Noen spm angående Dantax 42"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spm angående Dantax 42"

Hei.
    Har akkurat bestilt meg min første plasma. valget falt på Dantax 42".
    Det sto igrunn bare mellom den og qp sin til 10.000.
    jeg hadde "dessverre" ikke mer penger å legge i det.

har lest litt fram og tilbake på forumet no, og jeg har noen spm angående mitt kjøp, som jeg ikke fann noen svar på her( bare for å si det med engang, jeg er en newbie innen plasma/lcd tv)

hadde satt umåtelig pris på litt hjelp fra dere "proffer" på dette her!
    på forhånd takk til de som hjelper meg!!

1.er denne plasmaen verdt pengene?

2.ser at der er bilde i bilde funksjon på den. vil det si at jeg f.eks kan se fotbalkamp på canal digital og en kamp på tv2 samtidig på tv? uansett om der bare er en tuner..

3.da jeg ringte å bestilte den, så sa selger at denne plasmaen er veldig utsatt for støy, og at det var veldig viktig med skikkelig utstyr til. og dei hadde akkurat, som første i norge, fåt inn noen scart kabler som var "trukket" i 24karat gull, sann at støyet skulle bli så godt som borte. denne kostet 1299,-, men bestilte jeg den ilag med plasmaen så skulle jeg få den for 799,- jeg beit på det, og kjøpte likegodt to, en til digital tuner, og en til dvd. var dette nødvendig for meg, i forhold til de vanlige,billige scart kablene jeg har fra før?

4.jeg ser på forumet her at mange har problemer med innstillinger med engang man får plasmaen. er det vanskelig å stille inn for en newbie første gang? bør jeg få noen med peil som kan hjelpe meg? kan mange "ødelegge" plasmen ved å prøve seg fram fra første sekund den er skrudd på?

5.jeg har noen høyttalere fra før av som jeg tenkte å koble på denne tvn. blir det bra lyd visst jeg kobler forsterkern direkte i plasmaen, og itilfelle,hva kabler trenger jeg?

6.jeg har kjøpt ett universal vegg-feste til denne(b-tech sitt)
    vil det passe dantax`n? syns at jeg las en plass at denne trenger ett spesial feste, og at universal-feste ikke funker? noen som kan bekrefte dette?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regel 1. Aldri spør om noe som du ikke vil vite svaret på. Jeg antar du har tenkt gjennom dette.

1. Dette er akkurat samme plasma som selges som Matsui 42MWP5005 på Lefdal inkludert veggfeste til 8.995,- Så svaret er nei.

2. Nei. Du må ha en videospiller eller DVD opptaker som tuner nr 2.

3. Nei.

4. Du kan ikke ødelegge noe. Autoinnstallasjon fungerer selv om den er treg. Hvis du f.eks har Stars Wars Episode 1 på DVD kan du bruke den til å stille inn kontrast og lysstyrke.

5. Du trenger vanlige phonokabler.

6. Det vil sikkert funke. Mulig du må skru av disse knottene på baksiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tilbakemelding!

jeg vil ha tilbakemeldng
    jeg er fullt klar over at dette ikke er noe topp tv og alt det der. men jeg ser for meg at jeg har denne fram til prisene faller litt, og at HD er kommet for fullt.

du menerat det er bortkastet med sann scart altså? jeg har hørt ed litt flere, og dei sei at det virkelig er stor forskjell fra en sann en til en helt vanlig en til 50-60kr!

er det andre som har noen synspunkter?
    jeg setter pris på alle tilbakemeldinger!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at dette er samme skjermen som Matsui. Helt ok skjerm til prisen 9k.

Virker som Dantax har fjernet veggfeste som følger med på matsui skjermen... Det hjelper med en bedre scart på bildekvaliteten, men hvis du har kjøpt en slik scart du har kjøpt har du regelrett blitt lurt!

Den koster maks 399 hos elkjøp m.fl. Scarten er god den til normal pris, men den er IKKE gullbelagt uteom på koblingene i endene og ja jeg har åpnet en slik og sett.

Men husk at du har 14 dagers angrett siden kjøpet er gjort på internett!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei,det er ikke den som ligger på elprice no. den var nettopp kommet til norge,de hadde ikke fått den ut på siden ennå. de var de første i norge som hadde f¨ått den, den koster 1299,- for 1m, og den fikk 5 av 5 i ett stort, kjent europeisk hifi blad! slikt kan han nesten ikke lyge om,da det er lett å sjekke opp!

det jeg ville fram til var om dantax skjermen trenger en sann optimal scart kabel, eller om det holder med en til 60kr.

ellers takk for du tar deg tid til å svare og hjelpe meg

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at DU er fornøyd. Uansett hva andre sier om at skjermen er dårlig så er det viktigste at du er fornøyd og kan kose deg forran skjermen uten å irritere deg over dårlig bildekvalitet. Det er iallefall min mening

Du burde nok kalibrere den med DVE (koster 300kr på www.avshop.no). Etter mye rot med et ødelagt plate så kan jeg si at ventetiden var verdt det. Bildekvaliteten ble endel bedre. Etter litt kalibrering og banning fordi fargene ikke stemte så ble det til slutt relativt bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen tak for svaret
    jeg har hørt litt om kalibrering, og lest litt.
    hvordan fungerer dette igrunn? jeg er helt GRØNN på dette her. regner med at ting "detter" inn litt etterhvert, og kansje at jeg også en gang kan hjelpe folk med spm her:P
    har iallefall blitt veldig interessert etter jeg bestemte meg for å anskaffe en plasma

og ditta med at "det viktigste er at DU er fornøyd". kunne ikke sagt det bedre sjøl!
    har en følelse av at for den vanlig mann i gata, så holder dantax, qp vision og andre "billigskjermer" i laange baner. de som hudfletter og bare fokuserer på det dårlige på disse tvene er nok folk som er lidenskaplig opptatt av tv/hjemmekino, og da er det klart at det "dårligste" ikke duger.

ta ett eksempel: folk som er lidenskaplig opptatt av biler. de kan ikke skjønne og begripe hva folk skal med en bil til 10.000. må minst koste 200.000 for at det skal duge. men for den som kjøper bilen til 10.000, så er det viktigste og komme seg fram og tilbake dit en skal. er ikke bilen til 10.000 mer enn bra nok til han da? :P

vil gjerne få noen kommentarer på den der fra dere "proffer" :P

ellers takk for mange fine svar, og jeg håper flere svarer, slik jeg får svar på ALLE mine spm!

er vi ikke her for hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har noe mer å tilføye?
    er helt blank selv, så hadde vært veeldig fint om noen svarte :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med SCART anbefaling var ganske frekt! Hva er navnet på forhandleren din?

Problemet med plasma er vel først og fremst forbundet med dårlig analog kabel/antenne og bruk av intern tuner (som ofte har laber kvalitet i tillegg). Men da er ikke SCARTen i bruk...

Det høres for meg ut som om de selger plasma med liten eller ingen fortjeneste, og så satser på blank løgn for å prakke på kundene kabel (som de har 200% avanse på)!

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal bruke både digital tuner fra canal digital og en grundig dvd spiller, som jeg trenger 2 scarter til.
    jeg kjøper med elprice..
    regner med å ha dantax 42" i hjemmet tirsdag, senest onsdag!

gleder meg som en liten unge!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2.ser at der er bilde i bilde funksjon på den. vil det si at jeg f.eks kan se fotbalkamp på canal digital og en kamp på tv2 samtidig på tv? uansett om der bare er en tuner..

Regner med du har parabol siden du skriver det på denne måten, og da skal en vel kunne se parabol i pip'en, mens en ser på tv antennen på hovedbildet eller omvendt, eller??

6.jeg har kjøpt ett universal vegg-feste til denne(b-tech sitt)
    vil det passe dantax`n? syns at jeg las en plass at denne trenger ett spesial feste, og at universal-feste ikke funker? noen som kan bekrefte dette?

Har hørt mange også bruker Elfa sin bærelist. Er det denne som ligger vedlagt her.?? Anyone??

Jeg bruker komponent kabel mellom dvd og tven min, det ga bedre bilde enn å bruke scart. Har du mulighet for det bør du koble opp med det. Også bedre å koble lyd fra dvd til forsterker og fra parabol mottaker til forsterker enn å bruker scart fra begge til tv og så en "retur" kabel tilbake til anlegget om det var det du hadde tenkt. Eneste ulempe er at man må skifte kilde på forsterkeren for å høre sat/dvd.

Hygg deg med tv'en din. Jeg har mange kompiser som har QPV og alle er fornøyd.

Viper
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Viper73

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay.
    tusen takk for dine svar
    komponent kabel? hva er igrunn det?
    jeg har null peil som du sikkert ser:P
    vil dette være bedre en en gullbelagt scart kabel, som har fått karakter 5 av 5 mulige? hva vil en eventuellt 2 komponent kabler koste i folhold?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøpt ok komponent kabler for 3-400 og oppover alt etter kvalitet og lengde. De overfører som du skjønner bare bilde signaler og ikke lyd. Den tar du ut fra phono pluggene på din dvd og kobler rett i din forsterker (Som en vanlig cd) Mens sat mottakeren kobler du opp med scart til tv'en. Sett mottakeren opp med rgb signal ut og se om det ikke gir bedre bilde enn std oppsettet. Du får da også lyd til tv'en men igjen er det bedre å koble fra phono utgangene fra sat motakeren til forsterkeren din. Jeg kobler det slik for å få optimalt bilde og lyd i forhold til mine produkter. Noen som ikke er enig med dette så gi meg tips hvordan dere gjør det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som den ikke har komponent innganger, så da får du bruke scart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay. takker for hjelpen

noen andre som har noen synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv denne plasmaen. Mye rart som blir sagt og antatt i denne tråden...
    På min (Dantax fra Elprice) tv, kan jeg se to forskjellige tv programmer i bilde i bilde funksjonen, uten dekoderen påslått, eller ett analogt, og ett med dekoder/dvd osv. Dermed regner jeg med den har dobbel tv-tuner.
    Den har også både VGA og DVI inngang i tillegg til dobbel scart, s-video osv., selv om dvi inngangen ikke var nevt på spesifikasjonene (ihvertfall tidligere).
    Tv-en er helt grei nok som nybegynner plasma, hvis du ikke har en formue å bruke.
    Det eneste negative jeg har å si om den, er at du kan legge merke til graderinger ol, som kan være irriterende dersom du er vant til CRT tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay.
    ja,jeg er innstilt på at dette ikke er noe super plasma, og jeg ser på denne som en mellomløsning, fram til HD har kommet for fullt.

takker for din tilbakemeldig, og er glad for at du er fornøyd med din dantx!
    jeg fikk mail idag, at min var blitt sendt idag, så jeg håper å ha den imorgen

var det masse styr før den var "oppe å gikk"? angående innstillinger osv?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1. Dette er akkurat samme plasma som selges som Matsui 42MWP5005 på Lefdal inkludert veggfeste til 8.995,- Så svaret er nei.
    Jeg kan ikke finne denne hos Lefdal, var det "Ukens Tilbud" eller noe sånt?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg kan ikke finne denne hos Lefdal, var det "Ukens Tilbud" eller noe sånt?
    Lå aldri på nettsiden såvidt jeg fikk med meg, men de annonserte den stort i sitt reklamebilag. Tilbudet er vist over for nå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •