Jeg er like skuffet som en liten guttunge som nettopp har mistet isen sin i asfalten. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir det samme her som for PC. Det er altid noe nytt og bedre og rasker i emning. Når Led-LCD har kommet for fullt og prisen begynner å bli behagelig kan du banne på at det er en ny teknologi som er enda bedre bare 6 mnd unna.

Selv har jeg handlet en Viewpia 37 " LCD og er godt fornøy. Dermed har jeg gitt mitt bidrag til å drive denne teknologien et hakk videre slik at dere som sitter på gjerdet kan få den LED LCD'n dere venter på. Så spørs det om dere får ut f.. og får handlet når de kommer som nevnt

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om man nå vil ha en skjerm på 40-50" og CRT og bakprojeksjon blir for stort og klumpete, hva gjør man da? Velger man projektor for den størrelsen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein ting tenker dere ikkje på når dere stikker innom elkjøp og ser på plasma eller lcd.

Vore borte i fleire butikker og alle gir samme svar, dei har ikkje lov til å røre innstillingene fra tv som blei levert fra fabrikk, noen gjør det men da kun på dei nyeste.

Men i dei fleste tilfeller hos Elkjøp er alle tv satt direkte opp fra fabrikk, og mange tv er da desverre heilt feil innstilt fra fabrikk

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Ein ting tenker dere ikkje på når dere stikker innom elkjøp og ser på plasma eller lcd.

Vore borte i fleire butikker og alle gir samme svar, dei har ikkje lov til å røre innstillingene fra tv som blei levert fra fabrikk, noen gjør det men da kun på dei nyeste.

Men i dei fleste tilfeller hos Elkjøp er alle tv satt direkte opp fra fabrikk, og mange tv er da desverre heilt feil innstilt fra fabrikk
    Jeg har spurt i mange butikker om de justerer innstillingene på TV'ene. Nesten uten unntak er svaret at det gjør de ikke. Men jeg tror ikke det er fordi de ikke har lov. Elkjøp på Notodden er et unntak hvor butikksjefen møysomelig setter opp apparatene til å yte sitt beste.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generellt tror jeg butikkene bare pakker de ut, setter strøm på dem og lar dem være. Ingen grunn til å stille dem inn, for 10 minutter etter vil jo uansett noen ha vært å stillt dem ut igjen. Derfor bruker nok i 99.9% tilfellene kun standardinnstillninger. (sport, natur osv)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Generellt tror jeg butikkene bare pakker de ut, setter strøm på dem og lar dem være. Ingen grunn til å stille dem inn, for 10 minutter etter vil jo uansett noen ha vært å stillt dem ut igjen. Derfor bruker nok i 99.9% tilfellene kun standardinnstillninger. (sport, natur osv)
    Med de innstillingene så er det jo merkelig at de får selge noe i det hele tatt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På linje med det som er sagt før i tråden:

I går var jeg en tur på Elkjøp (Lørenskog), og de hadde vel nesten det som kunne krype og gå av skjermer satt opp der. Faktisk hadde de satt opp Panasonic PV500 og PA50 rett ved siden av hverandre. Så var det det med signalet da... Alle skjermene i butikken(som er SVÆR) delte et analogt signal, på Discovery Channel. De skal vel forsåvidt ha "skryt" for at det ikke var en Pixar DVD, men... Poenget er at PV500 fikk helt tydelig dårligere signal inn en PA50 ved siden av fikk. Tekstingen hadde 'skygger' på PV500, og det var andre forstyrrelser som ikke fantes på PA50.

I det hele tatt ble jeg ikke mye imponert av noen av skjermene. De fleste av disse nye TVene sliter, fordi de prøver å 'fikse' på det kornete bildet, og dermed blir detaljene utflytende etc.

-Så hadde de en svær bakprojekson TV (52"?)som visstnok var et kupp til prisen. Litt vanskelig å overbevise folk om det tror jeg, nå du har vanlige TVer stående og flat TVer hengende like ved siden av, og bakprojeksonsskjermen var helt grå og uten detaljer(faktisk det verste jeg har sett, må ha vært stillt inn HELT feil håper jeg) til og med når man sto rett foran TVen.

Skulle nesten ikke tro de ønsker å selge TVer i det hele tatt. Hadde vel solgt fler om de hadde vært slått av.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på lefdal idag og spurte om prisen på benq pj'er. Så sa han "benq, hva er det, hvordan staves det" Da tenkte jeg, herregud for noen amatører. Skulle ha startet en skikkelig av/hjemmekino butikk med bare bra utstyr.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan uttalte du det.? Har hørt flere uttale det som BENK. Jeg sier iallfall Ben--Q

Problemet med å starte opp en butikk bare med bra utstyr er at det nok er alt for få kunder som bryre seg om slik. Og mange av de gode produktene vil bli solgt uansett på nettet/hos kjeder slik at du måtte nok desverre legge ned ganske raskt.

Det hadde heller ikke vært noen problem å fått proffe folk til butikkjobbing, men da måtte du gitt dem 500-600 k for at de ikke skulle valgt noe annet. Og det ville ført til dyrere priser --> mindre kunder --> konkurs.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt jeg har sett av plasma/lcd under 20k på 42" har vært helt forferdelig. men lcd ser ut til å funke best...
    skjønner ikke at de skal stilles inn noe egentlig, de er innstilt fra fabrikk, har 2 lcd i huset og aldri rørt noen instillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vet ikkje ka de går glipp av. Kan de heller sitte å se film på de der 4k tv'ene sine.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Men om man nå vil ha en skjerm på 40-50" og CRT og bakprojeksjon blir for stort og klumpete, hva gjør man da? Velger man projektor for den størrelsen?
    Stor og klumpete ? har du sett "live" de nye DLP bakprojjene fra Samsung, Thomson og Sagem ? Det er jo ) iallefall for nr. 1 og 3 bare en skjerm med en tynn list rundt og høyttalere under... Og de er ikke mer en 40cm dype maximum.. og det er ikke så gæærnt for en 50" hd tv sammenlignet med din gamle 29/32" CRT... og ytelse pr. krone pr tomme er jo rett og slett enkelt og greitt uslåelig.... Man får i dag 50 bra tommer med hd-bakprojeksjonstv til samme pris som 42 bra tommer sd-plasma for samme pris. Det *ER* et reelt alternativ for alle som ikke på død og liv skal henge det på veggen... og vi selger ikke mer veggfester enn til hver 10 plasma/lcd vi selger så det er kanskje ikke SÅ viktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Stor og klumpete ? har du sett "live" de nye DLP bakprojjene fra Samsung, Thomson og Sagem ? Det er jo ) iallefall for nr. 1 og 3 bare en skjerm med en tynn list rundt og høyttalere under... Og de er ikke mer en 40cm dype maximum.. og det er ikke så gæærnt for en 50" hd tv sammenlignet med din gamle 29/32" CRT... og ytelse pr. krone pr tomme er jo rett og slett enkelt og greitt uslåelig.... Man får i dag 50 bra tommer med hd-bakprojeksjonstv til samme pris som 42 bra tommer sd-plasma for samme pris. Det *ER* et reelt alternativ for alle som ikke på død og liv skal henge det på veggen... og vi selger ikke mer veggfester enn til hver 10 plasma/lcd vi selger så det er kanskje ikke SÅ viktig?
    Har sett sagem sitt 45" og det var drit bra bildet på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å handle på Elkjøp er at de tar signalbehandlingen totalt useriøst (100 TV-er linket sammen på en komposittkabel som er koblet til en DVD-spiller et eller annet sted). Var å kikket på Pioneer en gang, og det var uten tvil den skjermen med dårligst bilde. Og Pioneer er jo ikke akkurat kjent for å være en dårlig skjerm...

Så så... skjermen er nok ikke så dårlig som du skal ha det til.. kjøp den, ta den med hjem og koble den opp i egne omgivelser og på eget TV/DVD-signal. Om det ser likt ut der og, så returnere. Men dersom TVen var koblet opp alene mot en DVD-spiller av grei kvalitet, på komponent, så ville jeg også vært på gråten av et slikt bilde du beskriver.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har sett sagem sitt 45" og det var drit bra bildet på det.
    Amrikanerne har skjønt det... Samsung alene (markedsleder i us) solgte over 500.000 HD Bakprojeksjons TV der i fjor (gang det med en snittpris på f.eks. 20000 bare for morro skyld), og jeg tipper det er enda flere i år.. for nå er 1080p apparatene tilgjengelige der til en menneskelig pris... Bare synd de tar hele produksjonskapasiteten over there, og ikke lar oss med mindre leiligheter og mindre marked ta del i morroa .. HÅPER de får kapasitet til å la oss ta del i "super TV oppløsning" (og pc!) i løpet av året! (ok, selv 720p gjør meg til et bedre menneske) .. men .. for noen lapper extra, hvem hadde sagt nei ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke sett dem "live", dessverre, det eneste jeg har sett av bakprojeksjon var noen svært lite imponerende Thomson for et par år siden. Problemet er bare at en slik TV krever en TV-benk, og i en liten leilighet blir en svær benk veldig synlig og plasskrevende. Et lerret eller en flatskjerm kan henges opp og gir dermed mye mindre innhogg i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nei, jeg har ikke sett dem "live", dessverre, det eneste jeg har sett av bakprojeksjon var noen svært lite imponerende Thomson for et par år siden. Problemet er bare at en slik TV krever en TV-benk, og i en liten leilighet blir en svær benk veldig synlig og plasskrevende. Et lerret eller en flatskjerm kan henges opp og gir dermed mye mindre innhogg i rommet.
    Kan ikke sammenligne thomson mot sagem eller samsung, det er som natt og dag i forskjell. Thomson bakprojeksjon er jo dritt dårlig.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Når du er i en inne i en dustete elektronikk kjede som selger i store kvanta så har betjeningen ikke peil på å stille inn tv'er ivertfall. Når du ser på et tv ta fjernkontrollen og juster ned kontrasten til 60-65% og lysstyrken til ca 40%. de i butikken har en tendens til å stille inn kontrasten mellom 80-100% og lysstyrken 50-70% og da vil jo bildet se helt forferdelig ut.
    Dette er en sannhet med modifikasjoner. Tilfellet er at Philips (Som eksempel) leverer sine plasma'er i pakken med kontrasten stillt til 100% av en eller annen mystisk grunn. En ting er at noen innimellom glemmer og stille om dette. En annen ting er at mange stiller det, men glemmer og lagre. Dermed blir den resatt til 100% neste gangen Tv'en blir slått av og på igjen.

Men det er absolutt mange hos disse kjedene som har alt for lite kjøtt på beina når det gjelder kunnskap de burde sitte inne med!

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Problemet med å handle på Elkjøp er at de tar signalbehandlingen totalt useriøst (100 TV-er linket sammen på en komposittkabel som er koblet til en DVD-spiller et eller annet sted). Var å kikket på Pioneer en gang, og det var uten tvil den skjermen med dårligst bilde. Og Pioneer er jo ikke akkurat kjent for å være en dårlig skjerm...
    Problemet her er hvordan ellers skal en gjøre dette praktisk og økonomisk......?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kompromiss

Jeg tror mange blir skuffet av signalet på dagens store flatskjermer fordi:

1. Signalkilden er dårlig - ofte et dårlig antennesignal splittet opp i 100 andre slik at de kan kople til tusenvis av apparater i butikken.

2. Når du observerer bildet i en butikk har du en tendens til å se alt for nærmt i forhold til det du kommer til å gjøre hjemme i stua. Gå litt på avstand og vurder om bildet er godt nok da.

3. Teknologien for tv-signalet er ikke kommet langt nok enda. Dagens HD-Ready apparater er laget for høyere oppløst bilde, og hvis du kjører gammel format signal inn i en boks må det naturligvis interpoleres opp til høyere oppløsning. Interpolering blir ofte aldri særlig bra sammenlignet med originalsignalet. Derfor strever datafolk med å få disse nye LCD skjermene til å fungere med 1:1 pixel mapping. Noe som da overlater denne interpoleringen til en datamaskin som har mye mer kraft en det filteret som er standard i skjermene. Dette filteret som tar seg av signalbehandlingen kan være svært forskjellig fra modell til modell - dermed stor variasjon i kvalitet.

For demonstrasjon av hvor bra dagens LCD skjermer er så må du se det på et PC med 1:1 pixel mapping og ekte HDTV signal, f.eks. noen av de demoene microsoft har på sidene sine (eller kjøp HD Terminator 2 DVDen som har en HD versjon i WMV format). Da får du en feeling om hva som venter i fremtiden. Inntil da så må du ikke mirakuløst forvente at større og nyere skjerm skal gjøre det gamle lavoppløselige signalet inn i boksen bedre enn det som er i dag. Ja selv DVD har ikke så veldig høy linjeoppløsning da denne teknologien var laget for vanlig TV-teknologi. En form for interpolering må skje der også.

Så det er ofte lurt å jekke ned forventingene litt.

Med vennlig hilsen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •