Hvor ble det av plasma- testen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ved interlaced har man forskjellig informasjon på de to forskjellige delbildene. Hvis det blir omgjort til 512p viser de to delbildene nøyaktig samme info, bare at de er forflyttet en rad opp eller ned.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ved interlaced har man forskjellig informasjon på de to forskjellige delbildene. Hvis det blir omgjort til 512p viser de to delbildene nøyaktig samme info, bare at de er forflyttet en rad opp eller ned.
    Det er derfor jeg sier at du skal glemme 512p for det er ikke slik et ALIS panel fungerer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg glemmer ikke 512p så lenge man snakke om at signalet blir gjort om til 512p.

Jeg forstår fullstendig hvordan Alis fungerer og jeg tror vi er enig. Tror bare forskjellen ligger i at jeg(og andre) kaller det internt 512p som blir vist over 1024 linjer, mens du prøver å fortelle at det ikke blir det samme som f.eks 768p på Pioneer plasma. Det er jeg fullstendig klar over.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    512p er jo relevant, for det er den informasjonen som uansett vises, uavhengig av kildens oppløsning (f.eks. 720p). Det faktum at linjene dobles gir med andre ord ikke mer informasjon, men tetter "hullene" og dermed gir et mer sømløst bilde, som også er slik en ofte oppfatter ALIS.

I utgangspunktet er det jo ikke noe i veien med å doble antallet linjer, men å hevde at det er 1024 aktive linjer blir jo feil, hvis kun halvparten inneholder informasjon.

Problemet med ALIS er igjen ikke i utgangspunktet at antallet linjer dobles, men heller at det fører til til etterslep, som igjen trolig skyldes at panelets oppdateringsevne ikke er tilstrekkelig.

I tillegg er jo sortnivået ikke spesielt imponerende på ALIS.

For øvrig er det viktig at eiere og ikke minst produsenter blir defensive, har på følelsen at visse aktører (inkl. Philips, Samsung, Sony og Hitachi) kan virke noe overdreven i sin retorikk til forsvar for denne teknologien... Det er jo ingen som sier at en ny generasjon ALIS kan ikke kan takle bevegelser og ikke minst levere skikkelig sortnivå, men det må da være akseptabelt å innse at dagens ikke yter optimalt i så henseende?

For igjen å balansere, har ofte ALIS-skjermene svært finkornede og skarpe stillbilder, og fargene har ofte fint smell i seg... Er dermed mange som kan være fornøyd med en slik skjerm, tross dens svakheten på visse områder sammenlinet mot andre skjermer og teknologiske løsninger.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sterke meninger!

Her er vi igang med oppløsningsdebatten igjen, ser jeg. Det ser ut til at alle tråder før eller senere vil handler om den.

Jeg har et litt annet fokus: Hvorfor i all verden kan ikke et blad som lager journalistiske OMTALER slakte et Hifi-produkt?

Det undergraver hele det kritiske poenget med å gi en riktig vurdering av et objekt, og ikke MINST undergraver det et skala-system, der under 10 ikke brukes av hensyn til annonse-leverandøren.

Jeg forventer da for pokker ikke reklame i omtalene i blader som nesten koster 100 kroner! Reklame har egen spalteplass mellom alle testene.
    Hvorfor kan ikke bladet være bunn ærlig og heller gå nedenom og hjem med flagget høyt hvis leverandørene feiger ut?

Er penger den eneste motivasjonen for å drive anmeldelser av utstyr? Jeg forventer jammen litt ekte Hifi- interesse for hundrelappen min! Hva med dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Hvorfor kan ikke bladet være bunn ærlig og heller gå nedenom og hjem med flagget høyt hvis leverandørene feiger ut?

Er penger den eneste motivasjonen for å drive anmeldelser av utstyr? Jeg forventer jammen litt ekte Hifi- interesse for hundrelappen min! Hva med dere?
    Jeg regner med at du selv innser hvor tullete disse to utsagnene lyder. Alle leverandører av avutstyr gjør dette selvsagt av ren glede og ønsker ikke noe profitt. Og ingen hifi-"journalister" har familie som krever penger uansett, så det spiller ingen rolle om de ikke får annen betaling enn gleden av å teste nye produkter. Ja, hvorfor tjene penger når du kan glede andre? Og hvorfor sitter du foresten på forumet her og ikke news - som er bygget på non-profitt?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting man må ha klart for seg er at det alle disse "fagbladene" lever av er å selge lesere til sine annonsører.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Her er vi igang med oppløsningsdebatten igjen, ser jeg. Det ser ut til at alle tråder før eller senere vil handler om den.

Jeg har et litt annet fokus: Hvorfor i all verden kan ikke et blad som lager journalistiske OMTALER slakte et Hifi-produkt?

Det undergraver hele det kritiske poenget med å gi en riktig vurdering av et objekt, og ikke MINST undergraver det et skala-system, der under 10 ikke brukes av hensyn til annonse-leverandøren.

Jeg forventer da for pokker ikke reklame i omtalene i blader som nesten koster 100 kroner! Reklame har egen spalteplass mellom alle testene.

Det er jo synn HVIS dette stemmer og det er en "snillesen"metode angående poeng skalaen som må til for å overleve,når det er sagt vil jeg tro at dette hverken er en ønskelig eller komfortabel situasjon for en redaksjon.

Personelig henger jeg meg ikke så mye opp i poengskalaen,det er først og fremst teksten jeg kjøper bladet for.Og er jeg på bristepunktet klar for å bruke en slump penger på et produkt, samler jeg informasjon fra flere steder en kun et blad.Dette gjelder vel de fleste av oss her inne som er over gjenomsnittet interisert.Vi har flere kilder å henvende oss til.
    Det blir både feil av forbruker og ovenfor "DVD OG HJEMMEKINO"å bruke de som en bibel eller den absolutte guide.
    Også er det jo ikke kun tester vi betaler for i bladet,det er jo masse annet interesant lesestoff.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg er faktisk på mange måter enig med deg Syn-Sam. Synes det er litt merkelig at blader som tester produktene, nermest skal stå med lua i hånden å aller nådigst få låne noen eksemplarer fra de forskjellige leverandører for å teste og skrive om dem. Dette samtidig som man kan tenke seg den eneorme markedsførings og salgs fremmende effekten det har for de forskjellige gode produktene og testvinnerene som finnes der ute.

At mange som skal kjøpe nytt utstyr, leser tester osv, og dette er med på å avgjøre valget av produkt, er det vel ikke så mye tvil om. :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at en dårlig test har mer utslag på salget enn en god test.

Derfor ønsker man ofte ikke delta da man selv kan hevde ditt og datt overfor kunden om produktets egenskaper.

DVD & Hjemmekino har da slaktet produkter tidligere (NAD receiver) slik at de tør da det.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    En ting man må ha klart for seg er at det alle disse "fagbladene" lever av er å selge lesere til sine annonsører.
    Bingo!

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tricky one.

Nå er det vel svært sjeldent jeg har sett produkter som kan kalles for direkte dritt.

Det er stort sett anerkjente merker som blir testet, og det ville fort være en spiker i kisten hvis feks Sony sendte ut en 42" plasma til 40 laken på markedet som hadde bilde som ett bulgarsk reise TV fra 70 tallet.

ps! ikke meninga å tråkke noen fra Bulgaria på tærne med den siste kommentaren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Tricky one.

Nå er det vel svært sjeldent jeg har sett produkter som kan kalles for direkte dritt.

Det er stort sett anerkjente merker som blir testet, og det ville fort være en spiker i kisten hvis feks Sony sendte ut en 42" plasma til 40 laken på markedet som hadde bilde som ett bulgarsk reise TV fra 70 tallet.

ps! ikke meninga å tråkke noen fra Bulgaria på tærne med den siste kommentaren.
    Mener du en spiker i kisten for Sony eller for det Fagbladet som gjennomfører testen og som ikke overfor leseerne og i dette tenkte tilfelle Sony, tørr å påpeke likheten i bildkvalitet på plasmaen og den bulgarske reise TVen?

Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hvis det kun er reklameinntekter fra betalende annonsører som "fagbladene" lever av, burde vel bladet være gratis så flest mulig lesere gratis kunne lese dem og ikke utgi seg for å teste og prøve å karaktersette noe som helst.

Hvorfor skal leserene kaste vekk hundrevis av kroner årlig på for å lese produkt reklame og kaste bort dyrebar tid å lese tester som er "kjøpt og betalte" og alt for produsent vennllige ?

Er sikkert litt for krass her med disse tankene som er satt litt på spissen, Dvd og Hjemmekino har blandt annet en del hjemme hos artikler, som er meget gøy å få med seg, spessielt når man har fulgt med i Avforum en stund. ;-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jadda

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg regner med at du selv innser hvor tullete disse to utsagnene lyder. Alle leverandører av avutstyr gjør dette selvsagt av ren glede og ønsker ikke noe profitt. Og ingen hifi-"journalister" har familie som krever penger uansett, så det spiller ingen rolle om de ikke får annen betaling enn gleden av å teste nye produkter. Ja, hvorfor tjene penger når du kan glede andre? Og hvorfor sitter du foresten på forumet her og ikke news - som er bygget på non-profitt?
    Selvsagt- jeg setter det på spissen. Det er ikke mulig å ikke forstå profitt-motivet i et samfunn basert på markedskrefter.

Det underliggende poenget er at det er et stykke fra det å stå med lua i hånda for leverandører, til det å gi blaffen, og våge å være kritiske, og bli det bladet der produsenten vet at nå MÅ produktet være bra skal det få god omtale i dette høyt profilerte bladet (et tenkt magasin).

Det finnes jo mange pretisjeblader som ikke styres av bransjen, der bransjen virkelig ønsker å få sitt kvalitetsstempel, fordi bladets product of choice virkelig er en merkelapp å vise fram. Det er dette jeg ønsker mer av i Norge.

Det er ved å være tøff, og stå for din journalistikk at du vinner respekt. Det ser man i alle grener av media.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg tror dere misforstår eller ikke vet nok om det å vurdere produkter.
    Jeg skriver selv mye for D&H, da mest bildeprodukter. Det har aldri vært en "issue" å ta hensyn til produsenter av produktene. Det handler kun om en ting; å gi en så ærlig vurdering av apparatet som mulig. Dette gjelder i hvert fall D&H.

Etter å ha testet titalls produkter for D&H har jeg aldri opplevd at redaktør har forandret på noe jeg har skrevet for bladet, for å få det til å se "penere" ut. Såpass mye respekt og seriøsitet er det hos oss. Min vurdering blir bladets vurdering, uavhengig av om leverandører blir sure.

Faktisk så har det vært en del slakter av produkter. I den store plasmatesten i fjor slaktet jeg personlig en produsent. Denne testen ble senere trykt i Dagbladet, men da som terningkast i stedet for vårt karaktersystem. Denne produsenten fikk 2 i terningkast og 72 av 100 i D&H (noe alle skjønner ikke er et fantastisk produkt).

Noen uker senere ble jeg skjelt ut pr. telefon. Den leverandøren tålte ikke at jeg skrev en ærlig vurdering av deres skjerm. I ca. 5 minutter fikk jeg så det holdt, og han mente at jeg var skylden til et tap i millionklassen for firmaet. For å si det sånn, det har ikke vært enkelt å få tak i produkter fra denne importøren i ettertid. Alt dette skjedde etter at den samme personen hadde sendt oss et nytt, likt produkt, fordi han mente det var noe galt med den første skjermen vi fikk. Da vi sa den hadde de samme problemene ville han til og med komme opp å se skjermen, ved siden av alle de andre i testen.

Hele penget mitt er at vi vurderer ut i fra kvalitet og ikke ut i fra annonsører.

Claus Larsen
    D&H

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært bokstavkarakter så ville sikkert den TV'n du snakker om fått LG.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når de (DVD & Hj) kom med det nye karaktersystemet (og jeg er rimelig sikker på at de har sagt det før også) så sa de helt klart i artikkelen at de gidder ikke kaste bort spalteplass på møkkaprodukter. (selvsagt formulert litt mer "høvelig".) Og det er også en helt klokkeklar forklaring på hvorfor ingen produkter blir totalslaktet. Det begynner å bli -veldig- tett blant de beste, og det ville ikke være riktig å skille ALT for mye på karakterene. Selv om EN tv har bedre kontrast og lyd enn en annen (og er deres favoritt), kan den andre ha bedre design, farger, brukervennlighet og tilkoblinger etc.. og for store deler av befolkningen være et bedre produkt å ha i stua.., selv om bildet ikke er HELT like bra.. En -god-, *objektiv* og litt dynamisk journalist, tar hensyn til dette, og kalkulerer inn i teksten den store variasjonen av mennesker som tross alt skal få noe matnyttig ut av testen. (Det er jo ikke bare de mest ekstremt videofile menneskene her på forumet og andre forum som er målgruppen deres får jeg håpe) Man kunne sikkert laget et morsomt blad ved å bare teste alt det verste som finnes av produkter, men JEG ville personlig heller lese tester av produkter som er i den brukbare enden av skalaen (hvilket er akkurat hva DVD & Hjemmekino gjør i dag... og strengt tatt også L&B)

Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    Hei!

Jeg tror dere misforstår eller ikke vet nok om det å vurdere produkter.
    Jeg skriver selv mye for D&H, da mest bildeprodukter. Det har aldri vært en "issue" å ta hensyn til produsenter av produktene. Det handler kun om en ting; å gi en så ærlig vurdering av apparatet som mulig. Dette gjelder i hvert fall D&H.

Etter å ha testet titalls produkter for D&H har jeg aldri opplevd at redaktør har forandret på noe jeg har skrevet for bladet, for å få det til å se "penere" ut. Såpass mye respekt og seriøsitet er det hos oss. Min vurdering blir bladets vurdering, uavhengig av om leverandører blir sure.

Faktisk så har det vært en del slakter av produkter. I den store plasmatesten i fjor slaktet jeg personlig en produsent. Denne testen ble senere trykt i Dagbladet, men da som terningkast i stedet for vårt karaktersystem. Denne produsenten fikk 2 i terningkast og 72 av 100 i D&H (noe alle skjønner ikke er et fantastisk produkt).

Noen uker senere ble jeg skjelt ut pr. telefon. Den leverandøren tålte ikke at jeg skrev en ærlig vurdering av deres skjerm. I ca. 5 minutter fikk jeg så det holdt, og han mente at jeg var skylden til et tap i millionklassen for firmaet. For å si det sånn, det har ikke vært enkelt å få tak i produkter fra denne importøren i ettertid. Alt dette skjedde etter at den samme personen hadde sendt oss et nytt, likt produkt, fordi han mente det var noe galt med den første skjermen vi fikk. Da vi sa den hadde de samme problemene ville han til og med komme opp å se skjermen, ved siden av alle de andre i testen.

Hele penget mitt er at vi vurderer ut i fra kvalitet og ikke ut i fra annonsører.

Claus Larsen
    D&H

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    Jeg hadde som forbruker foretrukket Dagbladets karakterskala, langt enklere å forholde seg til. Imidlertid er det ikke alltid lett å avgi en såpass konkret vurdering, da det jo er som Pstraums sier "tett i teten". Når du i tillegg hører hvilke problemer produsentene steller i stand hvis en benytter seg av slike karakterer, er det vel kanskje også litt mer forståelig at en heller tar utgangspunkt i 1-20....... Uansett, mitt poeng fremstår like klart, det er for forbruker viktig å lese "mellom linjene" for å sikre seg det ALLER beste produktet for ens formål, selv om det selvsagt etterhvert er mye bra der ute på generell basis!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •