Rimelig LCD vs Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig LCD vs Plasma

Et uendelig tema ser det ut til, med tilhørende hav av meninger.. Har forsøkt å lese litt på forumet her for å bli litt klokere, men de fleste trådene jeg finner gir meg ikke spesifikk den infoen jeg søker, som igrunn er ganske basic..

Jeg skal da altså gå til innkjøp av ny tv.. Har egentlig bestemt meg for en Viewpia 37" LCD, iallefall 80% sikkert. Mye av grunnen til at valget falt på denne er at jeg har lest mye bra om den, den skal jo være HD klar, samt jeg syns den er grei å se på ( utseende messig ). Prismessig skal den gi mye for pengene.

På den andre siden har man jo også plasma skjermer ned i samme pris ( 15-16.000 ), men de er stortsett ikke HD klare, men jeg syns kanskje bildet er litt mer behagelig på plasma kontra LCD, men det er kanskje en tilvenningssak?

Spørsmålet blir da, dersom jeg skal ha en TV som skal dekke alle behov ( tv, dvd, pc ) er da LCD det beste valget eller er plasmaen bedre?
    Jeg er ikke så ekstremt kresen på bilde, men det skal være såpass at jeg kan se på tv på den, ikke bare dvd. Jeg forventer heller ikke noe high end til denne prisen så det tas jo også i betraktning..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plasma TV er vel ikke så godt egnet for PC-bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en faktor du skal se etter for å finne en allround TV enten det er LCD eller Plasma....eller nei, nå lyver jeg. To faktorer. Den siste av de to er Pris og er nok den mest avgjørende.

For å kunne bruke en skjerm bra til moderne PC bruk må du ha høy nok oppløsning. Mange av de billige plasmaene som selges har rundt 800x600 oppløsning eller lavere. Dette var standard for PC tidlig på 90 tallet. Minium idag anbefales 1024x768, men selv liker jeg 1600x1200. En kompromi må inngåes mao.

LCD TVer fra 32 tommer og oppover får du som regel med standard oppløsning på 1280x768 eller 1366x768. Mao mye bedre til allround bruk siden de er HD klare, PC klare og TV klare.

Du får Plasma skjermer med like høy oppløsning, men her kommer da siste faktoren inn. Pris. Har du råd til en Plasma med så høy oppløsning så vil jeg anbefale det.

AKIRA

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i samme situasjon som deg en periode og endte opp med å kjøpe en Viewpia 37" som jeg ikke har fått enda (står hos NorCargo for utkjøring). Har lest at LCD skjermer er best hvis du ser mye TV spesielt i dagslys og plasma er best til film i dempet belysning. Selv har jeg tenkt å bruke den mest til film, men da jeg også er PC gal falt jeg ned på en HDTV klar LCD...

Nå gjelder det bare å få bestemt seg om jeg skal bruke PC som video spiller og bare kjøpe høytalere eller om jeg skal kjøpe en komplett hjemmekino pakke med DVD. Noen som kan hjelpe en nybegynner som ikke får bestemt seg ?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...
    Nå gjelder det bare å få bestemt seg om jeg skal bruke PC som video spiller og bare kjøpe høytalere eller om jeg skal kjøpe en komplett hjemmekino pakke med DVD. Noen som kan hjelpe en nybegynner som ikke får bestemt seg ?
    Hvis du alikevel skal ha pc'en koblet til TV'en, så ser jeg ikke noen grunn for at du ikke skal bruke den til DVD-avspiller. Gå alikevel for et ordentlig hjemmekino system med reciver og høytalere, ikke sats på noe Logitech / Soundblaster hjemmekino pakke

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye bra kommentarer her!

Ingeniør`n : Kunne ikke gitt meg en liten "anmeldelse" på skjermen når du har fått den? Gjerne i tråden her eller på pm.. Fant meg en 37" Panasonic plasma til 17 lapper som også kunne vært aktuell, men vil gjerne høre mer om Viewpia`n først.. Skal hovedsaklig bruke den til hverdags-tv i lyst rom, dvd/film, og muligens pc, men det er ikke noe absolutt must..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krs
    Takker for mye bra kommentarer her!

Ingeniør`n : Kunne ikke gitt meg en liten "anmeldelse" på skjermen når du har fått den? Gjerne i tråden her eller på pm.. Fant meg en 37" Panasonic plasma til 17 lapper som også kunne vært aktuell, men vil gjerne høre mer om Viewpia`n først.. Skal hovedsaklig bruke den til hverdags-tv i lyst rom, dvd/film, og muligens pc, men det er ikke noe absolutt must..
    Hei

Ja TV'n er i hus og her er førsteintrykket etter en kvelds intens testing av Viewpia 37" LCD.

Når det gjelder TV sliter jeg med dårlig signal levert av UPC over et gammelt anlegg som snart skal oppgraderes. Jeg kan si en ting og der er at et dårlig signal ikke gir deg bedre bilde på denne TV'n. TV krever nok et bra signal for å lever bra bilde og bilder blir ikke bedre på en 37"....., men lyden er helt OK. Å scanne inn kanalene gikk greit selv om noe av menysystemet er litt knotete. Finishen er litt plastic...men det gjelde mange TV'r nå.

Min 5 år gamle DVD spiller, CyberHome - en av de første som kom men MP3, var den ikke særlig glad i og som for TV så blir ikke bilde bedre av å forstørres opp. Det blir nok en ny DVD spiller og flerkanalshøytalere (Philips LX8500W ?).

Koblet også opp Laptop'n og det var andre boller. Selv med bare VGA kabel (det finnes DVI også) var bildet helt suppert i PC modus og DVD avspilling ga kjempebilde på skjermen. Ingen problemer med dårlig kontrast etter det jeg kunne se. Fikk ikke testet lyden da jeg ikke hadde 3.5mm/3.5mm kabel. Fikk ikke 3.5/2xPhone til å virke.

Førsteintrykket er at skjermen gir et meget godt bilde så lenge kilden er god, men støy og forvrenging synes mye bedre på en stor skjerm. Lyden er grei men finishen er litt plastic. Betjeningen gikk stort sett greit. Nå få jeg ut å skaffe hjemmekinoanlegg slik at jeg får testet den skikkelig før returfristen går ut.

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk, det var vel igrunn som forventet.. Selv har jeg også dårlig UPC kabel, men dårlig signal er og blir dårlig signal og tviler på at noen som helst skjerm i prisklassen leverer godt bilde med det utgangspunktet. Jeg har ny dvd spiller så den biten skal nok være grei, dog skulle jeg hatt en med prog.scan...

Fint at du gir litt tilbakemeldinger om funksjonaliteten, gjør det litt lettere å vurdere enn å bare lese specs på papiret, samsvarer gjerne ikke helt med virkeligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å huske med LCD og Plasma skjermer er at de sjelden briljerer før du får et digitalt signal inn (DVI eller VGA(ja vet vga er analogt, men det er damn close)). Selv en DVD spiller via SCART eller S-video vil ikke kunne bringe disse skjermene til sin fulle rett. Det finnes DVD spillere med DVI ut. Har du en slik er du klar for action. Ellers så ville jeg vurdere over tid en HTPC løsning. Da har du digital kilde til en digital skjerm. Alt annet er litt skuffende. Fra høsten av og i 2006 tipper jeg det vil dukke opp mange gode HTPC løsninger med norsk oppsett da Microsoft skal slippe Media Center på norsk i høst. Hold øye etter en slik en.

AKIRA

Lignende tråder

1. Elektrofilmessa - Forvirring om LCD vs. Plasma
    By Ad0 in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 06-30-2005, 19:07
  2. Valgets kvaler osv - 32" LCD eller 42 Plasma...?
    By Baker in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 03-10-2005, 12:37
  3. QPVision lcd eller Panasonic plasma
    By perarne in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 03:16
  4. Svar: 0
    Siste melding: 01-10-2005, 23:17
  5. LCD eller plasma - fordeler og ulemper.
    By Tiger in forum TV-apparater
    Svar: 25
    Siste melding: 05-29-2004, 00:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •