Oppløsning på Plasma/LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning på Plasma/LCD

Heisan.

Lurer på noen saker ang. HD standaren

Hva er 'ekte' HD oppløsning.

Jeg ser 1024*768,1024*1024 og 800*600 og mange andre.

Lurer egentlig på hva som er maks HD oppløsning, og hvilken 'native' oppløsning man skal gå etter hvis man skal kjøpe skjerm/projektor??

Er en 1024*768 bra nok til 720p?? og 1080i

Vil skjermen da kutte ut 48 linjer, eller vil den begynne å skalere et 720p bilde til 768??

Vil man bruke 540 linjer av skjermen i 1080i, eller skaleres det her også ned fra 1080 til 768 linjer?

Er 1024 bra nok horisontalt, eller er HD oppløsning høyere horisontalt??

Mye rare spørsmål, men undrer.

Mvh
    TommyE

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nå har jeg desverre ikke fått testet noe særlig 720p kilder på min 1024x768 42" plasma.

Har prøvd med en PC koblet opp ved hjelp av DVI kabel, og kjørt 1366x768, som fungerer meget bra. Testet med WMV HD klipp og sent i går King Kong HD trailer! Utrolig imponert!

TVen støtter native alle HD signaler, 480p, 720p, 1080i. DVD spilleren min er veldig bra (Sony GX7) men støtter desverre ikke progressive scan. Ser derfor DVD filmer i 576i inntil videre, noe som har fungert ganske bra.

Betraktelig bedre kvalitet på HD plasma enn SD plasma som kun støtter 480p!

1024x1024 tror jeg ikke klarer de klarer å få godkjent som "HD Ready".

Når det gjelder skalering, hvis du kjører en 720p kilde inn i en 1024x768 TV; så vil man nok som oftes nedskaler bildet litt ja, ikke oppskalere til 768.

*Gleder meg sinnsvakt til Xbox 360 hvor alle spill krever 720p støtte*

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyE
    Hva er 'ekte' HD oppløsning.
    720p er 1280*720 og 1080i/p er 1920*1080. For å få "HD Ready"-merket er imidlertid det eneste kravet til oppløsning minimum 720 linjer.

Er en 1024*768 bra nok til 720p?? og 1080i
    Nei, skjermen vil da måtte skalere ned til native oppløsning. Nå er det ikke dermed sagt at bildet blir dårlig av den grunn. Det optimale er selvsagt å ha samme oppløsning på skjermen som på kildematerialet, men det er jo naturlig nok ikke så enkelt.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    1024x1024 tror jeg ikke klarer de klarer å få godkjent som "HD Ready".
    Joda, det klarer de. Det eneste kravet til oppløsning av skjermen er minst 720 fysisk oppløsning vertikalt. ALIS-skjermene som har "1024x1024" har en billedoppløsning på kun 512 punkter vertikalt, men villedoppløsning eller at 2 pixler viser samme bilde sier kravene til "HD Ready" ingenting om.

Horisontal oppløsning er det heller ingen krav til.

Kravet til "HD Ready" burde vært en billedoppløsning på 1280*720P, men da mange av medlemmene ikke hadde skjermer som klarte dette er kravene satt mye lavere. Idag finner man altså logoen "HD Ready" på skjermer som kun kan gjengi 1024x512P.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da ble jeg litt klokere med tanke op oppløsningen vertikalt, men er har dere noe greie på hva slags oppløsning som eks, dvd spillere, eller enda bedre de få HD sendingene som finnes på parabol er??!

Tenker litt på hva jeg burde se etter av oppløsning hvis jeg handler en skjerm/projektor.

Som det skrives er vel kanskje 1280*768 en vei å gå?!? Da burde jeg ha punkter nok til å evt. kunne skalere ned, eller så hadde jo det tøffeste vært om man kunne sende 720 linjer inn på en 768 linjers skjerm og den bare ga blaffen i å skalere, og bare viste de 720 som har bilde info. OK, man mister noe linjer, men slipper skalerings trøbbel/artefakter, eller???

Mvh
    Tommy Eriksen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •