store vindusflater er jo også en TV mer egnet, da en projektorløsning gjerne krever blending for å fungere optimalt.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loewe

Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Har du noen gode forslag her, på en 32-tommers (eller større)?
    Kjøp en Loewe Aconda brukt, de finner du flere av rundt omkring. Knallbilde!! Ikke mange som er bedre enn det på CRT, ( eller noe annet for den saks skyld).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •