Skal kjøpe plasma, men Panasonic TH-42PA50PDS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer sinetwo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Skal kjøpe plasma, men Panasonic TH-42PA50PDS?

Hei!

Kan få en 42" Panasonic TH-42PA50PDS for 18995,- nå (specs: http://www.dealtime.co.uk/xPF-Panasonic_TH42PA50). Og det er den jeg har holdt av til fredag. Så dro jeg innom expert og prata med en jeg kjente, og han kunne gi meg ganske god rabatt på nyere modeller.

Vi har ikke tenkt til å bruke mer enn 20K på bilde, og må ha 42" (stor stue, større problemer).

Spørsmålet mitt er nå, er det virkelig vits å ha native hdtv oppløsning? Jeg så både 42" panasonic'en (TH-42PA50PDS, som ikke har native hdtv, men er "hdtv ready?") og 50" som er storebroren MED hdtv oppløsning, og jeg så ÆRLIG talt ikke forskjellen.

Er hdtv ned/oppscaling helt oppskrytt?

Det jeg skal koble til av enheter er xbox (component), dvd spiller (rgb), upc digital dekoder (scart), vhs (jada, denne kastes nok snart :P) og kanskje PC.

Problemet er at den tv'en ikke har VGA eller DVI-inn.

Er det noen andre skjermer i det heletatt her som anbefales ved/under 20K?

Er veldig forvirra nå og vet ikke om vi bør satse på plasma med alle mulige finesser, eller om vi går for TH-42PA50PDS'en?

Noen anbefalinger? Bør jeg kanskje satse på sony tv'ene? Og er det noen steder i oslo man kanskje kan prute seg ned til akseptabel pris?

EDIT: Hvordan vil den rare oppløsningen funke hvis jeg kobler til pc ved component? Dvs, må jeg stille inn pixeloppløsningen manuelt i tvtool eller noe slikt?

På forhånd super-takk!

SineTwo

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe til..?

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte lenge PA50 modellen, men endte opp med 500 modellen som jeg regner med å få inn døra imorgen den dag (teknisk sett senere idag siden klokka har passert 00.00)

Årsaken er at jeg stiller krav til lyd og bilde, og tror det kan være en fordel å ha en TV som er HD Ready. Inntil videre får jeg ikke unyttet dette på noe særlig måte da jeg kommer til å kjøre DVD spiller via komponent som ikke oppskalerer til HD.

Tror uansett du ikke blir misfornøyd med PA50, har selv en bekjent som har denne og han er kanon fornøyd. Virker som de fleste som har kjøpt en av de 2 også er veldig fornøyd. I tillegg har jo de testene jeg har sett vært udelt positive.

En annen årsak til at jeg valgte 500 n er at denne PC n har ett rimelig kraftig skjermkort med HD utgang, og får jeg tak i en passen kabel skal jeg teste ut dette etterhvert.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare kanskje skal koble til pc,og kanskje ikke bruke pc som mye på den skjermen, så hadde jeg spart de 10tusen kronene og kjøpt 42PA50. Vet om flere som er knallfornøyd med denne skjermen, og personlig mener jeg HD er noe oppskrytt for å få folk til å kjøpe dyrere skjermer, da det er en stund til mannen i gata for noe utnyttelse av HD (via HD sendinger).

Jeg har selv en Panasonic TH-37PA30, veldig fornøyd med den.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Høres greit ut det... for det virker som det er vanseklig å se noe som helst forskjell på hdtv skaleringen som 50'en gjør istedet 500'en.

Hva med pioneer? Faller de godt i smak..?

Tror vi kan få bra pakkepris med audio og plasma til 30k, er derfor jeg prøver å se etter "ekte hdtv" ready plasma skjermer som jeg kanskje kan prute litt ned på...

Thanks!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en plasma TV med native HDTV oppløsning så kan du ikke vurder Panasonic PV500. Den har alt for lav oppløsning. Den taper faktisk 62% av oppløsningen i forhold til HDTV (PA50 taper 80%, derfor den lille kvalitetsforskjellen du opplevde)

Skal du se en plasma med HDTV oppløsning så må du se etter LG-MW71PY10. Her får du full glede av alle pixlene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sinetwo
    EDIT: Hvordan vil den rare oppløsningen funke hvis jeg kobler til pc ved component? Dvs, må jeg stille inn pixeloppløsningen manuelt i tvtool eller noe slikt?
    På PV500 velger du 720p i NVIDA driveren. (1280 x 720)

PA50 kan også motta 720p via komponent men da blir teksten utydelig

Beste er å velge 480p i NVIDA driveren.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ah!

Thanks!

Men fikk nå et veldig godt tilbud på HITACHI 42PD5200 42", og SONY DAV-SR4W (wireless speakers, muttern og fattern som peser med det).

Høres det ut som et bra oppsett?

Link til hitachi review: http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=4296 (p.s.: du må rename .php filen til .pdf)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Et ok valg. men Panasonic TH42PA50 er til dels betydlig bedre på mange punkter enn 42PD5200, særlig på graderinger og sortnivå.
    Dette er en eldre skjerm som har en god pris nå får å få dem ut slik jeg ser det. Anlegget kjenner jeg ikke så mye til.

Fordelen til PD5200 er at den er HD-Klar dog med et AlIS panel, står mye om dette på forumet.

Ville selv valgt PA50.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fant jeg PD5200 19.000,- og TH42PA50 ligger på samme pris.

Er veldig usikker på hva jeg skal velge...

Vil koble til:
    * DVD spiller - component
    * Xbox - component
    * PC - vga/dvi
    * Digital dekoder - Scart
    * Vhs - Seriekoblet scart via digital dekoder

Eller er det noen andre valg jeg kan foreta rundt 20.000,- i oslo området? Gi meg gjerne alternativer hvis dere har noen på lur, slik at jeg kan sjekke reviews.

Takker for all hjelpen!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper litt til i håp om at noen kan gi meg råd.

Er veldig usikker på om det er greit å kjøpe panasonic sin uten vga dvi osv., eller å gå for hitachi sin...

Og oppløsningen, tja, har det virkelig så mye å si hvis den skalerer bra..? (dvs panasonic'en)

de nevnte over ligger nå på samme pris, elkjøp vs netshop.

Noen raske råd? må kjøpe neste uke...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det stemmer som rs_banditt sier om at det er en del graderinger på den 42PD5200, så kommer du til å irritere deg grønn over det. Jeg gjorde det i ihvertfall og byttet til Panasonic.

Tror du må bestemme deg for hvor viktig det er for deg å få koblet til pc'n via vga/dvi, fordi om du havner på at det ikke er veldig viktig, så er vel det nesten det eneste argumentet ditt for ikke å velge panasonic.

Mitt tips er Panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til samme problem stillingen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •