Nytt dilemma: LG 42PX3RV vs Hitachi pd5200 vs Panasonic TH42PA50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer sinetwo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Nytt dilemma: LG 42PX3RV vs Hitachi pd5200 vs Panasonic TH42PA50

Nå begynner jeg å bli så sinnsyk sur, alt som har poppa i huet mitt når jeg legger meg om natta er HDTV-sauer som hopper over et gjerde merket "billedkvalitet".

Ja, jeg er forvirra, og ANER ikke hva f*** jeg skal gjøre. Har gått frem og tilbake mange ganger.

Dette er ingen prisdiskusjon, men jeg får disse tre skjermene til ca samme prisnivå (give or take a few thousand):

* LG 42PX3RV - bra med innganger og bra bildekvalitet?

* Hitachi pd5200 - grei bildekvalitet , men bra med innganger og oppløsning!

* Panasonic TH42PA50 - bra bildekvalitet, men ekstremt dårlig med innganger.

Hvilken bør jeg velge? Vil gjerne koble til dvd, digital dekoder, pc og xbox.

Jeg vil gjerne kjøpe innen neste uke, nå som jeg har rivd hår i ca 2 uker.

Og hvis jeg har skjønt det riktig, så støtter alle disse 720p og 1080i, bare med skalering? eller..?

Hilsen;
    en bruker som snart vurderer å ta livet av neste person som nevner "hdtv-klar" (ikke dere da :P)

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de tre tv'ene ville jeg (etter min subjektive mening) rangert de slik:
    (Og ja, jeg har sett alle sammen. Muligens ikke optimalt kalibrert, men dette er inntrykket mitt)
    1. 42PX3 --> bra med tilkoblingsmuligheter + Faroudja DCDi
    2. 42PA50 --> veldig bra bilde, men som du sa dårlig med tilkoblingsmuligheter
    3. 42PD5200 --> kun en kommentar ALiS..... (jeg er ikke fan av ALiS paneler...)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hva er det med alis egentlig?

Og angående hdsignaler, det vil vel gå greit om upc evt. kommer med noe hdtv greier lenger i fremtiden? Jeg har sett hdsignaler på tv'er med tilsvarende oppløsninger som Panasonic PA50 vs PA500, og for å være helt ærlig så jeg IKKE noe forskjell, i det heletatt.

Da er det vel bare å koble til via hdmi på den tv'en da? LG'en har heller ikke VGA eller DVI slik jeg har forstått det?

Et siste spørsmål, 42PX3RV ser slik ut: http://www.lge.com/down/model/eng/00.../42PX3RV_L.jpg
    og ikke slik ut (som på elkjøps idiotiske hjemmeside): http://www.elkjop.no/is-bin/intersho...rz42px3_mx.jpg
    ?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sinetwo
    Og angående hdsignaler, det vil vel gå greit om upc evt. kommer med noe hdtv greier lenger i fremtiden? Jeg har sett hdsignaler på tv'er med tilsvarende oppløsninger som Panasonic PA50 vs PA500, og for å være helt ærlig så jeg IKKE noe forskjell, i det heletatt.
    Da kan du jo bruke penga du sparer på å kjøpe lavoppløst til å få nye briller Tulla bare.....
    De skjermene jeg har sett med HD-materialet var da sykt bra, og har ikke hørt noen si slikt før. Var du nærme nok? Ideal avstand på 42" lavoppløst signal er 3.1m og ca 1.7m på 42" HD materialet, så det nytter ikke å stå 4-5 meter unna.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stod selvfølgelig så nærme som mulig. Personlig tror jeg det er mer psykisk enn "fysisk". Samme med "åh, denne forsterkeren til 5000000 milliarder gir bedre lyd enn den her" osv.

Selv mener jeg panasonic har mye bedre bilde enn hitachi, så jeg er nok ikke blind.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-TV er psykisk??
    Mener du da hele konseptet, eller bare når det gjelder forskjellen på "standard" plasma på 852x480 og de med "nesten-HD" på 1024x768?
    Det er tross alt en økning på 92% i antall pixler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg handla plasma , så var jeg blitt litt psykisk dreid mot hd ready , men da jeg var rundt å sammenlignet så ble jeg mer og mer usikker på om det var verdt penga å kjøpe en "hd ready" tv. endte opp med en hitachi 42PD4200 , som ikke er hd ready og med denne er jeg kjempe fornøyd. sitter ca 4 m unna tv . så ikke se deg blind på dette , men reis å vurder de forskjellige merker opp mot verandre.

og spør å grav om hvilke tilkoblinger de har , og om det er koblet mot digtal dekoder eller ikke i butiken . er vel en del som har gått på en smell der

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men ikke for å forvirre enda mer, men dette er bare et tips;
    Bestill eller ta deg en tur til sverige å kjøp deg den nye HD plasmaen til Samsung ved navn S5H(X) - Kanon plasma til 21.000,- NOK inkl. bordstativ. Den er i konkurranse med Pana PV500...!! Mange (inkl. meg) mener den har minst like bra bilde som den...

Se den her: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30932

Skulle jeg valgt mellom de 3 andre som du hadde sett på, hadde jeg valgt slik:

Jeg hadde valgt LG PX3RV, kun dersom jeg hadde behov for å koble til PC, vist ikke hadde jeg klart valgt PA50... Hitatchi'en hadde helt klart kommet på tredje eller lengre ned.. uansett..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Ok folkens!

Var på elkjøp idag og sammenliknet Panasonic og LG head to head. Panasonic knuser bildet til LG synes jeg, på kun 1 meters avstand ser man stoor forskjell, på 3 meter, så ser man fremdeles en del forskjell...

MEN panasonic'en har ikke bra med innganger, noen som har idè på hvordan jeg skal kunne koble til følgende på panasonic?

* xbox (component)
    * vhs (scart)
    * dvd spiller (scartRGB/component?)
    * digital dekoder (scart)
    * pc (how???)

Panasonic'en har kun 3 scart og 1 component, blir ikke dette litt slit?

Jeg kan seriekoble vhs til dekoder (siden kvalitet ikke er så viktig) og deretter digital dekoder til panasonic'en.

Men hvor mange scart/RGB kontakter har den? butikk karen sa 1 eller 2, han var ikke sikker. Kan det være seriøst at plasma tv'er i 2004/2005 ikke har rgb på alle kontaktene?!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange Recivere har video-switching, dvs at du kan koble bilde-kildene til reciveren, så bytter den både bilde & lyd kilde.
    Noen recivere konverterer også feks S-vhs til Komponent osv.
    Greit å tenke på hvis du SKAL kjøpe reciver nå, men hjelper vel lite hvis du alt har.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.audioholics.com/news/uploads/AVR635B.jpg

Feks. på denne har man jo 3 komponent innganger.
    Det finnes skjermkort med den muligheten, greit da dette nok blir den beste måten å koble PC'n til PA50, men sammtidig vil du sikkert ha DVD spilleren på komponent.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Mange Recivere har video-switching, dvs at du kan koble bilde-kildene til reciveren, så bytter den både bilde & lyd kilde.
    Noen recivere konverterer også feks S-vhs til Komponent osv.
    Greit å tenke på hvis du SKAL kjøpe reciver nå, men hjelper vel lite hvis du alt har.
    Ah ok, men hvordan anbefaler du at jeg evt kobler til pc'en hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det senere? (tenkte htpc om 1 års tid når jeg gidder å sette det opp)

Og de andre koblingene?

cheerios

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok 5200'en. Får den til såpass god pris, og så uansett skjermen igår med digital dekoder, så utrolig bra ut på avstand...

Den har bra med innganger og designet er jo nokså namnam det også

Er bare en ting jeg lurer på...

Det er èn scart på tv'en (rgb selvfølgelig). Jeg tenkte å serie koble vhs til dig. dekoder, også dig. dekoder til tv'en.

Da er den ene scarten brukt... I tillegg til det har desverre ikke dvd spilleren (pioneer 626) component... Hva er den beste løsningen da? Er "scart-splittere" (dvs 1 scart som går til 2, slik at man kan koble til 2 scart enheter) anbefalt? Eller gir det mye loss i signal og kvalitet?

Thanks

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvordan man kan hevde at 5200 har bedre med innganger enn PA50. Den har jo bare en scartinngang.

Når den i tilegg ikke støtter 720p syns jeg at PD5200 blir et dårlig valg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg skjønner ikke hvordan man kan hevde at 5200 har bedre med innganger enn PA50. Den har jo bare en scartinngang.

Når den i tilegg ikke støtter 720p syns jeg at PD5200 blir et dårlig valg.
    2 component, vga og dvi = "ikke bedre"?

Og hva støtter panasonic av 720p og 1080i isåfall?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste har bare 1 komponentkilde uansett og har man flere så kobler man via receiver. Det er langt være å gjøre med scart.

PA50 støtter 720p i 50 og 60Hz og 1080i i 50 og 60Hz

Jeg er iallfall ikke i tvil. 5200 er ikke i nærheten så bra som PA50. At den i tilegg sliter med et fryktelig lip sync problem gjør ikke saken noe bedre. (selv TV lyden ut av apparatet er ikke korrigert for dette)

HTPC på PA50 kombles via komponent. Har prøvd dette selv. Utmerket.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    HTPC på PA50 kombles via komponent. Har prøvd dette selv. Utmerket.
    Men den har kun 2xRGB?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler HTPC, DVD spiller, XBOX inn på receiver sine komponentinnganger. Deretter trekker du fra monitor out til komponentinngang på PA50.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, og hvor mye ville en slik reciever ha kosta? En med 3 component innganger? Ville den også evt. ha hatt vga inn? Slik at den kan sende det via component til PA50'en også?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer VSX-915 koster 3995 og har 3 komponentinnganger. Man kan ikke sende VGA, men det er heller ikke noe poeng når man sender ut komponent ut fra skjermkort. Kvalitetsmessig er disse lik.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •