Uskarpt bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uskarpt bilde?

For en uke siden kjøpte jeg meg en JVC 32" 100HZ (AV-32H35S) hos Elnor til 9000 kr.

Tv`en har så langt levd opp til forventningene på alle områder, bortsett fra når jeg ser på fotball (TV3, NRK..). Spillerne blir da noe uklare, f.eks er det vanskelig å se draktnummer på spillerne.

Noen som vet hva dette kommer av? Er det mulig å forbedre dette ved hjelp av bilde innstillinger?

Mvh
    MEt18

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ha noe med 100hz`en å gjøre. Den har nok litt såkalt etterslep, og tv`en vil dermed ikke henge helt med på raske bevegelser som gjerne ofte forekommer i f.eks fotball. Dette kan man også se på raske kamera bevegelser, da det ofte begynner å "hakke". Dette er klart en av ulempene med et 100 Hz apparat, og det er lite du kan gjøre med det. Det finnes selvfølgelig tv`er som ikke har så mye etterslep, men disse er selvsagt dyrere, f.eks Philips sin Natural Motion teknologi som står i de beste modellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lagt merke til det med fotballkampene på tv3 på min 100Hz JVC av28ch1. Jeg trodde egentlig det bare var sendingene som rett og slett ikke har like bra bildekvalitet som studiosendinger eller filmer ol. Du kan prøve å gå inn på meny og bildefinesser. Der finner du digital vnr som du kan sette til min, auto eller maks alt ettersom hvilken som gir det beste bildet. Denne funksjonen finnes hvertfall på min JVC. Kan i såfall lese om det i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Har prøvd å stille på denne funksjonen ved flere anledninger (ikke under fotballkamp), men det som skjer da er at den reduserer støy på skjermen.
    Så jeg har ikke store forventninger.

Må nok slenge med at dette blir et irritasjonsmoment ved fotball titting. Var ikke klar over at nye 100HZ skulle ha slike svakheter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Uskarpt bilde?

Sitat Opprinnelig postet av Met18
    For en uke siden kjøpte jeg meg en JVC 32" 100HZ (AV-32H35S) hos Elnor til 9000 kr.
    Tv`en har så langt levd opp til forventningene på alle områder, bortsett fra når jeg ser på fotball (TV3, NRK..). Spillerne blir da noe uklare, f.eks er det vanskelig å se draktnummer på spillerne.
    Noen som vet hva dette kommer av? Er det mulig å forbedre dette ved hjelp av bilde innstillinger?
    Min TV er en 100Hz 32" Finlux 82F210. Jeg har hatt problemer med flytende overganger mellom områder med høy kontrast (f.eks. hvit tekst på svart bunn). Trodde dette var et problem med bildet på TVen, og tenkte ikke mer på det. Så gjorde jeg to ting:

1. Koblet DVD-spilleren på egen Scart på TVen. Satte innstillingen til RGB på den inngangen. (tidligere delte Satelittuneren og DVD samme inngang på TVen, muligens med kompositt-signal).
    2. Spilte av høykvalitets-DVD på DVD-spilleren (typisk XXX superbit, se annen tråd i dette forumet).

Overraskende nok ble alt krystallklart. Teksting, øyne (som tidligere ble utflytende på grunn av kontasten mellom det hvite i øyet og området rundt) etc. Jeg tror derfor at problemet ligger ett av disse stedene:

1. Kilden - Konverteringen fra antennesignal til bilde, evt. digitaliserings- og komprimeringsprosessen fra film til DVD og tilbake.
    2. Valg av signaltype (Kompositt, S-video, RGB, Komponent).
    3. Kvalitet på konvertering fra ulike signaltyper i TVen til bilde.

Jeg ble som sagt overrasket over hvor bra billedrøret egentlig var når alt fungerte sammen med minst mulig forvrengning fra kilde til bilde.

Når det gjelder justering: Kunne justere inn noe ved hjelp av å redusere en Sharpness-innstilling på TVen, men det gjorde at detaljer også forsvant i områder med mindre kontrast (hårstrå etc).

En annen ting med fotball er at det ofte er direktesendinger. Disse komprimeres ofte hardere enn f.eks. filmer, fordi direktesendinger overføres over satelitt o.l. Det er godt mulig at detaljene går tapt allerede ved kilden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru ned "Sharpness" til 0. Den er som regel satt høyt fra fabrikken av en eller annen grunn på noen 100Hz TV'er og det gjør bildet uklart og bedritent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Philips med Natural Motion og Movie Pluss. Da er disse irriterende feilene en saga blott :lol:

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceman
    Kjøp Philips med Natural Motion og Movie Pluss. Da er disse irriterende feilene en saga blott :lol:
    Ja, nettopp folkens. Problemet er løst for lengst! Man må bare velge riktig tv. Husk at disse apparatene fra Philips også kan settes over i 50hz med linjedobling... :wink:

-Kjetil-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •