Hvor ble det av plasma- testen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor ble det av plasma- testen?

DvdogHjemmekino reklamerte stort med at 1 august skulle den store plasmatesten lanseres i bladet deres. Beste plasma til under 35000! - var lovnadene. Istedet inneholder bladet 5 tester av nye plasmaer, alle omtalt i andre blader allerede. Dette er vel litt skuff?

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ganke talentløst av dette bladet å oppgi at Philips 42PF9966 er en ny skjerm, når den i disse dager er på vei ut... Men dette bladet er uansett ikke noe jeg tar helt 100% seriøst når det gjelder plasma-tester...

Den nevnte Philips-modellen selges forresten til max 34.995,- i disse dager og ikke til 40 000, slik som bladet oppgir.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde store forhåpninger til August nummerene til Lyd&Bilde og DVD&Hjemmekino,men det ble en skuffelse.

D&H ang 42PV500: "Kongen har blitt en dronning. Men hva gjør vel det når helhetsinntrykket har blitt bedre?" ...... Avsluttning av konklusjonen: "Kongen har fått en Dronning ved sin side" Er det ref til PA50??
    Hva i sv**te skal det bety?

Og å lese siste L&B var som å lese tilsvarende tester i Vi Menn eller lignende, man sitter med en litt rar følelse av det er skrevet på Auto med innslag av antakelser ispedd forvirring. Pluss en masse highend utstyr.

L&B's 5 hjemmekino tips: Tips nr 5av5: Stereo kan være vel så bra

Tusen takk........

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt av problemet her er leverandører/importører som ikke leverer varene til test. hverken pioneer, samsung eller qpvision viste noen stor vilje til å levere. faktisk så ville vi ikke fått tak i panasonic eller hitachi heller hvis ikke jeg hadde fått lånt dem fra henholdsvis elkjøp og expert. det skjer og vil skje flere ganger at man annonserer at i neste nummer at noe kommer som dessverre ikke kommer. dette er et leverandørproblem. heldigvis er det mange nye skjermer på tur nå i høst som vi skal huke tak i så godt vi kan. som nevnt før kan dere sende en pm hvis det er nye/nyere produkter dere vil at vi skal teste ut. det gjelder i alle kategorier, ikke bare skjermer.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjottolf
    Det er jo ganke talentløst av dette bladet å oppgi at Philips 42PF9966 er en ny skjerm, når den i disse dager er på vei ut..
    Bladet oppga jo også de to andre ALIS-skjermene som nye. De bruker alle en gammel skjerm med kun 1000:1 i kontrast.

Hvordan de kan gi en skjerm med sub-PAL oppløsning, 1000:1 i kontrast, ingen digitalinngang og en pris på 50k så mye som 15/20 i karakter er et mysterium for meg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...gir de dårligere får de GARANTERT ikke levert noe til neste test... Poenget er at en som forbruker må lese litt "mellom linjene". 15 av 20 tilsier i utgangspunktet at en ikke bør gå til innkjøp av produktet (gjerne relatert opp mot de øvrige produktkarakterene selvsagt), men av respekt for produsent/importør/forhandler (som bladene dessverre også er avhengig av), gis ofte karakter som ikke skaper total skandale. I tillegg lukes de verste ut, slik at folk skal slippe å lese om produkter de uansett aldri bør kjøpe.

I dagens marked er det jo slik at produsentene leverer sine toppmodeller på ulike tidspunkt, og veien fra innovasjon til produksjon har blitt svært kort den siste tiden. Dermed er det et kappløp for å hele tiden levere det beste. Det faktum at visse produsenter ikke ALLTID leverer beste vare er for meg ikke ensbetydende med at produsenten ikke følger med i timen, gitt av de til TIDER leverer noe av det beste, som f.eks. Pioneer.

Det blir uansett konsumentens oppgave å finne ut hvilken produsent som på kjøpstidspunktet leverer det ypperste, og dermed er det farlig å stole på merkevare i dagens marked, da f.eks. både Sony og Pioneer henger langt etter bildekvalitetsmessig de beste produktene.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Bladet oppga jo også de to andre ALIS-skjermene som nye. De bruker alle en gammel skjerm med kun 1000:1 i kontrast.

Hvordan de kan gi en skjerm med sub-PAL oppløsning, 1000:1 i kontrast, ingen digitalinngang og en pris på 50k så mye som 15/20 i karakter er et mysterium for meg.
    Med risiko for å fremstå som en komplett analfabet for ekspertene i dette forum: Er ikke Pal 625i eller noe slikt, og Alis 1024i ? Hvordan kan da Alis ha dårligere oppløsning enn PAL? Og har dere sett en ALIS skjerm med skikkelig HD materiale ? Hvordan kan dere si at det ikke er "ekte" HD? Er dere blinde, eller er det øya mine som er helt på bærtur? Eneste ALIS ikke kan er å vise alle linjene samtidig.. men øya er jo ikke raske nok til å se at linjene skifter? ergo er det HD!? Jeg skulle ønske at noen som IKKE er så inngrodd i 720p at de ikke er i stand til å forklare objektivt kunne ta en gjennomgang på dette en gang for alle og forklare sannheten om disse panelene.. jeg føler at mange har veldig forskjellige meninger om dette, og JEG har ikke nok peil til å kunne gjøre det

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    litt av problemet her er leverandører/importører som ikke leverer varene til test. hverken pioneer, samsung eller qpvision viste noen stor vilje til å levere. faktisk så ville vi ikke fått tak i panasonic eller hitachi heller hvis ikke jeg hadde fått lånt dem fra henholdsvis elkjøp og expert. det skjer og vil skje flere ganger at man annonserer at i neste nummer at noe kommer som dessverre ikke kommer. dette er et leverandørproblem. heldigvis er det mange nye skjermer på tur nå i høst som vi skal huke tak i så godt vi kan. som nevnt før kan dere sende en pm hvis det er nye/nyere produkter dere vil at vi skal teste ut. det gjelder i alle kategorier, ikke bare skjermer.
    Vi fikk ikke noe Sample tidsnok til hverken DVD & Hj. kino testen eller Lyd & Bilde testen selv om vi var lovet dette på forhånd.. Absolutt ingen vrangvilje fra vår side.. vi prøvde alt vi kunne for å få apparatet med spesielt tidsnok til testen i DVD & Hj... siden apparatet skulle vært lansert samtidig med at testen skulle gjennomføres

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...gir de dårligere får de GARANTERT ikke levert noe til neste test... Poenget er at en som forbruker må lese litt "mellom linjene". 15 av 20 tilsier i utgangspunktet at en ikke bør gå til innkjøp av produktet (gjerne relatert opp mot de øvrige produktkarakterene selvsagt), men av respekt for produsent/importør/forhandler (som bladene dessverre også er avhengig av), gis ofte karakter som ikke skaper total skandale. I tillegg lukes de verste ut, slik at folk skal slippe å lese om produkter de uansett aldri bør kjøpe.

Når jeg leser omtaler i DVD&HK regner jeg med en skala fra ca 13-20, der 13 er bånn i bøtta.
    Vet ikke hva skalaen under 10 er godt for. Kan det være for produkter som ikke fungerer som spesifisert ? Det er hvertfall ikke brukt for produkter som gir svært dårlig valuta for pengene.
    Er det f.eks noen som har sett High-End produkter blitt slaktet i norske HIFI-blader ? Ikke jeg....

Her har vel DVD&HK gjort et smart trekk og ikke gi karakter - kun klassifisere det som High-end

Edit:trykkleif

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enig i at det er viktig å ikke være inngrodd mhp faste pixler... Imidlertid er jo etterslep og mangel på sortnivå det vesentlige, og der sliter jo som kjent Alis-skjermene en del sammenlignet spesielt med type Panasonic samt også Samsungs nyeste XGA-skjermer. Den "linjeflettede" oppløsningen er kun et problem hvis en skal benytte faste oppløsninger som PC eller lignende.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Vi fikk ikke noe Sample tidsnok til hverken DVD & Hj. kino testen eller Lyd & Bilde testen selv om vi var lovet dette på forhånd.. Absolutt ingen vrangvilje fra vår side.. vi prøvde alt vi kunne for å få apparatet med spesielt tidsnok til testen i DVD & Hj... siden apparatet skulle vært lansert samtidig med at testen skulle gjennomføres
    nei regner det da ikke som vrangvilje regner med dere kommer sterkt i neste test. inntrykkene fra elektrofilmessen var i allefall oppløftende
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Enig i at det er viktig å ikke være inngrodd mhp faste pixler... Imidlertid er jo etterslep og mangel på sortnivå det vesentlige, og der sliter jo som kjent Alis-skjermene en del sammenlignet spesielt med type Panasonic samt også Samsungs nyeste XGA-skjermer. Den "linjeflettede" oppløsningen er kun et problem hvis en skal benytte faste oppløsninger som PC eller lignende.
    DET er jo helt greitt.. og det er jo en kjennsgjerning at Alis ikke er spes. bra på DE områdene.. men jeg synes folk bruker for mye energi til å si at det bare er 512 linjers oppløsning på panelene, og det *ER* jo ikke riktig? er det?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med risiko for å fremstå som en komplett analfabet for ekspertene i dette forum: Er ikke Pal 625i eller noe slikt, og Alis 1024i ? Hvordan kan da Alis ha dårligere oppløsning enn PAL? Og har dere sett en ALIS skjerm med skikkelig HD materiale ? Hvordan kan dere si at det ikke er "ekte" HD? Er dere blinde, eller er det øya mine som er helt på bærtur? Eneste ALIS ikke kan er å vise alle linjene samtidig.. men øya er jo ikke raske nok til å se at linjene skifter? ergo er det HD!? Jeg skulle ønske at noen som IKKE er så inngrodd i 720p at de ikke er i stand til å forklare objektivt kunne ta en gjennomgang på dette en gang for alle og forklare sannheten om disse panelene.. jeg føler at mange har veldig forskjellige meninger om dette, og JEG har ikke nok peil til å kunne gjøre det
    Føler meg til tider som en analfabet selv, når ekspertene og guruene setter i gang her inne i forumet, og man deltar vel både for å lære noe nytt og få avkreftet vrangforestillinger man selv måtte ha, og fortelle om egne erfaringer osv.. Nå er vel ingenting som egene erfaringer kombinert med teoretisk kunskap om temaet man diskuterer, så jeg vet ikke om jeg er kompetent til å lære deg noe nytt her pstraums, men det blir vel mer at jeg kommer med min egene 720P erfaring og betrakninger ut i fra det inlegget du skrev.

Når det gjelder HD materiale, så er vel det såpass lite utbredt ennå, så det er få som har sett og har fått den "referangsen" helt opp å stå ennå. Mine egene erfaringer er hentet fra pc som kilde for avspilling av 720P eller 1080P kildemateriale, og vist på forskjellige høyopløslige skjerm enheter som CRT projektor, CRT data skjermer og LCD projektor og flatskjerms tver osv Sikkert mye sannt i at man kan få bra resultat med ALIS på hd materialet også, men som jeg ser det, er det vel mer snakk om å gi de beste forutsetningene for kildematerialet, med å ikke foringe dette med å måtte scalere og interpolere osv.
    1:1 pixcelmapping av 720p materiale er etter min mening et must, hvis man ikke skal miste noe på veien. Ellers så blir resultatet ofte bedre når man har et signal med mer informasjon enn det som kan vises på skjermen og scalerer dette ned, enn hvis man har et 480i eller 576i signal som man scalerer opp til en høyer oppløsning. Her kan det jo avhenge litt også hvordan skaleringene jobber, og om scaleren fungerer best med et interlice signal kontra er progresivt osv, men generellt er det vel lettere å få et godt resultat med å ta vekk og ikke legge til bilde info. Sånn sett er det vel riktig det du ser på en ALIS skjerm, i.h.t bildekvaliteten, men det er etter min mening stor fare for at det hadde blitt ennå bedre med 1:1 pixcelmapping, hvis samme skjerm hadde fått det til.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET er jo helt greitt.. og det er jo en kjennsgjerning at Alis ikke er spes. bra på DE områdene.. men jeg synes folk bruker for mye energi til å si at det bare er 512 linjers oppløsning på panelene, og det *ER* jo ikke riktig? er det?
    Det er riktig det er kun 1024x512 pixler.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#alis
    PAL er 576i.
    Alle signaler til en ALIS-skjerm konverteres til 512p.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#alis
    PAL er 576i.
    Alle signaler til en ALIS-skjerm konverteres til 512p.
    Hvis signalet til en ALIS skjerm konverteres til 512progressive,forsvinner jo hele poenget med ALIS.Dette er en linjefletter teknologi,men ikke helt lik den crt tv`er har,her vises begge linjene etterhverandre(først den ene deretter den andre) men på samme linje,og konstant,altså ikke slik crt er, som må tegne bilde fra den ene kanten til den andre.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med Alis er vel å få mange små pixler til en relativ billig penge og dette gjøres med å ha halvparten så mye styringselektronikk pr linje sammenlignet med andre panel. Om det blir forvandlet til 512p og deretter vist dobbelt går ikke utover det.

Jeg er ikke 100% sikker på at 576i blir konvertert til 512p. Iallfall ble jeg kontaktet av Philips etter jeg hadde skrevet dette på en annen nettside for at de ønsket å tilbakevise dette. For å bevise at det var feil sendte de meg en langt teknisk skriv om alis teknologi. Desverre så viste det seg at philips ikke engang viste hva det skrivet innholdt, da det bare forklarte hvordan driverene i panelet fungerte og ingenting om hvordan signalet ble behandlet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hele poenget med Alis er vel å få mange små pixler til en relativ billig penge og dette gjøres med å ha halvparten så mye styringselektronikk pr linje sammenlignet med andre panel. Om det blir forvandlet til 512p og deretter vist dobbelt går ikke utover det.

Jeg er ikke 100% sikker på at 576i blir konvertert til 512p. Iallfall ble jeg kontaktet av Philips etter jeg hadde skrevet dette på en annen nettside for at de ønsket å tilbakevise dette. For å bevise at det var feil sendte de meg en langt teknisk skriv om alis teknologi. Desverre så viste det seg at philips ikke engang viste hva det skrivet innholdt, da det bare forklarte hvordan driverene i panelet fungerte og ingenting om hvordan signalet ble behandlet.
    Får man billige små pixler fordi man har halvparten så mye styrings elektronikk??????
    Det jeg prøvde å forklare i tidligere post er at et ALIS panel har ingen ting med progressive scanning å gjøre.Det blir feil å si at panelet viser 512p.Da må det bli 512ALIS.Hadde panelet hatt mulighet for å vise 512p hadde det ikke vært et ALIS plasma pr.definisjon.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Får man billige små pixler fordi man har halvparten så mye styrings elektronikk??????
    Det jeg prøvde å forklare i tidligere post er at et ALIS panel har ingen ting med progressive scanning å gjøre.Det blir feil å si at panelet viser 512p.Da må det bli 512ALIS.Hadde panelet hatt mulighet for å vise 512p hadde det ikke vært et ALIS plasma pr.definisjon.
    Selvfølgelig blir det billigere pixler i forhold til andre når man har halvparten så mye styringselektronikk. Mens andre må ha en driver for hver pixel deler man driveren mellom 2 pixler (en på hver linje)

Det går fint ann å si at den har 512p. Det er bare det at den viser det på annenhver linje. Hver delbilde inneholder 512p. Det går derimot ikke ann å si 1024p for det klarer ikke skjermen siden den ikke oppdatere alle linjene samtidig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det går fint ann å si at den har 512p. Det er bare det at den viser det på annenhver linje" (Er det ikke det som kalles interlaced?)Panelet bruker ikke annenhver linje,den bruker samme linje til å vise informasjon to ganger,så fort at øynene/hjernen blir manipulert til å tro at du ser x2 i opløsning,altså 1024.ALIS paneler trenger ikke å deinterlace signalet,fordi de viser det "interlaced"(512x2 vertikalt)( altså ikke helt slik som tradisjonell crt)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •